Suzuki Celerio - Airco Kapot

Ja ik weet dat een baby zijn warmte niet zo makkelijk weg krijgt, maar met de ramen open rijden gaat ook gewoon prima. Hele volksstammen die dat doen en die kinderen leven allemaal nog

klopt, er zijn ook hele volksstammen die geen auto hebben en kilometers moeten lopen om water te halen. Gaat ook prima. ;) ...

De prijs van de garage lijkt mij ook heel redelijk. de lokale garage hier vraagt overigens 69,95 om te vullen, maar die pakt het geld misschien weer op wat anders.

niet alleen het gas is niet goedkoop, zo'n aircoapparaat kost ook giga veel geld wat ook terug verdient moet worden. Bij mijn vorige werkgever hadden we er eentje aangeschaft á 5000 euro (ex btw). was wel een volautomatisch ding. Dat moet ook terug verdient worden natuurlijk, naast het uurloon, gas, en olie.

bij onze twingo ging het ook stuk, kost 600 euro alles bij elkaar. als je hem ooit verkoopt en de airco werkt niet ga je dat ook terug zien in de inruilprijs. + het comfort, zeker als je nog even door wil. Lijkt het mij een no-brainer. Terwijl ik de airco ook lang niet altijd aan heb.

Maargoed, het is inderdaad veel geld wat je net wel moet hebben liggen.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou het wel laten maken. Een auto zonder airco, is tegenwoordig nauwelijks te verkopen. Kost je een hoop aan inruil.

Hansje58 zei:
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou het wel laten maken. Een auto zonder airco, is tegenwoordig nauwelijks te verkopen. Kost je een hoop aan inruil.

Eens met bovenstaande (y) Daarnaast nu 500 euro investeren en (over 5 jaar weer vullen) is 100 euro p/jr/2 euro p/wk voor het comfort van een airco.
Maar inderdaad; ook ik kan niet in je portemonnee kijken.

Autorijden kost nou eenmaal geld en als er iets stuk gaat dan is het even zuur.
Ik heb ooit bij mijn toenmalige Alfa gehad dat de Aircopomp kapot ging, koste toen ook een dikke €1200,--
Maar in de hollande zomers van tegenwoordig is het onderhand kindermishandeling als je er geen hebt.

Op de kleintjes letten is verstandig, maar als je over dit soort dingen gaat lopen kibbelen, dan zou ik echt serieus overwegen of autobezit wel bij je levensstijl past.

Ik zou iig weglopen bij een auto waar de airco niet van gerepareerd wordt, want dan gaan bij mij de alarmbellen af m.b.t. het resterende onderhoud.

Hansje58 zei:
Het heeft niet perse te maken met mijn portemonnee: mijn gedachte is meer, dat wanneer ik € 500 stuk gooi op iets wat niet essentieel is. Dan heb ik die € 500 niet meer, voor bijvoorbeeld als de koppeling vervangen moet worden.

Ik heb bij mijn vorige auto de grote fout gemaakt, om niet essentiële zaken te laten maken. Zo'n 11 maanden later ruilde ik de auto voor € 50 in, omdat de koppeling op was, koppakking lek en startmotor defect.

En dan had ik dus € 1000 in die auto geduwd, terwijl het met € 500 wellicht ook gegaan was. Niet alles hoefde namelijk gemaakt te worden, maar dat deed ik wel bijna. Al dan niet zwart...

Van de auto inruilen is overigens totaal geen sprake, maar ik snap wel dat een kapotte airco de inruil prijs erg drukt. Ben ik mij ook bewust van. Zal trouwens geen flauw idee hebben, wanneer die condensor lek gegaan is.

Airco is wel essentieel. Straks met hevige regen of zo beslaat alles en dat is gevaarlijk.

Denken we wel aan de veiligheid Zuinig?

De auto die je nu hebt is 6 jaar oud, heeft rond een ton gelopen begreep ik. Dus meer dan de investering waard. En inderdaad, airco is ook fijn in de winter en bij regen. Haalt het vocht eruit. Zeker met een klein kind wel zo gezond en veilig !!

Dank voor jullie valide punten: ik ga het nu laten berusten, maar ook vooral even rond bellen/mailen. Want dit is wel echt zo'n klusje, dat iedere garage kan uitvoeren. Ze hoeven alleen de condensor te vervangen en schijnbaar kost het onderdeel ansich niet de wereld.

Maja ik heb twee linkse handen, dus geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om het zelf te doen. Wellicht ook eens bij Duitse garages offertes opvragen, maar bij het airco gas bleken die al duurder dan de Nederlandse garages...

Om eerlijk te zijn snap ik de commotie niet helemaal. Als je de airco normaal gesproken niet of nauwelijks gebruikt en je bent niet van plan om de auto op korte termijn te verkopen, dan is weet toch niets mis mee om het even te laten voor wat het is?

Dan kan je altijd later nog eens een beslissing nemen. Daarbij, bij inruil zal de auto iets minder opbrengen, maar het is de vraag hoeveel dit zal zijn.

Mijn keuze zou het niet zijn, ik gebruik de airco dagelijks. Ook toen ik nog in Nederland woonde.

Faceman1988 zei:
Autorijden kost nou eenmaal geld en als er iets stuk gaat dan is het even zuur.
Ik heb ooit bij mijn toenmalige Alfa gehad dat de Aircopomp kapot ging, koste toen ook een dikke €1200,--
Maar in de hollande zomers van tegenwoordig is het onderhand kindermishandeling als je er geen hebt.

Op de kleintjes letten is verstandig, maar als je over dit soort dingen gaat lopen kibbelen, dan zou ik echt serieus overwegen of autobezit wel bij je levensstijl past.

Ik zou iig weglopen bij een auto waar de airco niet van gerepareerd wordt, want dan gaan bij mij de alarmbellen af m.b.t. het resterende onderhoud.

Aanstellen is ook een vak.

Hier staat de airco altijd op automatisch, en met de temperaturen van de afgelopen weken stond ie dus eigenlijk iedere rit aan. Helemaal nu wij twee kleine kinderen hebben die dus ook regelmatig in de auto meerijden is het wel zo prettig dat het klimaat in de auto prettig is. En zeker voor de baby is het fijn dat het niet richting de 30 graden gaat.

In jouw geval zou ik Nico eens vragen. Daar valt vast wel een mouw aan te passen. Airco is prettig, maar zeker met baby's/kleine kinderen en de steeds warmer wordende zomers eigenlijk gewoon hartstikke noodzakelijk.

Airco is wel handig.. maar je krijgt er snel vette aanslag van aan de binnenzijde van het raam, vind ik.

Mijn tip: laten maken en gebruiken op de langere ritten. Op tijd uitzetten zodat de condensor kan drogen. Laatste kilometers met de ramen open rijden.

In de winter ééns in de paar weken ff aanzetten om het systeem in conditie te houden.

Al gedaan hoor, alleen op Autoweek zie heen verzonden berichten in je postvak zeg maar: heeft allemaal echter geen haast. Mijn auto staat zoals gezegd met gemak soms een hele week stil, dat i.t.t een jaar geleden.

Dat is ook precies de reden, dat ik er pas achterkwam op de dag dat ik op vakantie ging: heb nog garages in Zeeland gecontacteerd, maar ze zaten of allemaal vol. Of rekende veel te veel geld, voor het gas.

Moet zeggen dat ik Autobedrijf van Woudenberg in Schinveld, wel echt coulant vond. Bij sommige garages gaan ze toch je gehele airco vullen, als je voor een "gratis" airco check komt. Alleen blijkt je airco lek, wat met dat apparaat heel makkelijk gevonden kan worden.

Ik moest € 25 betalen, halfuurtje werk zei hij: garage liet mij zelfs met mijn eigen auto naar de pinautomaat rijden. Hij zei als ik niet terugkwam, had hij pech. Maar ik ben van mening, dat eerlijkheid goud waard is. Dus uiteraard ben ik teruggekomen om even cash te betalen.

Een dorpsgarage heeft trouwens ook wel wat hoor: bij de d dealer mag je nooit in de werkplaats kijken, terwijl je hier door de werkplaats naar het kantoor moet lopen om je te melden.

Waarom plaatsen ze trouwens geen soort gaas voor die condensor? Of is dat niet mogelijk? Want schijnbaar is het zwakke punt van de gehele airco installatie, de condensor. En ik maar drie jaar lang alle regeltjes rondom airco gebruik zitten volgen...

Zo zette ik 15 voor aankomst de airco meestal uit, om vieze geurtjes te voorkomen. En 1x per maand minimaal, liet ik de airco een paar minuten lopen om de compressor te smeren. En wat heeft de airco vermoord? Ja hoor een steentje, daar kan zelfs een betrouwbare Suzuki niet tegenop.

Ben benieuwd wat de dealer voor offerte stuurt: wil ik eerlijk gezegd wel weten, ookal lijkt het mij sterk dat die goedkoper zijn dan de dorpsgarage. Valt mij trouwens vies tegen: voor autoschades kun je wel makkelijk offertes opvragen, maar bij auto klusjes niet.

Op mijn garage kun je hier eens de airco onderhoudsbeurten vergelijken, dus het is ook niet mogelijk om te vergelijken wat het vervangen van een condensor kost.

Durashift zei:
Mijn tip: laten maken en gebruiken op de langere ritten. Op tijd uitzetten zodat de condensor kan drogen. Laatste kilometers met de ramen open rijden.

In de winter ééns in de paar weken ff aanzetten om het systeem in conditie te houden.
Zo heb ik de airco de laatste drie jaar precies gebruikt: binnen de bebouwde kom, vrijwel altijd gewoon de ramen open.

Zo voor mij een no-brainer zijn en gewoon die airco laten maken, zeker met een kleine in de auto.
Veel prettiger ( en veiliger ) in de zomer maar ook veiliger in de winter ( want snel ontwasemen )
En Ja 500 Euro is veel geld maar als je van plan bent de auto nog een tijd te houden is het die investering zeker wel waard.

Het voordeel van een niet werkende airco is dat je auto nog zuiniger wordt 😜
Maar dan moet je wel de ramen dicht houden...

Ik zou het meteen laten repareren. Heb bij m'n ouders gezien wat het nadeel is als je het niet doet. Met vochtig weer was m'n vader telkens met een doekje in de weer om de binnenkant van het raam enigszins doorzichtig te houden.

Als de airco een tijd zonder koelmiddel staat, dan kan hierdoor ook de aircopomp stuk gaan, dan wordt het pas echt duur.
Dus niet te lang wachten.

Barri zei:
Een stukje gaas voor de condensor is geen gek idee hoor.

Heb ik in het verleden een keer in mijn toenmalige auto geknutseld, nadat ik de condensor heb laten vervangen. Verdiende niet de schoonheidsprijs maar was wel functioneel.

Ik zou zeker de airco laten repareren en je hebt reeds een helpende hand toegestoken gekregen. Met die onderdeelprijzen ben je, denk ik, voor €250-€300 klaar.
Ik kan me niet voorstellen dat dit een moeilijke klus is. Systeem is al leeg waardoor je eigenlijk direct kunt beginnen. Ik weet niet hoeveel ruimte je bij de condensor hebt om te sleutelen...?

Even iets anders: gisteren naar aanleiding van kapotte airco, mijn auto review bijgewerkt op Autoweek en nu is het schijnbaar de keuze van de redactie. Dat vind ik wel erg bijzonder :D

MX6 zei:
Als de airco een tijd zonder koelmiddel staat, dan kan hierdoor ook de aircopomp stuk gaan, dan wordt het pas echt duur.
Dus niet te lang wachten.
Dat lijkt me wel een relevant advies. Niet iedereen heeft even 500 euro liggen om stuk te slaan op zoiets (al zal het Nibud je altijd adviseren om een potje voor dit soort zaken achter de hand te hebben), als je de airco amper gebruikt snap ik de behoudenheid wel op zich. Persoonlijk had ik 'm wel direct laten repareren, ik moest er niet aan denken om nu nog in een auto zonder airco te rijden. Maar dat is er één onder de noemer verwend/luxeprobleem ;)

Carkiller zei:
Airco is wel essentieel. Straks met hevige regen of zo beslaat alles en dat is gevaarlijk.

Lichtelijk overdreven. Ik rijd al bijna 4 jaar in een aircoloze auto en heb er inmiddels vaak zat tijdens hevige regen mee gereden. Gewoon de blazers vol aan en het ontwasemd gewoon hoor. Sure, met a/c vast sneller, maar ik heb nog nooit met totaal beslagen ruiten moeten rondrijden omdat ik het niet weg kreeg:)

Ik heb in het verleden een paar keer een defecte airco gehad (en meestal ook laten repareren), ik heb wel altijd het idee gehad dat auto's die nooit airco gehad hebben, beter ventileren dan auto's waarvan de airco stuk is. De auto's die ik in het verleden gehad hebben en geen airco hadden waren nog wel uit te houden.De auto's waarvan de airco stuk waren, waren toch een stuk minder prettig in de warmte/bij vochtig weer. Vandaar dat ik de airco eigenlijk altijd heb laten maken, behalve bij mijn laatste auto. Dat was wel de druppel om die auto te vervangen. Maar goed, die had dan ook 350.000km zonder airco problemen rond gereden.

omniradius zei:
Carkiller zei:

Lichtelijk overdreven. Ik rijd al bijna 4 jaar in een aircoloze auto en heb er inmiddels vaak zat tijdens hevige regen mee gereden. Gewoon de blazers vol aan en het ontwasemd gewoon hoor. Sure, met a/c vast sneller, maar ik heb nog nooit met totaal beslagen ruiten moeten rondrijden omdat ik het niet weg kreeg:)

Volgens mij is het probleem in dezen vooral ook dat een lekke airco voor vochtproblemen (kan) zorgen. Als die er niet in zit kan dat natuurlijk ook niet.;)

D Elzinga zei:
omniradius zei:
Carkiller zei:

Volgens mij is het probleem in dezen vooral ook dat een lekke airco voor vochtproblemen (kan) zorgen. Als die er niet in zit kan dat natuurlijk ook niet.;)

Ah zo, oke. Ja omdat er stond dat alles beslaat zonder a/c
Dat doet het sowieso bij vochtig weer natuurlijk maar ook zonder airco krijg je dat dan als het goed is wel weg, leek mij. :)
Overigens ben ik de 1e die zal toegeven dat het hebben van a/c een prettige bijkomstigheid is, zeker in de zomermaanden :D

EVV zei:
Ik heb in het verleden een paar keer een defecte airco gehad (en meestal ook laten repareren), ik heb wel altijd het idee gehad dat auto's die nooit airco gehad hebben, beter ventileren dan auto's waarvan de airco stuk is. De auto's die ik in het verleden gehad hebben en geen airco hadden waren nog wel uit te houden.De auto's waarvan de airco stuk waren, waren toch een stuk minder prettig in de warmte/bij vochtig weer. Vandaar dat ik de airco eigenlijk altijd heb laten maken, behalve bij mijn laatste auto. Dat was wel de druppel om die auto te vervangen. Maar goed, die had dan ook 350.000km zonder airco problemen rond gereden.

Dat idee heb ik ook. Condensator van de airco van de E-klasse van mijn vader was ook een tijdje lek. Zelfs bij lage temperaturen buiten liep het al snel op, terwijl ik daar in de 155 weinig last van heb, daar is het tot 20 a 25 graden prima uit te houden.

Ik ben absoluut geen liefhebber van airco's, ik krijg er al vrij snel tranende ogen en een droge strot van.... zet veel liever gewoon een raampje open voor een stuk natuurlijke ventilatie.
Het enigste "onderhoud" wat ik aan die dingen doe is de compressor afkoppelen van de V-snaar, daarmee heb ik er definitief geen hinder meer van en de motor ook niet... heb nu 3 auto's rijden met een dode airco.

Joe met trema l D met punt zei:
EVV zei:

Dat idee heb ik ook. Condensator van de airco van de E-klasse van mijn vader was ook een tijdje lek. Zelfs bij lage temperaturen buiten liep het al snel op, terwijl ik daar in de 155 weinig last van heb, daar is het tot 20 a 25 graden prima uit te houden.

Komt mede doordat auto's in de loop der jaren veel beter luchtdicht zijn geworden. Men kan beter controleren wat er in de cabine komt en wat niet. Een onderdeel hiervan is inderdaad dat de ventilatiekanalen restrictiever zijn geworden.

Joe met trema l D met punt zei:
EVV zei:

Jep, hier ook.
In mijn Regata heb ik airco nooit gemist, maar toen ik bijv. vorig jaar in juni een stuk over de snelweg (voldoende rijwind, zou je zeggen) reed in een Ypsilon zonder airco heb ik na een uurtje echt even gestopt voor frisse lucht; niet te doen.

Verder wel 'grappig' om over Zuinig zijn aircoproblemen te lezen terwijl ik met hetzelfde zit: ik gebruik(te) mijn airco echt te weinig en die is nu ook lek. Ik baal ook van de hoge kosten voor iets wat ik niet zo heel belangrijk vind bij mijn auto.
Maar och, persoonlijk zie ik het dan maar als 'onderdeel van autorijden' en autorijden is helaas duur.
Ik weet zelf nog niet wat er lek is, dus we zullen wel zien wat de financiële gevolgen zullen worden. Maar ik ga het toch wel laten maken.

De airco van mijn auto is in 11 jaar tijd nog nooit bijgevuld of geserviced, maar koelt nog steeds best aardig. Gevalletje puur geluk of komt dit veel vaker voor?

der Magistrat zei:
Verder wel 'grappig' om over Zuinig zijn aircoproblemen te lezen terwijl ik met hetzelfde zit: ik gebruik(te) mijn airco echt te weinig en die is nu ook lek. Ik baal ook van de hoge kosten voor iets wat ik niet zo heel belangrijk vind bij mijn auto.
Maar och, persoonlijk zie ik het dan maar als 'onderdeel van autorijden' en autorijden is helaas duur.
Ik weet zelf nog niet wat er lek is, dus we zullen wel zien wat de financiële gevolgen zullen worden. Maar ik ga het toch wel laten maken.
Weet je wat ook grappig is? Dat ik voor het behoud van de airco, op zijn minst 1x per maand hem ongeveer 5 minuten deed aanzetten. En ook wanneer ik hem wel gebruikte 15 minuten voor aankomst uit: maar nu komt ie...

Een nieuwe airco condensor bevat ook direct een nieuwe ingebouwde droger, daar komen vaak de nare geurtjes vandaan. Door zeg maar verkeerd airco gebruik. Het is ook een beetje een dilemma moet ik eerlijk zeggen.

Al is het bij de Suzuki Celerio zo, dat de meerprijs voor de comfort uitvoering maar een kleine € 1000 ofzo was. De Economy uitvoering was op een gegeven ook helemaal niet meer beschikbaar. En als je toch voor zo'n uitvoering kiest i.v.m. ontbreken van een airco, wat scheelt in onderhoud.

Wat ik trouwens niet meer ga doen, nadat ik de airco condensor vervangen heeft. Want doodzonde om € 119 ( ondertussen € 169 bij Profile ) aan een airco onderhoudsbeurt uit te geven, terwijl het eigenlijk niet nodig geweest was.

Ik dacht trouwens eerst dat de Profile gepruts had en dat twee jaar later pas merkbaar was: toen ik met mijn auto daar kwam voor een airco onderhoudsbeurt, zag ik hoe mijn auto voor een lichtbeeld controle apparaat gezet werd...

Toen heb ik direct ingegrepen, van hallo mijn auto kwam alleen voor de airco onderhoudsbeurt. Bij Kwikfit had ik trouwens gratis de airco kunnen controleren, maar kreeg al angst toen ik al die verhalen online las. Zonder goedkeuring van de klant toch vullen etc...

Ik vraag mij trouwens wel stiekem af, hoe lek die condensor is: maar dat airco vul apparaat zet het systeem op druk en als dat niet goed gaat. Dan is dat al indicatie dat er iets mis is, daar word je trouwens niet vrolijk van als de monteur het kantoortje binnen komt lopen...

Toen wist ik al, dat er iets mis was en dan belde mijn vrouw ook nog: ja hoe is het met die airco, ik heel voorzichtig vertellen dat ze er naar kijken. Maar dat ik het nog niet wist.

Maar wat is nou het hele probleem?
Airco kan kapot gaan en is kapot gegaan. Kun je de auto niet kwalijk nemen in dit geval, gewoon een kwestie van pech met een opspattend steentje.

Even een paar adressen bellen om te kijken waar ze het het voordeligst kunnen repareren, is dat nog steeds te duur dan repareer je het niet.
Vind je het zonde geld om het te repareren omdat je het toch vrijwel nooit gebruikt, dan repareer je het niet.

Maak in elk geval een keuze. Er nog langer tegenaan hikken maakt het niet goedkoper en met het mooie weer voor de deur kun je juist profijt hebben van de airco :cool:

Tot 60 km/h vind ik open ramen ook lekkerder. Maar met 30+ is dat echt niet te doen, alsof je een föhn in je gezicht blaast.

MCW zei:
Tot 60 km/h vind ik open ramen ook lekkerder. Maar met 30+ is dat echt niet te doen, alsof je een föhn in je gezicht blaast.

En de herrie.
Ik kan dat niet uitstaan: lawaai. Dat geruis en geklapper en... Oh my.
Dan liever de hitte.

Kan ook niet tegen ramen open, ja in de stad bij een slakkentempo.
Weet nog dat ik ooit een pikzwarte Corsa had zonder airco, al was het buiten 35 graden, ik reed toch echt met de ramen dicht op de snelweg ( of misschien op een heel klein kiertje ). Daarom is een Cabrio ook helemaal niks voor mij denk ik, al dat gewaai en gewapper en inderdaad die herrie om je kop, niet mijn ding.

Wel bijzonder dat een minuscuul krasje totale paniek over vermeende waardevermindering veroorzaakt maar dat een kapotte airco een twijfelpunt is. Accepteren, repareren/vervangen, evt stukje racegaas plaatsen tegen die steentjes en ondertussen de toorn van je vrouw ondergaan, want dat hoort er kennelijk ook bij.
Waarom heb je geen vaste garage eigenlijk of komt dat door je zunigheid? Lijkt me voor jou juist heel veel rust geven.

Total Loss zei:
Kan ook niet tegen ramen open, ja in de stad bij een slakkentempo.
Weet nog dat ik ooit een pikzwarte Corsa had zonder airco, al was het buiten 35 graden, ik reed toch echt met de ramen dicht op de snelweg ( of misschien op een heel klein kiertje ). Daarom is een Cabrio ook helemaal niks voor mij denk ik, al dat gewaai en gewapper en inderdaad die herrie om je kop, niet mijn ding.

Ha, zo volledig mee eens en herkenbaar!

Behalve dan van de cabrio.
Ik zal binnenkort eindelijk eens mijn eigen Mijnauto-topic updaten, maar ik heb recentelijk 5000km in een cabrio gereden, waarvan vele uren met het dak eraf. Met de ramen dicht was dat echt uitstekend te doen. Dat viel mij écht mee. En toch veel prettiger dan met het dak erop.
Behalve dat je wel heel snel verbrandt, dat wel.

Ik heb juist altijd de ramen minstens een stukje open, ook in de winter. Auto's zijn me te stil met de ramen dicht.

R W xxx zei:
Waarom heb je geen vaste garage eigenlijk of komt dat door je zunigheid? Lijkt me voor jou juist heel veel rust geven.
Hij is in onderhoud bij Mengelers Suzuki in Sittard: maar reparaties zijn geen onderhoud, dus daar ga ik echt niet voor naar de dealer. Enkel het voorgeschreven onderhoud laat ik bij de dealer uitvoeren. Alles wat afhankelijk is van slijtage, zoals banden en remmen laat ik elders doen.

Op die manier hoef ik maar 1x per jaar naar de dealer :LOL:

Heb bij de Ford eigenlijk nooit ramen open, hooguit om de eerste warmte er uit te krijgen. Heeft climate control en regelt zelf wel of er airco aan moet of niet. Vorig jaar maar eens onderhoud gegeven aangezien ik geen idee heb wanneer de vorige keer was. Bijvullen gaat overigens bij mij weten niet, ga je er iets aan laten doen, is het legen en weer vullen.
Bij de BMW heb ik het liefst alles open, alle ramen naar beneden, windscherm plat enz, zo veel mogelijk open. Het is tenslotte een cabrio.

@Zunig, je hoeft helemaal niet naar de dealer, dat doe je zelf en dan vooral voor je 'gratis' pechhulp toch? Heb je al eens gekeken of je autoverzekering die hulp niet ook al standaard of tegen kleine vergoeding biedt?

Zunigrijje zei:
Op die manier hoef ik maar 1x per jaar naar de dealer :LOL:
Waarom ga je dan überhaupt naar de dealer? De staat van de auto vind je blijkbaar niet zo relevant, restwaarde ook niet. Dus 'dealeronderhouden' kan het niet zijn als verkoopargument in de toekomst. Wat blijft er dan nog over? Merkgarantie? Dat behoud je namelijk ook wanneer je naar een universeelgarage gaat, zolang het voorgeschreven onderhoud maar wordt uitgevoerd op de juiste momenten (inclusief de juiste materialen/onderdelen).

Aanvullend n.a.v. de post van R W xxx: als het alleen om de pechhulp gaat dan denk ik dat een los abonnementje bij bijvoorbeeld de ANWB wel eens goedkoper kan zijn. Bij je autoverzekering zit over het algemeen ook wel een stukje pechhulp/sleephulp inbegrepen.

Het gaat hem puur en alleen om de pech hulp. heeft hij al eens toegelicht.

Hij laat daarbij alleen het minimale onderhoud uitvoeren. zaken als interieurfilter doet hij dan zelf. De goedkoopste onderhoudsbeurt waar dan een jaar lang pechhulp bij zit. Zat volgens mij onder de 200 euro.

Na berekening is dat volgens hem goedkoper dan een beurt elders uitvoeren en losse pechhulp af te sluiten.

Die droger die bij een airco reparatie geplaatst wordt is het vocht uit het airco gas te halen. Niet in de verdamper te drogen.
Ik heb laat overigens altijd gewoon de airco aan staan, ik heb nog nooit de airco een aantal minuten voor aankomst uit gezet. Mijn Volvo had een regeling dat die zelf de verdamper droog kon blazen, geen idee of mijn huidige auto dat ook heeft.

Als ik eraan terug denk, kan ik me steeds moeilijker voorstellen hoe ik er destijds vrede mee had: het grootste deel van mijn autorijdend leven deed ik dat zónder airco. Met name in al die Citroëns die ik heb gehad: de DS, de GSA, de Visa, de BX14, de 16, de 19 TZI, de 19 GTI en de XM. Elk jaar naar mijn geliefde durpke in Noordoost Spanje, op 30 km van de Franse grens bij Port-Bou. Met 38 graden - soms wel eens met 41 - op de Autoroute du Soleil, alle ramen open en nog je rug kletsnat van het zweet dat bovendien hinderlijk in je bilspleet liep. En bij aankomst op je vakantie-adres, je linkerarm bruin verbrand van het uit het portier-raam hangen. Terwijl de rest van je lijf nog wit was.

Werkelijk, wat je al niet over had voor een verblijf van 3 weken aan de Méditerranée.
In mijn jaren als jochie in de jaren '60 was het nog erger: met zijn vijven plus hond in een airco-loos Opeltje, met van die driehoekige klapraampjes voorin, die als enige open mochten van mijn moeder die een obsessie had met verkoudheid. Ze hing een handdoek voor het raam aan haar passagiersplek voorin, tegen de zon, zodat mijn vader, die zelden klaagde, geen uitzicht meer had naar rechts.
In die tijd was de Autoroute du Soleil er nog niet, zodat alles over tweebaans wegen moest, met voor elk dorp een file voor dat ene stoplicht in het centrum. Stond je dan, in die verzengende hitte, met uitzicht op een door de hitte trillend en spiegelend wegdek.

Slechts af & toe mochten we er even uit, als mijn vader kans zag de auto een stoffig landweggetje op te sturen, om te midden van de herrie van de cigales te plassen, lauw water te drinken uit een plastic fles en kleffe broodjes te eten met smeerkaas van La Vache Qui Rit.
Wat een ellende.

En wat ben ik blij dat er nu airco is. In mijn inmiddels 14 jaar oude Suzuki SX4, die bovendien nooit stuk gaat. Dat was vroeger wel anders; hoe vaak ik wel niet met pech heb gestaan met één van mijn Citroëns, midden in Frankrijk en tot twee keer toe in Spanje.
Ik kan mij tegenwoordig, zowel onderweg in Nederland met zijn steeds vaker voorkomende hittegolven, als op weg naar Zuid-Europa, het autorijden niet meer voorstellen zonder airco. En een occasion kopen met een defecte airco? Geen háár op mijn hoofd.

Als ik u was, Zunigrijje, zou ik hem gewoon laten repareren. En nog jaren door-'rijjen' in uw Suzuki. Want die gaat toch nooit stuk. Afgezien van de airco, dan.

Peter Emile zei:
Als ik u was, Zunigrijje, zou ik hem gewoon laten repareren. En nog jaren door-'rijjen' in uw Suzuki. Want die gaat toch nooit stuk. Afgezien van de airco, dan.
En lekke banden, die pech heb ik met al mijn auto's gehad o_O Ik vind de Celerio er dus niet minder betrouwbaar op en reden, dat zo'n condensor kwetsbaar is voor steenslag heeft te maken met hun het systeem werkt. Binnenkort zal de condensor vervangen worden, heeft echter geen haast.

Wordt dus nog vervolgd :D

Mechanix zei:
De airco van mijn auto is in 11 jaar tijd nog nooit bijgevuld of geserviced, maar koelt nog steeds best aardig. Gevalletje puur geluk of komt dit veel vaker voor?

Mijn vorige Ford Expedition heb ik 8 jaar gereden. De airco is nooit iets aan gedaan. De airco stond altijd in de automatische stand. Hij weet zelf wel wat goed voor hem is.

Je schrijft dat door het vervangen van de droger ook de geurtjes zouden kunnen verdwijnen.
Dit heeft niets met elkaar te maken, de droger zorgt ervoor dat het gas in de airco wordt gedroogd en dit is een gesloten systeem en kan dus nooit van invloed zijn op de geurtjes.
Vaak is de droger een geheel met een filter en zorgt er voor dat eventuele verontreinigingen worden verwijderd die het systeem kunnen beschadigen.
En er vaak ook nog voor zorgt dat het aircosysteem van voldoende olie is voorzien voor een goede smering.
Al met al een gecompliceerd geval dus.

Terug
Bovenaan