Suzuki Swace - gewicht vs Corolla TS

Philip 3208241

Net ingestapt
Dag allemaal,

Ik heb iets geks opgemerkt dat ik niet kan verklaren en hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik overweeg een Suzuki Swace uit 2021 te kopen. Omdat deze bijna 1:1 een kopie is van de Toyota Corolla TS hybrid 1.8 was ik aan het kijken of er nog opvallende verschillen zijn.

Wat mij vooral opviel is dat de Swace uit dit jaar 110 kg zwaarder is dan de Corolla uit datzelfde jaar. Dit verschil is een stuk minder groot bij de huidige versie van beide auto's (vanaf 2023).
Het maximale ladingsgewicht van de Swace is ook precies 110 kg minder dan de Corolla TS, wat wel onderstreept dat het in basis eigenlijk dezelfde auto's zijn. Wat zou er op de Swace kunnen zitten dat 110 kg weegt, dat niet op de Corolla zit? Uitrustingsniveaus verschillen uiteraard, zo heeft de Swace stuurverwarming wat geen optie is op de Corolla, maar dat zou toch niet zoveel verschil in gewicht moeten veroorzaken?

Wat zou de reden van dit toch wel flinke verschil in gewicht kunnen zijn?

Laatst bewerkt:
Oplossing
Weet je zeker dat het 110 is en niet 10kg? Want het verschil tussen leeggewicht en rijklaar gewicht is 100kg. Vaak worden die twee door elkaar gehaald. Een kentekencheck bij RDW geeft uitsluitsel.
Weet je zeker dat het 110 is en niet 10kg? Want het verschil tussen leeggewicht en rijklaar gewicht is 100kg. Vaak worden die twee door elkaar gehaald. Een kentekencheck bij RDW geeft uitsluitsel.

Oplossing
Bedankt voor de input!
Een paar kentekenchecks verder en ik heb (denk ik) een verklaring voor de discrepantie gevonden.

De vergelijker op deze site maakt geen onderscheid tussen de Corolla TS 1.8 van voor en na 2020. Voor alle modellen van 2019 tm 2023 geldt een leeggewicht van 1275kg.

Echter blijkt in praktijk iets anders op basis van de kentekenchecks.
Info Toyota Corolla TS 1.8 2021 van ovi.rdw.nl:

Massa rijklaar
1445 kg

Massa ledig voertuig
1345 kg

Info Toyota Corolla TS 1.8 2019 van ovi.rdw.nl:

Massa rijklaar
1375 kg

Massa ledig voertuig
1275 kg

Dus vanaf 2021 is de Corolla 70kg 'aangekomen'. Coronakilo's? Of zijn ze anders gaan wegen bij de RDW sinds 2021?

Anyways, de Swace is er pas sinds 2021, dus deze heeft die extra kilo's altijd. Echter is er dan nog steeds een extra gewicht t.o.v. de Corolla TS van 30kg. Maar goed, dat zou wel te verklaren zijn door die extra opties.

Als ik me niet vergis was het tot een paar jaar terug dat het gewicht voor elke configuratie gelijk was, maar dat vanaf dat moment het gewicht specifiek voor elke configuratie wordt bepaald. Panodak? -> extra gewicht. Reservewiel? Idem. Dat kan verschillen verklaren.

Het klopt inderdaad, dat de Corolla TS 1,8 vóór de facelift ( 2019-2023) op papier 110 kg lichter is dan de Swace ( 1265 kg tegen 1375 kg voor de Swace) soms wordt ook een gewicht van 1345 kg toegekend aan de 1,8. Even veel als bij de 2,0. Inmiddels is dat verschil weggewerkt. Zowel de 2024 Corolla TS 1,8 als de Swace wegen leeg 1375 kg.

Het klopt inderdaad, dat de Corolla TS 1,8 vóór de facelift ( 2019-2023) op papier 110 kg lichter is dan de Swace ( 1265 kg tegen 1375 kg voor de Swace) soms wordt ook een gewicht van 1345 kg toegekend aan de 1,8. Even veel als bij de 2,0. Inmiddels is dat verschil weggewerkt. Zowel de 2024 Corolla TS 1,8 als de Swace wegen leeg 1375 kg.
De Corolla TS 1.8 van 'voor de facelift' (2019-2023) is eind 2020 gewijzigd, toevallig (?) gelijktijdig met de introductie van de Swace. Toen is het leeggewicht namelijk hoger geworden, als je Corollas van voor de facelift van voor en na 2020 met elkaar vergelijkt zul je het zien (RDW data obv kentekens, zoals ik aangaf in mijn vorige post). Ik vraag me dus af of ze daadwerkelijk iets veranderd hebben aan de Corolla/Swace toen ze beide modellen naast elkaar in dezelfde fabriek zijn gaan produceren, of dat ze gewoon een ander gewicht zijn gaan opgeven vanaf dat moment.

Na de facelift van 2023 (toen ook de Swace die update kreeg) zijn de verschillen inderdaad grotendeels weggepoetst.

Terug
Bovenaan