'Straatlegale' retrofit LED-lampen

WVM

Startmotor
Onlangs stond hier op autoweek een advertorial van OSRAM, voor hun LED-lampen van de types H1, H4 en H7 ter vervanging van halogeenlampen van hetzelfde type. Daarvan claimen ook grote webshops met goede reputatie dat ze 'straatlegaal' zijn, oftewel wettelijk toegestaan. Er staat vaak wel een link bij die verwijst naar een lijst van de fabrikant die duidelijkheid zou moeten geven over specifieke autotypes waarvoor die goedkeuring zou moeten gelden. Soms melden webshops specifiek dat de goedkeuring alleen voor (gebruik in) Duitsland zou gelden. Bij de fabrikant moet je voor je bij de lijst belandt ook een landkeuze maken, wat ook suggereert dat een Duitse goedkeuring niet automatisch geldt in andere (EU) landen.​
Toch is er ook een compatibileitslijst beschikbaar op deze pagina van Osram in het Nederlands, wat de suggestie wekt dat ze ook in Nederland legaal zijn. Er staat zelfs specifiek bij​
De onderstaande lijst is momenteel geldig voor Nederland en België en verschillende andere landen​
De ANWB beweert echter, na navraag bij de rdw, het volgende, waar ze eerst nog iets anders beweerden.

Maar al met al blijven zo toch nog een aantal vragen niet, of in ieder geval niet ondubbelzinnig, beantwoord
  1. Geldt een goedkeuring voor/in Duitsland nu wel of niet voor de hele EU? Het lijkt me heel merkwaardig als dat niet zo zou zijn, dat zou betekenen dat Duitsers die in eigen land legale verlichting voeren aan de grens, of vóór een trip naar een buurland, lampjes moeten wisselen. Want anders zou rechtsongelijkheid optreden tussen Duitse en andere automobilisten in die andere landen, als Duitsers daar verlichting mogen voeren die de ingezetenen van dat land niet zouden mogen voeren.
  2. Als een lamp in het ene reflector-lamphuis voldoet met een LED-lamp, waarom zou het dan in een ander reflectorlamphuis niet voldoen? En dezelfde vraag geldt voor projector-lamphuizen met en zonder goedkeuring. De eisen voor lichtbeeld waaraan ze moeten voldoen met een halogeenlamp gemonteerd zijn toch hetzelfde? Of is de eis voor bv strooilicht niet relatief ten opzichte van de totale lichtopbrengst maar absoluut, bijvoorbeeld in lux of lumen, zodat een lamphuis dat met halogeen nog net voldoet met LED de limieten kan overschrijden?
  3. Als een lamp nog niet voor een bepaald autotype/lamphuis is goedgekeurd, kun je dan ook goedkeuring aanvragen in Nederland en (zo ja) wat komt daar bij kijken? Of kan alleen de producent van de lampen goedkeuring aanvragen? Tot nu toe lijkt alles, in ieder geval voor deze fabrikant, in Duitsland door Tüv getest in samenspraak met de fabrikant.
  4. Voor sommige modellen met gescheiden dimlicht en grootlicht, dat wil zeggen lampen H1 en/of H7, is maar één van beiden goedgekeurd. Dat levert een merkwaardige situatie op, die tot nog meer vraagtekens leidt:
    1. Bij uitsluitend LED grootlicht geef je vrij veel geld uit voor de lamp die je in het algemeen het minst gebruikt. Is die combinatie dan nog zinvol? Het lijkt mij hooguit voor mensen die echt in een buitengebied wonen, of daar vaak moeten zijn, en daardoor veel vaker dan gemiddeld grootlicht moeten gebruiken. Maar als je dan moet dimmen wordt de terugval in zicht waarschijnlijk wel erg groot, en verandert ook het kleurbeeld in het algemeen sterk omdat LED-licht veel witter is dan halogeenlicht. Kunnen je ogen (en hersenen) wel snel genoeg omschakelen om niet gevoelsmatig een zwart gat in te rijden?
    2. Bij uitsluitend LED dimlicht vraag ik mij af hoeveel het (halogeen) grootlicht dan nog toevoegt. Dat zal immers juist minder intens zijn dan het dimlicht. Ook het kleurbeeld zal waarschijnlijk veel onregelmatiger worden omdat de grootlicht- en dimlichtbundels deels overlappen en deels gescheiden zijn, ervan uitgaand dat grootlicht en dimlicht gelijktijdig branden blijven als je grootlicht inschakelt. Dan krijg je dus drie kleurbeelden naast elkaar: dat van halogeen en dat van LED waar de lichtbundels niet samenvallen, en een mengelmoes van die twee waar de bundels wel samenvallen.
  5. Bij auto's die af-fabriek al LED-koplampen hebben in een projector-behuizing treedt vaak een hinderlijke blauwzweem op door het prisma-effect van de lens, maar niet bij alle auto's. Bij mijn huidige auto is dat met halogeenlampjes geïnstalleerd niet het geval. Kan ik er dan vanuitgaan dat dit bij montage van een LED-lamp ook niet zal gebeuren, of zit er in halogeenlicht domweg te weinig blauw licht om dit effect op te laten vallen?
  6. Heeft iemand al ervaring met deze of vergelijkbare lampen in een Alfa Romeo Giulietta? Dat is momenteel m'n enige auto waarvoor überhaupt deze lampen goedgekeurd zijn, en dan nog alleen voor dimlicht. Zo ja dan ben ik heel benieuwd naar de ervaringen.
  7. Toen ik mijn garage, voor de APK, wilde laten kijken naar een vreemd lichtbeeld van het grootlicht werd mij verteld dat het lichtbeeld van het grootlicht er niet toe deed, in ieder geval voor de APK, omdat grootlicht verblindend mag zijn. Betekent dit ook dat voor grootlicht goedkeuring niet vereist is? Het lijkt mij niet, want in de tabellen van Osram wordt ook specifiek goedkeuring voor grootlicht vermeld. Maar het antwoord van de RDW aan de ANWB lijkt juist wel in die richting te wijzen: je mag er sowieso wel mee rijden als het aan de eisen voldoet, ook al is er geen E-keur van toepassing.
Kortom, veel vragen. Laat je daardoor niet afschrikken, ik verwacht natuurlijk niet dat als je reageert je meteen ook alle vragen kunt beantwoorden. Maar alle duidelijkheid die je wel kunt geven is welkom, met z'n allen kunnen we hopelijk toch veel vragen afstrepen :)

[edit] link naar de advertorial toegevoegd

Laatst bewerkt:
Ik begin met je eerste vraag: goedkeuring voor Duitsland overal?
Het lijkt erop dat er een typegoedkeuring op dit vlak is afgegeven voor Duitsland ipv EU. Dat betekent dat dit van toepassing is op in Duitsland geregistreerde auto's.
Vanwege Europese en internationale regels mag een auto met Duitse registratie ook in andere landen rijden en blijven de regels van kracht voor het land van registratie. Je hoeft toch ook niet je wielen te wisselen als je van NL naar Duitsland gaat - en dat terwijl die wielen mogelijk niet zijn toegestaan in Duitsland. En je mag ook bv met je NL registratie in de USA rijden maar blijft dan aan NL regels voor registratie verbonden.

En dat geeft deels antwoord op je andere opmerking: tenzij de RDW de goedkeur van Duitsland ook voor NL heeft overgenomen (een typegoedkeuring voor NL heeft verleend op dit vlak) is het niet perse toegelaten. Maar... NL is soepeler in het toelaten van afwijkingen van de oorspronkelijke typegoedkeuring van het voertuig en daarmee zou het in een gedoog constructie kunnen vallen. Dat is met die wielen die ik aanhaalde bv het geval.

Een uitgebreider antwoord vraagt meer tijd dan ik nu heb dus misschien volgt dat nog.

Ik heb in de IQ een setje HiR2 Philips Essential LED zitten die prima door de APK kwam qua lichtbeeld.
Nu is deze variant ook niet (zoals de meeste) meteen extreem.. niet in hoeveelheid lumen en niet in watt.
Prima vervanger voor halogeen.

Kan het?
Ja. Komt door APK en geen enkele weggebruiker die gaat seinen.

Mag het?
Nee. Officieel niet. Koplamp is gemarkeerd voor halogeen en LED lampen zijn (nog) niet toegestaan.

Ik heb in de IQ een setje HiR2 Philips Essential LED zitten die prima door de APK kwam qua lichtbeeld.
Nu is deze variant ook niet (zoals de meeste) meteen extreem.. niet in hoeveelheid lumen en niet in watt.
Prima vervanger voor halogeen.

Kan het?
Ja. Komt door APK en geen enkele weggebruiker die gaat seinen.

Mag het?
Nee. Officieel niet. Koplamp is gemarkeerd voor halogeen en LED lampen zijn (nog) niet toegestaan.
In het antwoord van de RDW aan de ANWB waar ik al naar verwees staat zelfs dat ermee rijden wel is toegestaan, mits het aan alle eisen voldoet, alleen de verkoop in Nederland niet. De Duitse goedkeuring lijkt me een aardige indicatie dat het aan die eisen voldoet, iig de Osram variant die wel een grote/extreme verbetering in lichtsterkte belooft (tot 330% !)

Niemand heeft er last van, lichtbeeld is bij APK ook goed, dus prima.

Op papier mag het idd niet. Leuk voor een over-aktieve zeiker om erover te zeiken en op de regeltjes te gaan staan.. hij heeft ergens gelijk... omdat het nog niet officieel is geregeld.

Vraagje, @CXXX. Jouw IQ, heeft die projectorkoplampen of reflectorlampen?
Want ik ben benieuwd naar het type lamp waarmee jouw IQ mét LED door de APK is gekomen, met kennelijk goed lichtbeeld.

Ik krijg namelijk een beetje de indruk dat (Duitse) goedkeuring makkelijker is voor projectorlampen dan voor reflectorlampen. En ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen, een projectorlamp biedt waarschijnlijk minder ruimte voor strooilicht. Bij mijn auto's is ook alleen de projectorlamp goedgekeurd voor een Osram retrofit LED, de reflectorlampen (nog) niet ...

@Barri O, dat klinkt goed. (y)

Juist mijn Ypsilon kan wat meer licht het meest gebruiken, heeft uitsluitend reflector-units maar wordt net als de Twingo niet officieel genoemd door Osram.
En voor mijn Giulietta twijfelde ik dus over de combinatie LED dimlicht en halogeen grootlicht, en dat grootlicht zit ook in reflector-units.

Als Osram daarin toch een goed lichtbeeld geeft is dat het proberen waard om, uiteindelijk bij allebei, ook in de reflectorunits LED te monteren!

Laatst bewerkt:
Even technisch bekeken: Een H4/H7/H1 etc heeft bepaalde afmetingen en de brandpunten van de lamp liggen op vastgestelde plekken. Daar omheen kan een fabrikant als Hella, Bosch, Tyc etc iets ontwikkelen waarbij het lichtbeeld voldoet aan de eisen binnen de EU. Door van merk lamp te wijzigen zou er geen verschil mogen optreden in het lichtbeeld. Een H4 zou een H4 moeten zijn. Blijkbaar zijn er fabrikanten die ivm lage verkoopprijzen niet helemaal zuiver binnen de toleranties van het oorspronkelijke H4-tje blijven. De gerenommeerde merken als Osram en Philips krijgen het voor elkaar om een LED te produceren die wel gelijk zijn aan de H4. Dan is een lijstje uitgeven van merken auto's waar ze toepasbaar zijn behoorlijk overbodig.

De IQ heeft projector koplampen. Heb specifiek voor de 24Watt versie gekozen ivm warmte en omdat hogere wattages onnatuurlijk en overdreven veel licht geven.

Deze zitten erin :

Dan is een lijstje uitgeven van merken auto's waar ze toepasbaar zijn behoorlijk overbodig.
Klopt, maar in landen zoals Duitsland moet er wel een type goedkeur op zitten. Alleen een goed lichtbeeld is niet genoeg. Daarom
Heeft osram voor veel auto’s een type goedkeur afgegeven. Elke specifieke auto heeft een eigen document. Ik heb hem voor de zekerheid in mijn auto liggen, al denk ik dat ik hem in NL nooit hoef te tonen.

Waarom zoveel moeite (en veel geld uitgeven), voor de vervanging van H1, H4 en H7 lampjes, (kosten bij Osram LED 10x zoveel... dan halogeen ! ) ? Dat wordt een duur probeersel ! (ruim €200). En hoe vaak rijd je in het donker ? Allemaal punten, waarvan ik persoonlijk zeg. Laat maar zoals het is.
Bij inruil, krijg je door die LED lampjes er geen stuiver meer voor.
Terwijl de reflectors in die lichtunits daar eigenlijk niet voor ontworpen zijn.. (ondanks de "goedkeuring").
Ik zie daar het nut er niet van. Bovendien kunnen die LED types van H1, H4 en H7 ook behoorlijke heet worden. (afgezien van het vele strooilicht wat je er bij krijgt (grote kans op afkeur...).

3.3 X meer licht dan halogeen... ? Lijkt mij een verkooppraatje.

Voor het vervangen van de richtingaanwijzers en achteruitrij-lichten, vind ik dat een ander verhaal (wat ik zelf ook gedaan hebt in mijn Ford Puma). Want dat bracht (voor mij althans), alleen maar voordelen.

Voor groot c.q. dimlicht zou ik eerder voor Xenon gaan. Dat lichtbeeld vind ik persoonlijk alles overtreffen en het beste. (zelfs beter dan origineel LED verlichting). De licht penetratie van Xenon is onovertroffen.

Laatst bewerkt:
Klopt, maar in landen zoals Duitsland moet er wel een type goedkeur op zitten. Alleen een goed lichtbeeld is niet genoeg. Daarom
Heeft osram voor veel auto’s een type goedkeur afgegeven. Elke specifieke auto heeft een eigen document. Ik heb hem voor de zekerheid in mijn auto liggen, al denk ik dat ik hem in NL nooit hoef te tonen.
O, de Twingo staat wel op de conpatibiliteitslijst. Daar had ik kennelijk overheen gekeken. Verklaart dat jij (wel) zo'n goedkeurdocument hebt. ImDat is voor de Ypsilon (en Giulietta grootlicht en iQ) dus niet het geval.

O, de Twingo staat wel op de conpatibiliteitslijst. Daar had ik kennelijk overheen gekeken. Verklaart dat jij (wel) zo'n goedkeurdocument hebt. ImDat is voor de Ypsilon (en Giulietta grootlicht en iQ) dus niet het geval.

Maar ook zonder zo’n document kan het goed zijn. Allleen heeft osram er geen typegoedkeuring voor aangevraagd. En ook bij Phillips zit je gewoon goed.

• Leuk
Waarderingen: WVM
Zal met de huidige reflector, niet héél veel beter zijn, dan met halogeen.
Volgens Osram tot 330%.

Zelfs 'meer licht' halogeen maakt z'n belofte al waar in de bestaande lamphuizen, maar dat heeft juist een kortere levensduur en de verbetering in lichtopbrengst valt in het niet bij LED.

Xenon lijkt me zeker niet goedkoper, als het al retrofit kan, en vind ik (van anderen) hinderlijker ongelijkmatiger licht geven dan LED. Het is bovendien off-topic.

En dat is juist wat je misschien niet wilt... 330% meer licht uit een koplamp die voor halogeen gemaakt is... is vragen om veel strooilicht en vervelend scherpe koplampen voor je tegenligger. Al kan het lichtbeeld bij APK binnen de normen vallen.

Zelf vind ik mijn 24Watt LED upgrade er beschaafd maar ook lekker fris uitzien.
Van neigend geel naar spierwit doet een hoop.

Ik denk dat die 330% ook wel wat optimistisch is, geloof dat in de kleine lettertjes ook staat dat dat is ten opzichte van de minimale intensiteit die een halogeenlamp volgens de norm nog mag geven.

Theoretisch gezien: niks is hier legaal. Er bestaat geen Europeese typegoedkeur voor LED retrofit lampen in een halogeen unit.
Praktisch gezien: Het wordt, een soort van, gedoogd in Nederland.
De regels veranderen nog wel eens. Het is elk jaar even opletten wat de RDW op 1 april weer voor grappen uithaalt met de APK regels.

Vroeger mocht je geen xenon lampen in een behuizing die bedoeld was voor halogeen lampen zetten. Dat leidde ook gewoon tot APK afkeur als een keurder het zag. (en xenon is makkelijk te herkennen door de balasten)
Die regel is op een gegeven moment vervallen en het lichtbeeld (inc strooilicht) en de afstelling daarvan is de maatstaf geworden voor de APK.

Voldoen je lampen aan de APK eisen, voldoe je in principe gewoon aan de wet.
Je hebt in het buitenland dus ook geen papieren nodig om te bewijzen dat dat zo is. Je APK goedkeuring is daarbij leidend.
Echter...
Als in een land specifieke eisen gelden waaraan jou auto gewoonweg niet voldoet en waar streng op wordt gehandhaafd... Dan heb je dus wel een probleem. En dat is voornamelijk als het opvalt omdat het verblind of duidelijk niet klopt.
Als voorbeeld daarop:
Ik weet niet of die regel nog van toepassing is, maar in Oostenrijk werden er (10-15jr geleden) met de Volkswagen meeting bij Wörthersee regelmatig autopapieren in beslag genomen omdat auto's te laag waren of met te kleine stuurwielen rondreden. Klinkt heel betuttelend, maar daar werd gewoon streng op gecontroleerd.

Om even uitgebreider te antwoorden op de vragen die je stelde:

1. Nee, Typegoedkeur in Duitsland betekend dat het goedgekeurd is om voor specifieke modellen deze retrofit-lampen te gebruiken.
Hier uitgebreidere uitleg van de ADAC in het duits:

2. De Duitse typegoedkeur geldt alleen als er daadwerkelijk getest is of het licht in die auto/lichtunit aan de eisen voldoet met de retrofit lampen.
Dit soort individuele goedkeuring is er bijvoorbeeld ook voor Velgen en stuurwielen. Het moet individueel getest zijn, anders krijg je die goedkeuring niet.

Het probleem ligt in de manier hoe LED licht afgeeft.
LED licht komt vanuit 1 punt en straalt in een bepaalde hoek uit. Halogeen lampen stralen alle kanten uit en het straalt vanuit een streep. Feitelijk het Brandpunt
Voor een optimaal lichtbeeld staat het brandpunt van de lamp precies in het Brandpunt van de reflector/lens.
Dit is met LED eigenlijk onmogelijk om precies na te maken, omdat een LED niet alle kanten licht uit kan stralen. De achterzijde straalt geen licht uit. Om dat dus te bereiken heb je altijd meerdere LEDs nodig die in verschillende richtingen staan, ofwel de led zelf moet al een lens met geringe dikte hebben die dit bereikt.

Het probleem is voornamelijk dat bij "moderne" lampen het lichtbeeld wordt bepaald door de reflectoren. Als het brandpunt van de lamp dus iets afwijkt ten opzichte van de reflectoren, ga je een ander lichtbeeld krijgen.

Het is daarom dus ook heel lastig om het licht van halogeen lampen dusdanig na te bootsen dat het in alle lichtunits perfect uitgelijnd staat.
Mede daarom heeft het ook zo lang geduurd voor er H4 lampen waren die voldeden. Die lampunits zijn complexer.

Je ziet dat "ouderwetse" ronde koplampen met glasreflectoren vaak wel voldoen, daar bepaalt niet de reflector maar de Lens het lichtbeeld.
Projectorkoplampen hebben dat voordeel ook. Met een vaste vorm reflector en een lens heb je veel minder kans op afwijkingen.

Ditzelfde probleem was/is bij Xenon aan de hand. Het punt waar vanuit het licht kwam, was net even anders dan bij Halogeen.

De strooilicht-eis is absoluut. Het is geen percentage van de hoeveelheid licht. Er mag simpelweg geen strooilicht aanwezig zijn bij controle.
Dat een projectorlamp minder strooilicht geeft is ook niet altijd waar. Projector lampen hebben hier minder last van omdat die in de meeste gevallen een fysieke afbakening van het lichtbeeld hebben.
Maar als de lichtbron verkeerd zit krijg je wel strooilicht en flink ook.
Je moet even wat meer in lensrefracties/optica inlezen om te weten te komen waardoor een lens beter is dan een reflector voor het maken van lichtbeeld. Je hebt meer controle met een lens.

3. Theoretisch kun je individuele goedkeuring aanvragen bij de RDW, maar bespaar je de moeite. Zoals gezegd is hier de APK de maatstaf voor wat wel en niet kan. Maak geen slapende honden wakker als het niet nodig is.

4-1 Ja die combinatie is nog wel zinvol. Je wil immers veel licht hebben bij groot licht. Dat dit veel meer is dan het dimlicht maakt niet uit.
Hetzelfde effect bereik je met een paar extra verstralers op je bumper.
Dat het verschil in sterkte/kleur groot is, is natuurlijk wel onhandig. Maar iemand die niet al te nachtblind is, kan zich relatief snel aanpassen.
4-2 Bij LED dimlicht maar halogeen grootlicht, zal het grootlicht enkel de toevoeging hebben dat deze breder/hoger straalt dan het dimlicht, maar erg veel heb je er dan niet meer aan, hooguit dat borden op grotere afstand al verlicht worden dan het dimlicht doet.
Het zorgt niet meer voor extra veel licht, maar vooral voor ruimer zicht rondom de lichtbundel van het dimlicht.
Je krijgt geen kleurbeeld verschillen in het dimlicht waar het overlapt. De LED lampen zijn dusdanig veel sterker dat deze dan het grootlicht halogeen overstemmen. Zet maar eens een lamp aan in je woonkamer terwijl de zon schijnt. Dan zie je ook niet meer wat voor lichtkleur de lichtbundel van de lamp geeft. Hooguit op punten waar schaduw is van het zonlicht.
Er zit natuurlijk wel verschil in het kleurbeeld met het licht wat buiten de dimlicht bundel valt. Maar dat is bij straatverlichting vaak ook het geval, en daar heb je normaliter geen last van.

5. Goeie vraag. Weet ik eigenlijk ook niet. Maar ik vind LED lampen altijd al hinderblijk blauwig.

6. nvt op mijn wagenpark

7. Grootlicht zijn in principe geen eisen voor qua APK. Afgezien van het aantal en kleur van het licht.
Ze mogen alle kanten op stralen. De strooilicht eis bestaat niet want grootlicht is een en al strooilicht (dat is juist het voordeel ervan)
Dat er geen typegoedkeuring bestaat voor grootlicht is in duitsland dus simpelweg omdat de unit daarmee niet is getest, of het voldeed om een of andere reden niet. Hou rekening ermee dat er ook andere eisen dan alleen het lichtbeeld zijn voor de typegoedkeuring.

Conclusie:
Een LED retrofit lamp die goedgekeurd is voor een specifiek model in Duitsland kun je van uit gaan dat deze ook aan de Nederlandse APK eisen voldoet qua lichtbeeld.
Voor Grootlicht zijn er in Nederland weinig eisen dus, ook al is er in Duitsland geen specifieke goedkeuring voor.
De kans is groot dat het wel aan de Nederlandse APK wetgeving voldoet.
Mocht je bang zijn dat je in het buitenland bekeurd wordt omwille van onjuiste verlichting, kun je altijd de officiële Duitse goedkeuringspapieren mee op zak nemen.
Al is de kans op problemen vrij klein.
Zeker nu er steeds meer goedgekeurde retrofit lampen zijn die op veel modellen toepasbaar blijken wordt het ook lastiger om individuele gevallen er uit te pikken, tenzij de agent in kwestie het weet, of omdat je verlichting verblindend is.

Edit: typfouten verbeterd, zinnetje aangevuld. Edit2: zinsopbouw bleek her en der nog krom.

Laatst bewerkt:
Allemaal heel hartelijk bedankt voor de reacties.

Met natuurlijk een speciale vermelding voor @Pobresh : super, dankjewel voor je zeer uitgebreide antwoord en glasheldere conclusie!

Zolang het er netjes, fris en niet lumen-overdreven uitziet kan het prima zeg ik.
Het nadeel is dat de meeste fabrikanten de grenzen opzoeken met wattages en aantal lumen.

De grootste kanttekening hierin is de staat van de koplampglazen zelf. Door dofheid en verkleuring kan je met LED irritante verlichting gaan voeren voor je tegenligger. Zolang het lichtbeeld bij APK voldoende is, prima. Maar genoeg auto´s die met deels doffer en vergeelde koplampglazen nog net erdoor komen.

Met moderne, scherpere verlichting zoals LED moeten die koplampglazen wel mooi helder zijn.
Anders ben je alleen maar irritant voor tegenliggers.

• Leuk
Zolang het er netjes, fris en niet lumen-overdreven uitziet kan het prima zeg ik.
Het nadeel is dat de meeste fabrikanten de grenzen opzoeken met wattages en aantal lumen.

De grootste kanttekening hierin is de staat van de koplampglazen zelf. Door dofheid en verkleuring kan je met LED irritante verlichting gaan voeren voor je tegenligger. Zolang het lichtbeeld bij APK voldoende is, prima. Maar genoeg auto´s die met deels doffer en vergeelde koplampglazen nog net erdoor komen.

Met moderne, scherpere verlichting zoals LED moeten die koplampglazen wel mooi helder zijn.
Anders ben je alleen maar irritant voor tegenliggers.
Goeie kanttekening/aanvulling.

Geeft ook te denken over het effect bij regen, dan is het lichtbeeld natuurlijk ook verstoord door de regen(druppels), op en (kort) voor het lampglas, en de kans op hinder groter. Aan de andere kant is dat bij af-fabriek LED-koplampen natuurlijk ook zo, en heb je onder die slecht-zicht omstandigheden zelf juist het meest baat bij wat meer licht omdat je dan zelf ook meer last hebt van het licht van tegenliggers :unsure:

Even goed nieuws dan van iemand dicht bij het vuur. De vraag ligt er al wel enige tijd vanuit de branche aan overheid of de typegoedkeuring van Duitsland simpelweg overgenomen kan worden of dat het niet zo simpel is. Status van de vraag ken ik zo niet, zal het eens nagaan. Maar zodra er iets duidelijk is en communiceerbaar is komt dat snel in de publicatie.

Verder zijn alle antwoorden al wel gegeven geloof ik.

Ik gebruik de Osram H7 variant. Toen ik die kocht stond er expliciet bij dat ze voor mijn auto ook in Nederland goedgekeurd zijn.
Lichtbeeld is prima en ook bij de Apk vorige week geen opmerkingen gehad

Na installatie en registratie krijg je digitaal een document als bewijs van goedkeuring.

De luchtpijp is overigens fantastisch

• Leuk
Ik heb twee auto's, 1 met Duitse kentekens (waar ik woon) en 1 met NL kentekens (staat op naam van mijn vader...). Beide met Osram LED lampjes.

NL kenteken: Peugeot 205 CTI met reflector koplampen. Lichtbeeld is prima, maar niet perfect. Komt met deze lampjes door de APK. De APK keurmeester wees me op het lichtbeeld, dat volgens hem binnen de grenzen is.

DE kenteken: Peugeot 406 coupe met projector koplampen. Lichtbeeld is echt perfect. Ik heb ze voor de Duitse 'APK' vervangen voor halogeen, omdat de 406 niet op het lijstje staat.

Geen van beide auto's zorgt voor geflits van andere auto's.

In het algemeen geldt:
Tijdens de keuring in Duitsland geldt dat er niets mag, TENZIJ het specifiek goedgekeurd is voor een specifiek model en je dit kunt aantonen.
Voor Nederland/APK geldt in de regel dat iets alles mag, MITS het aan pragmatische eisen voldoet.

Juist. En zeker met hoog vermogen LED lampen kan het kritisch worden.

Daarom.. simpele 20-24Watt in LED lampen is vaak al meer dan genoeg. -> Mits de koplamp glazen in redelijk/goede staat verkeren uiteraard.

Genoeg mensen die LED steken terwijl de glazen al aangeslagen zijn of gelige ´staar´ hebben... ja, dan vraag je om keurings problemen..

Precies, er zijn vast budget lampen die het prima kunnen doen. Maar denk dat je bij de A merken zoals Osram of Philips zeker zit. Daarom dat ik voor de osrams heb gekozen. Kost wat meer maar dan weet je zeker dat het goed is, ook de kwaliteit.

En inderdaad; heb je geen frisse koplampen dan ook niet aan beginnen

Hier in ieder geval top resultaat en snaar strak lichtbeeld. Later ook nog in de garage gemeten

53436227512_e9d0a46580_b.jpg

53436227517_117e3b4aa6_b.jpg

Laatst bewerkt:
Ik begin met je eerste vraag: goedkeuring voor Duitsland overal?
Het lijkt erop dat er een typegoedkeuring op dit vlak is afgegeven voor Duitsland ipv EU. Dat betekent dat dit van toepassing is op in Duitsland geregistreerde auto's.
Vanwege Europese en internationale regels mag een auto met Duitse registratie ook in andere landen rijden en blijven de regels van kracht voor het land van registratie. Je hoeft toch ook niet je wielen te wisselen als je van NL naar Duitsland gaat - en dat terwijl die wielen mogelijk niet zijn toegestaan in Duitsland. En je mag ook bv met je NL registratie in de USA rijden maar blijft dan aan NL regels voor registratie verbonden.

En dat geeft deels antwoord op je andere opmerking: tenzij de RDW de goedkeur van Duitsland ook voor NL heeft overgenomen (een typegoedkeuring voor NL heeft verleend op dit vlak) is het niet perse toegelaten. Maar... NL is soepeler in het toelaten van afwijkingen van de oorspronkelijke typegoedkeuring van het voertuig en daarmee zou het in een gedoog constructie kunnen vallen. Dat is met die wielen die ik aanhaalde bv het geval.

Een uitgebreider antwoord vraagt meer tijd dan ik nu heb dus misschien volgt dat nog.

Dat is toch niet helemaal waar, in duitsland is het verplicht om winterbanden op je auto te hebben in deze periode, dat geldt ook voor jou en mij als je duitsland ingaat. In nederland is het monteren van winterbanden niet verplicht.

Niemand heeft er last van, lichtbeeld is bij APK ook goed, dus prima.

Op papier mag het idd niet. Leuk voor een over-aktieve zeiker om erover te zeiken en op de regeltjes te gaan staan.. hij heeft ergens gelijk... omdat het nog niet officieel is geregeld.
Knap dat jij achter het stuur kan zien of een ander last heeft van jou lampen...

Waarom zoveel moeite (en veel geld uitgeven), voor de vervanging van H1, H4 en H7 lampjes, (kosten bij Osram LED 10x zoveel... dan halogeen ! ) ? Dat wordt een duur probeersel ! (ruim €200). En hoe vaak rijd je in het donker ? Allemaal punten, waarvan ik persoonlijk zeg. Laat maar zoals het is.
Bij inruil, krijg je door die LED lampjes er geen stuiver meer voor.
Terwijl de reflectors in die lichtunits daar eigenlijk niet voor ontworpen zijn.. (ondanks de "goedkeuring").
Ik zie daar het nut er niet van. Bovendien kunnen die LED types van H1, H4 en H7 ook behoorlijke heet worden. (afgezien van het vele strooilicht wat je er bij krijgt (grote kans op afkeur...).

3.3 X meer licht dan halogeen... ? Lijkt mij een verkooppraatje.

Voor het vervangen van de richtingaanwijzers en achteruitrij-lichten, vind ik dat een ander verhaal (wat ik zelf ook gedaan hebt in mijn Ford Puma). Want dat bracht (voor mij althans), alleen maar voordelen.

Voor groot c.q. dimlicht zou ik eerder voor Xenon gaan. Dat lichtbeeld vind ik persoonlijk alles overtreffen en het beste. (zelfs beter dan origineel LED verlichting). De licht penetratie van Xenon is onovertroffen.

Geheel mee eens, tenzij je ergens in het buitengebied woont, voldoen zelfs duplo lampen nog prima.

@Marcel21674 Wat je zegt over winterbanden in Duitsland zegt klopt voor geen meter, die zijn helemaal niet verplicht in een bepaalde periode.
Die zijn alleen verplicht onder winterse omstandigheden, dat is heel wat anders.
En ook dan zijn ook all-seasons banden voldoende mits voorzien van het juiste symbool (piek met sneeuwvlok).

Geheel mee eens, tenzij je ergens in het buitengebied woont, voldoen zelfs duplo lampen nog prima.
Als je alleen snelweg en bebouwde kom rijdt misschien, ook in de provincies in het westen en midden van het land heb je gewoon tweebaanswegen (met grote stukken) zonder straatverlichting waar je zeker in bochten en bij bruggen en viaducten volledig verblind wordt door steeds fellere LED-koplampen van tegenliggers. Om zelf dan nog iets van de weg te kunnen zien in donker, en helemaal bij regen, wordt je haast gedwongen mee te doen aan die heilloze fel-feller-felst verlichtingswedstrijd.
Xenon sterft nu gelukkig vrij snel uit, dat was zo mogelijk nog irritanter oa door de slechtere blauwverkleuring bij de meeste.

Waarom je lampjes zou vervangen waar je zelf niets aan hebt, en die door beperkt gebruik ook als gloeilampjes al een autoleven lang meegaan, zou vervangen door LED zie ik dan juist de zin totaal niet van in. Besparing nul-komma-nul, levensduur puur hypothetisch verhaal, kortom weggegooid geld.

Laatst bewerkt:
Precies, er zijn vast budget lampen die het prima kunnen doen. Maar denk dat je bij de A merken zoals Osram of Philips zeker zit. Daarom dat ik voor de osrams heb gekozen. Kost wat meer maar dan weet je zeker dat het goed is, ook de kwaliteit.

En inderdaad; heb je geen frisse koplampen dan ook niet aan beginnen

Hier in ieder geval top resultaat en snaar strak lichtbeeld. Later ook nog in de garage gemeten

53436227512_e9d0a46580_b.jpg

53436227517_117e3b4aa6_b.jpg
Ik zie best wel wat strooilicht boven het lichtbeeld, al die felle strepen over de muur zoals die over de wandcontactdoos zijn strooilicht. Maar het valt misschien wel binnen de marge. Omdat Halogeen ook strooilicht geeft (rechts op de deurkruk lijkt strooilicht van de halogeen lamp te zijn)

Maar hoe feller een lamp, hoe vervelender dat strooilcht wordt.

Vroeger was 55w max in een koplamp. Te felle lampen was afkeur.
Het wordt tijd dat ze dat omzetten naar een maximaal aantal lumen dat gelijkwaardig is aan die 55w. En dat heb ik al eens eerder gezegd.

Bij auto's die af-fabriek al LED-koplampen hebben in een projector-behuizing treedt vaak een hinderlijke blauwzweem op door het prisma-effect van de lens, maar niet bij alle auto's. Bij mijn huidige auto is dat met halogeenlampjes geïnstalleerd niet het geval. Kan ik er dan vanuitgaan dat dit bij montage van een LED-lamp ook niet zal gebeuren, of zit er in halogeenlicht domweg te weinig blauw licht om dit effect op te laten vallen?
Hinderlijke blauwzweem? Er zijn mensen die er hun levenswerk van maken om juist zoveel mogelijk van die blauwzweem te krijgen. Misschien kun je wat info vinden op hidplanet.com of/en op Retrofitlab.com. Succes!

Terug
Bovenaan