WVM
Startmotor
Onlangs stond hier op autoweek een advertorial van OSRAM, voor hun LED-lampen van de types H1, H4 en H7 ter vervanging van halogeenlampen van hetzelfde type. Daarvan claimen ook grote webshops met goede reputatie dat ze 'straatlegaal' zijn, oftewel wettelijk toegestaan. Er staat vaak wel een link bij die verwijst naar een lijst van de fabrikant die duidelijkheid zou moeten geven over specifieke autotypes waarvoor die goedkeuring zou moeten gelden. Soms melden webshops specifiek dat de goedkeuring alleen voor (gebruik in) Duitsland zou gelden. Bij de fabrikant moet je voor je bij de lijst belandt ook een landkeuze maken, wat ook suggereert dat een Duitse goedkeuring niet automatisch geldt in andere (EU) landen.
Toch is er ook een compatibileitslijst beschikbaar op deze pagina van Osram in het Nederlands, wat de suggestie wekt dat ze ook in Nederland legaal zijn. Er staat zelfs specifiek bij
De ANWB beweert echter, na navraag bij de rdw, het volgende, waar ze eerst nog iets anders beweerden.De onderstaande lijst is momenteel geldig voor Nederland en België en verschillende andere landen
Maar al met al blijven zo toch nog een aantal vragen niet, of in ieder geval niet ondubbelzinnig, beantwoord
- Geldt een goedkeuring voor/in Duitsland nu wel of niet voor de hele EU? Het lijkt me heel merkwaardig als dat niet zo zou zijn, dat zou betekenen dat Duitsers die in eigen land legale verlichting voeren aan de grens, of vóór een trip naar een buurland, lampjes moeten wisselen. Want anders zou rechtsongelijkheid optreden tussen Duitse en andere automobilisten in die andere landen, als Duitsers daar verlichting mogen voeren die de ingezetenen van dat land niet zouden mogen voeren.
- Als een lamp in het ene reflector-lamphuis voldoet met een LED-lamp, waarom zou het dan in een ander reflectorlamphuis niet voldoen? En dezelfde vraag geldt voor projector-lamphuizen met en zonder goedkeuring. De eisen voor lichtbeeld waaraan ze moeten voldoen met een halogeenlamp gemonteerd zijn toch hetzelfde? Of is de eis voor bv strooilicht niet relatief ten opzichte van de totale lichtopbrengst maar absoluut, bijvoorbeeld in lux of lumen, zodat een lamphuis dat met halogeen nog net voldoet met LED de limieten kan overschrijden?
- Als een lamp nog niet voor een bepaald autotype/lamphuis is goedgekeurd, kun je dan ook goedkeuring aanvragen in Nederland en (zo ja) wat komt daar bij kijken? Of kan alleen de producent van de lampen goedkeuring aanvragen? Tot nu toe lijkt alles, in ieder geval voor deze fabrikant, in Duitsland door Tüv getest in samenspraak met de fabrikant.
- Voor sommige modellen met gescheiden dimlicht en grootlicht, dat wil zeggen lampen H1 en/of H7, is maar één van beiden goedgekeurd. Dat levert een merkwaardige situatie op, die tot nog meer vraagtekens leidt:
- Bij uitsluitend LED grootlicht geef je vrij veel geld uit voor de lamp die je in het algemeen het minst gebruikt. Is die combinatie dan nog zinvol? Het lijkt mij hooguit voor mensen die echt in een buitengebied wonen, of daar vaak moeten zijn, en daardoor veel vaker dan gemiddeld grootlicht moeten gebruiken. Maar als je dan moet dimmen wordt de terugval in zicht waarschijnlijk wel erg groot, en verandert ook het kleurbeeld in het algemeen sterk omdat LED-licht veel witter is dan halogeenlicht. Kunnen je ogen (en hersenen) wel snel genoeg omschakelen om niet gevoelsmatig een zwart gat in te rijden?
- Bij uitsluitend LED dimlicht vraag ik mij af hoeveel het (halogeen) grootlicht dan nog toevoegt. Dat zal immers juist minder intens zijn dan het dimlicht. Ook het kleurbeeld zal waarschijnlijk veel onregelmatiger worden omdat de grootlicht- en dimlichtbundels deels overlappen en deels gescheiden zijn, ervan uitgaand dat grootlicht en dimlicht gelijktijdig branden blijven als je grootlicht inschakelt. Dan krijg je dus drie kleurbeelden naast elkaar: dat van halogeen en dat van LED waar de lichtbundels niet samenvallen, en een mengelmoes van die twee waar de bundels wel samenvallen.
- Bij auto's die af-fabriek al LED-koplampen hebben in een projector-behuizing treedt vaak een hinderlijke blauwzweem op door het prisma-effect van de lens, maar niet bij alle auto's. Bij mijn huidige auto is dat met halogeenlampjes geïnstalleerd niet het geval. Kan ik er dan vanuitgaan dat dit bij montage van een LED-lamp ook niet zal gebeuren, of zit er in halogeenlicht domweg te weinig blauw licht om dit effect op te laten vallen?
- Heeft iemand al ervaring met deze of vergelijkbare lampen in een Alfa Romeo Giulietta? Dat is momenteel m'n enige auto waarvoor überhaupt deze lampen goedgekeurd zijn, en dan nog alleen voor dimlicht. Zo ja dan ben ik heel benieuwd naar de ervaringen.
- Toen ik mijn garage, voor de APK, wilde laten kijken naar een vreemd lichtbeeld van het grootlicht werd mij verteld dat het lichtbeeld van het grootlicht er niet toe deed, in ieder geval voor de APK, omdat grootlicht verblindend mag zijn. Betekent dit ook dat voor grootlicht goedkeuring niet vereist is? Het lijkt mij niet, want in de tabellen van Osram wordt ook specifiek goedkeuring voor grootlicht vermeld. Maar het antwoord van de RDW aan de ANWB lijkt juist wel in die richting te wijzen: je mag er sowieso wel mee rijden als het aan de eisen voldoet, ook al is er geen E-keur van toepassing.
[edit] link naar de advertorial toegevoegd
Laatst bewerkt: