Stationair probleem lupo 1.4 16v 74kw

Pobresh zei:
s velthuis zei:
Kan meevallen. De fabia van mijn ouders zat er 3 (!) tanden naast nadat de waterpomp ineens zijn lager had uitgespuugd. Dat ging nog nét goed.

Geluk gehad... of het is gewoon niet hetzelfde type blok. Waardoor je weer andere marges hebt.

Dat eerste absoluut. Dat tweede weet ik niet. In de fabia gaat het om een 1.4 16v bby.

Genoemde 100pk is familie van de BBY. Maar gezien de +25 pk zal de kleptiming wel het eerste zijn dat anders is.

Die foutcode is wel vaag. Heeft deze motor ook het Magneti Marelli motormanagement? Die staan inderdaad niet zo goed te boek.

Volgens mij kunnen de meeste computers hardwaretechnisch een 8 cilinder aansturen, maar dat moet ik nagaan. Kan best zijn dat die processor een fout geeft op de 8e cilinder als de computer niet fris is. Maar het is allemaal wel een beetje giswerk.

Vanavond nog even gecheckt op foutcodes, niks te vinden. Is toch om gek van te worden.
Moet toch nog maar eens weer langs een garage of iemand van hier moet zin hebben om er naar te kijken :)

Ik ga maandag toch de carterventilatie schoonmaken of evt vernieuwen, zie dat de slang van luchtfilter naar carterventilatiebox veel zwarte aanslag heeft, en als je de slang even dicht houd spuugt hij witte sludge op.

Klopt het dat dit effect heeft op de stationair loop?
En zit er een soort van membraam in die carterventilatie die kapot kan zijn? Dat vernieuwen beter zou zijn dan schoonmaken?

Vandaag de carterventilatie schoongemaakt, was aardig vies....
Helaas heeft dit ook niks geholpen. Morgen de injectoren qua sproeibeeld checken.....

#hopeloos van te worden

Hoe is de klepbediening in dit blok? Heb je tuimelaartjes, plaatjes of heb je hydraulische stoters?

Poe dat durf ik niet te zeggen.

Het stomme is als hij iets verhoogd stationair gaat draaien door verlichting aan te zetten wordt het minder merkbaar....

Even teruggelezen, compressie al gemeten. Als de kleppen niet goed stonden was het niet 14 bar geweest.

Aan de andere kant kunnen ze ook (niet waarschijnlijk echter) te strak staan.

Het doet me een klein beetje denken aan een dingetje dat ik zelf met mijn eigen auto had, waarbij die echt te laag in de toeren zat en daarna weer rustig zichzelf omhoog regelde om daarna weer te dalen. Compressie verder goed, auto was wel behoorlijk aan het bokken als je met lage toeren op wilde trekken. Dat was opgelost met het stellen van de kleppen maar ik had op 1 cilinder toen 9 bar in plaats van 11 op de overige. (volgens de meter)

Het stationair probleem bleef, maar ja...ouderdom zeg ik dan maar. Irritant vond ik het wel, gelukkig loste het probleem zich een maandje later vanzelf op toen de koppakking stuk ging. :D
Ik zou echter niet zo desastreus te werk gaan. Injectoren lijken nu inderdaad het meest waarschijnlijk.

Hydraulische klepstoters. Maar die zou je moeten horen als er wat mee aan de hand is. Zorgen in de meeste gevallen niet direct voor een probleem, vooral voor een hoger verbruik en irritant getik natuurlijk.
Als je van deze motoren het klepdeksel af haalt liggen gelijk de nokkenassen los en je kunt in principe gelijk die stoters vervangen. Al weet ik niet of ze bij de 16v modellen ook er zo uit te pakken zijn (bij 8v wel, maar dat is een andere constructie, ook qua nokkenas trouwens)

AFK = roltuimelaars met hydrostoters: tuimelaar ligt met 't ene uiteinde op de klep en onder 't andere uiteinde zit een kleine hydrostoter. Ongeveer halverwege de tuimelaar zit een rolletje, daarboven draait de nokkenas, die in een massief kleppendeksel gemonteerd zit.
Aangezien de compressie helemaal prima is, zou ik hier niet gaan zoeken.

Sjon77 zei:
AFK = roltuimelaars met hydrostoters: tuimelaar ligt met 't ene uiteinde op de klep en onder 't andere uiteinde zit een kleine hydrostoter. Ongeveer halverwege de tuimelaar zit een rolletje, daarboven draait de nokkenas, die in een massief kleppendeksel gemonteerd zit.
Aangezien de compressie helemaal prima is, zou ik hier niet gaan zoeken.

Jij hebt vaker zo'n blok uit elkaar gehaald (y)
Ik was al aan het twijfelen of deze tuimelaars had, aangezien die stoters ook een anders zijn.
Zal m onthouden ;)

Heeft deze motor nog een inlaatlucht voorverwarming? Dat systeem wil nog wel eens stuk gaan waardoor de inlaatlucht te warm wordt en dan gaat de motor ook vreemd stationair draaien als op temperatuur komt. Bij koude motor is dat probleem er nog niet.

Heeyhey! Vraagje hoe ben je er achter gekomen? :) ik heb al een tijd dat mijn auto als hij warm is gaat schommelen met toeren, ook een lupo 1.4 16v 101 pk en echt alles al aan laten vervangen zelfs een blok reviesie. Ook steeds geen foutmeldingen.
Heeft je blok nog schade opgelopen erdoor?

Distributietiming kun je zelf ook controleren;
Bovenste distributiekapje eraf (2 clips) en dan de krukas dusdanig verdraaien totdat de gaten in beide nokkenastandwielen overeen komen met de gaten erachter in het massieve kleppendeksel, ik doe er altijd 2 oude 8v kleppen in (zie foto) tijdens werkzaamheden, maar iets anders van dezelfde dikte (uit m'n hoofd gezegd 8mm?) voldoet ook, desnoods op 't oog.
1k0.jpg

Onderin moet 't kerfje van de multiriempouly dan bij 't merkteken 'O' staan op de plastic distributiekap, wat staat voor 'Oberer Totpunkt', duits voor 'bovenste dode punt' (andere merkteken 'Z' staat voor Zündung, duits voor ontsteking => tbv afstellen/controleren ontsteking).

Thnx :) ik heb gekeken en dit was het niet haha, ik denk ergens een vacuum lek.
Ik heb echt een bijna alles vervangen dus het kan echt niet iets groots meer zijn.

Update: gevonden een lek bij de egr

Terug
Bovenaan