Suzuki Alto '99 koelproblemen en bijgeluid distributie

Een '99 Suzuki Alto 1.0 met automaat was gekocht als tijdelijke auto voor hooguit 3mnd om reparatie van de eigen wagen te overbruggen. Voor nog geen 500 euro weinig verwachtingen: geen onderhoudshistorie en veel roest.

Hij bleek na aankoop een koelprobleem te hebben en nu merk ik ook een bijgeluid op die bij de distributie vandaan lijkt te komen :confused:

Desondanks doet hij het nog, ik ben er zelfs enkele dagen mee naar Zuid-Duitsland/Oostenrijk geweest en hij heeft in de bergen gereden, kwam er gisteren mee terug.

Koelproblemen zijn als in dat je tot 105km/u (op vlakke wegen) kan rijden en daarboven de kachel aan moet om de kvs temperatuur binnen de perken te houden. Al kwam ik gisteren erachter dat bij 30gr buitentemp. zelfs 85km/u zonder kachel niet te doen was. Met kachel aan of snelheid minderen koelt hij snel af.

Ik ging ervan uit dat de radiator verstopt zat, maar ik heb 'm vandaag zoveel mogelijk proberen te voelen en hij lijkt in het geheel warm te worden, geen koude stukken. Bovenrand wel loeiheet, midden bij de lamellen (die er allen nog op zitten) was wat meer aan te raken. De thermostaat gaat open, bovenste slang is warm.

Zou het koelprobleem dan toch dieper liggen?

Verder merk ik dus vandaag een soort tikkend/ratelend(?) geluid op die bij de distributieriem vandaan lijkt te komen. Mogelijk was dit tijdens de vakantie ontstaan :confused:

Is er nog kans dat hiermee 1-2mnd te rijden valt of klinkt dat bijgeluid alsof hij morgen kapot loopt en dus "met spoed" naar de garage moet?

Geluid rondom de distributie is duidelijk een lager die aan het einde van zijn latijn zit.
Kan zowel de spanrol van de distributieriem zijn als de waterpomp.

Is de waterpomp niet gewoon stuk aan het gaan? Gezien ook je koelproblemen..

Multiriem demonteren (zorg wel dat de motor koud is) en als het geluid dan weg is, is de kans groot dat dynamo of waterpomp het probleem veroorzaken. Is het geluid er dan nog wel, is het de spanrol van de distributieriem en daar kun je niet nog 2 maanden mee doorrijden. De kans is dan dat het ding al kapot gesprongen of vastgelopen is.
Lagers gaan over het algemeen niet meer zo lang mee als ze zo klinken.

De auto rijdt nog. Dat getik komt blijkbaar niet bij de distributie of andere draaiende delen vandaan, maar van de vacuümslang ernaast. Dat lostrekken en het geluid is weg.

Zou het kunnen dat de waterpomp stuk is? Want hij koelt wel snel bij snelheid minderen of kachel aanzetten. Van mijn eigen auto kan ik herinneren dat toen de waterpomp stuk was (schoepje losgebroken v/d as) binnen 20min de koelvloeistof al aan het koken was, koelde helemaal niet meer.

Ik heb ooit een keer gehad dat een auto alleen warm(er) liep bij snelweg-snelheden maar zodra je langzamer reed werd koelde die wel voldoende.
Dat bleek achteraf toch de waterpomp te zijn die het simpelweg niet kon bijbenen. Ik weet niet of daar ook nog iets met de radiateur aan de hand was, ik meen van niet.

Een waterpomp kan op verschillende manieren stuk zijn. Van afgebroken of afgesleten schoepen tot het hele schoepenwiel dat los is gekomen van de as of speling op de lagers waardoor het geheel loopt te dansen in de behuizing waardoor de de pomp minder kan pompen.

Terug
Bovenaan