Stoplichtsprintjes III: You vs ...

R Wolters zei:
D 2321593 zei:
) daarna gingen we gelijkop tot 130 ongeveer, daarna toeterde hij (wel respect voor dit soort mensen (y) ) omdat er een flitspaal was (70 weg) maar die weg kende ik al :D

Vind je jezelf nu heel stoer omdat je godverdomme levens in de waagschaal stelt door 130 te rijden waar 70 is toegestaan? Die 70 is echt niet voor niets. Oetlul.

Haha. Die 70km/h is dan binnen de bebouwde kom en die limiet is er dan ivm uitstoot en/of geluidsnormen.
Neem bijvoorbeeld de Kennedylaan in Eindhoven. Die weg vanaf de A50 tot aan de eerste stoplichten is in principe veilig genoeg om zeker 100km/h te rijden. Maar je rijdt wel in stedelijk gebied, vandaar die 70km/h norm.

OT: ik had laatst een elektrische Kia e-soul mee van het werk. Vlotte bak! Ik stond bij het stoplicht naast een Tesla M3, maar bij het wegrijden toen leek het net of ik stil stond. o_O

Bij de 70km/h gaf ik het op! Want te hard rijden staat gelijk aan levens in de waarschaal stellen!

Ondertussen rij ik hier al enkele weken zonder powerbox, de kablage is voor de tweede keer kapot in tien jaar. De Powerbox heb ik afgeschreven dus.
Ik zit nog met een lekkende injecteur of dichting die lek is, eens die gerepareerd ga ik naar een chiptuner.
Van de chiptuner weet dat er makkelijk 190pk uit mijn Skoda te halen is, ben benieuwd... dit zou dan nog een 25pk meer zijn dan ik nu had.
Onze net aangekochte 2dehandse Passat van de zaak hebben we ook laten chippen en die heeft een klein 30pk en 50Nm extra. Maar met deze auto rij ik eigenlijk niet.
Ik heb er al mee gereden, hij is aanvaardbaar vlot om met het verkeer mee te kunnen maar die DSG is niet mijn ding in feite, al enkele keren met DSG gereden en die doen nooit wat ik in mijn hoofd wil o_O

ps, er zijn mensen die mij jaren geleden privéberichtjes hebben gestuurd, ik zie ze nu pas omat ik geen melding kreeg, mijn excuses hiervoor. Ik heb iedereen proberen te antwoorden voor zover ik kon.

Bijzonder lang geleden, maar vandaag eentje gehad.

In mijn spiegel een BMW die ik serieus zag bumperkleven bij iedereen, het kon niet snel genoeg gaan. Om te zien wat er achterop van aanduiding stond even opzij te gaan, en het was deze:

https://www.autoweek.nl/auto/62391/bmw-118d-business/#login

Bij de eerst volgende lichten ging hij er vol voor, ik uiteraard ook, perfecte schakelmomenten, hij een automaat, dat kon ik horen want ik reed met de ruit even open om het te horen. Blijkbaar hebben die een 8-bak automaat zie ik?
Tot een 140 km/h ging de Skoda wat sneller erna ging hij langzaam erop en erover. Maar dan moest ik ook de afrit nemen.
Momenteel rij ik dus zonder de powerbox wat rond de 150pk is en een 350Nm, dyno gemeten destijds. Welicht zijn er nu wel wat paarden weg wegens de ouderdom maar dat weet ik binnen een week of zo als ik naar de chiptuner ga na mijn reparatie van het olielek rond de injecteurs.
De Bmw rijder had geen passagier, ik had een passagier plus volgetankt.
Als je zijn 0 naar 100 tijd ziet in carbase, 8.6 sec, is het toch niet slecht van de Skoda in feite.
Maw, de Skoda is wat sneller naar de 100, dan kan die 7,2 seconden gemeten met powerbox gemeten zeker kloppen (toen zat ik alleen in de auto)

Wat me ook ofvalt is dat de acceleratiecijfers van mijn Skoda dezelfde zijn als de 2.0 TDI van de vorige generatie, volgens mij hebben ze die op papier nooit aangepast of moeite gedaan om dit te testen want hij is standaard beduidend sneller.

De laatste twee weken twee tussensprintjes gehad
2x een Amerikaan...

De 1ste maal een Mustang Ecoboost die ik tot mijn verbazing kon volgen tot dat ik in carbase zag dat de auto wel 400kg zwaarder is dan mijn Skoda
Een beetje later zag ik dat hij het moest afleggen tegen een recente BMW 5-reeks met twee uitlaatpijpjes op de autoweg.
De tussensprintjes tegen mij waren maar op lagere snelheden, tegen de BMW waren de tussensprintjes tegen hogere snelheden.
2x zijn ego gedeukt op enkele minuten want het zag er wel een sportieve bestuurder uit aan zijn rijstijl te zien o_O

Vanmorgen als ik terugkeerde van Frankrijk een Dodge Ram 5.7 Hemi tegengekomen, zie foto in bijlage (iemand een idee hoeveel pk?). Aan het gebrul van zijn V8 en de schakelmomenten was het wel heel duidelijk dat hij vol doortrok. Ik moest in feite inhouden en toen hij de tweede keer doortrok zat ik in de foute versnelling en kon ik dan nog zelfs volgen. We zijn tot een 180km/h gegaan. Ik moet er wel bijzeggen dat slipstreaming wel geholpen zal hebben.

Ondertussen is de powerbox er al wel uit en heb ik de auto op maat laten chippen, ondertussen heeft ie 188pk en 413Nm

Dapper houdt je dit topic overeind (y)

De Hemi heeft volgens mij net iets minder dan 500 ponies en is ook best vlot naar de 100. Zeker als je bedenkt wat het ding weegt en hoe traag de bak is. Bij het stoplicht maak je geen enkele kans met de Octa maar leuk dat je op de snelweg mee weet te komen :)

500pk, da's veel (ik dacht ergens 400pk gelezen te hebben, ik denk dat het dit model was maar eerder het oude model, de 1500 https://www.auto-data.net/en/dodge-ram-1500-crew-cab-v-5.7-hemi-v8-396hp-automatic-33801), vergeet niet dat ik slipstreamde... Aan de stoplichten met mijn dunne bandjes, geen schijn van kans natuurlijk.
Van de Ram ben ik 100% zeker dat ie doortrok, kon je aan de kickdown horen en het lawaai, ik heb het ook gefilmd, maar de kwaliteit is niet super.

De Mustang was op een kleine baan dus echt naar hoogste toeren zal hij niet doorgetrokken hebben.
Nu, als ik specificaties naast elkaar leg

1300kg vs 1700 kg
188pk vs 290pk of 317pk
413Nm vs ongeveer 430Nm

Op zich is het enkel vermogen dat telt maar koppel helpt ook wel in acceleratie, zeker tussenacceleratie.

Ik ga er vanuit dat het de 290pk versie was.

Je houd idd wel mooi het topic in leven Ewout.
Leuk dat er nog gesprint word.
Zelf ben ik helaas niet echt in staat om sprintjes te trekken, ik kamp al een enkele jaren met o.a. steeds terugkerende ontstekingen aan mijn evenwichtsorgaan.
Veel tijden niet in staat geweest om auto te rijden en wanneer het ging niet de behoefte in snelle bewegingen dus sprintjes.

Zelf heb ik de audi S8 nog steeds, alleen deze heb ik momenteel geschorst, daarnaast heb ik een mazda premacy 1.8 wat niet echt een stoplichtsprinter is en de 309 Turbo staat al een tijdje in bij een vriend in de garage, deze is monteur en kan lassen en heeft de hele onderkant roestvrij gemaakt.
Er moeten nog wat dingen aan worden gedaan zoals een nieuwe distributieriem en een nieuwe rembekrachtiger en wat kleine dingen maar dan moet de auto er technisch ook weer een tijdje tegen aan kunnen :D

309 Turbo zei:
Je houd idd wel mooi het topic in leven Ewout.
Leuk dat er nog gesprint word.
Zelf ben ik helaas niet echt in staat om sprintjes te trekken, ik kamp al een enkele jaren met o.a. steeds terugkerende ontstekingen aan mijn evenwichtsorgaan.
Veel tijden niet in staat geweest om auto te rijden en wanneer het ging niet de behoefte in snelle bewegingen dus sprintjes.

Zelf heb ik de audi S8 nog steeds, alleen deze heb ik momenteel geschorst, daarnaast heb ik een mazda premacy 1.8 wat niet echt een stoplichtsprinter is en de 309 Turbo staat al een tijdje in bij een vriend in de garage, deze is monteur en kan lassen en heeft de hele onderkant roestvrij gemaakt.
Er moeten nog wat dingen aan worden gedaan zoals een nieuwe distributieriem en een nieuwe rembekrachtiger en wat kleine dingen maar dan moet de auto er technisch ook weer een tijdje tegen aan kunnen :D

Ai, da's geen goed nieuws, gezondheidsproblemen zijn nooit fijn :( sterkte alvast en hopelijk kan je ooit weer 'meedoen' ;)

Gisteren ben ik wat stout geweest. Ergens op een Belgische autostrade hadden een Peugeot 508 (dacht ik) en een BMW 118d een onderonsje, ik vermoed de Beamer gechipped, die ging vlotter dan normaal. Even mee gedaan en beide heren zag ik even later enkel in mijn spiegel nog altijd tegen elkaar 'racen'. Even later toen ik vertraagde voor lichten kwam de Peugeot weer wat uitdagen. Nogmaals doorgetrokken en gewonnen, toen ik even inhield zag ik plots dit in mijn spiegel verschijnen en voorbijknallen alsof ik stilstond:

https://youtu.be/87HdLHBND20

Sorry voor de slechte kwaliteit... in 5de heb ik niet helemaal doorgetrokken, was wat bang om hem te lang in hoge toeren te houden, mijn beestje wordt oud en de koppeling is trouwens zo goed als aan gort na bijna 200000km...

Het is idd wat minder zo kwa gezondheid, maar ondanks dat zit de liefde voor de 309 er nog steeds in.

De 309 staat al ruim 1,5 jaar in de garage bij een maatje die automonteur is.
Omdat ik zelf niet in staat was om auto te rijden kon hij er op zijn gemakt mee aan de gang.
De 309 had behoorlijke roest schade aan de bodem omdat deze verkeerd behandeld was, er was simpelweg over de bodem heen gegaan met tectiel ipv dat er voorbereid was.
Dus aan de onderkant zag je het niet ivm het tectiel en aan de binnenkant niets omdat er bekleding over heen zat, met als gevolg dat het dus door heeft kunnen roesten voordat het zichtbaar was.
Hij heeft dus behoorlijk wat tijd in de auto gestoken, alles netjes schoongemaakt, stukken plaatwerk moeten vervangen en de onderkant behandeld.

Dit is gelukkig helemaal klaar en de auto heeft zelfs een nieuwe apk daarna gekregen alleen omdat er nu toch behoorlijk wat werk in gestoken werd wilde ik ook meteen een nieuwe rembekrachtiger laten plaatsen, dit heeft even geduurd maar ik heb een originele nieuwe gevonden.
Deze moet er nog op, tevens is het tijd voor een nieuwe riem (en waterpomp) en er zit wat speling op het stuur wat word aangepakt.

Tevens heb ik een nieuwe originele GTI reflectorplaat via inet gevonden en deze word binnenkort naar me toe verzonden.
Geen idee of het hem zal staan of niet maar op mijn eerste 309 GTI zat deze ook en zo vaak zie je dat onderdeel niet meer te koop aangezien het een optie was destijds dus kon het niet laten passeren :LOL:

Mooi werk wordt verricht op de 309! En sterkte met je gezondheid. :D

Ik sprint nog wel af en toe, m'n Veloster is immers een stukje sneller dan de Regata die ik had. Anderzijds is 140pk op - ik schat - zo'n 1200kg ook niet heel indrukwekkend. Och, voldoende om irritante, duwende bestelbusjes snel achter me te laten.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Ik doe nog altijd genoeg stoplichtsprintjes, het is alleen niet zo spannend telkens. :(

Als het met jouw rode kar is, is het natuurlijk niet spannend, altijd winnen is saai op den duur o_O

Nog eentje uit de oude doos van vele en vele jaren geleden, een maat van mij heeft ooit zijn BMW 318d enkele dagen na een verloren sprintje tegen mijn Mazda 323 diesel verkocht.
Hij was bijzonder boos dat een Mazda sneller kon zijn.
Pittig detail, de jongen had de auto nog maar net, een jarenlange lening aangegaan om deze 2dehandse BMW aan te kopen om vervolgens het interieur volledig in het leder te laten zetten en de auto vol spoilers te behangen. Die gast moet veel geld verloren zijn hierdoor...

De laatste weken drie

Enkele weken geleden een mini Cooper S Clubman die ik in mijn spiegel zag aanstormen, die hield ik regelijk vlot achter mij en ik reed er ook van weg. Ik zat alleen, de Minibestuurder zat met een blondine (extra gewicht) naast hem, dus zonder die blondine zal het wellicht gelijk opgegaan zijn.

Enkele dagen erna een drietal tussensprinten plus een stoplichtsprint tegen een 320d 163 pk (de meest recente versie met 163pk, dat model met die komplampen die wat spits zijn naar het midden toe)
=> de auto reed achter mij en kon goed volgen, zat aldus wel in mijn slipstream, toen ik opzij ging, even gigantisch misschakelde in derde omdat ik sandalen aan had dacht ik dat ie erover zou gaan maar het lukte hem niet, ik denk dat het een automaat was, dit combinatie slipstreamen was wellicht de reden dat ie met 25 pk minder, goed kon volgen
Het was ook redelijk warm weer en ik heb de indruk na enkele sprintjes bij dergelijk weer dat ik vermogen kwijtraak.
Achteraf duimpjes naar omhoog, de bestuurder had er blijkbaar zin in :)

Daarnet toen ik terugkwam van het werk zag ik een een bestuurder in een oude CLK 230 Kompressor (193pk) een andere bestuurder in een Toyota GT86 wat duwen, maar de Toyotabestuurder had blijkbaar geen zin. De jonge Mercedesbestuurder was klaarblijkelijk goed geluimd aan zijn luide muziek te horen en moves met zijn hoofd, misschien iets minder goed geluimd toen ik hem even later voorbij reed, ik moest wel mijn best doen, was ergens pas tegen een 170km/h dat ik erover ben geraakt, ik zag op mijn camera achteraf dat ik even 195km/km heb aangetikt. Het videootje heb ik verwijderd, ondanks geen verkeer of zijwegen was het toch niet echt katholiek om daar zo snel te rijden... Liever geen bewijzen dus :)

Terug
Bovenaan