Suzuki Lapin (JP)

Om eerlijk te zijn, ik rijd ook liever in een auto die een kreukelzone heeft, dan er één is...

synecdoche zei:
Herr Dr. von Zen zei:
Daar is alles al over gezegd, afgezien van het ontbreken van antwoorden op de serieuze vragen die ik heb gesteld...

Kunnen we het er niet op houden dat de markt ze hier niet wil? Dat is vermoedelijk ook de reden dat Kei cars in de toch bijna even volle buurlanden van Japan evenmin gewild zijn. Koreanen en Chinezen rijden gemiddeld in grotere auto's rond dan wij. Zal wel een kwestie zijn van status, "gezicht" of hoe het mag heten.

Waarom zou je ze willen? Kei-cars zijn puur een resultaat van de Japanse belasting/registratie voorschriften.
Erger nog, de kei-car is geevolueerd naar een import protectie. Het voorkomt dat buitenlandse merken hun auto's naar Japan exporteren.
Vergelijk Japan met Zuid Korea, en je ziet veel overeenkomsten qua stedelijke bouw, manier van rijden, inkomen. En toch zie je in Zuid Korea weinig kei car wagens en overwegend veel B en C segment wagens. Dus de directe noodzaak voor kei cars in Japan is veel minder aanwezig dan het was.
Sterker nog, nu worden de 4 kei car producenten (Toyota dmv Daihatsu, Honda, Suzuki en Mitsubishi) onnodig opgezadeld met een dedicated design/ontwikkelings teams en productie faciliteiten voor die kei cars. Maak ze iets groter, zet ze in het a-segment en de 4 producenten kunnen ze exporteren naar andere landen.
Dus eigenlijk een heel krom product, die kei car.

Europese 'Kei-car':
piaggio-porter-09.jpg

Een beetje problemen met de URL van bovenstaande foto. Daarom nog maar eentje:
2010-piaggio-porter-5w.jpg

De Piaggio Porter (er is natuurlijk ook de fantastische Ape driewieler).
Wagens die niet zozeer (maar ook wss.) omwille van een belastingsysteem geliefd zijn, maar ook omdat ze gewoon passen in de smalle straajes van de Italiaanse bergdorpen, terwijl grotere wagens zich hopeloos klem rijden.
Nog een mooie, alhoewel zijn afmetingen de Kei-car stilaan ontgroeien:
620x400_panda_discover_header.jpg

de ideale wagen voor mensen die veel van elkaar houden (ik heb ervaring met een oudere versie :D )

De Daihatsu Copen, Move en Mitsubishi i zijn volgens mij de enige kei cars hier relatief recentelijk geleverd. De Smart dacht ik eerst ook maar daarvan werd de spoorbreedte, spatborden en banden versmalt zodat ie in Japan als Smart K in de kei car lijst kon komen

Kan de mooie serie 'design'mini's die Nissan heeft gevoerd ook niet als Kei-car geklasseerd worden (geen idee wat de breedtebeperkingen zijn):

Pao:
1987-Nissan-Pao-Concept-02.jpg

S-cargo:
Scargoportholejapan.jpg

en de mooiste de Figaro:
1991_Nissan_Figaro_Retro_Design_Convertible_Front_1.jpg

001_o.jpg

003_o.jpg

002_o.jpg

009_o.jpg

014_o.jpg

011_o.jpg

016_o.jpg

013_o.jpg

015_o.jpg

Een speciale uitvoering die volgens Suzuki schattig is maar ook chique en cool. Meer foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1156563.html

Japan heeft ontzettend veel geweldig leuke karretjes waarvan wij hier verstoken blijven en dit is er ook weer eentje van...

Lapin LC, met ander neusje en interieur:

001_o.jpg

004_o.jpg

023_o.jpg

024_o.jpg

027_o.jpg

028_o.jpg

En twee nieuwe kleuren:

002_o.jpg

003_o.jpg

020_o.jpg

019_o.jpg

Alle foto's en info: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1417146.html

Zullen wel niet aan de veiligheidseisen in EU voldoen maar zijn idd erg leuke wagentjes.

020_o.jpg

017_o.jpg

018_o.jpg

003_o.jpg

021_o.jpg

008_o.jpg

014_o.jpg

015_o.jpg

Alle foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/impression/1429311.html

Ik vind de Lapin wel een geinige auto maar deze neus van de LC uit verhouding. Wel leuke bekleding.

Hij zou bij mij ook zó voor de deur mogen. Guitig om te zien, frisse kleur, gezellig interieur, en natuurlijk handige afmetingen: dat past mij allemaal wel.

Terug
Bovenaan