Stop-Start systemen in de praktijk

A

Anoniem

Guest
Heerlijk zo'n nieuwe auto, met allerlei systemen aan boord waar je niks van snapt: een van die systemen is het stop-start systeem, het idee is goed. Maar de uitvoering in de praktijk niet altijd.

Zo moet je bij mijn Suzuki Celerio heel precies, een set handelingen achter elkaar uitvoeren: de auto moet in zijn vrij staan, je voet van de koppeling en je rechtervoet op de rem. Dan is het systeem pas geactiveerd: als je zoals vele, bij het stoplicht alvast naar de 1 schakelt dan werkt het systeem niet.

Wat nog erger is: als het eenmaal geactiveerd is, dien je opnieuw die handelingen uitvoeren: voet van de rem, koppeling induwen en dan pas schakelen. Als je tegelijkertijd de koppeling induwd en schakelt, dan start de auto gewoon niet: en hou je dus het verkeer op.

Dat laatste gebeurde mij gisteren al een paar keer en ja, dan word er direct geclaxoneerd achter je. Ook heb ik online gelezen, dat het veelvuldig stoppen en starten van je motor schadelijk kan zijn voor de startmotor. Al heb ik daar mijn twijfels bij: maar uiteindelijk is het wel beter voor het milieu.

Vraag mij alleen af, of ik de enige ben die het stop-start systeem niet direct als positief ervaar? Vooral vanwege de handelingen, die je precies moet uitvoeren. En ja als je een automaat rijdt, dan zal het vast een stuk beter werken.

Bij mijn Suzuki Celerio is het een mooie functie, maar het is wel een functie waarvoor je toch echt even in het boekje van de auto mag duiken. Voor dat boekje van de auto, dien je overigens eerst een week een universitaire opleiding te volgen: hoe lees ik het boekje van de auto :(

Als je tegelijkertijd de koppeling induwd en schakelt, dan start de auto gewoon niet:

Dat lijkt mij vooral gedaan uit veiligheidsoverwegingen. Ik denk dat het een kwestie van gewenning is.

Ik kreeg bij mijn rijlessen altijd het advies de auto pas in zijn vrij te zetten (met start-stopsysteem dus) als je de derde auto in de rij bent, of daarachter. Dan heeft 'ie alle tijd om weer aan te slaan.
Dat van de voet op de rem vind ik wel een eye-opener, heb me wel duizend keer afgevraagd waarom bij sommige auto's het start-stopsysteem het zo nu en dan simpelweg niet deed, dat zal aan de rem hebben gelegen (y)

D. Elzinga zei:
Als je tegelijkertijd de koppeling induwd en schakelt, dan start de auto gewoon niet:

Dat lijkt mij vooral gedaan uit veiligheidsoverwegingen. Ik denk dat het een kwestie van gewenning is.
Dat is ook echt wennen en wil het systeem ook echt kans geven: zoals boven mij al aangegeven word, in mijn rijles auto zat zo'n systeem niet. Maar vind het wel een goede tip!

Ik denk ook dat het gewenning is, tenslotte gebruik je ook steeds alle 5 versnellingen iedere keer als je in de auto rijdt. Zie het als een soort ritueel.

VAG heeft een goed systeem in o.a. de Golf 7. Als ik het me goed herinner ging de motor uit bij stilstand + auto in vrij en dan ging ook automatisch de handrem erop. Bij koppeling intrappen sloeg de motor gelijk weer aan en ging de handrem weer los.

In mijn Prius werkt het ook perfect, maar sowieso heel andere techniek natuurlijk.

dwwc4m.jpg

Zo staat het uitgelegd in het boekje van de auto: je moet inderdaad, de voet van de rem afhalen. En dan de koppeling helemaal indrukken, waarna de auto start.

Ik vind het maar een hinderlijk systeem en ik zet het daarom altijd uit. Daarnaast lijkt het me slecht voor de techniek.

Zunigrijje zei:
... Ook heb ik online gelezen, dat het veelvuldig stoppen en starten van je motor schadelijk kan zijn voor de startmotor. Al heb ik daar mijn twijfels bij: maar uiteindelijk is het wel beter voor het milieu.
...

Vergeet niet dat start/stop als allereerste een maatregel is om goed te scoren tijdens de officiele verbruikstest. In die test zitten precies voorgeschreven handelingen en daar werkt start/stop dan perfect om de auto zuiniger te maken en dat levert in sommige landen duizenden euro's minder belasting op. Dat de gemiddelde gebruiker rare specifieke handelingen moet doen of regelmatig voor 1 seconde zijn motor af laat slaan is hier allemaal van ondergeschikt belang.

De startmotor en accu zijn zwaarder uitgevoerd, uiteindelijk levert elk gebruik van een onderdeel natuurlijk wel slijtage op, maar 'schadelijk' vind ik overdreven.

Of het uiteindelijk beter is voor het milieu blijft de vraag, zwaardere onderdelen, over 10 jaar zal misschien blijken dat het toch wat extra storingen oplevert. Veel mensen zetten het systeem ook uit óf het systeem is niet aktief omdat de auto nog niet op temperatuur is of juist vermogen nodig heeft voor de airco.

funf zei:
Ik vind het maar een hinderlijk systeem en ik zet het daarom altijd uit. Daarnaast lijkt het me slecht voor de techniek.
Dat uitzetten, moet wel iedere keer weer handmatig: handiger bij mij in de auto is, om gewoon lekker naar de 1 te schakelen bij het stoplicht. Dan activeert het systeem het niet.

Had die discussie met de verkoper van Suzuki: die vertelde mij direct, het systeem werkt enkel als je hem in de vrij zet.

De auto van een oud-collega van me had een start-stop systeem wat niet werkte als het stuur niet recht stond.

Zelf nu in 2 auto's gereden met het systeem (Volvo V40 van mijn schoonzus, voorgenoemde Renault van mijn oud-collega), zolang de startmotor sterker is dan die van mijn Daihatsu kan je binnen een halve seconde weer onderweg zijn. (Wel een argument voor aftellende stoplichten)

Stop-start systeem, start-stop is je contactsleutel. Ik heb het in verschillende auto's gehad en ik ben er prima aan gewend, rem intrappen heb ik - in een handgeschakelde auto - bij stilstand nog niet eerder gehoord. Gewoon in z'n vrij en hij slaat af en aan bij het intrappen van de koppeling.

Prima systeem, alleen in geval van file schakel ik hem uit.

Hier twee automaten: Talisman en Leon.

Ik vind het prima werken. In de Leon is het systeem daarbij nog iets voortvarender. Die schakelt de motor soms al uit als je remmend op een verkeerslicht afrijdt en de snelheid onder de (ik denk 5km/h) zakt. Als je bij stilstand de rem stevig ingedrukt houdt, dan blijft het systeem actief. Als je de remdruk vermindert, dan start hij al en kun je na een kleine seconde wegrijden.

De Talisman werkt vrijwel gelijk. Alleen moet je hier wel stil staan om de motor te laten afslaan. Met beide auto’s durf ik wel vooraan in de rij te gaan staan.

Ik heb zelf een automaat en dan werkt het perfect. Alleen je voet op de rem en de motor slaat af, voet los van de rem en de motor start weer.
Toch schakel ik het systeem steeds uit, ik vind het maar niks.
Vooral omdat het zeer snel uitschakelt, ook als je bijvoorbeeld even verkeer op een rotonde voor laat gaan, dan start de motor na een paar seconden al weer.
Alleen als ik weet dat het verkeerslicht lang op rood blijft of bij een gesloten spoorwegovergang schakel ik het in.

In mijn automaat kan het systeem niet eens uit. Of je moet de auto in sport stand zetten. Dan merk ik pas hoe irritant ik het vindt als de motor in stilstand blijft draaien. Voet van de rem en de motor slaat soms direct en som na een paar meter aan (hybride). Ik vind het perfect werken.

De discussie over warme of koude motor bij start-stop snap ik niet zo. Een motor koud starten is niet erg. Het koude draaien wel, zeker onbelast. Het mooie van s/s systeem is dat de motor in koude toestand uitgaat bij bijv het stoplicht. Dus minder koude draai momenten. Alleen maar goed dus.
En trouwens, van koud stationair draaien warmt een motor in het geheel niet op.

Mijn auto heeft het niet en daar ben ik niet rouwig om. De huur-Clio die ik vorig jaar had (automaat) had het wel en op zich beviel dat niet slecht. Puntje van kritiek is wel dat als je op een druk kruispunt aan komt rijden, je staat net stil, motor slaat af, en net op dat moment zie je nog een gaatje. Ja, dan ben je dus net te laat.

Ik denk dat het bij automaten an sich beter werkt, omdat je daar niet net zoveel handelingen hoeft te doen als bij een handgeschakelde auto. Ik rijd nu zelf in een Auris TS en daarbij werkt het prima. Zelfs als hij op het laatste moment bij een rotonde afslaat, start hij snel weer op. Al heb ik daar wel het voordeel van de elektromotor natuurlijk.

Ik heb hem eens in de Fiat 500 gehad, en daar is het een heel vervelend systeem, te langzaam naar mijn zin. Dan krijg je inderdaad die problemen bij rotondes en kruispunten..

Mijn mondeo wacht een paar seconden voor hij afslaat, wel zo prettig bij een rotonde of iets dergelijks. Ik gebruik het ook gewoon als ik eerste voor het stoplicht sta, ik was al gewoon de auto dan in vrij te zetten (handbak). Koppeling in en rijden maar, voordat je in zijn eerste versnelling bent loopt de motor al.

In mijn auto start de motor echt in een fractie van een seconde. Dus dat "laat" zijn bij inhalen/invoegen etc ken ik niet.

Heb ervaring in de Honda Hybrid en Prius (automaten). Remmen + stilstaan = motor uit.
Rem los = motor draait of je rijdt elektrisch weg. Zit nog geen halve seconde tussen.

Ik had een keer een Octavia DSG als huurauto waar start-stop op zat en bij die wagen werkte het snel en goed genoeg om geen irritatie op te wekken.

In een Alfa Giulietta TCT (automaat) werkt het S/S ook makkelijk en zonder problemen (rem vast - los)

funf zei:

+1.
Bij mijn BMW vind ik de trillingen bij het opnieuw aanslaan van de motor echt ergerlijk. Na 125K km is het een automatisme om de S/S uit te zetten direct na het starten. Beide knoppen zitten bij elkaar, dus handig.

Ik heb stop start in de Leon gehad en daar werkte het wel aardig. Wat wel 'grappig' is, als je de auto verplaatst met startstop geactiveerd zonder de wielen te laten draaien, krijg je hem niet meer gestart.
Wanneer doe je dat? Rij eens een pont op...
Bij de Mini van mijn vriendin is het een drama systeem. Af en toe werkt het niet en dan hou je het hele verkeer op. Ik tik dus standaard het knopje aan als ik met haar Mini rij.

Maar wanneer het dit systeem nu zin? Bij oude carburatieauto's moest de motor bijna drie minuten draaien voordat het opnieuw starten zuiniger werd. Wellicht dat het systeem nu geoptimaliseerd is, maar er zal nog steeds een bep zijn tussen laten draaien en stopstart. Bij de zuinigheidscyclus is het geen wonder dat stopstart voordelig werkt, er zit een stuk van 5 minuten stationair draaien in die cyclus.

Toch zal stopstart in filegevoelige, verstopte steden wel voordeel hebben. Daar kan je scoren met stopstart, zelfs al doe je het met het contactsleuteltje. Ik denk alleen dat een meer overdachte keuze van het voertuig veel meer zoden aan de dijk zet dan het speeltje wat de motor van een auto uit zet.

Voor het stadswerk zo'n ding in de kofferbak?
b_15.jpg

Elektrisch.....

Terug
Bovenaan