subsidie elektrische auto klimaatakkoord

Ik had een offerte voor een Leaf 40kw van Leaseplan, erg gunstig. Helaas nu niet meer leverbaar. Andere alternatieven zijn nog erg duur, zelfs met subsidie.

Daarom mijn topic, toch maar een andere diesel. Geen range stress, vrijwel evenveel pit, en een stuk goedkoper dan bijv een Niro electric.
 
Volt zei:
"Aankoopsubsidie elektrische auto voor particulieren van kracht!

(..)
https://zerauto.nl/aankoopsubsidie-voor-particulieren/

Naar aanleiding van dit bericht maar even op RVO.nl gekeken naar de exactere voorwaarden van de subsidieregeling. > Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)

Want dat alleen WLTP range test geaccepteerd wordt leek mij sterk bij een gebruikte EV.. Is dus ook niet zo, als er geen WLTP beschikbaar is, mag de NEDC waarde ook.

Begrippenlijst SEPP
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/subsidieregeling-elektrische-personenauto%E2%80%99s-particulieren-sepp/begrippenlijst-sepp

Globale introductie:
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/subsidieregeling-elektrische-personenauto%E2%80%99s-particulieren-sepp

Wat ik wel bijzonder vindt is dat bij de leasevorm de uitbetaling van de subsidie aan de particulier ten goede komt en niet de auto-eigenaar, wat op zich wel logisch kan zijn bij een regeling voor particulieren.. Maar ja, dat zijn (indirect) de fiscale voordelen voor zakelijk leasen ook.. ;)

Bij lease is het wel van belang dit te doen met een aanbieder die het keurmerk Private Lease heeft.
Tevens dient er RTL registratie plaats te vinden (tenaamstelling kentekenbewijs dient gelijk te zijn aan de leaseovereenkomst, stelt de subsidievoorwaarde.

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/subsidieregeling-elektrische-personenauto%E2%80%99s-particulieren-sepp/subsidie-aanvragen/subsidie-lease-gebruikte-elektrische

Een omgebouwd, gebruikt, elektrisch voertuig is uitgesloten van subsidie.
Tevens kan een transactie tussen particulieren onderling van een EV auto ook niet. Je moet bij een erkend RDW aanbieder kopen.
 
Verder is het goed om je te realiseren dat er sprake is van een subsidieplafond: dat wil zeggen, dat de overheid geen onbeperkte middelen heeft. Voor 2020 is er geld beschikbaar voor zo'n 2.500 nieuwe- en 3.600 gebruikte particuliere elektrische auto’s. Vraag je subsidie aan en de pot voor dat jaar leeg is, dan val je buiten de boot!

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/subsidie-elektrische-autos

Dus goede kans dat de EV’s die nu volop nieuw in voorraad staan bijv, Kona en Leaf dit voordeel gaan pakken, maar merken die pas later in 2020 leveren als Peugeot 2008 en Mazda MX30 buiten de boot vallen als 2500 aanvragen zijn toegekend.

Schril contrast met de zakelijke EV rijders en DGA,s die voorheen in een Foutlander en nu in een 4% Tesla via Box1 van de inkomstenbelasting, MIA etc. onbeperkt hun fiscaal belastbaar vermogen al jaren kunnen drukken waardoor per jaar tientallen miljoenen aan de schatkist is onttrokken.
Voelt een beetje als fiscale klasse justitie?.
 
De subsidiepot voor nieuwe EV's is al weer enkele weken leeg.
Alleen de pot voor tweedehands EV's is pas voor een kwart gebruikt..
 
Zat vanochtend wat te browsen op Gaspedaal, maar wat is het zoeken naar een elektrische auto vreselijk irritant geworden. Prijzen zijn vaak ex BTW en dan heb je ook nog figuren die de 2k subsidie ook al meenemen. Maakt het vergelijken niet echt makkelijk.
 
Klopt, en als je zoals ik wel eens naar een Renault Zoe zoekt, dan moet je ook nog kijken of er een accu bij zit.
 
Carfanatic zei:
Zat vanochtend wat te browsen op Gaspedaal, maar wat is het zoeken naar een elektrische auto vreselijk irritant geworden. Prijzen zijn vaak ex BTW en dan heb je ook nog figuren die de 2k subsidie ook al meenemen. Maakt het vergelijken niet echt makkelijk.

Doe er je voordeel mee, als je een auto zoekt op bijvoorbeeld marktplaats is de verkoper verplicht om een prijs inclusief btw te vermelden in het veld prijs. Als ze dus ergens tussen de zinnetjes door zetten: prijs ex btw zijn ze dus niet conform de wet aan het verkopen.

zie hier een stukje uitleg: https://www.ictrecht.nl/blog/mag-een-prijs-exclusief-btw-getoond-worden#:~:text=De%20prijs%20inclusief%20BTW%20is,de%20prijs%20exclusief%20BTW%20is.
 
Voor 2022:
De subsidie voor een nieuwe elektrische auto wordt volgend jaar 3350 euro, dat is 350 euro minder dan het kabinet aanvankelijk had gemeld. Voor tweedehands elektrische auto’s blijft het subsidiebedrag de komende drie jaar wel staan op 2000 euro. In 2023 en 2024 zakt de subsidie voor nieuwe auto’s naar 2950 en 2550 euro. En in 2025 vervallen alle subsidies voor elektrische wagens, een jaar eerder dan eerst nog de bedoeling was.
https://www.ad.nl/auto/kabinet-verlaagt-subsidie-voor-elektrische-auto-naar-3350-euro~a6f2e441/
 
Maakt een Dacia Spring financieel wel heel interessant, zeker als je thuis kan laden. Weinig onderhoud, lage vaste lasten.
 
Tsjakha zei:
Verder is het goed om je te realiseren dat er sprake is van een subsidieplafond: dat wil zeggen, dat de overheid geen onbeperkte middelen heeft. Voor 2020 is er geld beschikbaar voor zo'n 2.500 nieuwe- en 3.600 gebruikte particuliere elektrische auto’s. Vraag je subsidie aan en de pot voor dat jaar leeg is, dan val je buiten de boot!

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/subsidie-elektrische-autos

Dus goede kans dat de EV’s die nu volop nieuw in voorraad staan bijv, Kona en Leaf dit voordeel gaan pakken, maar merken die pas later in 2020 leveren als Peugeot 2008 en Mazda MX30 buiten de boot vallen als 2500 aanvragen zijn toegekend.

Schril contrast met de zakelijke EV rijders en DGA,s die voorheen in een Foutlander en nu in een 4% Tesla via Box1 van de inkomstenbelasting, MIA etc. onbeperkt hun fiscaal belastbaar vermogen al jaren kunnen drukken waardoor per jaar tientallen miljoenen aan de schatkist is onttrokken.
Voelt een beetje als fiscale klasse justitie?.

Die DGA voordelen zijn behoorlijk opgedroogd hoor. 5 jaar geleden ging dat allemaal nog maar nu een stuk anders.
En toen dat nog volop kan was de laad infrastructuur echt een stuk minder nog.
Maar voor een paar tientjes heb je een DGA structuur opgezet hoor, ga je gang. Ik zal je wel waarschuwen dat ik als eenmans DGA soms 18 brieven per week heb van de belastingdienst.
 
Het blijft wel jammer dat het budget wat beperkt blijft en daardoor de pot met subsidie al na een paar maanden leeg is. Dat het bedrag per auto en de bovengrens qua cataloguswaarde begrensd zijn en wat teruglopen is wel te verdedigen. Nu is het echter inderdaad een kwestie van bij voorkeur meteen op 1 Januari een auto uit de voorraad kopen (bij sommige merken wel mogelijk) en dan subsidie claimen
 
^^^ jij hebt dus pech.. want dit jaar was de pot al leeg en volgend jaar, bij levering, heb je een koopcontract uit 2021?
 
Idiote regeling, fabrikanten houden EV's kunstmatig duur, de overheid betaald met subsidies de aankoop en spekt zo de fabrikanten. Aankoopsubsidies is niet het instrument....bijtelling wel echter daar ' begrijpt de overheid het spel opeens wel. Lagere bijtelling minder inkomsten, dus bijtelling ook meer bij EV's dan maar, meer inkomsten. Bijtelling moet naar 0 en aankoopsubsidie stop zetten.
 
Durashift zei:
^^^ jij hebt dus pech.. want dit jaar was de pot al leeg en volgend jaar, bij levering, heb je een koopcontract uit 2021?

Omdat ik zakelijk koop had ik daar toch al geen aanspraak op. En de hogere bijtelling had ik al mee gerekend (ik heb immers eerder gekocht dan ik van plan was). Al is het nog steeds niet uitgesloten dat mijn auto nog in 2021 geleverd wordt maar ik reken er niet op.
 
Terug
Bovenaan