Stel dat ; Auto uitbreiden tot semi-hybride ?

Meike

Net ingestapt
Vanavond, een uurtje of 6, half 7, het is donker en mijn YRV stuur ik huiswaarts over de A1 richting Hilversum en later over de A27 richting Utrecht. Daarna nog een stukje binnendoor en toen...

*Pfffft*

Hersenscheetje :)

Ik probeer het na elke tankbeurt weer, zo zuinig mogelijk te rijden. Met een verbuik tussen 1:16,5 en 1:18 heb ik geen reden tot klagen, lage wegenbelasting en verzekering is ook niet al te duur. Ja ik ben gek op mijn wagentje. Ik zeg met dit topic niet dat ik echt GA ombouwen, maar alleen de gedachte vind ik interessant :

Ombouw/toevoeging electro motor. Ik heb wel vaker gezien dat een wasmachine motor zeer krachtig en van toepassing kan zijn op kleine electrieke voertuigjes. Met slechts 1200tmp    kan je er ook niet veel van verwachten, maar als hulpmotor toch iets om over na te denken.
- Elke handrem heeft er één, zo'n knop om de handrem te ontgrendelen. Wie heeft er in zijn jeugd niet over nagedacht welke hidden features je met deze knop zou kunnen bedienen? Bakje met spijkers, rookgordijn of een NOS installatie, dat laatste komt een heeeel klein beetje in de buurt :rolleyes:

'Het nieuwe rijden' heb ik aardig onder de vingers. Of voeten beter gezegd. Veel uit laten rollen in de versnelling en pas terug schakelen naar de versnelling die je straks nodig hebt om weer op te schakelen. Als ik over de kleine landweggetjes rijd, kan ik de auto soms meters lang uit laten rollen als ik daarvoor even een stukje 60km/u heb gereden.

Hier komt dan het idee van mij om de hoek kijken om de auto met zo'n 'hulpmotor' langer uit te laten rollen dan normaal. Zeg dat ik 2 auto accu's in de kofferbak heb en zo'n wasmachine motor in mijn reserve-wiel bak verbind deze met de starre as. Alleen bij rechtuit kan ik de hulpmotor gebruiken welke ik bedien met de knop op mijn handrem (alleen werkzaam als de handrem niet aangetrokken is). De accu's laden langzaam bij met eventueel een 2e dynamo of zonne-energie ? Om de ... dagen kan ik de hulpmotor gebruiken, welke mij op binnenwegen nagenoeg geen benzine meer kost, of waar ik in iedergeval per keer/dag ongeveer een kwartiertje plezier van heb, net genoeg om van de snelweg thuis te geraken.

Zal het extra gewicht van accu's plus wasmachine-motortje het brandstof gebruik tenietdoen ? Zal ik, als ik uberhaubt het plan heb om uit te voeren, dit moeten opgeven bij de belastingdienst? ik bedien de motor niet met een gaspedaal of ingewikkeld systeem, de hulpmotor is slechts een dhz-accesoire van mijn auto?

Vond het wel leuk om over na te denken,ben benieuwd wat jullie ideëen hierover zijn?

@Meike,

Dat is toch het PSA idee van hybride aandrijving? Voorzijde ouderwetse oliestoker, achterzijde batterijtje.....

Het is een mooi en super eenvoudig alternatief voor de briljante planetaire aandrijving van de Prius.

K denk dat je met de manier van Mazda beter uit bent, spelen met de aerodynamica en materiaalgebruik/constructie(Stuk minder gewicht)

Ik denk dat het weinig kans van slagen heeft omdat:

Je met 2 accu's niet voldoende spanning kunt genereren voor je motortje (2 acc's in serie is 24v DC)
Zoek dus uit op welke gelijkspanning die motor moet werken.
Dan heb je nog het probleem dat je geen snelheid kunt regelen op je motor.
De motor is geschikt voor 1200rpm. wat als je de motor    niet gebruikt en je benzimemotor draait 6000rpm?
kan dit wasmachine motortje dit aan? (mechanisch)

Dan komt er nog het gewicht van de accu's bij, een 2e dynamo en het verbruik dat de 2e dynamo met zich meebrengt.
zonepanelen plaatsen is ook duur, omdat er een omvormer en oplader moet komen voor je accu's.

als met al stop je er veel geld e n moeite in. ik vraag me af of dit het waard is en of je uberhaupt brandstof gaat besparen.

als ik een zuinigere auto zou willen zou ik hem zo licht mogelijk maken. lm vegen, interieur er uit dat scheelt veel kilo's en dus veel verbruik.

of dit DHZ te realiseren is en ook mag, geen idee! Wél meen ik mij vrij recent een artikel op/in autoweek gelezen te hebben (of elders) van een toeleverancier die een soort modulaire electrische aandrijving voor de automotive ontwikkeld heeft, welke voor relatief weinig geld (zeg €1500-2000) achteraf in te bouwen zou zijn. Of je dit in werking zou zetten met een soort 'boost'-knopje of dat dit op andere wijze bijvoorbeeld aangesloten is op de boordelectronica en zo 'automatisch' bijspringt weet ik even niet meer, maar het werd wel als een doorbraak(-je) gezien in het after-market hybridiseren van auto's.

Helaas schiet me even geen naam oid te binnen

Maar nu even serieus.
Als    je serieus een hybride overweegt vind ik nog wel een leuke wagen, die ik zelf ook nog wel zou willen hebben.
Zelfbouw knutsel projecten lijkt mij niet haalbaar.

https://www.gaspedaal.nl/Honda/CR-Z/?srt=pr

Ik weet dat er een universitair studenteam (Delf, Twente?) mee bezig was, om de achteras van een auto in één keer te vervangen voor een krachtige motor + accupakket, zodat je een soort plug-and-play hybride systeem onder je auto monteren kan. Kostte wel rond de 6000 piek. En voor dat geld... heb je al een 2e generatie prius met 130k op de teller: https://ww3.autoscout24.nl/classified/263807822

Je zou het ook zelf kunnen klussen, maar houd er rekening mee dat accu's en electromotoren duur en zwaar zijn. Bijladen via een klein portable zonnepaneeltje kan je trouwens vergeten: leuk voor het druppelladen van je accu, of voor een setje lampjes in de caravan, maar een electromotor verbruikt kilowatts, niet watts. Bedenk je maar eens hoe snel je een 40Ah accu leegstarten kan (als ie niet aanslaat). Daar heb je dus een krachtiger dynamo voor nodig, en/of een plugin oplossing. Kost ook weer een hoop.

Al met al: Het kan, maar niet interessant voor de kostenbesparing. Als studie-object, of puur 'omdat het kan', is het natuurlijk heel gaaf en zou ik graag een buildblog zien :)

Nee het was puur de gedachte, geen serieuze plannen.

Iets meer serieus en minder luchtfietserij is het vlak maken van mijn bodem/onderkant. Ik heb het idee dat er qua luchtweerstand hier nog veel te winnen valt. Maar dan de vraag, welk lichtgewicht materiaal kan je hiervoor gebruiken, kras en stoot bestendig, makkelijk te (de)monteren en wat bovenal niet gaat 'flapperen'. Dan moet je met afstandbusjes gaan werken of haken en ogen.

Maarja, daar zullen ook wel veel haken en ogen aan zitten. De toevoeging van het gewicht van mijn vlakke bodem is denk ik meer dan dat ik er qua luchtweerstand een grotere actieradius mee haal.

Meike zei:
Iets meer serieus en minder luchtfietserij is het vlak maken van mijn bodem/onderkant. Ik heb het idee dat er qua luchtweerstand hier nog veel te winnen valt. Maar dan de vraag, welk lichtgewicht materiaal kan je hiervoor gebruiken, kras en stoot bestendig, makkelijk te (de)monteren en wat bovenal niet gaat 'flapperen'. Dan moet je met afstandbusjes gaan werken of haken en ogen.

Er zijn speciale forums van mensen die daar mee actief zijn. Vergis jezelf niet, "even de bodemplaat vlak maken" kan een averechts effect hebben en dan heb ik het nog niet over het beïnvloeden van het rijgedrag.

Maw: lage luchtweerstand is een factor. Maar je wil ook veiligheid. Zonder meer de bodemplaat vlak maken kan een vleugel-effect tot gevolg hebben waardoor de auto minder lekker gaat rijden doordat hij opgetild wordt. Eigenlijk zou een simpele windtunnel met goede schaalmodellen (en kennis van aerodynamica) nodig zijn. De "wat niet werkt sloop ik er weer af" methode kan ook werken, maar hou rekening met dit soort effecten.

Om de bodemplaat vlakker te maken kan je denken aan aluminium plaat wat je popnagelt en met afstandbussen vast zet. Een plaat van 1 mm dik en dat oppervlak weegt een tiental kilo's en dat zal qua gewicht niet zo heel veel uitmaken in het verbruik (als je het reservewiel vervangt door een spuitbus compenseer je dat al). Let ook op de koeling van de motor, er gaat grofweg twee keer zo veel energie als warmte de motor uit dan via de aandrijfassen.

Met een goed kloppen CAD model en wat berekeningen kan het ook uit te rekenen zijn.

Probleem is alleen dat het jaren duurt voor je die ervaring hebt, ik ben daar ook nog lang niet.
En het pakket is vaak erg duur.

Maar Eindhoven was daar als Automotive universiteit mee bezig, in samenwerking met de Automotive campus in Helmond.
Al zou ik er geen tijd en energie in steken. Je hebt een netjes verbruik nu, en dan ga je extra gewicht toevoegen wat je misschien alleen in de stad een klein beetje helpt, en op de snelweg eerder averechts werkt.
Ik weet niet of je nu alleen voorwielaandrijving hebt, maar een elektromotor op de achterwielen zou dan het beste en makkelijkste zijn, dus dan moet je het differntieel gaan vervangen door een elektromotor of 2, en dan van daaruit verder bouwen.

En dan is het inderdaad een high voltage systeem zoals eerder benoemd, dus 2 accu's van 12v gaan je misschien versnellen tot 20 a 30 km/h als je geluk hebt.
Het ontwikkelen van een hybride auto is best complex, en om dat nu te gaan toepassen? weet niet of het echt slim is of enigzins haalbaar is.
Goede gedachte dat wel, maar ik denk dat je het beter los kunt laten.

Als je iets wilt doen daarmee, kijk dan eens naar een elektrische eend maken of een burton, geheel elektrisch, onderdelen kun je inkopen en redelijk makkelijk zelf inbouwen omdat het allemaal al is ingeregeld.

Terug
Bovenaan