Sinds een tijdje volg ik het YT-kanaal de
Motor Oil Geek van Lake Speed Jr. Hij geeft daar informatie over motorolie maar ook over benzine. Zijn video's lijken soms meer op colleges tribologie (wrijvingskunde), erg interessant.
Door zijn video's ben ik van budgetbenzine overgestapt op Shell V-Power. Het had ook Esso Supreme+,Total Excellium of een andere 98 premium benzine kunnen zijn, maar een Shell-station ligt het best op mijn route.
(Shell V-Power, Esso Supreme+,Total Excellium enz. noem ik hieronder 'premium benzines')
Lake Speed is een triboloog en niet verbonden aan een oliemaatschappij. Hij komt met metingen die deels door hem zelf zijn uitgevoerd. De metingen wijzen uit dat premium benzine zoals V-Power tot duidelijk minder motorslijtage leidt vergeleken met basisbenzine zoals door budgetmerken worden aangeboden. Dit zit hem in de additieven die minder in de basisbenzine zitten of daarin geheel ontbreken.
Die additieven - het gaat hier vooral om wrijvingsmodificators – zitten wel in V-Power, Supreme+ enz.
De wrijvingsmodificators die toegevoegd worden aan premium benzine leiden tot minder motorslijtage. Het verschil in slijtage is duidelijk meetbaar. Ik vind het verschil spectaculair.
Al na een test van 120 uur is op micrometer-niveau een groot verschil te zien in de slijtage van een zuigerveer bij gebruik van premium benzine in vergelijking met basisbenzine. Zie hieronder metingen van het Oostenrijkse onderzoeksbedrijf AC2T.
In onderstaande video presenteert Lake Speed onderzoek van AC2T waarin aangetoond wordt dat de levensduur van de motor wordt verlengd door het gebruik van premium merkbenzine zoals V-Power.
Hoofdpunten uit de video:
- Er is nauwe interactie tussen benzine, motorolie, zuigerveren en cilinderwand.
- Benzine beïnvloedt de smerende eigenschappen van de motorolie rond de zuigerveren.
- De wrijving van de zuigerveren met de cilinderwand is slijtagepunt nummer 1 in de motor.
- De motorolie in de groeven van de zuigerveren wordt chemisch anders dan in het motorcarter, als gevolg van de veel hogere temperatuur en de verdunning door benzine. Er komt een veel groter percentage benzine terecht in de olie in de groeven van de zuigerveren, in vergelijking met het aandeel benzine in de olie in het carter.
- Benzine zorgt voor verdunning van de motorolie bij de zuigerveren. Daarom is de chemische samenstelling van de benzine belangrijk voor de smerende eigenschappen van de olie rond de zuigerveren.
- De wrijvingsmodificators die aan premium benzines zoals V-Power worden toegevoegd reduceren meetbaar de slijtage van de zuigerveren en cilinderwand.