Strengere APK: wat is er veranderd?

A

Anoniem

Guest
Ik las vandaag in de krant dat vanaf komende week de APK-regels strenger worden.

Er wordt meer gekeken naar elektronica die moet werken (airbags, ABS, TPMS) en het milieu. Zo mag een auto volgens het krantenartikel "alleen nog maar condenswater lekken uit de airco en ruitensproeiervloeistof”. M.a.w.: (flinke) olielekkage valt hier niet onder.

Nu ben ik zelf voorstander van een goede APK. Veiligheid boven alles. Maar het moet niet zo gaan worden dat een auto afgekeurd wordt omdat na 15 jaar de motor "een beetje zweet".

Wie weet meer van de vernieuwde regels? Wat is jullie mening hier over?

Ik vond dit redelijk verhelderend. Er verandert dus wel eea, maar niet echt spectaculaire zaken. Ook geen afkeur op het zweten van wat olie oid.

In het vervolg afstelling controleren van de mistlampen vind ik eigenlijk nog het opmerkelijkste punt.

Dat ABS een adviespunt word sta ik niet echt achter eigenlijk. Het is nogal niet een systeem dat een heleboel betekent voor de verkeersveiligheid en de stopafstand van een auto.

Pardoel/AMT zei:
Pardoel heeft wel een vuistregel. “Een mistlamp heeft ribbels in het glas, bij een verstraler zie je door het glas het lampje.”

Dit is ook raar, mijn auto heeft echt een mistlamp met helder glas. Maar goed, prima!

Maar het lekker van olie is wat anders dan het zweten van olie, oude Engelse auto's die lekken olie er ligt dan een plasje onder, een auto met 500dkm op de teller die zweten olie, je ziet het zitten maar valt niet van de auto op de grond.

Maar als je een auto die olie zweet maar lang genoeg op één plek laat staan zal die ook wel een druppeltje olie op de grond laten vallen. Is dat dan lekken of nog steeds zweten?

Volgens mij was lekken alleen zo te controleren: het lekkende deel schoonmaken en de motor laten draaien. Komt dan de vloeistof direct eruit druppelen kun je spreken van een lekkage. Komt er wel wat, maar ontstaan er geen druppels of komt er niks direct van de motor af vallen valt het onder zweten.
En voor zover ik terugvind blijft dit zo. Wat vooral verschilt is dat een auto met DET van Na 1 januari 2018 afgekeurd wordt op overmatige lekkage.
Terwijl dit voor alles voor die DET het gewoon een adviespunt blijft.

Wat betreft die mistlampafstelling: het gaat er om dat ze niet omhoog schijnen. Daling moet minimaal 0% zijn dus recht vooruit schijnen of lager. Dit is logisch aangezien een verkeerd afgestelde mistlamp ook voor verblinding kan zorgen.

Wat betreft de storingslampjes: ook daar weer DET 1 januari 2018 of jonger.

En zo zijn er nog een aantal punten die vooral op die DET gerecht zijn. Een aantal zelfs simpelweg een aanvulling op een bestaande regel:
Zoals bijvoorbeeld dat de TMPS geen melding mag geven. Tegelijkertijd is bandenspanning sowieso ook een APK eis.
Je mag er van uit gaan dat die spanning niet in orde is, als de tmps een melding geeft.

De komende 3(diesel) a 4(benzine) jaar veranderd er dus op een aantal gebieden eigenlijk nog niks vanwege die DET.
Pas als je over 3 of 4 jaar bijvoorbeeld een lekkage of brandend lampje hebt met een auto die je dit jaar (2018) gekocht hebt en voor het eerst op APK moet. Is het afkeur.

o.a. Hier: https://aftersalesmagazine.nl/wijzigingen-regels-apk-per-20-mei

En hier: (pdf download): https://www.innovam.nl/-/media/files/wijzigingen-apkregelgeving-miv-2052018.ashx

is er wat meer info over de veranderingen in de APK te vinden.

In de media wordt er van een mug een oliefant gemaakt. Zo erg vind ik de veranderingen niet. Bepaalde zaken zoals dat een abs lampje geen afkeur meer is voor oudere auto's vind ik wel een vreemde zaak.
Maar maak je er niet al te druk om.

Pobresh zei:
Volgens mij was lekken alleen zo te controleren: het lekkende deel schoonmaken en de motor laten draaien. Komt dan de vloeistof direct eruit druppelen kun je spreken van een lekkage. Komt er wel wat, maar ontstaan er geen druppels of komt er niks direct van de motor af vallen valt het onder zweten.

Zo is het mij eerder ook wel eens uitgelegd. Lijkt me ook logisch dat een auto niet mag lekken i.v.m. milieuschade. Maar ja, tussen zweten en lekken zit nogal een grijs gebied en zouden keurmeesters zo goed kijken?

Nico GTR zei:
Dat ABS een adviespunt word sta ik niet echt achter eigenlijk. Het is nogal niet een systeem dat een heleboel betekent voor de verkeersveiligheid en de stopafstand van een auto.

ABS verkort de remafstand niet echt, het gaat om controle tijdens het remmen. Dat je het pedaal volkomen in drukt en nog kan sturen. Dát is wat ABS doet. Met geblokkeerde wielen glij je rechtuit, sturen heeft weinig zin.

RobG zei:
Nico GTR zei:

ABS verkort de remafstand niet echt, het gaat om controle tijdens het remmen. Dat je het pedaal volkomen in drukt en nog kan sturen. Dát is wat ABS doet. Met geblokkeerde wielen glij je rechtuit, sturen heeft weinig zin.

Ik zeg ook niet dat het de afstand verkort. :confused:

Overigens geld tegelijkertijd ook dat het waar is dat je sneller kunt stoppen zonder ABS, maar dan moet jij de remdruk van de auto zelf heel precies op de grens houden waar je banden maximale grip hebben. Daar heb je ook de controle.

Ik denk dat 99,9% van de automobilisten in Nederland geen flauw benul heeft hoe dat moet en die hebben dus een grotere stopafstand en geen controle omdat de wielen blokkeren, of ze remmen te langzaam, wel controle maar alsnog de grotere stopafstand.

Daarom is ABS goed omdat je het dan gewoon de auto kunt laten regelen en jij kunt kijken waar de ruimte is.

Maar goed, het punt dat ik noem is verkeersveiligheid sorry dat controle daar ook nog bij had moeten staan voor de autistische kant van ons allemaal. 1000 maal excuses.

Voor mijn barrels is er weinig veranderd geloof ik :)

Zitten met uizonderimg van de Focus allemaal geen "hulp"middelen op:)

Zweten doen alleen de Astra en de Focus, bij de rest is dan ook recentelijk van alles vervangen ;)

Toch benieuwd wat de "nieuwe" APK gaat opleveren bij de Capri half juni

Nico GTR zei:
Nog 1 toevoeging...

In de sneeuw is ABS een heel erg slecht systeem voor de stopafstand.
Je staat echt wel sneller stil als het glad is met abs. Normaal zouden de wielen vrijwel direct (kunnen) blokkeren en ga je alleen maar glijden. Dan rem je dus nauwelijks meer.

Maar ABS veilig? Hoeveel mensen schrikken niet van het plotselinge getril in het rempedaal omdat ze het systeem niet kennen en laten hun rem spontaan los? Ja het is veiliger als je weet hoe de auto reageert als de ABS in werking treed. Maar een schrikreactie vind ik gevaarlijker.

Nico GTR zei:
Nog 1 toevoeging...

Bij ABS graaft de band zich niet in de sneeuw, maar rolt er overheen.
Heb ik zelf bijna 25 jaar geleden mogen ervaren bij mijn eerste auto (een Opel Astra) met ABS.

Blackadder the 5th zei:
Nico GTR zei:
Nog 1 toevoeging...

Heb ik zelf bijna 25 jaar geleden mogen ervaren bij mijn eerste auto (een Opel Astra) met ABS.
En bij het remmen op grind of gravel werkt een ABS ook tegen je.
Maar je bent echt een ijskoude als je in een noodsituatie keurig tegen het maximale remt en netjes de rem iets lost om te ontwijken.
Ik denk dat 99% botweg maat 43 op het hoijzer zet en zo hard mogelijk trapt. En daar is ABS ook voor.

Het verschil tussen lekken en zweten is een vervelend afkeurpunt. Dat kan je erg subjectief uitleggen en zal in praktijk eerder leiden tot het vaker schoonspuiten van de onderkant.
Want, wat is zweten? Een liter olie in 10.000 km lekken, is dat zweten? En als ik het blok even schoonspuit voordat ik hem voor de keuring breng, ziet de APK keurmeester dan een schoongemaakt blok of een lekkend blok?
Ik vind zelf een liter in 10.000 km lekken onacceptabel veel, maar moderne auto's mogen dat zelfs via de uitlaat lekken. Zelfs 1 liter in 500 km schijnt bij enkele modellen 'te mogen' .

rke zei:
Blackadder the 5th zei:
Nico GTR zei:
Nog 1 toevoeging...

En bij het remmen op grind of gravel werkt een ABS ook tegen je.
Maar je bent echt een ijskoude als je in een noodsituatie keurig tegen het maximale remt en netjes de rem iets lost om te ontwijken.
Ik denk dat 99% botweg maat 43 op het hoijzer zet en zo hard mogelijk trapt. En daar is ABS ook voor.

Het was op dat moment vooral hinderlijk omdat de sneeuw versgevallen was en ik vrijwel alleen op de buitenweg reed met lage snelheid
(ca. 40 km/h). Bij elke remactie leek de auto gewoon door te rollen zonder echt af te remmen.
Alleen met de handrem kon ik een redelijke vertraging opwekken, maar dan begon de auto te slingeren. Ik heb toen maar de zekering van het ABS eruit gehaald en ben zo verder gereden ... ;)

Vind het trouwens wel vreemd dat het ABS van afkeur naar adviespunt is gegaan. Zeker voor de auto's na bouwjaar 2010,
toen het ABS verplicht werd op alle nieuwe auto's.

Een beetje krom

Hé, maar wacht eens: “Nu moeten we afkeuren als het ABS-lampje niet uitgaat. En straks wordt dat dus een Reparatie Adviespunt?” Klopt (bij een DET voor 1-1-2018) helemaal: “Maar straks zijn al die waarschuwingsinrichtingen een RA. Dan zou het een beetje krom zijn als alleen het ABS-lampje afkeur is.”
Vanaf 20 mei zijn we van al dat gedoe af
Dat maakt het makkelijker voor de keurmeester, maar het heeft wel consequenties: “Het is niet mijn advies, maar krijg je nu een auto in de werkplaats met een brandend ABS-lampje, dan kun je tegen die klant zeggen: ‘Kom na 20 mei maar terug, dan is het een Reparatie Advies, nu is het afkeur’.”

Zouden ze in bijv de Alpen allemaal zonder de ABSzekering en al handremmend rondrijden? Verse sneeuw (en ja, ook zand, grind, gravel en overige enorm veel voorkomende losse ondergronden) is dan ook een van de weinige situaties waarin je in theorie wat voordeel zou kunnen hebben van geen ABS. Komt zo weinig voor alleen dat met ABS gewoon veel veiliger is.

R-W zei:
Zouden ze in bijv de Alpen allemaal zonder de ABSzekering en al handremmend rondrijden? Verse sneeuw (en ja, ook zand, grind, gravel en overige enorm veel voorkomende losse ondergronden) is dan ook een van de weinige situaties waarin je in theorie wat voordeel zou kunnen hebben van geen ABS. Komt zo weinig voor alleen dat met ABS gewoon veel veiliger is.

Tot ca. 1990 redden ze het ook zonder ABS, dus waarom zou het nu niet kunnen?;)
"Probleem" met ABS dat de huidige chauffeurs steeds minder goed met de remmen/reactie van de auto om kunnen gaan.
De remmen worden steeds meer als een soort van aan/uit knop gezien, de techniek doet de rest.

Blackadder the 5th zei:
R-W zei:

"Probleem" met ABS dat de huidige chauffeurs steeds minder goed met de remmen/reactie van de auto om kunnen gaan.
De remmen worden steeds meer als een soort van aan/uit knop gezien, de techniek doet de rest.

Sorry, het 'ja maar vroeger...' is zo'n enorm kulargument.

R-W zei:
Blackadder the 5th zei:
R-W zei:

De ;) staat er niet voor niets bij ...

Blackadder the 5th zei:
R-W zei:
Blackadder the 5th zei:
R-W zei:

De ;) staat er niet voor niets bij ...

Tja, die komt niet helemaal tot zijn recht. Laat het 'vroeger...' maar gewoon over aan oa RKE, dat is zijn specialiteit.

Dankjewel,

Ik heb het zojuist zo verwoord:
rke zei:

Wat ik wel vreemd vind, is dat de klapzak wel moet werken maar het ABS hoeft niet te werken. Af en toe lijkt de hele lijst met keuringseisen te zwalken tussen het milieu, de portomonnee van de klant, de algemene veiligheid, de omzet van de garagebedrijven en de veiligheid van de bestuurder.

Een wat beter zichtbaar doel zou toch wel wat handiger zijn.

Terug
Bovenaan