Al gedaan hoor, alleen op Autoweek zie heen verzonden berichten in je postvak zeg maar: heeft allemaal echter geen haast. Mijn auto staat zoals gezegd met gemak soms een hele week stil, dat i.t.t een jaar geleden.
Dat is ook precies de reden, dat ik er pas achterkwam op de dag dat ik op vakantie ging: heb nog garages in Zeeland gecontacteerd, maar ze zaten of allemaal vol. Of rekende veel te veel geld, voor het gas.
Moet zeggen dat ik
Autobedrijf van Woudenberg in Schinveld, wel echt coulant vond. Bij sommige garages gaan ze toch je gehele airco vullen, als je voor een "gratis" airco check komt. Alleen blijkt je airco lek, wat met dat apparaat heel makkelijk gevonden kan worden.
Ik moest € 25 betalen, halfuurtje werk zei hij: garage liet mij zelfs met mijn eigen auto naar de pinautomaat rijden. Hij zei als ik niet terugkwam, had hij pech. Maar ik ben van mening, dat eerlijkheid goud waard is. Dus uiteraard ben ik teruggekomen om even cash te betalen.
Een dorpsgarage heeft trouwens ook wel wat hoor: bij de d dealer mag je nooit in de werkplaats kijken, terwijl je hier door de werkplaats naar het kantoor moet lopen om je te melden.
Waarom plaatsen ze trouwens geen soort gaas voor die condensor? Of is dat niet mogelijk? Want schijnbaar is het zwakke punt van de gehele airco installatie, de condensor. En ik maar drie jaar lang alle regeltjes rondom airco gebruik zitten volgen...
Zo zette ik 15 voor aankomst de airco meestal uit, om vieze geurtjes te voorkomen. En 1x per maand minimaal, liet ik de airco een paar minuten lopen om de compressor te smeren. En wat heeft de airco vermoord? Ja hoor een steentje, daar kan zelfs een betrouwbare Suzuki niet tegenop.
Ben benieuwd wat de dealer voor offerte stuurt: wil ik eerlijk gezegd wel weten, ookal lijkt het mij sterk dat die goedkoper zijn dan de dorpsgarage. Valt mij trouwens vies tegen: voor autoschades kun je wel makkelijk offertes opvragen, maar bij auto klusjes niet.
Op mijn garage kun je hier eens de airco onderhoudsbeurten vergelijken, dus het is ook niet mogelijk om te vergelijken wat het vervangen van een condensor kost.
Durashift zei:
Mijn tip: laten maken en gebruiken op de langere ritten. Op tijd uitzetten zodat de condensor kan drogen. Laatste kilometers met de ramen open rijden.
In de winter ééns in de paar weken ff aanzetten om het systeem in conditie te houden.
Zo heb ik de airco de laatste drie jaar precies gebruikt: binnen de bebouwde kom, vrijwel altijd gewoon de ramen open.