Meike
Net ingestapt
Vanavond, een uurtje of 6, half 7, het is donker en mijn YRV stuur ik huiswaarts over de A1 richting Hilversum en later over de A27 richting Utrecht. Daarna nog een stukje binnendoor en toen...
*Pfffft*
Hersenscheetje
Ik probeer het na elke tankbeurt weer, zo zuinig mogelijk te rijden. Met een verbuik tussen 1:16,5 en 1:18 heb ik geen reden tot klagen, lage wegenbelasting en verzekering is ook niet al te duur. Ja ik ben gek op mijn wagentje. Ik zeg met dit topic niet dat ik echt GA ombouwen, maar alleen de gedachte vind ik interessant :
Ombouw/toevoeging electro motor. Ik heb wel vaker gezien dat een wasmachine motor zeer krachtig en van toepassing kan zijn op kleine electrieke voertuigjes. Met slechts 1200tmp    kan je er ook niet veel van verwachten, maar als hulpmotor toch iets om over na te denken.
- Elke handrem heeft er één, zo'n knop om de handrem te ontgrendelen. Wie heeft er in zijn jeugd niet over nagedacht welke hidden features je met deze knop zou kunnen bedienen? Bakje met spijkers, rookgordijn of een NOS installatie, dat laatste komt een heeeel klein beetje in de buurt
'Het nieuwe rijden' heb ik aardig onder de vingers. Of voeten beter gezegd. Veel uit laten rollen in de versnelling en pas terug schakelen naar de versnelling die je straks nodig hebt om weer op te schakelen. Als ik over de kleine landweggetjes rijd, kan ik de auto soms meters lang uit laten rollen als ik daarvoor even een stukje 60km/u heb gereden.
Hier komt dan het idee van mij om de hoek kijken om de auto met zo'n 'hulpmotor' langer uit te laten rollen dan normaal. Zeg dat ik 2 auto accu's in de kofferbak heb en zo'n wasmachine motor in mijn reserve-wiel bak verbind deze met de starre as. Alleen bij rechtuit kan ik de hulpmotor gebruiken welke ik bedien met de knop op mijn handrem (alleen werkzaam als de handrem niet aangetrokken is). De accu's laden langzaam bij met eventueel een 2e dynamo of zonne-energie ? Om de ... dagen kan ik de hulpmotor gebruiken, welke mij op binnenwegen nagenoeg geen benzine meer kost, of waar ik in iedergeval per keer/dag ongeveer een kwartiertje plezier van heb, net genoeg om van de snelweg thuis te geraken.
Zal het extra gewicht van accu's plus wasmachine-motortje het brandstof gebruik tenietdoen ? Zal ik, als ik uberhaubt het plan heb om uit te voeren, dit moeten opgeven bij de belastingdienst? ik bedien de motor niet met een gaspedaal of ingewikkeld systeem, de hulpmotor is slechts een dhz-accesoire van mijn auto?
Vond het wel leuk om over na te denken,ben benieuwd wat jullie ideëen hierover zijn?
*Pfffft*
Hersenscheetje
Ik probeer het na elke tankbeurt weer, zo zuinig mogelijk te rijden. Met een verbuik tussen 1:16,5 en 1:18 heb ik geen reden tot klagen, lage wegenbelasting en verzekering is ook niet al te duur. Ja ik ben gek op mijn wagentje. Ik zeg met dit topic niet dat ik echt GA ombouwen, maar alleen de gedachte vind ik interessant :
Ombouw/toevoeging electro motor. Ik heb wel vaker gezien dat een wasmachine motor zeer krachtig en van toepassing kan zijn op kleine electrieke voertuigjes. Met slechts 1200tmp    kan je er ook niet veel van verwachten, maar als hulpmotor toch iets om over na te denken.
- Elke handrem heeft er één, zo'n knop om de handrem te ontgrendelen. Wie heeft er in zijn jeugd niet over nagedacht welke hidden features je met deze knop zou kunnen bedienen? Bakje met spijkers, rookgordijn of een NOS installatie, dat laatste komt een heeeel klein beetje in de buurt
'Het nieuwe rijden' heb ik aardig onder de vingers. Of voeten beter gezegd. Veel uit laten rollen in de versnelling en pas terug schakelen naar de versnelling die je straks nodig hebt om weer op te schakelen. Als ik over de kleine landweggetjes rijd, kan ik de auto soms meters lang uit laten rollen als ik daarvoor even een stukje 60km/u heb gereden.
Hier komt dan het idee van mij om de hoek kijken om de auto met zo'n 'hulpmotor' langer uit te laten rollen dan normaal. Zeg dat ik 2 auto accu's in de kofferbak heb en zo'n wasmachine motor in mijn reserve-wiel bak verbind deze met de starre as. Alleen bij rechtuit kan ik de hulpmotor gebruiken welke ik bedien met de knop op mijn handrem (alleen werkzaam als de handrem niet aangetrokken is). De accu's laden langzaam bij met eventueel een 2e dynamo of zonne-energie ? Om de ... dagen kan ik de hulpmotor gebruiken, welke mij op binnenwegen nagenoeg geen benzine meer kost, of waar ik in iedergeval per keer/dag ongeveer een kwartiertje plezier van heb, net genoeg om van de snelweg thuis te geraken.
Zal het extra gewicht van accu's plus wasmachine-motortje het brandstof gebruik tenietdoen ? Zal ik, als ik uberhaubt het plan heb om uit te voeren, dit moeten opgeven bij de belastingdienst? ik bedien de motor niet met een gaspedaal of ingewikkeld systeem, de hulpmotor is slechts een dhz-accesoire van mijn auto?
Vond het wel leuk om over na te denken,ben benieuwd wat jullie ideëen hierover zijn?