Stationwagen 15000 euro

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,

Binnenkort willen we een stationwagen kopen.
Budget zal ongeveer 15000 euro zijn.

Eisen aan de auto:

- benzine
- bouwjaar 2014 of nieuwer
- degelijk
- redelijk zuinig
- onderhoudsarm ( afgezien van de beurten)
- navigatiesysteem
- evt. Stoelverwarming

Er zijn 3 voertuigen die ons erg aanspreken:

- Volkswagen Golf vanaf 2014 1.2 tsi of 1.4 tsi;
- Fors Focus 1.0 125pk;
- Opel Astra 1.0 105pk of de 1.4

Over de Tsi motoren lees ik niet veel goede dingen. Zijn deze motoren na 2014 nog steeds niet goed?

Over de Ford Focus 1.0 125 pk lees ik erg goede verhalen. Alleen mijn vrouw loopt niet heel warm voor deze auto.

De Opel Astra 1.0 turbo. Vind het model erg mooi. Alleen ben ik bang dat ik me aan de 5 versnellingen ga storen. Is 105pk genoeg pk voor een station? De 1.4 uitvoering is net wat meer aan de prijs.

Welke station raden jullie aan? Is er nog een andere station die zeker de moeite waard is?

Graag jullie visie/mening.

Mvg

Het huidige model Astra met 1.4 gaat niet lukken inderdaad, maar om het zeker te weten moet je eens proefrijden in de 1.0.
Maar moet het 1 van deze 3 zijn of zijn andere opties ook mogelijk?
Kia Ceed
kia-cee-d-sportswagon-1-0-t-gdi-first-edition-navi-pdc-camera.jpg

Toyota Auris Hybrid TS, als je echt probleemloos wilt rijden
Auris TS
media.0001-1024w.jpg

Bedankt voor je bericht!
Wat bedoel je met het huidige model gaat niet lukken. Over welk model heb je het dan?

Ik sta zeker open voor andere modellen. Ik wil me gewoon zo goed mogelijk inlezen.

De Toyota Auris hybride spreekt me wel aan alleen kan ik geen aanhanger er achter hangen.

Niet dat ik vaak een aanhanger er achter zal hebben. Maar zal toch wel makkelijk zijn.

Van deze 3 auto's lijkt mij de Ford Focus de beste keus, de Opel Astra is met 105 pk bepaald niet over gemotoriseerd, ik zou een wat zwaardere motor kiezen. Bij de Golf uit 2014 hoor je eigenlijk niet veel meer over problemen, nadeel is wel dat de auto gewoon erg duur is.

Op het lijstje zou ik ook de Kia Ceed 2 zetten, dit is gewoon een hele goede auto, maar ook de Peugeot 308 (2) vanaf 2014, dit is een hele ruime, comfortabele en moderne auto, de 1.2 motor staat bekend als heel betrouwbaar. Een hele goede keus is de hybride Toyota Auris, de auto is zuinig, heel betrouwbaar en met standaard automaat.

Stefan Emmelkamp zei:
Bedankt voor je bericht!
Wat bedoel je met het huidige model gaat niet lukken. Over welk model heb je het dan?

Ik sta zeker open voor andere modellen. Ik wil me gewoon zo goed mogelijk inlezen.

De Toyota Auris hybride spreekt me wel aan alleen kan ik geen aanhanger er achter hangen.

Niet dat ik vaak een aanhanger er achter zal hebben. Maar zal toch wel makkelijk zijn.
Bedoelde het huidige model Astra met 1.4.
Renault Megane Estate
renault-megane-estate-energy-tce-130-bose.jpg

Seat Leon
seat-leon-st-1-4-tsi-act-fr-dyn.jpg

Ipv een Golf Variant, deze heeft de 150pk motor en die hebben geen ketting maar een riem.

Prachtige auto die Leon. Alleen wat veel kilometers op de teller. Vind zo'n fr uitvoering echt prachtig. Alleen met een jonge km stand erg in de prijs. Maar dat zal absoluut een droomauto zijn!

Ben niet zo'n fan van Franse auto's. Vroeger zelf een Renault Clio gehad. 1 groot drama.

Ouders een Megane gehad was ook 1 groot drama. Renault's rijden wel heerlijk

ak2 zei:
Van deze 3 auto's lijkt mij de Ford Focus de beste keus, de Opel Astra is met 105 pk bepaald niet over gemotoriseerd, ik zou een wat zwaardere motor kiezen. Bij de Golf uit 2014 hoor je eigenlijk niet veel meer over problemen, nadeel is wel dat de auto gewoon erg duur is.

Op het lijstje zou ik ook de Kia Ceed 2 zetten, dit is gewoon een hele goede auto, maar ook de Peugeot 308 (2) vanaf 2014, dit is een hele ruime, comfortabele en moderne auto, de 1.2 motor staat bekend als heel betrouwbaar. Een hele goede keus is de hybride Toyota Auris, de auto is zuinig, heel betrouwbaar en met standaard automaat.

Bedankt voor je bericht! Kia Ceed is zeker een goede optie dankjewel. Zal eens kijken naar de Peugeot 308. Niet echt fan van Franse auto's ivm het verleden. Jij zegt dat deze uitvoering betrouwbaar is?

Toyota Auris zeker een goede optie.

Bij de Focus is een facelift model haalbaar, dat zou mijn eerste keus zijn. Mooie auto, fijn blok, rijdt fijn. En bij de facelifter is de extra koelpomp al ingebouwd dacht ik, die is nodig wanneer er een trekhaak gemonteerd wordt.

Jeetje, dit is wel standaard ex-leasespul. Ik zou er niet blij van worden in ieder geval. Wat een magere bedoening met gedownsizede tutten blokjes. Hoeveel km's maak je per jaar?

Voor een budget van 10.000, kan ik je veel mooiere en luxere auto's aanraden..

Stefan Emmelkamp zei:
ak2 zei:

Bedankt voor je bericht! Kia Ceed is zeker een goede optie dankjewel. Zal eens kijken naar de Peugeot 308. Niet echt fan van Franse auto's ivm het verleden. Jij zegt dat deze uitvoering betrouwbaar is?

Toyota Auris zeker een goede optie.

De betrouwbaarheid bij de 308 2e generatie hangt sterk af van de motorkeus, de 1.2 Pure Tech motor staat bekend als heel betrouwbaar. Overigens staan de Renault Megane 3 en 4 ook bekend als betrouwbare auto's. De slechte periode van Renault was vooral tussen 2000 en 2005/ 2007 afhankelijk van het model, daarna heeft Renault hele grote stappen gemaakt in kwaliteit. In de bouwjaren waarin je zoekt vind je goede Renault's, de Megane 3 Phase 3 die Zombies laat zien, staat bekend als een goede en betrouwbare auto.

T1000 zei:
Jeetje, dit is wel standaard ex-leasespul. Ik zou er niet blij van worden in ieder geval. Wat een magere bedoening met gedownsizede tutten blokjes. Hoeveel km's maak je per jaar?

Waar jij blij van word is niet interessant.
De Leon was ook alleen als voorbeeld, voor de rest niet opgelet.

zombies zei:
T1000 zei:

Ooh, ik wist niet dat jij als grote expert me hier de les probeerde te gaan lezen. Ff dat laatste nieuws gemist qua betrouwbaarheid van 1.0 3/4 cilinders? Los hiervan raad ik ook expres de 2.0 aan. De 2.4 van dit model Accord had mogelijk wat distributieketting probleempjes, ik zeg dit voorzichtig, want ik denk dat het meevalt. De voorganger had er iig geen last van. Jammer dat je het forum weer een trapje naar beneden haalt. De kennis was al steeds minder gezaaid de laatste jaren hier. Ik zie jou eigenlijk niet vaak inhoudelijk reageren.. Step your game up..

T1000 zei:
zombies zei:
T1000 zei:

Ooh, ik wist niet dat jij als grote expert me hier de les probeerde te gaan lezen. Ff dat laatste nieuws gemist qua betrouwbaarheid van 1.0 3/4 cilinders? Los hiervan raad ik ook expres de 2.0 aan. De 2.4 van dit model Accord had mogelijk wat distributieketting probleempjes, ik zeg dit voorzichtig, want ik denk dat het meevalt. De voorganger had er iig geen last van. Jammer dat je het forum weer een trapje naar beneden haalt. De kennis was al steeds minder gezaaid de laatste jaren hier. Ik zie jou eigenlijk niet vaak inhoudelijk reageren.. Step your game up..
Het enige jammere is dat jij iedere keer van die domme opmerkingen moet plaatsen waar jij wel en niet blij van word. Ik vind een hoop auto's niks, maar dat laat ik niet iedere keer weten, het gaat om wat de TS vind niet wat jij vind.

zombies zei:
T1000 zei:
zombies zei:
T1000 zei:

Het enige jammere is dat jij iedere keer van die domme opmerkingen moet plaatsen waar jij wel en niet blij van word. Ik vind een hoop auto's niks, maar dat laat ik niet iedere keer weten, het gaat om wat de TS vind niet wat jij vind.

TS weet het niet. Aangezien ik meer van auto´s weet dan TS (lijkt me, want waarom anders de vragen), gaat het wel om wat ik vind, zeker mbt tot de vraagstelling. Wat doen we hier anders, een verdere discussie hierover lijkt me niet nodig, zeker niet in het topic van TS.. Doe fatsoenlijk en kom (liever niet) per privé bericht mekkeren hierover.

T1000 zei:
zombies zei:
T1000 zei:
zombies zei:
T1000 zei:

TS weet het niet. Aangezien ik meer van auto´s weet dan TS (lijkt me, want waarom anders de vragen), gaat het wel om wat ik vind, zeker mbt tot de vraagstelling. Wat doen we hier anders, een verdere discussie hierover lijkt me niet nodig, zeker niet in het topic van TS.. Doe fatsoenlijk en kom (liever niet) per privé bericht mekkeren hierover.
Ik laat mij niet zo laag zinken als jij doet, dus prive berichten stuur ik niet.
Er wordt om advies gevraagd, niet om gemekker om wat jij wel of niet mooi vind.
OT:
Welke station vind jou vrouw dan wel mooi Stefan?

De 1.0 105pk uitvoering van de Astra is in jouw lijstje niet de snelste nee, maar ik heb er een tijdje mee mogen rijden (hatchback weliswaar) maar langzaam vond ik m absoluut niet.

Als het verder een auto is die aan al jouw wensen voldoet zou ik als ik jou was gewoon een keer een proefrit ermee gaan maken en dan ervaren hoe die motor rijdt.

Misschien vind je het toch een fijne auto. Misschien niet, dan kun je je zinnen ergens anders op zetten.

T Aus zei:
De 1.0 105pk uitvoering van de Astra is in jouw lijstje niet de snelste nee, maar ik heb er een tijdje mee mogen rijden (hatchback weliswaar) maar langzaam vond ik m absoluut niet.

Als het verder een auto is die aan al jouw wensen voldoet zou ik als ik jou was gewoon een keer een proefrit ermee gaan maken en dan ervaren hoe die motor rijdt.

Misschien vind je het toch een fijne auto. Misschien niet, dan kun je je zinnen ergens anders op zetten.

Dankjewel voor je bericht. Ga zeker eens een testrit in de 1.0 maken.

zombies zei:
T1000 zei:
zombies zei:
T1000 zei:
zombies zei:
T1000 zei:

Ik laat mij niet zo laag zinken als jij doet, dus prive berichten stuur ik niet.
Er wordt om advies gevraagd, niet om gemekker om wat jij wel of niet mooi vind.
OT:
Welke station vind jou vrouw dan wel mooi Stefan?

De stations die mijn vrouw mooi vind zijn:

1: Seat Leon FR uitvoering
2: Opel Astra nieuw model 1.0 of 1.4
3: Volkswagen Golf vanaf 2014
4: Volvo v60
5: Toyota Auris

Als jou vrouw de Astra ook mooi vind, dan zou ik daar gewoon eens in gaan proefrijden om te ondervinden of je het wat vind. Je kan dan voor de 1.0 gaan of even door sparen en voor de 1.4 gaan, die staan er vanaf 17000 euro.

Inderdaad wat hierboven ook word gezegd. De Astra word hoog aangeschreven in testen als het gaat om rij eigenschappen, afwerking, uitrusting en prijs/kwaliteit.

Of de 1.0 voor jou voldoende is kom je maar op 1 manier achter en dat is proefrijden. Daar bovenop; de astra is ergens in 2015 op de markt gekomen en dus nog 'vers'.

Bij enkele andere modellen die je op jou lijstje hebt staan ga je wel snel zien dat ze beduidend ouder zijn als je kijkt naar bijvoorbeeld multimedia.

En het is een kwestie van smaak, maar zo sportief als een Leon er van buiten uit ziet zo gedateerd/simpel en grijs komt de binnenkant over. Ik kreeg sterk de indruk dat VW hem bewust niet mooi heeft laten lijken tbv hun eigen golf. Ik vond dat echt een teleurstelling, zelfs een FR.

m1mywcbbcsah_480.jpg

Die van de astra was ik juist positief door verrast, zeker omdat dat eerder nooit opels sterkste punt was, , mooie materialen, mooi vorm gegeven, alles zit op de juiste plek. Nu was dat wel een luxe innovation waar ik enkele keren mee heb gereden.

rtwyggxbj12i_480.jpg

maargoed, het blijft een kwestie van smaak natuurlijk

Pfffh ik word hier ook niet echt vrolijk van. Wat een geld voor een paar ondergemotoriseerde hokken.
Aan de andere kant ze doen allemaal waar ze voor gemaakt zijn. Van A naar B met behoorlijk wat kofferruimte.
De Opel zou ik vanwege zijn motorisering laten staan. Het houdt gewoon niet over. Zeker niet als je met je hele gezin en bepakking onderweg bent.

M´n zusje is ook toe aan een station binnenkort, maar die heeft vermoed ik ong. de helft te besteden. Een Accord en zeker een Subaru Legacy 4wd die ik haar aanraadde is voor haar misschien too much, ondanks dat ze soms wel 2 keer in de winter naar de Zwitserse alpen gaan. Docenten vakanties.. :) Ik raad haar ook een Focus aan, geloof dat die roest wel onder controle is bij de Focus II en III, en die 1.0 liter downsize blokken van Ford ook redelijk probleemloos zijn; iig beter dan de 1.6 THP's of VAG 1.4's uit dat tijdperk geloof ik?

Pfffh ik word hier ook niet echt vrolijk van. Wat een geld voor een paar ondergemotoriseerde hokken.
Aan de andere kant ze doen allemaal waar ze voor gemaakt zijn. Van A naar B met behoorlijk wat kofferruimte.
De Opel zou ik vanwege zijn motorisering laten staan. Het houdt gewoon niet over. Zeker niet als je met je hele gezin en bepakking onderweg bent.

wat een onzin, heb je er zelf wel eens mee gereden? Het kan zijn dat jou voorkeur uit gaat naar iets wat meer pit heeft (net als ik) maar onder gemotoriseerd is dat je echt tekort komt in het dagelijkse verkeer, dat is echt niet het geval. Nee het zijn geen strepentrekkers met iets van 11,5 seconden naar de 100 een top van 195km/h, ik zou er ook geen zware caravan achter hangen en daarmee de bergen in gaan. Maar je komt gewoon prima met het verkeer mee, zijn zat auto's die deze prestaties niet eens hebben op de nederlandse wegen.
Je hebt de ruimte, ze zijn zuinig, het rijd goed, voor het geld rij je een jonge recente auto, en tot op heden lijkt de betrouwbaarheid bij auto's zoals Ford en Opel prima voor elkaar te zijn met die blokjes

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1382057499-opel-astra-1-4-turbo-140pk-sw-design-edition.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Heb je de 1.4 Turbo ook nog eens met lage kmstand en je budget :)

Wat dacht je anders van een insignia? Veel comfortabeler dan die astra en zeker niet sloom.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1381355315-opel-insignia-170pk-turbo-edition-nav-t-haak-1ste-eig-nl-au.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/skoda/m1381205482-skoda-octavia-combi-1-4-tsi-dsg-xenon-dealer-onderhouden.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Ik verbaas me over deze. Een 1.4 TSI met DSG bak en lederen bekleding. En op papier 1:20..

AsconaGT zei:

wat een onzin, heb je er zelf wel eens mee gereden? Het kan zijn dat jou voorkeur uit gaat naar iets wat meer pit heeft (net als ik) maar onder gemotoriseerd is dat je echt tekort komt in het dagelijkse verkeer, dat is echt niet het geval. Nee het zijn geen strepentrekkers met iets van 11,5 seconden naar de 100 een top van 195km/h, ik zou er ook geen zware caravan achter hangen en daarmee de bergen in gaan. Maar je komt gewoon prima met het verkeer mee, zijn zat auto's die deze prestaties niet eens hebben op de nederlandse wegen.
Je hebt de ruimte, ze zijn zuinig, het rijd goed, voor het geld rij je een jonge recente auto, en tot op heden lijkt de betrouwbaarheid bij auto's zoals Ford en Opel prima voor elkaar te zijn met die blokjes
Ik heb er inderdaad mee gereden. Op zich is het een prima auto maar dat motortje vond ik echt te klein. Zeker als je dan ook nog eens beladen gaat rijden dan ga je die 11,5 seconden echt niet halen en dan vind ik hem echt ondergemotoriseerd. Ik zou persoonlijk in een hogere klasse kijken. Dan heb je voor hetzelfde geld wel een auto met fatsoenlijke motor. Je hebt wel een iets hoger verbruik en kosten. Maar onder aan de streep zie je dat die gedownsizede modellen hun fabrieksopgave zeker niet halen. Zeker niet als je hem een beetje op toeren blijft rijden.

Ilias Lolzolo zei:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1382057499-opel-astra-1-4-turbo-140pk-sw-design-edition.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Heb je de 1.4 Turbo ook nog eens met lage kmstand en je budget :)

Wat dacht je anders van een insignia? Veel comfortabeler dan die astra en zeker niet sloom.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1381355315-opel-insignia-170pk-turbo-edition-nav-t-haak-1ste-eig-nl-au.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/skoda/m1381205482-skoda-octavia-combi-1-4-tsi-dsg-xenon-dealer-onderhouden.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Ik verbaas me over deze. Een 1.4 TSI met DSG bak en lederen bekleding. En op papier 1:20..
Alleen is dit niet de 1.4 die word gezocht, dit is het voorgaande model, niet het huidige model met de 1.4 met 150pk.

Ik heb er inderdaad mee gereden. Op zich is het een prima auto maar dat motortje vond ik echt te klein. Zeker als je dan ook nog eens beladen gaat rijden dan ga je die 11,5 seconden echt niet halen en dan vind ik hem echt ondergemotoriseerd. Ik zou persoonlijk in een hogere klasse kijken. Dan heb je voor hetzelfde geld wel een auto met fatsoenlijke motor. Je hebt wel een iets hoger verbruik en kosten. Maar onder aan de streep zie je dat die gedownsizede modellen hun fabrieksopgave zeker niet halen. Zeker niet als je hem een beetje op toeren blijft rijden.

Hier thuis hebben wij een VW Up, die gaat in 15 seconden naar de 100. Die vind ik ook traag, maar ook daar kom je prima met het verkeer mee maar vlugge inhaalacties is er niet bij. Ik geef zelf ook de voorkeur aan een auto met wat meer pit maar er rijden zoveel auto's in NL rond die mindere prestaties bieden dan zo'n astra met 1.0 motor, dus blijkbaar geld voor een overgroot deel van de mensen dat de prestaties voldoende zijn. :)

Zelf rij ik ook een oudewetse 2.0 4 cilinder in een D segment auto en rij er zo'n 1 op 10 mee. Als ik dan naar een collega kijk die een KIA C'eed heeft met 1.0, die rijd in de praktijk wel 1 op 16, dat is stuk onzuiniger dan opgegeven maar toch nog steeds een stuk zuiniger dan mijn 'oude bak'. Zo'n C segment auto als een astra of C'eed weegt ook minder dan mijn auto.

Maar voor de topicstarter zit er maar 1 ding op, gewoon eens proefrijden en kijken of je met het vermogen kan leven.

Stefan Emmelkamp zei:

Stefan, hoe vaak heb je de afgelopen 5 jaar een aanhanger achter je auto gehangen? Dat ben ik voor mezelf ook eens nagegaan toen ik een hybride overwoog. En weet je wat? Dat was 3 keer in 5 jaar.... sterker nog, dat was 0 keer voor ons zelf en 3 keer voor buren of vrienden...
Misschien ook even teruggaan in de tijd en tellen...
a046.gif

En je dan ook even afvragen met welke van de andere gegadigden je óók een (werkelijk gemeten) gemiddeld verbruik haalt van 1:18,6.......
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=2&minkm=15000&exactmodel=TS&powerunit=2

AsconaGT zei:

Hier thuis hebben wij een VW Up, die gaat in 15 seconden naar de 100. Die vind ik ook traag, maar ook daar kom je prima met het verkeer mee maar vlugge inhaalacties is er niet bij. Ik geef zelf ook de voorkeur aan een auto met wat meer pit maar er rijden zoveel auto's in NL rond die mindere prestaties bieden dan zo'n astra met 1.0 motor, dus blijkbaar geld voor een overgroot deel van de mensen dat de prestaties voldoende zijn. :)

Zelf rij ik ook een oudewetse 2.0 4 cilinder in een D segment auto en rij er zo'n 1 op 10 mee. Als ik dan naar een collega kijk die een KIA C'eed heeft met 1.0, die rijd in de praktijk wel 1 op 16, dat is stuk onzuiniger dan opgegeven maar toch nog steeds een stuk zuiniger dan mijn 'oude bak'. Zo'n C segment auto als een astra of C'eed weegt ook minder dan mijn auto.

Maar voor de topicstarter zit er maar 1 ding op, gewoon eens proefrijden en kijken of je met het vermogen kan leven.
Met zi’n Up is dat prima daar rijd je waarschijnlijk alleen in. Voor een gezinsauto zou ik het echt te weinig vinden.

Terug
Bovenaan