Stationwagon advies

HSR

Startmotor
Goedemorgen kenners,

Op de een of andere manier vind ik geen zoekfunctie binnen Koop- & leaseadvies (nieuw & tweedehands). Uiteraard heb ik al de nodige topics bekeken, maar kom nog niet tot een duidelijk advies.

Voor ons gezin (twee volwassenen, twee kinderen) zoeken we een Stationwagon. We hebben buiten de aanschafprijs weinig te besteden, dus betrouwbaarheid is erg belangrijk. Vervanging van onderdelen en beurten zijn financieel een uitdaging. Ook het gewicht van de auto speelt dus mee.
Het budget is maximaal 6.500 e.

Qua bouwjaar en km-stand vind ik het wat lastiger. Ik ben geneigd te roepen "rond de 100.000 km en bouwjaar vanaf 2013", maar dat is waarschijnlijk niet helemaal realistisch. Daarin laat ik me graag door de kenners adviseren.

Met bovenstaande in het geheugen: welke merken/modellen zijn echt een no-go en welke zijn echt een aanrader?

Alvast bedankt.

-Hyundai i30 station
-Kia ceed station
-mitsubishi lancer
-toyota Corolla

Idd 2013 is niet realistisch, ik zal in jouw situatie ook kijken tot 140.000 km

En dit is het juiste blokje voor je topic

Een lastige vraag vind ik.
Je lijkt financieel niet veel middelen te hebben, dus lijkt het wenselijk om een stationwagen te nemen die qua gewicht, motorisering en luxe niet exclusief is.

Een simpele, degelijke motor, weinig luxe (kan allemaal kapot) en laag in gewicht (minder belasting) en een goede onderhoudshistorie zijn van belang.

Dan zou ik voor een Aziatisch merk gaan. Dan kom je toch vaak wat minder gekke zaken tegen.

Je zult wat concessies moeten doen. Ik zou geen 6500 uitgeven, maar max 5500 en dan 1000 euro in kas houden voor onderhoud. Een Renault Megane vanaf eind 2009 is een goede keus, ze zijn wel te vinden met km standen rond de 140k voor onder de 6000 euro. Kijk dan naar de 1.6-16v. De 1.4 turbo blokken zijn kwetsbaarder en zuipen benzine.

Geen station maar wel een ruime kleine/lichte/zuinige auto. Ook betrouwbaar en niet duur te rijden.
Als dit ruim genoeg is zou ik voor zoiets gaan
Mitsubishi Colt 5 deurs.
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/142107561/Android?s=20-20-4-4-1-8

Een Suzuki Splash is vergelijkbaar
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/132787288/Android?s=24-24-8-8-1-16

Ik zou mij helemaal niet focussen op leeftijd. De nieuwere auto’s zijn veel te zwaar een veel complexer. Zeker de modellen met al die fraaie afkortingen op de motor zoals TSI en THP zijn qua betrouwbaarheid en onderhoud vaak K.U.T. En van een 3 cilinder wordt je nou ook niet heel vrolijk.

Trek een stuk van je budget af en reserveer dat voor onderhoud bij een goede kleine garage in de buurt. Kijk voor 3-5000 euro voor een Corolla of Focus 1.6 van 2004 tot zo’n 2008. Prima auto’s, betrouwbaar, maar ook heel ruim en relatief licht.

De Dacia Logan MCV is een betrouwbare auto die goedkoop op de weg te houden is. De techniek is eenvoudig en robuust uitgevoerd, en de onderdelen zijn goedkoop en makkelijk verkrijgbaar. Je koopt de Logan MCV uit relatief jonge bouwjaren. De auto is ook goedkoop in motorrijtuigenbelasting en verzekeringspremie.

Ik zou minder naar de kilometerstand kijken, de Renault 1.6 16V motor is beresterk, en vrijwel onverslijtbaar. Belangrijker is dat de auto goed onderhouden is, en netjes mee om is gegaan, een auto slijt weinig van veel warme snelweg kilometers. De motor heeft geen turbo dus die kan ook niet kapot, en wordt al vele jaren geproduceerd.

Later werdt de auto geleverd met de bekende 0,9 TCe 3 cilinder met turbo van Renault, deze zou ik zelf niet op lpg nemen. De motor heeft een distributieketting die gesmeerd wordt met olie.
Belangrijk is de historie van de auto, dat er op tijd olie is gewisseld, anders kan de ketting versleten of opgerekt zijn. Bespaar dus niet op onderhoud.
Er staan genoeg Logan MCV's te koop vanaf 2013. De 0,9 TCe motor heeft verder een goede reputatie, en bij goed onderhoud gaat de distributieketting in de praktijk lang mee. Het vervangen kost rond de € 600 tot € 700 afhankelijk van waar het gebeurd. Je hoort gelijk als je de auto start met koude motor of de ketting nog in goede staat is.

De al genoemde Renault Megane 3 vanaf 2009 is ook een hele goede koop, de auto is betrouwbaar, en de onderdelen voordelig. De zeer degelijke Renault 1.6 16V loopt ook erg goed op het zeer voordelige lpg.

Verso S

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/143292869/Android?s=253-50-88-11-1-7

Bedankt voor de uitgebreide reacties tot nu toe! Fijn dat er zoveel goede adviezen gegeven worden.

HSR zei:
Bedankt voor de uitgebreide reacties tot nu toe! Fijn dat er zoveel goede adviezen gegeven worden.

Deze wilde ik nog even met je delen, als 1.6 ontzettend zeldzaam , maar een mooie pakezel, beschikt ook over een verschuifbare achterbank.

https://www.autowereld.nl/kia/carens/1-6-cvvt-5-zits-x-ecutive-34911206/details.html?_ga=2.121652107.1485571951.1620924366-1061012555.1558197801

Aras zei:
(…)
Trek een stuk van je budget af en reserveer dat voor onderhoud bij een goede kleine garage in de buurt. Kijk voor 3-5000 euro voor een Corolla of Focus 1.6 van 2004 tot zo’n 2008. Prima auto’s, betrouwbaar, maar ook heel ruim en relatief licht.
Hier sluit ik me bij aan! (y)

ak2 zei:
De al genoemde Renault Megane 3 vanaf 2009 is ook een hele goede koop, de auto is betrouwbaar, en de onderdelen voordelig. De zeer degelijke Renault 1.6 16V loopt ook erg goed op het zeer voordelige lpg.

Even voor de zekerheid: dit gaat over de Renault Mégane Estate toch?

HSR zei:
ak2 zei:

Even voor de zekerheid: dit gaat over de Renault Mégane Estate toch?

Das aan jou of je de station, hatchback, cabrio wil. Het is meer dat je 2e generatie tot 2009 niet moet hebben, maar de 3e generatie vanaf 2009. Zelfde verhaal bij de scenic

Erg leerzaam al deze reacties! Iedereen wederom bedankt.

Nog een paar vragen/punten:

-Ik merk verdeeldheid over wel/geen 3-cilinders.

-Wat zijn de meningen hier over de volgende auto's: Skoda Fabia Combi, SEAT Ibiza ST, Renault Clio Estate.

-De Dacia Logan MCV lijkt een reele optie, maar de 0,9TCE is die wel krachtig genoeg voor volledige bepakking met gezin naar Frankrijk?

HSR zei:

-Wat zijn de meningen hier over de volgende auto's: Skoda Fabia Combi, SEAT Ibiza ST, Renault Clio Estate.

-De Dacia Logan MCV lijkt een reele optie, maar de 0,9TCE is die wel krachtig genoeg voor volledige bepakking met gezin naar Frankrijk?

Met jou budget stammen de skoda en de Seat uit een kwetsbare periode , veel problematiek met de TSI blokken. rond 2014 is de kwaliteit wel verbeterd, maar het blijft een hoop uitzoekwerk of je de juiste heb, komt voor dat een oudere model nog later op kenteken is gezet. De clio 3e generatie 1.2 TCE en 1.6 zestienklepper is wel een betrouwbare budget auto. https://www.autowereld.nl/renault/clio-estate/1-2-tce-100pk-collection-nav-35034878/details.html?_ga=2.73091219.1485571951.1620924366-1061012555.1558197801
en hier staan er nog veel meer https://www.gaspedaal.nl/renault/clio/stationwagon?brnst=23&kmax=140000&pmax=6000&srt=bj-d&vmin=70

Mocht je wel voor de fabia station gaan, ga dan altijd voor de 1.6 zestienklepper, alle andere motoren laten staan. https://www.gaspedaal.nl/skoda/fabia/stationwagon?brnst=23&cmin=1600&kmax=140000&pmax=6000&srt=bj-d
De Ibiza is er niet met de 1.6 dan ben je op de Seat Altea aangewezen, maar dat is een mpv ipv een station. https://www.autowereld.nl/seat/altea/1-6-dynamic-style-34779849/details.html?_ga=2.122225547.1485571951.1620924366-1061012555.1558197801 excuses voor de bekleding. De Altea is er ook als XL https://www.autowereld.nl/seat/altea-xl/1-6-clubstyle-airco-cruise-control-trekhaak-34703833/details.html

en ook is er ook nog een seat Cordoba https://www.autowereld.nl/seat/toledo/1-6-stylance-airco-airco-trekhaak-34804784/details.html

Misschien een Skoda Roomster nog een optie https://www.gaspedaal.nl/skoda/roomster/benzine?cmin=1600&kmax=140000&pmax=6000&srt=bj-d

Succes

Wat vind je van deze station?:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-207-sw-1-6-vti-navigatie-climat-benzine-grijs-5a6df769-ebd0-43b2-8e62-9dfb3bf5c85e?cldtidx=14&cldtsrc=listPage&searchId=-1809772002

https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-207-1-6vti-xs-120pk-panoramadak-benzine-zwart-0635fb63-c9a9-447e-a81d-c2c943b3725f?cldtidx=18&cldtsrc=listPage&searchId=-1809772002

De negativiteit die je wel eens over een drie cilinder hoort is volgens mij vaak op onderbuik gevoel gebaseerd. Ze klinken wat minder mooi dan een vier cilinder maar voor de rest zou ik niet weten waarom een drie cilinder niet goed is. De drie cilinders hebben we allemaal Turbo, en daarmee gevoeliger voor onderhoud dan een “ouderwetse” 1.6. Al zijn er ook genoeg Turbo blokken die wel goed zijn, de motoren met een mindere reputatie zijn al genoemd.

Je noemt een aantal B segment stations als de Clio. De Clio is dan wel een station en kofferruimte is best groot maar voor de rest is het een Clio. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, en hoe vaak ze mee gaan, en ook hoe vaak je de extra ruimte echt gebruik is een hatchback uit het C segment als een Astra wellicht een betere keus. Ik heb hier thuis een Clio station en een C segment hatchback. De Clio is de tweede auto en de ruimte van station was handig voor de kinderwagen, al paste die ook best in de andere auto. De Clio gebruik ik ook als ik een keer naar het grofvuil moet, bank plat en er past een hoop in, en ook voor bezoekje aan de Ikea best handig. Maar vooral het andere, ook de zomervakanties is onze C segment hatchback de auto.

De 0,9 zit in de Clio die we hebben. Motor is voldoende in Nederland, en je komt er ook echt wel mee in Frankrijk of de bergen over, kost wat meer tijd en wat meer schakelen in de bergen om mee te komen. Het heeft natuurlijk niet het comfort en de souplesse van bijvoorbeeld BMW 530, maar je komt er ook.

Ik zou kijken naar een Ford Focus of Opel Astra. De Astra vanaf 2009 past binnen het budget maar is wel wat zwaar, het model daarvoor lijkt mij de betere keus, als Hatchback of station. Zoals eerder gezegd zitten voor dit budget goed in de opties en de techniek is simpel. Alternatief voor veel ruimte, simpele techniek en relatief goedkoop auto’s als Fiat Doblo en Peugeot Partner

HSR zei:

De Dacia Logan MCV is niet zwaar en weegt maar 1013 kg, de acceleratie naar 100 is 11,1 seconden, de auto is dus zeker snel genoeg.
De Clio 4 estate met de 0,9 TCe is ongeveer even zwaar.

De motor is zeker sterk genoeg om prima met het verkeer mee te kunnen komen, in de bergen moet je met volle bepakking wat meer schakelen, en ben je niet de koning van de linkerbaan, maar kom je er ook gewoon. Meer vermogen lijkt mij zeker niet nodig.

De motoren van de Fabia en Ibiza in de prijsklasse waarin je zoekt hebben geen hele goede reputatie, zwakke punten zijn olieverbruik, distributieketting en vervuiling.

De Renault Clio en Dacia Logan MCV scoorden hoger op betrouwbaarheid.

Koop gerust 200.000km, maar wel met garantie. Je houdt dan een reserve budget over. Een beetje opletten op complexe zaken zoals automaten, turbo's, ledverlichting etc en tegen de tijd dat je reparaties na de garantie krijgt heb je weer wat bijgespaard.

speedtouch zei:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-207-1-6vti-xs-120pk-panoramadak-benzine-zwart-0635fb63-c9a9-447e-a81d-c2c943b3725f?cldtidx=18&cldtsrc=listPage&searchId=-1809772002

Dit ziet er interessant uit! Betrouwbare motor? Peugeot heb ik verder nog niet gehoord hier.

De Peugeot 207 heeft een aantal positieve eigenschappen en een aantal negatieve. De auto werdt eerst geleverd met een 1.4 16V en een 1.6 16V motor, deze motoren produceerde Peugeot al jaren en waren betrouwbaar.

Sterke punten zijn het mooie en solide interieur, en het is een hele volwassen auto, goede wegligging en comfort, en goede roestpreventie, en de auto is niet duur.

Helaas is de auto wel vrij zwaar.

De 1.4 VTI, 1.6 VTI en 1.6 THP zijn ontwikkeld samen met BMW, ze waren toen modern, waren zuinig en hadden een lage uitstoot. Later bleken ze toch wel kwetsbaar. Er werden relatief korte olieschraapveren gebruikt voor een lage uitstoot en de distributieketting bleek nog wel eens op te rekken. Een motor die veel lange stukken rijdt, meer moet werken, en waar regelmatig de olie wordt ververst heeft minder snel last van olieverbruik.

Zwakke punten zijn hoog olieverbruik, oprekkende kettingen, en vervuiling. Vaak hoe minder vermogen hoe minder de problemen. De VTI motoren zijn ook eenvoudiger dan de THP. De VTI motoren hebben geen turbo, indirecte injectie, en minder krachten, hierdoor heb je gewoon minder snel problemen.

De 207 was ook niet bepaald een hoogvlieger in betrouwbaarheid, de opvolger de 208 was veel beter.

Het zijn dus motoren die als je pech hebt, heel veel geld kunnen gaan kosten, dat is de reden dat ze denk ik niet genoemd zijn. Bij familieleden vallen de problemen wel mee, en blijft het olieverbruik redelijk binnen de perken.

In de loop van productie zijn verschillende verbeteringen doorgevoerd. De eerste update was in 2010. Een 1.6 THP vanaf de productiedatum september 2014, dus na de 2e update was een goede motor, die ik zeker zou durven kopen.

De zoektocht is ten einde. Het is een Dacia Logan MCV 0,9 uit 2014 geworden. NL auto, in zeer goede staat en met nog geen 67.000 km op de teller. Wel wat boven budget, maar met wat puzzelen is dat gelukt. Rijdt fijn en enorm veel ruimte.

Iedereen hartelijk dank voor de reacties en voor alle tips en adviezen, daar hebben we echt veel aan gehad!

Terug
Bovenaan