Super vervelend probleem.

Clocala

Net ingestapt
Beste forummers,

Mijn auto heeft een vaag startprobleem.

Als de auto (2009 volkswagen golf 1.6 TDI) 1 á 2 dagen stil heeft gestaan doet zich het volgende probleem voor;

Starten -> Ik zet de auto op contact en wacht even tot het gloeispiraal uit is. Dan draai ik de sleutel door om te starten en dan start de auto niet. Er gebeurt eigenlijk niks. De startmotor slaat ook niet aan. Pas als de auto een aantal minuten op contact heeft gestaan, start deze.

Het vervelende is dat het probleem zich alleen voordoet als de auto een tijd stil heeft gestaan. Als de auto eenmaal gestart is en je start de auto binnen 24 uur nogmaals, dan start hij gewoon.

Ik heb de accu vernieuwd voor een sterker exemplaar (72A met 780A koudstartvermogen). Geen verbetering.
Ik heb de reservesleutel geprobeerd. Geen resultaat.
De dealer heeft de auto uitgelezen en gecontroleerd (bij hun startte de auto normaal..). Konden niks vinden..

Link met een filmpje (dit is met een nieuwe accu):
https://www.youtube.com/watch?v=YSVUG4uuQnA

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Groet,
Danny

Is de koppelingspedaal sensor nog wel goed?
Of hoef je bij deze auto niet de koppeling te bedienen om de motor te starten?

boyofwax zei:
Nieuwe gloeispiraal/spiralen?

In dat geval zou de startmotor gewoon moeten gaan draaien toch?

pakkingharry zei:

Die lijkt gewoon te werken. Je krijgt namelijk een melding als je het pedaal niet intrapt. Deze verdwijnt meteen weer zodra ik het pedaal intrap.[/quote]

Alle stekkers die je kan vinden nalopen op corrosie. Inspuiten met contactspray.

Heb je wel eens het idee dat het met warm weer / flinke zon wel goed gaat?

Condensatoren in de ecu kunnen defect zijn en daarom alleen met wat opwarming functioneren

Omdat de auto goed is geïsoleerd, hoor ik niet of het relais van de startmotor werkt, begin met dit te controleren, open dus de motorkap als ie goed koud is, als je contact omdraaid moet er een goede klak te horen zijn, wel klak maar niet starten. Of startmotor kapot, of de dikke plus draad op de startmotor is slecht,
Ook kan het zijn dat de aansluitingen op het relais van de startmotor sterk zijn vervuilt,
De garage had even de moeite moeten nemen de auto een nachtje te laten staan, en dan kijken, een lampje parallel gekopelt aan het relais beraad het euvel,
Wel lampje aan, maar niet starten, startmotor kaduuk, geen lampje dan ergens tussen contactslot en startmotor een probleem,

Clocala zei:
boyofwax zei:
Nieuwe gloeispiraal/spiralen?

In dat geval zou de startmotor gewoon moeten gaan draaien toch?

pakkingharry zei:

Die lijkt gewoon te werken. Je krijgt namelijk een melding als je het pedaal niet intrapt. Deze verdwijnt meteen weer zodra ik het pedaal intrap.
[/quote]

Tuurlijk je krijgt dan een melding idd.:rolleyes:
Ik heb de eigenschap dat ik altijd de koppeling in trap als ik een auto start. (geen idee waarom ik dat doe) krijg dat soort meldingen dus nooit te zien.

Contactblokje. oftewel de schakelaar die achter de contactsleutel zit. Anders wellicht het startelais.

Tenzij je een hele zwakke massa hebt op de (start)motor, want dat kan ook voor problemen zorgen.

Nieuwe accu lost dit niet op. Ik hoor zelfs geen klik. Dus het startrelais wordt niet geactiveerd lijkt het.

Overgens: neem eens een stok mee waar je mee tegen de startmotor kan tikken. Mocht hij niet starten tik dan een keer (of wat) op de startmotor. Mocht ie dan wel starten is de kans groot dat het startrelais kuren heeft ;)
Eigenlijk een heel ouderwetse kwaal, maar komt bij moderne startmotoren ook voor.

Koppelingspedaal intrappen bij het starten is een goeie (veilige) gewoonte. Wordt bij rijlessen aangeleerd en zorgt ervoor dat je niet al begint te rijden terwijl je start als de auto per ongeluk toch in een versnelling staat ;)

Bedankt voor jullie reacties. @Pobresh: Je hoort inderdaad geen klik van het startrelais. Op het moment dat de auto wel gaat starten hoor je eerst de klik en daarna start de auto gewoon. Donderdag gaat de auto naar de dealer en blijft deze daar twee dagen staan. Ik ben benieuwd.

Dat is dus het startrelais :) (ook wel eens bendix of onderdeel daarvan genoemd) Maar die is tegenwoordig wel eens los te vervangen en dan geven ze er ineens vreemde namen aan.
Bij bepaalde oudere auto's zitten ze soms zelfs apart van de startmotor gemonteerd.

Werking is hetzelfde principe als een relais (om de startmotor te schakelen), alleen heeft ie een dubbele werking, omdat die ook het tandwiel van de starter naar de starterkrans drukt.

Terug
Bovenaan