Subwoofer Fiat punto werkt niet

Guest
Hallo,

Ik heb de originele subwoofer van een Fiat Punto gekocht (model 2003), maar hij doet het niet.
Ik denk zelf dat het aan de bekabeling ligt, aangezien er geen originele autoradio meer in zit.
Maar weet iemand hoe ik kan zien of de bekabeling niet goed is?
Er zijn wel een aantal kabels los achter de autoradio, maar heb geen idee of die van de subwoofer zijn.

Graag hulp aub! Ik wil heel graag dat hij werkt :)

Ik zie wel dat de kabels van de plug van de subwoofer netjes achteraan de autoradio zijn ingeplugd, maar hij doet het niet.
Zou de subwoofer misschien gewoon kapot zijn? Hoe kan ik dat zien?

Plaats eens wat foto's van die aansluitingen op sub en radio heb je stroom op die sub aangesloten?

Hier de foto's:
Als de links niet werken, zeg het dan :)

Ik heb geen idee of ik stroom heb aangesloten of niet, ik hoop dat jullie me dit kunnen zeggen.
lBzirV.jpg

JqW8PT.jpg

AlixdF.jpg

Sbgw1H.jpg

5HwGIe.jpg

wy70zh.jpg

cIszS9.jpg

jNt8L9.jpg

Ytu3p3.jpg

3Og7Me.jpg

ft6Pdy.jpg

A52kwh.jpg

Nt9852.jpg

kCj9EE.jpg

xQOQZR.jpg

zvHpXM.jpg

Knoeiwerk dus. Verbaast me dat de radio wel functioneert eigenlijk.

Zou even bij iemand langsgaan die vaker met dit bijltje heeft gehakt. Even via internet en een paar foto's ga je dit niet oplossen.

Kan zijn dat die subwoofer trouwens alleen werkt met een originele radio en originele bekabeling. Soms is het ook afzonderlijk aan te sluiten, maar dat hangt van de betreffende subwoofer af.

Als het inderdaad de originele subwoofer van Fiat is (degene die heel netjes weggestopt zit aan de zijkant van je kofferbak), dan zou deze ook moeten werken met aftermarket radio's. Althans, bij mijn Punto werkte het zonder problemen.

Wat Pobresh al zegt, het kabelwerk is wel knoeiwerk. Dit kan de reden zijn dat de sub niet werkt, maar het kan ook liggen aan de stroomvoorziening. Check eerst de zekering eens (er zou een 15A zekering moeten zitten in de zekeringkast onder het stuur, ik meen dat links-boven voor de subwoofer is). Check dat eerst even. Is de zekering nog goed, check daarna dan of de sub ook stroom heeft. Even uit m'n hoofd; de grijze is de +, de zwarte de -. De rood/witte is de schakeldraad.    De overige kabels zijn voor de audio vanuit de radio.

Ik zal even kijken of ik ergens nog een aansluitschema voor de radio incl. subwoofer voor je heb, wellicht kan je dat iets op weg helpen.

Edit: Gevonden: https://imgur.com/0N2ywbq.      Dit is wel voor de originele radio en subwoofer, maar helpt je ongetwijfeld wel om alle aansluitingen te controleren. Het geluid van de subwoofer komt door dezelfde kabels als de 2 achterspeakers, als daar geluid uit komt zou de sub dus ook geluid moeten krijgen. In dat geval blijft de stroomvoorziening dus over.

De zekering lijkt me oke, het draadje is niet kapot.
Hoe moet ik juist die aansluitingen controleren?

Hier nog een foto van de kast:
izE8ex.jpg

Wouzzie zei:
Edit: Gevonden: https://imgur.com/0N2ywbq.      Dit is wel voor de originele radio en subwoofer, maar helpt je ongetwijfeld wel om alle aansluitingen te controleren. Het geluid van de subwoofer komt door dezelfde kabels als de 2 achterspeakers, als daar geluid uit komt zou de sub dus ook geluid moeten krijgen. In dat geval blijft de stroomvoorziening dus over.

Waar moet ik kijken of de stroomvoorziening juist is? Want elektriciteit is niet echt een pluspunt bij mij.
Ps: kijk ook naar mijn vorig bericht.

Wouzzie zei:
Als het inderdaad de originele subwoofer van Fiat is (degene die heel netjes weggestopt zit aan de zijkant van je kofferbak), dan zou deze ook moeten werken met aftermarket radio's. Althans, bij mijn Punto werkte het zonder problemen.

Wat Pobresh al zegt, het kabelwerk is wel knoeiwerk. Dit kan de reden zijn dat de sub niet werkt, maar het kan ook liggen aan de stroomvoorziening. Check eerst de zekering eens (er zou een 15A zekering moeten zitten in de zekeringkast onder het stuur, ik meen dat links-boven voor de subwoofer is). Check dat eerst even. Is de zekering nog goed, check daarna dan of de sub ook stroom heeft. Even uit m'n hoofd; de grijze is de +, de zwarte de -. De rood/witte is de schakeldraad.    De overige kabels zijn voor de audio vanuit de radio.

Ik zal even kijken of ik ergens nog een aansluitschema voor de radio incl. subwoofer voor je heb, wellicht kan je dat iets op weg helpen.

Ik heb nog iets vreemd ondervonden;
3 kabels komen van de subwoofer: de grijze, zwarte en rode:
Moeten die 3 kabels dan niet hier in? (zie foto)

Alleen de zwarte en rode zitten erin, bij het derde gat is er een lege plek, moet daar normaal niet de grijze kabel in?
Want de grijze kabel zie ik nergens liggen...

JqW8PT.jpg

Als ik die bekabeling zie, dan zie ik een brandende Punto op de vluchtstrook    :eek:. Wat een houtje-touwtje bekabeling!

FiatPunto2003 zei:
Halloooooooo???

Ga nou gewoon bij iemand langs die er verstand van heeft. Met een paar fototjes op een forum kom je echt niet verder. Er zal ter plekke gekeken moeten worden. Zeker omdat je zelf al aangeeft dat je er niet zo in thuis bent.

Hier is echt gewoon zwaar aan geknutseld en dit zal je eerst zo netjes mogelijk moeten herstellen voor je verder gaat kijken naar je subwoofer.
Voor je het weet heb je idd kortsluiting en daarmee een brandende fiat ipv een rijdende.

Wat je in je handen hebt op je laatste foto is een kroonsteen. Dat is doe het zelf werk. Zolang je niks van electra weet moet je er gewoon vanaf blijven en er door iemand naar laten kijken die weet waar die mee bezig is. Misschien even aangeven in welke hoek je woont in nederland. Wellicht is er een forumlid in de buurt die er wat vanaf weet.

Zoals je in het schema kan zien hoort er geen zwarte kabel van de subwoofer naar voren te lopen. Het lijkt erop, zoals THE SLB en Pobresh al aangeven, al flink geknoeid is met de bekabeling.

Hiervandaan kunnen we niet zien welke van de kabels nu daadwerkelijk waarop aangesloten zijn. Ik kan je dan ook absoluut niet zeggen wat waarbij hoort. Meten = weten, en dat is helemaal van belang met elektriciteit in hetzelfde voertuig als 40 liter benzine.
Met alle respect, maar ik zou je dan ook willen aanraden om het aansluiten te laten doen door iemand die er verstand van heeft. Zeker als je zelf al aangeeft dat elektriciteit geen pluspunt van je is.

Mocht je het toch zelf willen doen, is het eerste wat je nodig hebt een goede multimeter. Die hoeven niet duur te zijn: https://www.conrad.nl/nl/handmultimeter-digitaal-voltcraft-vc-11-cat-iii-250-v-weergave-counts-2000-122999.html
Met de multimeter en het aansluitschema uit mijn vorige post (tip: print het even uit) loop je als eerste de stroomkabels in het connectorblok v/d subwoofer langs. Je gaat eerst op zoek naar de zwarte draad, die zou aangesloten moeten zijn op het massapunt bij het linkerachterlicht. Zet je multimeter op Ohm-stand (het rare bruggetje) en steek 1 van de testpluggen van de multimeter in de connector, precies op de plek van de zwarte kabel. De andere plug hou je tegen de bout van het massapunt. Wanneer je multimeter nu 0 aangeeft is je massakabel goed.
Daarna haal je de pluggen van de multimeter los en ga je op zoek naar de rood/zwarte kabel. Dit is de pluskabel vanuit de zekeringenkast. Zet je auto op contact met de radio aan, zet je multimeter op gelijkstroom-stand 20 (Bij de multimeter die ik hierboven doorstuur is dat linksbovenin; V_). hou je zwarte testplug weer op het massapunt. De rode steek je in de connector, precies op de plek waar de rood/witte kabel zit. Je zou nu een waarde tussen de 12 en 14 op je multimeter moeten zien.
Daarna doe je hetzelfde met de grijze kabel op de connector. Dit is de pick-updraad vanuit de radio. Ook hier moet je een waarde tussen de 12 en 14 zien.

Geeft je multimeter een 1 bij het doormeten van je massa, heb je geen massa. Zorg ervoor dat de zwarte draad uit de subwoofer goed contact maakt met het massapunt onder je achterlicht.
Heb je wel stroom op de grijze draad, maar niet op de rood/witte, dan krijgt je subwoofer geen stroom en gaat het in de stroomvoorziening niet goed. Heb je geen stroom op de grijze draad, werkt de pickup vanuit je radio niet goed. Deze kabel moet aangesloten worden op de blauwe draad van je radio.

Is bovenstaande allemaal goed, dan ligt het aan het feit dat je subwoofer geen audiosignalen vanuit je radio krijgt. Zoals ik al eerder schreef, zit de subwoofer aangesloten op de bekabeling van de achterspeakers. Doen die het wel? Dan is de bekabeling na de aftakking niet goed. je kunt tijdelijk even een extra stuk speakerdraad vanaf 1 van je achterspeakers naar je subwoofer leggen (sluit het ene einde aan op beide connectors van je achterspeaker, en het andere einde stop je bij de connectoreindes van de 2 oranje kabels van de subwoofer. Werkt hij dan wel, moet de subwoofer dus opnieuw bedraad worden voor de audio.

Doen je achterspeakers het ook niet? Dan zijn de kabels waarschijnlijk niet goed aangesloten op je radio of staat er een instelling in je radio niet goed. De speakerbekabeling kun je niet doormeten, deze moet je op gehoor testen.

Knip in geen geval zomaar kabels door, daarmee raak je waarschijnlijk alleen maar verder van huis!

Veel succes!

Terug
Bovenaan