Stel dat het die was geworden....?

Nog even van de vorige pagina: over de ontwikkeling van de Volvo 440 heeft een artikel in de Autokampioen gestaan, ergens in 1988. Ik herken hierboven afbeeldingen uit dat artikel. Sowieso stonden daar regelmatig prototypes in. Ik zal eens wat exemplaren scannen/fotograveren!

Over die kleine Mercedessen: de laatste lijkt inderdaad wat op de eerste A-klasse, dat concept daarvóór heeft de raamlijn van de tweede A-klasse!

edit: over de Corrado: opvallend dat ie toen weer Scirocco heette. Zie het typeplaatje achterop!

1996_Peugeot_406_Coupe_Pininfarina_Mockup.jpg

406 coupe

Hmm, beetje te Japans naar mijn mening, de productieversie is fraaier. Grappig trouwens dat ik indertijd de facelift heel vreselijk vond, maar deze nu misschien nog wel fraaier vind dan het origineel.3

@Barri: Dat is wel vreemd inderdaad. Of eigenlijk heel logisch als Volkswagen de Sirocco niet nog een tijdje naast de Corrado zou hebben geleverd.

Lambo LM003:

lm003front.jpg

lm003borneo.jpg

lm003gemini.jpg

lm003borneo3.jpg

lm003mockup.jpg

Ook leuk, de evolutie van de Alfetta GTV:

7876116302_54f94d75c2_b.jpg

7876115926_f926733725_b.jpg

7876119782_c98e9024a2_b.jpg

7876120010_f9b1fb9a82_b.jpg

Voor zover ik weet is dit prototype nooit getoond op shows, maar dat durf ik zeker niet met zekerheid te zeggen.

7876118338_f6689d4cc4_b.jpg

7876118872_6bc973e70d_b.jpg

7876115586_2921575b66_b.jpg

1994 Ford Mustang Prototypes

1994-1995-1996-1997-1998-ford-mustang-6.jpg

SN95 styling came down to three full-size fiberglass mockups examined in fall 1990 by Ford sales, marketing, product development, and management. The "Bruce Jenner" (shown here) was rejected as too tame.

1994-1995-1996-1997-1998-ford-mustang-7.jpg

The aggressive "Rambo" was another of the three full-size fiberglass mockups evaluated in fall 1990, but it too was ultimately rejected.

1994-1995-1996-1997-1998-ford-mustang-8.jpg

The middle-of-the-road "Arnold Schwarzenegger" mockup ran about even with the aggressive "Rambo" in consumer clinics, but the Arnold was OKed for production with relatively few changes.

https://auto.howstuffworks.com/1994-1995-1996-1997-1998-ford-mustang1.htm

Custom made BMW's door een NL bedrijf, dus geen BMW eigen producties...
https://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=233260

Leuk, die Ford!

Hier nog twee andere uitvoeringen, waarin de lijnvoering van de Taunus en Granada Mk I is te herkennen:
1202_13.jpg

1202_12.jpg

Monteverdi Integral. Nauwelijks informatie over te vinden, maar naar het schijnt bleef het bij dit ene exemplaar van deze luxe aangeklede Subaru omdat er domweg geen vraag naar was...

Wel apart dat zowel de 405 en de 309 aan de ene kant wel 2 portieren hebben en aan de andere kant niet?

Nog even over de BMW E30 touring: n.a.v. een artikel in Autoweek heb ik dat eens verder opgezocht. De 3-deurs Touring met een Golf mkI achterklep was in Nederland gebouwd. Er is een kleine serie gebouwd door Luchtjenbroers of zoiets. De 5-deurs Touring was een zelfbouwsel van een BMW medewerker. Die gebruikte de achterruit van een Passat. Naar aanleiding van dat model (waarvan weinig foto's op internet staan) is toen de Touring in productie genomen.

Die Golf mkI Caddy vind ik leuk! Die ken ik nog niet. Zijn daar meer foto's van, bijvoorbeeld van de achterkant?

Barri zei:
Wel apart dat zowel de 405 en de 309 aan de ene kant wel 2 portieren hebben en aan de andere kant niet? (...)

Van de 309 weet ik 't niet, maar die 405 Coupé - voorstel van Heuliez voor de Amerikaanse markt - heeft maar twee portieren:

5580935save0021-copie-copie-copie-jpg.jpg

Dat spijltje aan deze kant en een heel klein zwart vlakje aan de andere zijde worden in dit artikeltje noodzakelijk genoemd: deze 405 Coupé had zijruiten die naar beneden konden in plaats van uitzetraampjes, zoals gebruikelijk in die tijd. Om de ramen helemaal te kunnen laten zakken, moest het zijraam iets ingekort worden.

Waarom dat aan beide zijden verschillend is opgelost, meldt het artikel niet.

https://www.autoweek.nl/nieuws/22118/ongeboren-kindje-saab-9-3

Ongeboren kindje: Saab 9-3

De laatste Saab 9-5 heeft nooit de kans gekregen om een echte doorstart te maken. Een nieuwe 9-3 zat ook in het vat, maar die is in een eerder stadium al afgestorven. Nu druppelen de eerste afbeeldingen van het pre-productiemodel het internet op.

De Zweedse editie van Auto Motor und Sport heeft zijn handen weten te leggen op een viertal afbeeldingen waarop we het model kunnen zien.

Deze computertekeningen tonen een wit model dat een op het eerste gezicht vreemde jas draagt. Jason Castriota, oud-designchef bij Saab, zou deze nieuwe 9-3 op papier gezet hebben. We zien een vijfdeurs hatchback en een variant waar het dak van af is gezaagd. De hatchback toont uiterlijke verwantschap met de oude 900, verder worden er de nodige elementen geleend van de laatste 9-5.

Als Saab een zonniger toekomst was gegund dan had het Zweedse merk dit apparaat in 2012 op de Autosalon van Genève gezet. Hoewel het oude Saab er inmiddels al even niet meer is, leeft het in Chinese handen voort als merk dat elektrische auto's gaat bouwen.

m1ny8hjbov6t_800.jpg

m1ny8hkb7x6s_800.jpg

m1ny8hjbnc6u_800.jpg

Interessant verhaal over het ontwerp van de eerste Ford Mondeo, met allerlei foto's van prototypes:
https://www.aronline.co.uk/blogs/cars/ford/mondeo/the-cars-ford-mondeo/

Bijvoorbeeld:
Mondeo-story-26-600x233.jpg

Mondeo-story-33-600x265.jpg

Mondeo-story-46-600x251.jpg

Yellow Cab zei:
Barri zei:
Wel apart dat zowel de 405 en de 309 aan de ene kant wel 2 portieren hebben en aan de andere kant niet? (...)

Van de 309 weet ik 't niet, maar die 405 Coupé - voorstel van Heuliez voor de Amerikaanse markt - heeft maar twee portieren:

5580935save0021-copie-copie-copie-jpg.jpg

Dat spijltje aan deze kant en een heel klein zwart vlakje aan de andere zijde worden in dit artikeltje noodzakelijk genoemd: deze 405 Coupé had zijruiten die naar beneden konden in plaats van uitzetraampjes, zoals gebruikelijk in die tijd. Om de ramen helemaal te kunnen laten zakken, moest het zijraam iets ingekort worden.

Waarom dat aan beide zijden verschillend is opgelost, meldt het artikel niet.

Het bouwen van prototypes is behoorlijk duur, dus daarom worden er nog wel eens verschillen aangebracht in de styling. Dan kan er aan de hand van het prototype een definitieve keuze worden gemaakt. In het geval van de 405 subtiel, in sommige gevallen zit er inderdaad een extra deur in de auto. Zoals in onderstaande Studebaker's die volgens mij al wel eens de revue zijn gepaseerd.

62_Studebaker-Notchback_Proto-DV-10-GG_018.jpg

62_Studebaker-Notchback_Proto-DV-10-GG_07.jpg

jalberda zei:
Interessant verhaal over het ontwerp van de eerste Ford Mondeo, met allerlei foto's van prototypes:

Daar heb ik het boekje van! https://www.marktplaats.nl/a/boeken/auto-s-boeken/m645412423-mondeo-the-story-of-the-global-car-autoboek.html
Hartstikke leuk, er staan nog veel meer studies in. Jammer wat dan uiteindelijk het resultaat is geworden. Die laatste studie is toch een veel mooiere auto?

edit, de voorkant:
Mondeo-story-45-600x265.jpg

rzasa zei:
jalberda zei:

Daar heb ik het boekje van! https://www.marktplaats.nl/a/boeken/auto-s-boeken/m645412423-mondeo-the-story-of-the-global-car-autoboek.html
Hartstikke leuk, er staan nog veel meer studies in. Jammer wat dan uiteindelijk het resultaat is geworden. Die laatste studie is toch een veel mooiere auto?

edit, de voorkant:
Mondeo-story-45-600x265.jpg

bedankt voor de tip. heb niks met ford, maar voor €4,50 vind ik dit wel erg leuk. (y)

[EDIT] Jammer, hotlinken is verboden. Lees het complete verhaal van de Volvo 440, 460 en 480 hier

Jaguar XJ41 (coupe) and XJ42 (roadster).

Jaguar-F-Type-XJ41-1%25255B4%25255D.jpg

Jaguar-F-Type-XJ42-1%25255B4%25255D.jpg

Jaguar-F-Type-XJ42-2%25255B4%25255D.jpg

Jaguar-F-Type-XJ42-3%25255B4%25255D.jpg

https://www.carscoops.com/2013/05/this-is-original-jaguar-f-type-that.html

Jaguar XJ41: The lost F-type
The Jaguar XJ41, the original F-type, was a car canned 23 years ago and never before photographed formally. Here's the story behind it
jaguar-xj41-12.jpg

jaguar-xj41-13.jpg

jaguar-xj41-20.jpg

https://www.autocar.co.uk/car-news/concept-cars/jaguar-xj41-lost-f-type

wow (y)

Die Jaguar :eek:(y)

Had dit geen bestseller kunnen worden voor Jaguar ? Ik denk het persoonlijk van wel :(

*Voorruit lijkt veel op die van een Corvette :rolleyes:

Even een oude post van 2011 (pagina 24) oprakelen:
SVF zei:
Dat is een testwagen voor de motor die Saab en Triumph gezamenlijk ontwikkelden bij Triumph. Vandaar ook deze foto in de UK. Is dus van voor de introductie van de 99. Zelf vind ik deze station (onbedoeld, want slechts verpakking van de sedan) de meeste geslaagde van de station concepten van de 99 die er bekend zijn.

Onderstaande groene heb ik zelf in 2008 achter de schermen in Zweden gezien, en was tot dan toe nog niet op enig publiekelijk foto materiaal te zien geweest. Stamt uit de periode dat Saab nog zoekende was wat er voor praktische carrosserie moest komen naast de sedan. De keuze is uiteindelijk op de hatchback gevallen, wat bekend werd als CombiCoupe in 1974 (en daarmee de voorbode voor de 900, maar Saab miste hierdoor wel de latere populariteit van stationwagens, waar Volvo wel van profiteerde). De reden dus waarom hij nooit productierijp is gemaakt heeft dus te maken met de keuze voor de CombiCoupe.

SVF zei:
maar ik kwam ook nog deze 5 deurs uit 1971 tegen en volgens mij hier nog niet gepost:

Lijkt een behoorlijk stuk langer dan de liftback en ook de 3 deurs combi (gebasseerd op de sedan?) Kan er verder weinig informatie over vinden, maar heb nooit begrepen waarom dit model niet is geleverd maar dat geldt voor wel meer modellen in dit topic...
saab-99-autre-63942.jpg

Terug
Bovenaan