Storing motormanagement

A

Anoniem

Guest
Op dit moment ben ik ruim 5 jaar in het bezit van een Volkswagen Polo 1.2 Highline uit 2002. Na 1,5 maand ging voor de 1e keer het motormanagementlampje branden. Bij de garage gaven ze aan dat het om een kleine storing ging en ze hebben de boel toen gereset. Zo door de jaren heen ging dit lampje steeds vaker branden. De ene keer werd alles gereset, de andere keer ging het lampje weer spontaan uit. Afgelopen mei werd de auto niet goedgekeurd omdat ze geen CO2-meting konden doen. De Lambda sensor (?) was kapot en moest vervangen worden. Hier konden we ons wel in vinden, want het lampje van het motormanagement brandde toen al wel een maand of onophoudelijk. Echter de garage heeft steeds aangegeven dat het geen kwaad kan en ik er gewoon mee door kon rijden. Alles gerepareerd voor een dikke 300 euro. Maar het probleem was nu wel verholpen. Dachten we.... Want 2 weken later sprong het lampje weer aan. Op hoge poten de garage gebeld die beweerden dat het waarschijnlijk om een andere storing zou gaan. Ze konden me echter niet uitleggen waarom ik hier dan al een dikke 5 jaar last van had... Dus toch maar weer terug naar de garage en na een zoektocht van dik een uur waren ze eruit: de katalysator zou kapot zijn. Kosten: bijna 700 euro. Hier zijn we niet mee akkoord gegaan, mede omdat we er geen goed gevoel bij hebben. Het is misschien kop in het zand steken, maar als de katalysator stuk is, hoef je daar geen uur naar te zoeken lijkt mij. Alles weer gereset, oftewel het lampje was weer uit. Via via van de grootste leverancier van deze katalysatoren begrepen dat deze niet kapot kunnen gaan (van mijn type auto). Ze hebben deze niet eens op voorraad, zou dan dus op maat gemaakt moeten worden. Dit bevestigde mijn gevoel dat de katalysator in mijn ogen niet kapot kan zijn. Nu gaat het lampje aan, een paar dagen later weer uit. En dan na een week of 2 gaat het weer branden en tot nu toe gaat het lampje steeds vanzelf weer uit. Iedere keer als ik overweeg een andere garage te bellen voor een second opinion, gaat het lampje uit :). Dus probeer ik het eerst eens op deze manier. Wie heeft hier ervaring mee of weet wat het zou kunnen zijn?

Snap eigenlijk niet waarom de kat niet kapot zou kunnen?

Snap ook niet waarom die op maat gemaakt zou moeten worden, in Dld vind ik ze genoeg:

https://www.ebay.de/itm/KATALYSATOR-KRUMMER-KAT-VW-POLO-9N-1-2-40kW-54PS-02-05-/380295504348?pt=DE_Autoteile&hash=item588b60e1dc

https://www.ebay.de/itm/Krummer-Katalysator-VW-Polo-9N-1-2-12V-AZQ-02-04-NEU-/370594425826?pt=DE_Autoteile&hash=item5649262be2

Als de lambda inderdaad stuk was, met dat aan het verbruik te merken zijn. De motor gaat zeer rijk lopen, met een verhoogd verbruik tot gevolg. De katalysator kan hier zeker na langere tijd echt wel door kapot, zie ook hier: https://www.ecb-katalysatoren.nl/wetenswaardigheden/index.htm

Interessanter vind ik de vraag waarom een garage jarenlang een storingscode reset zonder daadwerkelijk te kijken wat de echte oorzaak van dat lampje is. Het lampje gaat maar heel zelden zonder goede reden branden. Toevallig heb ik zelf één van de weinige auto's waarbij het lampje wél voor nop brandt, maar dat is dan ook een bekend gegeven van dat ding. Bij de 1.2 3 cilinder is dat niet aan de orde, voor zo ver ik weet.

Wat mij verbaasde (maar ik ben maar een leek), is dat ze meer dan een uur nodig hadden om de storing te verklaren. Het lampje geeft nl. aan dat er iets is met de CO2-uitstoot en dus met de katalysator. Lijkt me dan niet zo moeilijk om die storing op te zoeken toch? Daarnaast gaat het lampje steeds aan en vanzelf weer uit. In mijn ogen is kapot echt kapot en zou het lampje continu moeten branden. Daarnaast schijnen er 2 types van mijn model auto te zijn en juist het type wat ik heb (is door de leverancier Bosal gecheckt adhv het chasisnummer) zou niet kapot kunnen?

Ik blijf er geen goed gevoel bij hebben en voel me nu inderdaad al die jaren in de maling genomen. Je begrijpt dat deze garage ons niet meer ziet. Maar we zoeken nog steeds naar een oplossing. Dus waarschijnlijk toch maar een second opinion bij een andere garage waar ik in het verleden ook goede ervaringen mee heb gehad.

WendyJ zei:
Wat mij verbaasde (maar ik ben maar een leek), is dat ze meer dan een uur nodig hadden om de storing te verklaren. Het lampje geeft nl. aan dat er iets is met de CO2-uitstoot en dus met de katalysator. Lijkt me dan niet zo moeilijk om die storing op te zoeken toch?

Dat hangt een beetje van de storingscode af. Sommige codes geven namelijk niet direct de storing aan, maar alleen het gevolg van de storing. Bovendien zijn er bepaalde codes die vaker voorkomen, maar niet per se met het probleem te maken hebben. Bv de code "system too lean bank 1" kom je geregeld tegen, terwijl de oorzaak vrij divers kan zijn. De CO2 uitstoot wordt overigens niet door de katalysator geregeld. Hebben ze alleen de boel uitgelezen, of hebben ze de auto ook even aan de externe meetkast gehangen, dus met een sensor in de uitlaat? Zo'n uitlezer eeft veel meer info, onder andere de lambdawaarde en de samenstelling van de uitlaatgassen. Kan het zijn dat je je daar vergist en dat het om de CO uitstoot gaat? Een te hoge CO waarde duidt vaak op een defecte lamda. Als de lamda defect is, komt dat in principe op VAGcom te staan als storingscode (geen signaal lamda), maar als de lamda een slecht signaal afgeeft (bv door roetvervuiling) dan is dat niet altijd als code te zien. Zo'n lamdasensor moet je echt afzonderlijk doormeten, als dat met de gegeven lambda tenminste nog kan. Als er een eenduidige code in het systeem staat, zou het zoeken niet zo lang mogen duren.

WendyJ zei:
Daarnaast gaat het lampje steeds aan en vanzelf weer uit. In mijn ogen is kapot echt kapot en zou het lampje continu moeten branden. Daarnaast schijnen er 2 types van mijn model auto te zijn en juist het type wat ik heb (is door de leverancier Bosal gecheckt adhv het chasisnummer) zou niet kapot kunnen?
Dat laatste durf ik niet te zeggen, dan zou ik meer specifiek op de motorcode moeten gaan zoeken. De levernacier heeft daar ongetwijfeld vele malen meer verstand van dan ik, het verbaast me alleen dat ze zeggen dat een katalysator niet kapot kan, terwijl die dingen doorgaans toch een eindige levensduur hebben. Benieuwd wat daar anders aan is dan anders. Dat het lampje niet constant blijft branden is mogelijk. Foutcodes blijven opgeslagen in het systeem, maar van een aantal codes blijft de auto wel proberen of ze nog relevant zijn. De Fabia van mijn ouders had ooit één van de injectoren verstopt. Op benzine startte hij op 3 cilinders, met een trillende motor en een lampje tot gevolg. Na overschakelen op gas (en dus andere injectoren) begon de motor dan op 4 cilinders te lopen en ging het lampje weer uit. De code bleef wel opgeslagen en dus uit te lezen.

Bedankt voor je reactie. Ik kan je echter geen antwoord geven.Zo technisch ben ik (helaas) niet en ik weet niet welke storing het was. Ik zag overigens wel dat een nieuwe katalysator geen 700 euro hoeft te kosten als je iemand weet die dit erin kan zetten :). Het enige voordeel is dat de auto hierdoor niet stil kan komen te staan (uitspraak van de garage), maar hij zal zeker niet goedgekeurd worden in mei. Geld gaat het in ieder geval kosten :-(.

Wij hebben een astra G van 2001, januari begon het motermanagement lampje te branden, uit laten lezen, konden er mee door rijden. Bobine was niet goed meer maar kon nog wel even wachten.
Juni APK laten keuren, en bobine laten vervangen.
Auto opgehaald en na 5 minuten kon ik weer terug, lampje brandde weer. Monteur de bougies nagekeken, bleek er een helemaal verteerd te zijn!
Na een paar dagen weer het lampje, uit laten lezen, lambdasonde zou kapot zijn, en de EGR klep schoon laten maken. en de lanbdasonde zou wel een keer gemaakt worden. Dus de auto weer laten resseten.
Na een paar dagen ging weer het lampje aan en heb mijn oom de auto uit laten lezen, bleek ipv de lambdasonde de kat storing te geven.
Deze is voor twee weken terug vervangen bij een andere garage, waar we er meteen achterkwamen dat de vorige garage ons flink bij de benen heeft gehad.(leg ik verderop even snel uit).
Na een week plezier te hebben gehad van een goed rijdende auto, staat hij alweer bij de garage!
Nu weer storing van de EGRklep, en hij schakeld niet lekker (automaat). Nu maar afwachten wat er na dit bezoekje komt..

Ga eens na een andere garage, de eerste garage in dit verhaal vond dat alles wel uitgesteld kon worden, en je zonder problemen door kon rijden met een brandend lampje. Nou niet dus, inmiddels een half jaar verder en een zo goed als nieuwe Astra onder de kap!
De eerste garage zou een Bosch bobine hebben geplaatst (mondeling en op papier verteld), bleek imitatie te zijn maar ons wel volle polle laten betalen. Kat is vervangen, komt een nieuwe EGRklep in, temp.sensor vervangen, bougies en ga zo maar door. En een paar duizend lichter op de bank!

Dus als ik een tip mag geven, zoek een andere garage en laat alle codes uitlezen, ook de onbekende meldcodes, je rijd je hele auto kapot als je te lang met de noodloop door rijd.

WendyJ zei:
Bedankt voor je reactie. Ik kan je echter geen antwoord geven.Zo technisch ben ik (helaas) niet en ik weet niet welke storing het was. Ik zag overigens wel dat een nieuwe katalysator geen 700 euro hoeft te kosten als je iemand weet die dit erin kan zetten :). Het enige voordeel is dat de auto hierdoor niet stil kan komen te staan (uitspraak van de garage), maar hij zal zeker niet goedgekeurd worden in mei. Geld gaat het in ieder geval kosten :-(.

Misschien een idee om te vragen of ze een goede op de sloop opzoeken? Zo kwamen wij ook aan een kat van 75 euro terwijl de andere garage er ook ruim 600 voor zou rekenen

Dit topic is ruim 3 jaar oud. Zullen we dit topic maar weer laten afzakken?

Terence
Autoweek moderator

Hoi WendyJ
Ik heb ook Volkswagen Polo 1.2
Ik heb precies hetzelfde motorlampje
Probleem
Ik heb de wegenwacht gebeld
Ook uit laten lezen krijg ik ook een code
De wegenwacht heeft tegen mij gezegd
De temperatuur van van m n auto moet op 90 graden
Staan mag niet hoger vindt ik raar blijft op 90 staan
Ook naar garage gereden ging het motorlampje weer uit de garage heeft het ook weer uitgelezen dan heeft hij ook geriset heeft de kabel vervangen die in de motor zit dat alle gegevens van de motor alles aangeeft heeft een naam dat weet ik dus niet het is een maand geleden in gezet een ook niet gebrand en vandaag begint de ellende weer en het lampje begint weer te branden ben nu op vakantie 3.30 gereden ook onderweg gestopt ben bijna op de vakantie plek dan gaat hij rode lampje branden moet morgen weer de wegenwacht bellen groeten wim

Lol, pal na de 4 jaar oude mededeling van Terence dat het topic toen al 3 jaar oud was

Op zich is een oud topic opsnorren geen zonde toch? Dan heb je alle info van eerdere berichten over een soortgelijk probleem meteen bijdehand, gebeurt op andere forums ook.

Linken naar een oud-topic kan natuurlijk ook, maar zie niet in waarom dat als een doodzonde wordt gezien hier. Netjes alle info in 1 topic lijkt mij juist netjes.

Terug
Bovenaan