SUV op grijs kenteken voor particulier

bmw330

Net ingestapt
Kom er niet goed uit wat er nou mogelijk is wbt zgn grijs kentek voor een particulier.

Zit nl met het volgende : rijd nu in een 5 serie station, ik wil iets anders maar ik zit nagenoeg altijd alleen of met 2 personen in de auto. De hele achterbank heb ik in de 5 jaar dat ik de auto heb nauwelijks gebruikt en is dan ook nog als nieuw.
Wel neem ik regelmatig de honden mee in de achterbak, de auto is toendertijd ook gekocht voor zn ruime laadruimte.

Nu zit ik wat te kijken naar een nieuwere 5er, (vanaf 2010 tm 2015 ongeveer) Mooie autos, alleen heb ik dan wel weer die achterbank en die gebruik ik niet.

Een bestelauto lijkt me niks omdat ik toch wel een beetje luxe wil en een dikke motor ( minimaal 6 cilinder en 200+pk)
Trekgewicht moet ook 2000kg zijn.

NU mijn vraag: kun je een mid size SUV op als particulier op grijs kenteken rijden (bij de belastingdienst ''bestelauto particulier, scheelt de provinciale opcenten en dat is zo 400,- per jaar)
En welke SUV komen in aanmerking ?

Kan een Mercedes GLK of BMW x3 ook op grijs kenteken of is de auto daar te klein voor ?

Volgens mij is zo’n beetje elke ruime auto wel om te bouwen naar grijs kenteken tegenwoordig. Al moet die dan wel opnieuw gekeurd worden.

Ombouwen naar grijskenteken is een.
Maar als particulier kom je toch nooit in aanmerking voor het lagere mrb tarief. De auto voldoet misschien wel aan de voorwaarden, maar jij niet ;)

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/

Jay DoubleYou zei:
Volgens mij is zo’n beetje elke ruime auto wel om te bouwen naar grijs kenteken tegenwoordig. Al moet die dan wel opnieuw gekeurd worden.

Je moet de eisen qua laadruimte even in de gaten houden. Een X5 is wel af-fabriek op grijs kenteken geleverd, die heb ik een of twee gezien.
https://flic.kr/p/X8GsQL

Verder wat AutoMaat1 zegt, volgens mij kunnen alleen bedrijven van het lagere belastingtarief profiteren.

Je zal een personenauto eerst om moeten bouwen tot bestelauto en deze door de RDW moeten laten keuren als bestelauto.
Hier heb je de fiscale eisen waaraan de auto moet voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor het grijs kenteken belastingtarief:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/voor_welke_motorrijtuigen_betaal_ik_bpm/eisen_aan_een_bestelauto#middelgrote-bestelauto
Kortom meten is weten: het fiscale blok moet erin passen, de zijramen moeten geblindeerd worden, de laadvloer moet vlak worden en het tussenschot moet erin.
Persoonlijk zou ik liever gelijk een bestelauto versie kopen die ook voldoet aan de fiscale eisen i.p.v. om (laten) bouwen, dan heb je die rompslomp en kosten van het ombouwen en keuren ook niet. (en let op: niet alle grijs gekentekende auto's voldoen tevens aan de fiscale eisen, en komen dan dus ook niet in aanmerking voor het grijs kenteken tarief mrb)

En verder: ombouw naar grijs kenteken heeft gevolgen voor de dagwaarde van het voertuig, en dat is niet in de positieve zin... je investeert in een auto die door die investering minder waard wordt, dan moet je al aardig wat belastingvoordeel binnen harken voordat het voor een particulier weer rendabel gaat worden.
Ook voor de verzekering kan de premie als bestelauto duurder uit gaan vallen dan als personenauto.

De GLK is wel als grijs kenteken te vinden (erg weinig), de X3 niet. De X5 wel, in ruimere mate. Uiteraard ook wel andere SUV's. Een 5-serie station zal heel lastig worden.
Je opmerking als particulier op grijs kenteken rijden (bij de belastingdienst ''bestelauto particulier, scheelt de provinciale opcenten en dat is zo 400,- per jaar) is correct, je hoeft daarvoor geen bedrijf te hebben. Een bedrijf betaald nog veel minder voor grijs kenteken (ongeacht de brandstofsoort).

Onderstaand een paar voorbeelden van Autoscout:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-glk-220-cdi-4matic-aut-grijs-kenteken-btw-auto-trek-diesel-grijs-7f923759-0bea-4946-a4dd-e6dcaaad45ff?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=2&position=2&search_id=1fgtvma2znl&source_otp=t10&source=listpage_search-results

https://www.autoscout24.nl/lst/bmw/x5/bt_bedrijfswagen?body=13&sort=price&desc=0&cy=NL&atype=C&ustate=N%2CU&powertype=kw&search_id=1s7mqsp0rbf

Succes.

^^ die regeling voor het niet betalen van de provinciale opcenten, als particulier rijdend met een, aan de fiscale eisen voldane, bestelauto is nieuw voor mij.

Echter, per 2025 gaat men de korting op het houderschapstarief voor ondernemers verlagen.
Kan dus goed zijn dat ook dat voordeel voor de particulier aangescherpt wordt, lijkt mij dat de provincies toch wel graag hun opcenten zien binnenkomen.

ondernemersplein zei:
(..)Bent u ondernemer en heeft u een bestelauto van de zaak? Dan gaat uw motorrijtuigenbelasting (MR:cool: in 2025 omhoog met 15%. In 2026 volgt een verdere verhoging van het tarief met 6,96%. (..)

https://ondernemersplein.kvk.nl/motorrijtuigenbelasting-bestelauto-omhoog/

afentoe zei:
Jay DoubleYou zei:

Je moet de eisen qua laadruimte even in de gaten houden. Een X5 is wel af-fabriek op grijs kenteken geleverd, die heb ik een of twee gezien.
https://flic.kr/p/X8GsQL

Nooit geweten dat BMW af-fabriek grijs kenteken auto’s had. Kan ik nergens terugvinden.

Is een suv/tereinwagen op een campertarief niet een betere optie? Dat tikt qua korting op wegenbelasting meer aan dan een grijs kenteken. Bij grijskenteken zit je ook vaak aan diesel vast, denk dat iets met een achterbank ook meer waarde vast is.

Een auto op camper kenteken wordt door diverse gemeentelijke APV's gezien als een recreatievoertuig met de daaraan gekoppelde beperkende voorwaarden voor het parkeren op openbare plaatsen.
En voor het campertarief mrb moet de auto ook voldoen aan diverse fiscale eisen zoals stahoogte, slaap-, opberg- en kookgelegenheid, in een suv of terreinauto zal je dan al een hefdak moeten plaatsen en dat is ook een vrij kostbaar ding.

@muddy heldere toelichting, bij een huur camper kwamen we dat ook in Frankrijk tegen dat we ivm afmetingen niet overal welkom waren, met een formaat t4 is dit vaak niet het geval. Hier in de straat staat tegenwoordig gewoon een camper bijna permanent in de straat, terwijl je hier wel een parkeervergunning moet hebben, gaat dan om een korte ducato

Per gemeente is dat nog aardig verschillend geregeld in de APV (de één hanteert op minimale afmetingen, de ander op recreatievoertuig), en de ene gemeente handhaaft ook strakker als de andere gemeente.
De gemeente is er hier aardig strak op met het handhaven op recreatievoertuigen en aanhangers, en enkele van die handhavende boa's hebben helaas ook nog aardig de pik op mij dus het vergrootglas ligt altijd klaar.
Ik heb mijn oldtimer campertje (Transit MK1) vanwege die APV bewust als een bedrijfsauto op kenteken laten staan, en deze is ook zo ingericht dat de bus nog niet eens voldoet aan de RDW-eisen voor een camper.

Nooit geweten dat BMW af-fabriek grijs kenteken auto’s had. Kan ik nergens terugvinden.

Die BMW's worden gewoon in NL omgebouwd naar NL regelgeving. Importeur initieerd dat. Hier in de straat staat ook een volvo V60 op grijs kenteken. Daarvoor reed hij een Opel Antara op grijs kenteken.

Maar veel grijskenteken voertuigen lopen op diesel. Ik zou wel kijken of dat interessant is. grote zware SUV op grijs kenteken verkopen later word een hele opgave denk ik. Kun je net zo goed een geel kenteken benzie pakken en de achterbank er uit (laten) halen als je echt wat praktische ruimte nodig hebt

Terug
Bovenaan