Stel dat het die was geworden....?

1986 Pontiac Grand Prix Aero Coupe

pontiac_grand-prix_1986_images_1_800x600.jpg


pontiac_grand_prix_1986_pictures_1.jpg
 
@rzasa De groene is de Triumph Lynx (verlengde TR7-coupe als opvolger van de Stag), geschrapt vlak voor productie.
De witte is idd een Rover prototype, de P6BS, later P9. Geschrapt omdat Rover met Jaguar in BL terecht kwam en Jaguar-baas Lyons bang was dat deze wagen een te grote concurrent zou worden voor de E-type...
 
Ferrari Giugiaro F151 (FF SUV)

kzqyb3dbzqu0.jpg


vq9yjy8b0t39.jpg


pg4ygnqbpzi5.jpg


wn5y9b6bdpn7.jpg


ugoyvsybq723.jpg


zxwypl9bnx9j.jpg


[size=x-large]Ferrari F151 was bijna eerste SUV van het merk[/size]

De excentrieke Ferrari FF geldt nu als shooting brake, maar het had niet veel gescheeld of de auto was een SUV geweest. Uit deze foto's van het Italiaanse Corriere della Sera blijkt dat Italdesign Giugiaro deze SUV-achtige 'F151' voorstelde toen Ferrari designstudio's uitnodigde om ontwerpen voor de FF in te dienen. Het Italiaanse sportwagenmerk besloot deze suggestie echter te laten voor wat deze was. De Italiaanse krant meldt dat deze auto nu in het bezit van een privéverzamelaar is. De F151 heeft een nummerplaat op de achterzijde, maar de donkere ruiten en het ontbreken van buitenspiegels doen vermoeden dat er weinig te rijden valt met dit prototype. Het idee van een Ferrari SUV is dus van alle tijden. En ondanks de claim van Sergio Marchionne dat Ferrari voorlopig niet met een SUV zal komen, weet je het maar nooit. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
https://www.autoweek.nl/nieuws/33095/bewijs-ferrari-ff-was-bijna-suv-geweest
 
SVF zei:
Als er één merk goed is in het blij maken met dode vogeltjes, dan is het Mitsubishi wel:

Colt 2002:
MITSUBISHICOLT2002PROTO.jpg

(y)

Colt 2004:
mitsubishi_colt_2004_03_s.jpg

(n)

Sportback 2005:
7625124212137_sport.jpg

(y)(y)

Lancer Sportback 2008:
Mitsubishi-Lancer_Sportback_2009_16.jpg

(n)(n)

En dat uiteraard nog de gewone Lancer sedan. En ik kan me ook de eerste veelbelovende schetsen nog herinneren van de Carisma, wat uiteindelijk een van de meest slaapwekkende auto's ooit is geworden...

Het zou toch niet zo lastig zijn om de Lancer van plaatje 1 van de lopendeband te doen rollen?
Onbegrijpelijk, dus dat de Lancer van plaatje 2 dan niet zo lekker ligd in de markt is gewoon eigen schuld dikke bult voor Mitsubishi.

Bij mijn eigen Honda halen de concepts wel de realiteit met minimale veranderingen bij de productie versies. Daarom is Honda ook beter dan Mitsubishi.
 
W201 proto's:

mercedes-benz-190-03.jpg


The_smaller_cars_in_the_histor6.jpg


[imghttps://img.photobucket.com/albums/v242/tjts2/mercedes/The_smaller_cars_in_the_histor4.jpg?t=1288681254[/img]
 
"Nieuwe" foto van een Italiaans ontwerp (Michelotti of Pininfarina, beide hebben er 1 gemaakt) voor de Leyland/Triumph/Rover SD2, de Dolomite-opvolger. Technisch nauw verwant aan TR7 en SD1, dus relatief goedkoop te ontwikkelen. Wat een gemiste kans weer in de UK...

156092-mainImage.jpg


Bron: motorgraphs.com, de fotosite van de BMIHT (British Motor Industry Heritage Trust)
 
Vind vooral die Garenne-ontwerpen voor de 505 heel leuk/opvallend: dat is echt een grote 305!
 
Grappig dat er Garene staat. Dat moet inderdaad Garenne zijn. Prachtige 505 inderdaad, mooier dan de Pininfarina variant. Hoewel ik altijd fan ben geweest van Pininfarina had het de 'eigen variant' van de 505 moeten worden.
 
Ami zei:
Grappig dat er Garene staat. Dat moet inderdaad Garenne zijn. Prachtige 505 inderdaad, mooier dan de Pininfarina variant. Hoewel ik altijd fan ben geweest van Pininfarina had het de 'eigen variant' van de 505 moeten worden.

Dan was de gelijkenis met de 305, waar de 505 toch al een beetje van te lijden had, nog groter geweest. Ik denk wel dat Peugeot de beste beslissing heeft gemaakt destijds.
 
Wouter82 zei:
Mooi rijtje weer. Die 309, was dit het Peugeot-ontwerp of nog een studie van Talbot?

Ik vermoed niet dat er een aparte studie van Talbot is geweest, enkel de initiële overweging om hem als Talbot in de markt te zetten.
De 309 is immers vooral een variante op de 205.
 
Volgens mij is de 309 als prototype C28 van de Chrysler-group ontstaan onder Talbot. Daarna is Talbot overgegaan naar Peugeot in 1986, waardoor het model als Peugeot in de markt is gezet

Hier nog een paar leuke

Citroen Visa II voorstellen van Heuliez uit 1981, volgens mij gewoon over de bestaande heen gekleid
0613a8b0c037468ee5c3f38d5118b44e.jpg

91ebc61d769d6d7e876478e7a4f92ed1.jpg

d88b21bf96e1661dd9c33da2edd78f98.jpg

2f4fad61b8e7686b3a66a2a3c22dd7b4.jpg

d34a2004999f6affd3db1ccc36caea95.jpg


Citroen XM voorstel
11gu70k.jpg


Citroen Cactus
citroen-c4-cactus-genese-07.jpg

citroen-c4-cactus-genese-06.jpg

citroen-c4-cactus-genese-05.jpg

citroen-c4-cactus-genese-04.jpg

citroen-c4-cactus-genese-03.jpg

citroen-c4-cactus-genese-02.jpg

citroen-c4-cactus-genese-01.jpg

citroen-c4-cactus-genese-08.jpg


Renault R3/R4
83658c3758b8560511b655d9be375082.jpg


Citroen C3
8dd1f9f64fdf67a3fe072129b32629bb.jpg


Citroen BX sedan en coupe
a15c12618d20caa9470921340379a675.jpg

a2ca68bf3ef376ca5ec2846adcc85085.jpg


Ford Anglia 100E met een deukje
88681c1feec07f87f0388f2a879dfa17.jpg


Mazda MX5 mk2 coupe
1dbbdca88e4d2578bacc76e4ae8c3773.jpg


Mazda 2
3de159aeed1c7a50c6b50e65690bd88c.jpg


Mercedes Benz W115 T-modell
3fd2c57fd3b06847211413fb940b135c.jpg

74b54d85314ffd935f8f7aa550db361a.jpg

86fbe346dcbb6f599c742025bc37a2ed.jpg
 
PedigreePaul zei:
Volgens mij is de 309 als prototype C28 van de Chrysler-group ontstaan onder Talbot. Daarna is Talbot overgegaan naar Peugeot in 1986, waardoor het model als Peugeot in de markt is gezet

Blijkbaar was mijn vorig bericht onduidelijk, dus daarom opnieuw:
. Chrysler Europe is door PSA overgekocht waarna de modellen van Simca zijn omgedoopt tot Talbot, de SUnbeam tot talbot Sunbeam .
. Ik sluit niet uit dat een opvolger voor de Horizon in ontwikkeling was, dit kan alleszins niet de 309 geweest zijn want:
. de 309 is 'gewoon' een verlengde versie van de 205 (de middensectie is in zijn geheel en ongewijzigd) overgenomen, dus structureel een model van PSA. Ik denk niet dat PSA ontwikkelingswerk deed voor Chrysler Simca.
. De 309 was als opvolger van de Horizon bedoeld, dus om als Talbot in de markt gezet te worden.
. Omwille van de slechte reputatie die Talbot had opgebouwd, is uiteindelijk gekozen om de 309 als Peugeot te lanceren.
Maar het is dus wel degelijk een wagen met Peugeot genen.
 
iDS zei:
PedigreePaul zei:
Volgens mij is de 309 als prototype C28 van de Chrysler-group ontstaan onder Talbot. Daarna is Talbot overgegaan naar Peugeot in 1986, waardoor het model als Peugeot in de markt is gezet

Blijkbaar was mijn vorig bericht onduidelijk, dus daarom opnieuw:
. Chrysler Europe is door PSA overgekocht waarna de modellen van Simca zijn omgedoopt tot Talbot, de SUnbeam tot talbot Sunbeam.
. Ik sluit niet uit dat een opvolger voor de Horizon in ontwikkeling was, dit kan alleszins niet de 309 geweest zijn want:
. de 309 is 'gewoon' een verlengde versie van de 205 (de middensectie is in zijn geheel en ongewijzigd) overgenomen, dus structureel een model van PSA. Ik denk niet dat PSA ontwikkelingswerk deed voor Chrysler Simca. Als Talbot ontstaan en uiteindelijk als 309 in de markt gezet. Dit verklaart ook de niet-oplopende nummering destijds
. De 309 was als opvolger van de Horizon bedoeld, dus om als Talbot in de markt gezet te worden.
. Omwille van de slechte reputatie die Talbot had opgebouwd, is uiteindelijk gekozen om de 309 als Peugeot te lanceren.
Maar het is dus wel degelijk een wagen met Peugeot genen.


Was niet onduidelijk hoor, maar ik hoop dat je Engels goed is.

https://www.rootes-chrysler.co.uk/car-development/dev-horizon.html

 
iDS zei:
. de 309 is 'gewoon' een verlengde versie van de 205 (de middensectie is in zijn geheel en ongewijzigd) overgenomen

Daar hoort een kanttekening bij. In twee dimensies heb je gelijk, lengte en hoogte, maar tussen de identieke middenzijpanelen gingen wel een breder dak en bodemplaat: de 309 was breder dan de 205 (en had trouwens ook een langere wielbasis).
 
An abbreviated history of the Baby Benz, from the 1940s to the 1960s
https://blog.hemmings.com/index.php/2016/07/19/an-abbreviated-history-of-the-baby-benz-from-the-1940s-to-the-1960s/
 
Lamborghini P140

rg-lamborghini-p140-prototype-1-970x647.jpg

rg-lamborghini-p140-prototype-6-970x636.jpg

rg-lamborghini-p140-prototype-9-970x647.jpg

Lamborghini’s research and development department began working on the Jalpa’s successor in the late 1980s, shortly after Chrysler took over the brand. Called P140 internally, the car was supposed to be similar to the Jalpa on paper but it needed to adopt a more striking look to set itself apart from the competition, and a more powerful engine.
https://blog.hemmings.com/index.php/2016/08/02/the-jalpa-replacements-that-never-were-lamborghinis-p140-and-cala-prototypes/
 
Caterham-C120-o.jpg


Caterham-C120-p.jpg


Caterham-C120-n.jpg


Caterham-C120-c.jpg


Caterham-C120-f.jpg


Caterham-C120-h.jpg


Caterham-C120-b.jpg


Caterham-C120-g.jpg


Caterham-C120-d.jpg


Caterham-C120-retouched.jpg


The Caterham story:
https://www.drivedesign.co.uk/caterham-c120-renault-alpine/#prettyPhoto
 
De Fiat Ritmo was in zijn eerste versie qua neus niet ieders favoriete design, om het maar eufemistisch te zeggen (gespiegeld t.b.v. de vergelijking):
bitle.jpg


Maar we mogen helemaal blij zijn dat hij niet zo op de markt gekomen is:
2e4bx93.jpg
 
132 foto's van mock ups van de Mazda MX-5: https://www.motortrend.com/news/mazda-made-sure-nd-miata-practically-perfect/?sm_id=organic_fb_social_MT_170826_sf109392538&utm_source=facebook.com&utm_medium=referral

ND-Mazda-MX-5-Miata-design-process-18.jpg


Zoals op die foto had ik hem prachtig gevonden. Men klaagt vaak over design van de neus (niets mis mee vind ik) maar ik vind juist de kont van de MX-5 lelijk. Rare achterlampen en iele, bolle achterbumper.
 
Terug
Bovenaan