Stromberg 175 cd carburateur, afstellen toerental op choke

Tommy82

Net ingestapt
Mijn 1972 Mercedes 220 is voorzien van een Stromberg 175 cd carburateur. Deze werkt in principe goed, alleen als de wagen net gestart is, moet je een beetje gas bij geven om hem mooi stationair te laten lopen, als je dan niet doet loopt hij zo laag dat de wagen helemaal schud. Zodra je een stukje gereden hebt is hij warm genoeg dat hij wel netjes stationair loopt, maar als je bijvoorbeeld een poort of garagedeur achter je dicht wil doen is het onhandig dat je niet gewoon gelijk kan uitstappen na bijvoorbeeld 10 meter rijden.

Want dat hij zo laag loopt dat het blok schudt lijkt mij niet echt goed voor de lagers, dus dan rijd ik eerst maar even een blokje om of houd ik een aantal seconden wat gas voordat ik uitstap om de poort of garagedeur te sluiten.

Graag zou ik het toerental op choke wat verhogen, zodat hij wel gewoon gelijk na de start netjes stationair loopt en liefst zo dat je hem dan ook gewoon zonder gas bij in D of R kan zetten, zoals het nieuw waarschijnlijk ook gekund heeft. Het toerental warm is wel eenvoudig af te stellen, ik heb het wat aan de hoge kant gezet om koud ietsje te helpen, maar dat klinkt warm minder mooi en is koud eigenlijk dus nog niet voldoende.

Hieronder een foto van de wagen, dit is wellicht handig bij het herkennen van het type.
eb5ybipbgea6_600.jpg

En het gaat om dit type carburateur:
s-l1600.jpg

Ik weet bijna niets van carburateurs, maar ik zou er niet zo maar aan gaan draaien zonder onderdrukmeter. En als je wel gaat draaien, zou ik zorgvuldig het aantal slagen tellen. Dan kun je altijd weer terug.

Bij sommige carburateurs zal je zien dat de choke ook de gasklep iets verder open zet. Je kan dan de gasklep verstellen, iets meer open. Doe dat met koude en draaiende motor, 5000 rpm is wat te gortig voor een koude motor.
De carburateur werkt juist op het gebied van koud draaien duidelijk minder goed als injectie. Vroeger was het heel normaal als de motor koud flink stond te razen omdat hij anders niet bleef draaien (2000 rpm of zo).

De choke hoort het mengsel flink rijker te zetten en extra mengsel aan te voeren als je hem open zet. Omdat de choke soms buiten de rest van de carburateur om werkt (hangt van het soort carburateur af), zal je juist in dit chokedeel snel vergomming zien. Een goede carburatiereiniger zal deze vergomming (inspuiten met de choke open) misschien weghalen.
motip_carburateur_reiniger_spuitbus.jpg

Als dit niet werkt is het alternatief de carburateur grondig schoonmaken. Na dit schoonmaken is het nodig de boel weer helemaal netjes af te stellen, dus begin er pas aan als je zeker weet dat de carburateur opnieuw afgesteld kan worden (minimaal een goede CO meter en bij meerdere carburateurs vacuummeters).

Even een stomme vraag, maar werkt je choke wel? Als je gas moet bijgeven omdat ie niet of niet goed stationair loopt, lijkt me dat de choke klep open blijft staan.

Ik zou eerder kijken hoe je de choke klep af zou moeten stellen als je gecontroleerd hebt of hij wel functioneert.

@Pobresh: Ook als het onder 0 is, slaat de motor vrijwel gelijk aan als ik start. En hij trekt gelijk goed, zolang je maar minimaal een beetje gas blijft geven. Zou dat kunnen zonder werkende choke?

@ RKE: ik heb meerdere voertuigen met carburateur, bij Amerikanen zitten er inderdaad 2 stelschroefjes, 1 voor het choke toerental en 1 voor het toerental zonder choke. Maar bij deze Mercedes zit er maar 1 schroefje op de gasklep. Van wat ik begreep zit er op de carburateur een kamer waar koelwater door stroomt (op foto 3) met een warmtegevoelig metaaltje erin wat heel geleidelijk de choke-klep terugzet. Dat zou logischerwijs ook iets met de gasklep moeten doen, maar ik kan alleen niet vinden waar.

Hierbij nog wat foto's van dit type carburateur (waarop je hem veel beter ziet dan de mijne die aangesloten is onder de motorkap):
1
s-l1600.jpg

2
s-l1600.jpg

3
s-l1600.jpg

4
s-l1600.jpg

je hebt een automatische choke. Het stangetje wat op de carburateur zit zorgt waarschijnlijk voor de verbinding tussen choke en gasklep.

Wat je sowieso eerst moet proberen is voor je de auto start je gaspedaal geheel in te trappen. In de meeste gevallen zorgt dit namelijk ervoor dat de choke word gereset naar de 0 positie. Iets wat zeer vaak vergeten wordt en waardoor de auto inderdaad veel te langzaam loopt koud stationair en zelfs de neiging heeft om uit te vallen.

Blijft het probleem, zit het hem in de afstelling of hij blijft inderdaad open staan terwijl die bijna dicht moet zitten bij koudstart (choke betekend verstikken, en dat is ook wat ie die klep dus doet)

Automatische choke zijn trouwens zeer vaak een probleem. Het bimetaaltje wilt ook wel eens breken. Maar het loshalen moet je doen als afstellen niet werkt of als hij simpelweg open blijft staan (dan werkt ie dus ook niet)

Zou de choke ook in de 0 positie komen als ik tijdens het starten pas volgas geef? Want normaal gesproken start ik een auto met carburateur door zodra de starter draait, het gaspedaal geheel in te drukken en het dan weer te laten opkomen zodra hij gestart is, voordat het toerental te hoog komt. Dit werkt zowel warm als koud goed qua starten en bij een Amerikaan krijg je daarna ook verhoogd stationair als de motor koud is.

Trouwens nog een vraag, wat is het ding wat aan/voor de carburateur hangt op foto 1 eigenlijk?
(Dat vacuum potje met die veer eronder.)

Nee, autochoke is in de meeste gevallen zo dat je hem voor het starten moet resetten.
Door volledig het gaspedaal in te duwen (en volledig is ook echt tot de bodem) zet je het palletje wat er voor zorgt dat de choke open blijft staan (zodat het bimetaal niet teveel belast wordt) terug op de 0 stand. Dit is een soort getand mechanisme. Als je het op een rustige plek doet zou je het zelfs kunnen horen.

Niet elke autochoke werkt op deze manier. En ik weet helaas ook niet of die van jou dat ook doet. Maar je kunt op zijn minst proberen zit te doen.
Kan wel vinden dan Mercedes 190 ook op die manier werken qua autochoke.

Wat betreft je 2e vraag: geen idee. Ik kan niet zien waar die vaccumpot op zit aan de actuatorkant.
Mogelijk een secondaire gasklep of de stationaire afslagklep bijvoorbeeld (al zijn die laatste vaak electrisch)
Kan ook zijn dat die de benzinetoevoer regelt in de vlotterkamer (de andere is je accelleratiepomp, als het goed is, die is voor de benzinetoevoer in de carburateur zelf)

Pobresh zei:
Wat betreft je 2e vraag: geen idee. Ik kan niet zien waar die vaccumpot op zit aan de actuatorkant.
Mogelijk een secondaire gasklep of de stationaire afslagklep bijvoorbeeld (al zijn die laatste vaak electrisch)
Kan ook zijn dat die de benzinetoevoer regelt in de vlotterkamer (de andere is je accelleratiepomp, als het goed is, die is voor de benzinetoevoer in de carburateur zelf)

Gokje hoor, maar zorgt die er misschien voor dat de automatische choke er weer af wordt gehaald?

Toetsje zei:
Pobresh zei:

Gokje hoor, maar zorgt die er misschien voor dat de automatische choke er weer af wordt gehaald?
Daar is het bimetaaltje juist voor wat door het koelwater wordt opgewarmt ;)

Dus als je het gaspedaal tot op de bodem indrukt, schakel je de automatische choke in, ongeacht of de starter al draait als je dat doet, zo lang de motor maar geheel koud is?

Trouwens, het hefboompje onder dat vacuum potje met die veer eronder zit 1 op 1 vast aan de gasklep en de vacuum slang lijkt aangesloten op het aanzuigvacuum bij de gasklep.

Mijn gok was dat het vacuum potje met die veer eronder was om extra gas te geven totdat de motor liep (en er dus vacuum kwam).

je doet dat VOOR je gaat starten ;) startmotor mag dus niet al draaien.
Gewoon sleutel op acc stand, gaspedaal vol in trappen, loslaten en dan de sleutel pas omdraaien om daadwerkelijk te starten.
Het is dus een soort schakelaar. Je hebt dus niet je gaspedaal ingetrapt tijdens het starten. En als je het goed gedaan hebt hoef je het dus ook niet om hem stationair fatsoenlijk in leven te houden als de motor nog koud is.

Als die vacuumpot aan de gasklep zelf vast zit verwacht is dat het iets is wat ervoor zorgt dat je gasklep niet zo abrubt dicht slaat. Rijdt wat soepeler. Al ben ik helaas niet voldoende thuis in carburateurs om dit zeker te weten.

Tommy82 zei:
@ RKE: ik heb meerdere voertuigen met carburateur, bij Amerikanen zitten er inderdaad 2 stelschroefjes, 1 voor het choke toerental en 1 voor het toerental zonder choke. Maar bij deze Mercedes zit er maar 1 schroefje op de gasklep. Van wat ik begreep zit er op de carburateur een kamer waar koelwater door stroomt (op foto 3) met een warmtegevoelig metaaltje erin wat heel geleidelijk de choke-klep terugzet. Dat zou logischerwijs ook iets met de gasklep moeten doen, maar ik kan alleen niet vinden waar.
3
s-l1600.jpg

Er zijn carburateurs geweest waarbij dit hele potje draaibaar was. Daarmee zet je de gasklep minimaal open, in het werkplaatshandboek zal dan iets staan hoe ver hij open moeten staan.

Maar Pobresh geeft het zelf ook al aan: een automatische choke betekende vooral dat je automatisch problemen hebt. In die tijd werden de automatische chokes nog wel eens vervangen door kabeltje-knopje.

Het kan ook zijn dat het potje droog blijft door een luchtbel in het potje.

Ik ga er van uit dat de conditie van deze gasfabriek al wel gecontroleerd en in orde bevonden is door een ervaren iemand?
Wat ik me er nog van herinner (het is al zo'n 15 jaar geleden dat ik voor het laatst zo'n Stromberg heb afgesteld) is dat die dingen bij een lichte vacuumlek gewoon wat opgedraaid werden zodat ze warm weer perfect liepen, maar dit had inderdaad ook als gevolg dat ze stationair koud gewoon als een trilplaat fungeerden.

@ Muddy Bandit: Helaas heb ik nog geen ervaren iemand gevonden om dit te doen. Anders had die denk ik ook wel even de afstelling gedaan.

Mijn aanname was, hij start goed en loopt warm goed, dus het zal waarschijnlijk een kleine afstelling zijn. Maar als ik dit zo hoor is dit te ingewikkeld om zelf te doen? Want een Edelbrock kan ik zo afstellen, maar daarbij zie je ook gewoon gelijk wat alles doet.

Controleer nou eerst maar eens of het scheelt als je de choke op de juiste manier gebruikt.
Helpt dat niet moet je kijken of die wel functioneert. Zo nee kun je daarmee aan de slag. Zo ja, dan is de afstelling van de choke spleet niet in orde.

Een Edelbrock met overmatige slijtage of een vacuumlek is ook niet meer fatsoenlijk duurzaam af te stellen.;)

Maar idd. eerst eens beginnen met wat Pobresh al aangeeft: uitsluiten en telkens een stapje verder gaan.
En als je er helemaal niet uitkomt is dit een goed adres: https://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm

https://www.mbklassiekerclub.nl/automatische-choke-werkt-niet-wat-te-doen-t12366.html

Hier wordt gesteld dat de automatische choke geen choke klep gebruikt, maar een soort extra sproeier.

En dat de afstelling van koud stationair in het verbindingsstukje tussen de 2 palletjes op afbeelding 3 zit.

Dus het is opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Zou kunnen. Maar het idee is dan nog steeds hetzelfde: chokespleet (in jou geval dus gasklepspleet) niet goed afgesteld voor koud stationair :)

Ben benieuwd of het verstellen van dat palletje nut heeft, laat het nog even weten (y)

Terug
Bovenaan