Super benzine 102

sceppie

Net ingestapt
Beste mensen .
Het zal de revue al vast eens gepasseerd zijn maar voor wie het niet weet het volgende.
Voor klassiekers waar vroeger octaangetal 98 werd voorgeschreven is er nu al een tijdje een perfect alternatief voorhanden.
Ik gebruik het voor mijn Triumph Bonneville T140 en voor mijn Sunbeam Sceptre en Sunbeam Rapier.
Het verschil met de zeg maar gewone 98 die hier en daar nog verkrijgbaar is is verbluffend in mijn geval.
Rustiger lopen , meer vermogen , stiller,!?, fractie zuiniger maar wel duur......
NB, 98 werd voorgeschreven bij motoren met een wat hogere compressie daar waar 95 werd voorgeschreven lijkt het mij zinloos

https://competition102.com
Gr
Theo van der Sceppie

Ja, allemaal motoren met extreem hoge compressie en veel gevaar voor pingelen. o_O

Dat je er geen 95 in wilt gooien omdat daar ethanol in zit snap ik volledig, maar 98 van de BP is stukken goedkoper en bevat ook geen ethanol. Ik denk dat je 102 weggegooid geld is maar ja.....een deel zit hem tussen de oren. Marketingtechnisch werkt t blijkt wel weer.

Ruikt naar reclame, maar goed.

102 is niet zo zeer een alternatief voor 98, 98 is prima verkrijgbaar en voldoet voor 98% van de auto's. Zoals 95 voldoet voor 95% van de auto's :) Voor bepaalde motoren kan 102 wat extra pit opleveren, maar kwalitatief maakt het niet uit in vergelijking met 98 (inderdaad ethanol en andere additieven die niet altijd goed zijn voor oudere auto's). Mijn XR4i loopt ook merkbaar beter op 102 t.o.v. 98 maar nodig is het niet.

98 is hier toch niet zo heel goed verkrijgbaar, hier in de buurt is alleen BP Ultimate nog 98. Sinds kort ben ik erachter dat er op mijn route een on bemande Q8 zit die 102 heeft voor dezelfde prijs als de BP Ultimate. Dan is de keuze snel gemaakt! De auto loopt er prima op en is volgens mij iets zuiniger.

Ik tank eigenlijk altijd Euro 95. Nou is er toevallig net een pomp gekomen bij mij om de hoek met 102, dus die ga ik maar eens proberen.

Ik tank niet bij veel verschillende stations, maar 98 is hier bijna overal nog gewoon verkrijgbaar. Alleen de Shell waar ik wel eens kom heeft ze niet. In tegenstelling tot de shell hier vlakbij over de grens. Daar kun je V-power 100 tanken (neem aan RON 100?) .

Er zijn al diverse brandstoftopics over geweest, slechts een zeer gering aantal auto's lopen daar daadwerkelijk net nog iets beter op dan 98. Wel is het zo dat veel auto's op 98 beter lopen dan 95. In het geval dat 98 niet verkrijgbaar is, is super benzine 102 een prima alternatief maar het schijnt wel erg prijzig te zijn.

Ik lees we eens 40 cent per liter meer dan normaal? :eek: Maar moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nog niet hebt gechecked ondanks ik er vrijwel dagelijks langs een verkooppunt rij

Ik betaalde de laatste keer 1,65 voor 102 dat is even duur als BP Ultimate en iets van 9 cent duurder dan 95, valt dus mee.

Ook hier is 98 niet goed verkrijgbaar: alleen BP.
Voor degene die denken dat Shell, Esso, Texaco of Total een ron 98 verkopen: willen ze je dolgraag laten geloven, maar is niet zo.
Bijv. een Shell V-power is amper octaan 97 en behaalt dat door allerlei toevoegingen, die ik liever niet wil.....

Correct! De meeste "speciale" benzine's zijn zeker GEEN ron98! BP Ultimate is hierin de uitzondering. Ik denk dat de meeste van die "speciale" brandstoffen zelfs maar ron95 zijn.

Wanderer200 zei:
Correct! De meeste "speciale" benzine's zijn zeker GEEN ron98! BP Ultimate is hierin de uitzondering. Ik denk dat de meeste van die "speciale" brandstoffen zelfs maar ron95 zijn.

Een vers aangeleverde RON95 kan ook al wel 98 bevatten in werkelijkheid. Het is enkel een minimum en een getal dat niet vast blijft staan over de tijd. ;)

Bijv. een Shell V-power is amper octaan 97 en behaalt dat door allerlei toevoegingen, die ik liever niet wil.....

shell v-power is dacht ik gewoon 95 zelfs...

De Tinq heeft hier gewoon 98, Tango heeft ook super plus 98, daarnaast zitten hier vrij veel pompen niet gerelateerd aan een bepaalde formule. ook dar kun je gewoon 98 tanken. Bij onze lokale dorpstankstation kun/kon je zelfs gewoon 98 tanken en 2 jaar geleden nog 98 met loodvervanger :eek: geen idee of dat nog steeds zo is.

Esso Supreme+ is 98, Shell Vpower 97, Texaco geen idee, Total Excellium 95, BP Ultimate 98, Firezone 102, Gulf Challenger 100. Tenzij je een turbomotor met flink (extra) vermogen hebt, heb je bijzonder weinig aan 98 of meer.

Leuk zoveel reacties

Voor de goede orde.

Topic staat in auto liefde roest niet en is eigenlijk bedoeld voor de klassieker rijder met een bolide waar vroeger 98 of meer werd voorgeschreven.
Dit neemt niet weg dat alle reacties welkom zijn.

Neen is geen reclame, heb geen enkele connectie en ook neen het zit niet tussen de oren
Heb ca 40 jaar sleutel ervaring en gediplomeerd automonteur alhoewel dit mijn huidige beroep niet is.

Nogmaals voor normale moderne auto,s waar 95 wordt voorgeschreven onzin voor de wat oudere klassiekers met hoge compressie een aanrader.

Gr theo van der Sceppie

Bij Firezone hier om de hoek (nieuwe pomp) hebben ze dus dat competition102, het enige vreemde vind ik dat ze op de site zeggen dat ik ter plekke moet kijken wat de prijs is, maar als ik daar aan kom kan ik de prijs alleen te weten komen als ik het al aan het tanken ben...

sceppie zei:
Leuk zoveel reacties

Voor de goede orde.

Topic staat in auto liefde roest niet en is eigenlijk bedoeld voor de klassieker rijder met een bolide waar vroeger 98 of meer werd voorgeschreven.
Dit neemt niet weg dat alle reacties welkom zijn.

Neen is geen reclame, heb geen enkele connectie en ook neen het zit niet tussen de oren
Heb ca 40 jaar sleutel ervaring en gediplomeerd automonteur alhoewel dit mijn huidige beroep niet is.

Nogmaals voor normale moderne auto,s waar 95 wordt voorgeschreven onzin voor de wat oudere klassiekers met hoge compressie een aanrader.

Gr theo van der Sceppie

Voor mij niets anders meer in m'n bijna 30 jaar oude BMW. Tank sinds begin dit jaar competition 102.
Vrienden met oude MG's hebben me de tip gegeven, ze hadden goede ervaringen.

Het zit niet tussen de oren, maar het maakt uiteraard wel uit wat voor een auto je hebt....da's logisch lijkt me. (Staat ook op de site van competition 102)
Een Clio uit 2001 doet 't overal goed op;)

Micha D. zei:
Bij Firezone hier om de hoek (nieuwe pomp) hebben ze dus dat competition102, het enige vreemde vind ik dat ze op de site zeggen dat ik ter plekke moet kijken wat de prijs is, maar als ik daar aan kom kan ik de prijs alleen te weten komen als ik het al aan het tanken ben...

Als je de slang eruit pakt update hij vaak de prijs, of gebeurt dat daar niet?

Ik had trouwens wel gedacht dat het stukken duurder zou zijn. Laatste keer dat ik er over sprak met iemand (hij heeft een op 102 getunede Saab 9-5 aero dus 2.3 4 cilinder op iets van 300 pk) maar die noemde bijna 1.80 per liter.

@Ente, Clio 2.0 RS172 uit 2001 zou ik toch ook wel op min. 98 zetten. ;) Die van mij lust alles. Behalve E85.

R-W zei:
Esso Supreme+ is 98, Shell Vpower 97, Texaco geen idee, Total Excellium 95, BP Ultimate 98, Firezone 102, Gulf Challenger 100. Tenzij je een turbomotor met flink (extra) vermogen hebt, heb je bijzonder weinig aan 98 of meer.
Oh, de Esso Supreme+ wel, dat verschilletje wist ik niet (zonder plusteken, 'gewone' Esso Supreme niet).
Ook bij een atmosferische motor met hogere compressie kan een hoger octaan nuttig zijn, niet alleen bij een geblazen motor.

Joël D. zei:
Micha D. zei:

Als je de slang eruit pakt update hij vaak de prijs, of gebeurt dat daar niet?
Nop.

Die Q8 RON 102 kon wel eens 10% ethanol bevatten. Zoek dat eerst maar uit.

102 van Tanqyou is ethanolloos, net als 102 v Firezone en ShellV-power (=98 RON)

Een rustiger loop van de motor, duidt op afwezig zijn van zelfontbranding (=detonatie) vóór het BDP. Zo treedt er geen schade op. Detonatie vóór het BDP is schadelijk. De zuiger wordt al teruggeduwd vóór het BDP maar door het rijden vd auto, gaat de zuiger tóch naar het BDP en pas daarná terug in zijn compressieslag

Altyd 102 als je compressie >9 is. Vaak oude italianen en oude engelse autos. In Engeland liepen die vaak op 'five-star-petrol. Dat is RON 100. Mijn Spitfire 1500 pingelt op RON 98 !
102 van Tanqyou erin...... volbelasting mogelijk zonder detonatiegeluiden ( en dus zonder motorschade)

Mvrgr, wout

De enige reden voor mij om BP ultimate 98 of firezone 102 in m’n Guzzi en oude Corsa te tanken is het ontbreken van ethanol. De Citigo rijdt op LPG en 95 E5

RON 98 tank je alleen als dat door de fabrikant voorgeschreven is.

Wie 98 in een auto gooit die volgens de fabriek 95 moet hebben, gooit slechts geld over de balk. Wie ervaart dat de auto na tanken van 98 beter rijdt, terwijl de fabrikant 95 voorschrijft, trapt in een enorme illusie. Het kán namelijk niet. Het klopgetal blijft 100% identiek. Als 98 is voorgeschreven, ga je wel verschil merken als je er meermaals 95 in gooit, maar niet in prestatie, wel in een onrustige motor.
Die hele benzinewereld is een verzameling van onzinkreten en verzinsels om je meer geld uit de portemonnee te kloppen. Gewoon 95 erin als dat fabrikant daar voorschrijft en je motor wordt er oud mee.

Hmm, tja, ik gooi ook al z'n leven lang euro95 in de audi (bj 1985)
De folder geeft aan dat er op loodvrije benzine gereden kan worden, en weet je hij doet het prima.
Oiit heb ik wel eens een duurdere brandstof getankt, ulimate geloof ik, hij liep naar mijn idee mooier en zuiniger, maar dat komt puur omdat er meer energie in die ene liter zit.

De oudje rijden bij mij nagenoeg uitsluitend op competition 102. Zo lang het er is, tank ik het.

Wout 1409628 zei:
Altyd 102 als je compressie >9 is. Vaak oude italianen en oude engelse autos. In Engeland liepen die vaak op 'five-star-petrol. Dat is RON 100. Mijn Spitfire 1500 pingelt op RON 98 !
Wanneer een motor gaat pingelen hangt af van meerdere factoren, compressieverhouding is daar één van, maar de stelling dat als de compressieverhouding hoger dan 9:1 is, men dan altijd een hogere octaan moet tanken is onjuist. Dat zou betekenen dat er weinig auto's op Ron 95 kunnen rijden.
Even een voorbeeldje van een auto die ik wat beter ken: VW Polo van pakweg 1983 t/m 1994 vzv 1.0 40/45pk en 1.3 55pk, oftewel de standaard kleine VW motoren die ook terug te vinden waren in de Golf van die tijd, hebben een compressieverhouding van 9,5:1 en mogen volgens de fabrikant op Ron 91 rijden.

Ik gooi in mijn auto ook 102, puur omdat 98 hier in de buurt bijna niet verkrijgbaar is. Prima alternatief en de prijzen zijn hier ook nog wel te overzien.

Oiit heb ik wel eens een duurdere brandstof getankt, ulimate geloof ik, hij liep naar mijn idee mooier en zuiniger, maar dat komt puur omdat er meer energie in die ene liter zit.

Het is absolute onzin te stellen dat er in een liter RON98 benzine meer energie zit dan in een liter RON95. Energetisch zijn ze identiek.
Het enige verschil is de klopvastheid, dat wil zeggen dat RoN98 benzine een hogere compressie weerstaan voordat het spontaan ontbrandt.

In RON95 (E10) zit max. 10% ethanol, en in RON98 (E5) max. 5%.
Ethanol heeft wel een lagere energieinhoud dan benzine, dus dat kan de enige verklaring zijn als je zou weten hoeveel ethanol er exact in zit, en dat weet je dus niet.

XM RCK zei:
RON 98 tank je alleen als dat door de fabrikant voorgeschreven is.

Wie 98 in een auto gooit die volgens de fabriek 95 moet hebben, gooit slechts geld over de balk. Wie ervaart dat de auto na tanken van 98 beter rijdt, terwijl de fabrikant 95 voorschrijft, trapt in een enorme illusie. Het kán namelijk niet. Het klopgetal blijft 100% identiek. Als 98 is voorgeschreven, ga je wel verschil merken als je er meermaals 95 in gooit, maar niet in prestatie, wel in een onrustige motor.
Die hele benzinewereld is een verzameling van onzinkreten en verzinsels om je meer geld uit de portemonnee te kloppen. Gewoon 95 erin als dat fabrikant daar voorschrijft en je motor wordt er oud mee.
Je kan lullen wat je wil, maar de motor van mijn Focus loopt toch echt veel fijner op 98 E5 dan op 95 E10.

Barri zei:
Je kan lullen wat je wil, maar de motor van mijn Focus loopt toch echt veel fijner op 98 E5 dan op 95 E10.

Ik hoor dat soort verhalen wel vaker. Ook al weet niemand hoeveel ethanol er zit in die 98 E5 (ergens tussen minimaal 0% en maximaal 5%) of die 95 E10 (ergens tussen 0% en maximaal 10%). Dat kán dus in voorkomend geval een gelijk percentage zijn, want alleen het maximum wordt gemeld.
Waarschijnlijk heeft het ook (ten dele?) te maken met het percentage ethanol tussen de oren...?
c020.gif

Hier in Polen is de Euro 95 nog steeds E5 (net als de Euro 98), maar E10 tankend in Duitsland, Nederland, België en Frankrijk merk ik geen verschil.

Ik weet ook niet of het door de ethanol komt of door 95 vs 98, want ik kan nergens 95 e5 vinden.

^^^ dat is er, volgens mij, ook niet meer.

Is weer zo'n leuk 'staaltje overheidsingrijpen'.. waarbij in theorie de mogelijkheid tot aanbieden van Euro 95 E5 bestaat.. maar aanbieders in de praktijk alles naar E10 hebben omgezet. :(

Met het verdwijnen van de Firezone brandstofpompen is 102 octaan ook niet meer verkrijgbaar, vermoed ik.

Ik ben kort geleden overgestapt van e10 naar e5,ik kan nu ongeveer 40 a 50 km verder rijden,en mijn auto is zuiniger geworden,eerst 1 op 14 in de winter tot 1 op 15 in de zomer, nu 1 op 18.

JFR zei:
Ik ben kort geleden overgestapt van e10 naar e5,ik kan nu ongeveer 40 a 50 km verder rijden,en mijn auto is zuiniger geworden,eerst 1 op 14 in de winter tot 1 op 15 in de zomer, nu 1 op 18.

Ik merk hetzelfde ja. Ik rijd altijd op 98. Nu rijd ik sinds kort ineens weer 1 op 16,5 in plaats van 1 op 15 a 1 op 15,5

Terug
Bovenaan