Station budget 25K, 2 kleine kinderen, 17000km per jaar

A

Anoniem

Guest
Goedenavond,

Na het wisselen van baan en het uit een leaseauto stappen is het tijd om een auto te kopen.
Mijn situatie:
2 kleiner kinderen (kofferbakruimte dus belangrijk)
17.000km in het jaar (woon/werk vakantie Frankrijk, familiebezoeken etc)
Budget 25000 euro, ongeveer. Als je voor 2k veel meer auto krijgt is dat wel het overwegen waard.
Wensen:
Veilige auto (airbags achterin)
Zuinige auto
Auto die wel een beetje met het verkeer meekomt en de bergen in Frankrijk en Zwitserland kan bedwingen met volle bepakking en dakkoffer.
Wat hebben we overwogen:
Autos uit 2020/2021 met 20/30.000km op de teller.
Op de shortlist staat Toyota Corolla TS 1.8 hybrid, Ford focus wagon mildhybrid, Hyundai i30 mildhybrid
Missen er nog autos in dit lijstje en welke zouden jullie kopen? Alvast bedankt!

Caravan is niet nodig, fietsendrager wel.

Kia Ceed, gaat boven mijn budget als ik zoek op autos vanaf 2020. De goedkoopste die ik zie zit op 30.000.

Dacia jogger heb ik nog niet overwogen. Had altijd het idee dat je bij Dacia het net niet kreeg. Je betaald dan ook niet veel maar je krijgt dan ook niet veel. Ik ga eens reviews zoeken!

Veel C segment auto's voldoen natuurlijk aan de wensen, er zijn al een aantal genoemd. Kijk dan ook naar de Renault Megane en Opel Astra.

De Renault Megane is geleverd met erg fijne, zuinige, stille en betrouwbare 4 cilinder motoren. De 1.332 CC 4 cilinder motor is samen met Mercedes ontwikkeld, de 1.6 hybride 4 cilinder zonder turbo met indirecte injectie komt van Nissan. Het platform is ook gebruikt voor de Talisman en Espace. Hier door is het een hele betrouwbare en comfortabele auto die erg veel waar voor het geld biedt.

De Opel Astra is ook gewoon een moderne en betrouwbare auto die veel auto voor het geld biedt.

Veel C segment auto's voldoen natuurlijk aan de wensen, er zijn al een aantal genoemd. Kijk dan ook naar de Renault Megane en Opel Astra.

De Renault Megane is geleverd met erg fijne, zuinige, stille en betrouwbare 4 cilinder motoren. De 1.332 CC 4 cilinder motor is samen met Mercedes ontwikkeld, de 1.6 hybride 4 cilinder zonder turbo met indirecte injectie komt van Nissan. Het platform is ook gebruikt voor de Talisman en Espace. Hier door is het een hele betrouwbare en comfortabele auto die erg veel waar voor het geld biedt.

De Opel Astra is ook gewoon een moderne en betrouwbare auto die veel auto voor het geld biedt.
De Astra was naar mijn idee wel een stuk kleiner dan bijvoorbeeld een focus. Megane zal ik mij eens in gaan verdiepen.

Corolla
+ rijdt goed
+ oogt goed
+ zuinig
+ betrouwbaar
Rijdt vervelend op de snelweg: maakt herrie, veel te veel bezuinigd op isolatie. Echt zelfs mn 9 jaar oude fiesta rijdt comfortabeler en stiller.

In de bergen vol bepakt met een 1.8? Zelfs in Nederland vind ik het net te doen op de snelweg.
Kleine binnenruimte: volwassenen/pubers achterin en koffers, veel kleiner dan bijvoorbeeld een Focus.

Rijhulpsystemen onbetrouwbaar, beste optie is dat je die uit kunt zetten. Bij andere merken werkt het gewoon goed is is adaptive cruise control wel een verademing.

Prijs: erg duur.

Op papier lijkt de Corolla heel wat. Wij hebben deze niet gekocht vanwege de nadelen en omdat onze oude fiesta aanzienlijk fijner rijdt. De Corolla zouden we in de praktijk alleen tijdens de vakantie gebruiken. En daar is de auto te duur voor. Maar goed, zijn persoonlijke overwegingen.

Een andere optie is een Skoda Octavia.
Ga sowieso in de showrooms kijken en proefritten maken (met je vrouw).

Laatst bewerkt:
Rijdt vervelend op de snelweg: maakt herrie, veel te veel bezuinigd op isolatie. Echt zelfs mn 9 jaar oude fiesta rijdt comfortabeler en stiller.

In de bergen vol bepakt met een 1.8? Zelfs in Nederland vind ik het net te doen op de snelweg.
Kleine binnenruimte: volwassenen/pubers achterin en koffers, veel kleiner dan bijvoorbeeld een Focus.

Rijhulpsystemen onbetrouwbaar, beste optie is dat je die uit kunt zetten. Bij andere merken werkt het gewoon goed is is adaptive cruise control wel een verademing.

Prijs: erg duur.

Op papier lijkt de Corolla heel wat. Wij hebben deze niet gekocht vanwege de nadelen en omdat onze oude fiesta aanzienlijk fijner rijdt. De Corolla zouden we in de praktijk alleen tijdens de vakantie gebruiken. En daar is de auto te duur voor. Maar goed, zijn persoonlijke overwegingen.

Een andere optie is een Skoda Octavia.
Ga sowieso in de showrooms kijken en proefritten maken (met je vrouw).
We hebben proefgereden in de Corolla. Inderdaad mooie auto en oogt ruim. Ik stootte alleen gelijk mn hoofd bij het instappen. De deuropening zelf is vrij laag. Ik zag mezelf dan ook moeilijk een kind achterin in een autostoeltje drukken zonder nog 4x mn hoofd te stoten.

Verder bij het accelereren (oprit snelweg begon die aardig te loeien).

Ook krijg je een volledig aangeklede focus voor een basis versie Corolla TS.

Zou de Astra toch niet zomaar wegstrepen, kan me echt niet voorstellen dat die nu echt zo heel erg veel krapper zou zijn vergeleken met bijvoorbeeld de Focus, zie een verschil wat betreft theoretische bagageruimte maar verder zal het elkaar toch niet heel veel ontlopen. Je krijgt bij de Astra ( net als bij de Focus ) heel veel auto voor je geld. Bovendien een model wat tot zeer recent nog nieuw verkrijgbaar was.

Dit is wel een hele mooie, allerduurste uitvoering met heel veel toeters en bellen

Zou de Astra toch niet zomaar wegstrepen, kan me echt niet voorstellen dat die nu echt zo heel erg veel krapper zou zijn vergeleken met bijvoorbeeld de Focus, zie een verschil wat betreft theoretische bagageruimte maar verder zal het elkaar toch niet heel veel ontlopen. Je krijgt bij de Astra ( net als bij de Focus ) heel veel auto voor je geld. Bovendien een model wat tot zeer recent nog nieuw verkrijgbaar was.

Dit is wel een hele mooie, allerduurste uitvoering met heel veel toeters en bellen
Verschil betreft ongeveer 50L zal inderdaad niet veel verschil maken. In de vergelijkende test komt de Ford er wel beter uit. https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/opel-astra-sports-tourer-ford-focus-wagon-dubbeltest/

Ik heb proefritten gemaakt in een Astra (K) en Focus (mk4), beide station, uiteindelijk voor de Focus gegaan. Astra voelde wat kleiner op de achterbank, maar ik begrijp van anderen dat mijn gevoel niet klopt. Bij de Astra heb je wel vaker goede stoelen, was voor mij wel belangrijk. AGR dus, heb ik nu ook in de Focus.
De Astra had wel meer vermogen (groter blok; 1.4 VS 1.0 dus ook niet gek) en dat is nog even wennen met inhalen, heb ook minder vermogen dan mijn vorige auto, Mondeo.

Denk dat het vooral zoeken is naar een mooi uitgeruste auto, waarbij je goed kijkt naar de opties die voor jullie het belangrijkste zijn. Maar dan heb je met dat budget wel voldoende opties lijkt mij. In mijn ogen dus geen kwestie van de één is altijd beter dan de ander.
Ik weet niet of het 1.2 blok van Opel betrouwbaar is, lees nu over problemen met Stellantis blokken. Maar dat weten anderen vast wel :)

Ik rijd nu 1,5 jaar in een Toyota Corolla TS 1.8 en heb hier nooit spijt van gehad.
Ik kom uit een Fiesta 2012, deze reed zeker heel anders dan de Corolla.
- Luidruchtig? Vergeleken met de Fiesta is de Corolla misschien luidruchtig, ja alleen bij het snel optrekken, maar goed 95% van de tijd trek ik niet snel op. Verder vind ik de auto best stil, op lange stukken heb ik me nooit geïrriteerd aan het geluid persoonlijk. Een een hybride rijden vergt gewenning, op een gegeven moment weet je precies hoe snel je moet optrekken om goed mee te komen, zonder dat je enorm veel geluid maakt of verbruikt.
- Wegligging: Qua wegligging doet de Corolla weinig onder voor de Fiesta, gaat heerlijk soepel de bochten door, ook met hogere snelheden. De vering vind ik uitstekend, niet te soepel, niet te stug. beter dan de iets te stugge vering uit mijn vorige auto.
- Snelheid: Je komt altijd prima met het verkeer mee, absoluut geen scheurijzer, maar daarvoor koop je deze auto niet. Met het enige luide geluid van de motor zijn snelle inhaal manoeuvres ook geen probleem. Wil je toch een sneller auto, kies dan voor de 2.0, voor mij niet nodig. Ook in de bergen van Duitsland heb ik nooit problemen ondervonden. Ga je echter vaker dan 1x per jaar echt in de bergen rijden is een 2.0 misschien het overwegen waard.
- Infotainment: Hier wordt veel over geklaagd, maar ik heb hier geen problemen mee. Goed radio geluid en met Android Auto werkt alles absoluut naar behoren. Misschien niet het allersnelste systeem, maar heb me nog nooit geïrriteerd. Op Google Maps rijden werkt heerlijk, hij ziet de meeste files, geeft alternatieve routes aan (ook zuinigere opties sinds kort) en ik kan mijn Spotify afspelen en makkelijk bedienen.
- Overige opties als dynamic cruise control werkt heerlijk, makkelijk in te stellen op de gewenste afstand van voorganger. De Lane assist werkt prima, maar gebruik ik liever niet. De regensensor is uitstekend, beter dan bij mijn Fiesta en ook de climate control doet uitstekend zijn werk. Standaard is de Corolla met een achteruitrij camera uitgerust, ik prefereer zelf liever parkeersensoren, maar ook hier ben ik wel gewend aan geraakt. Als je een beetje kan rijden is de camera genoeg, wel even goed opletten als het regent en het beeld niet meer duidelijk is.
- Onderhoud om de 15.000 km is iets vaker dan bij de meeste merken. Daarentegen heb ik tot op heden (65.000 km) geen problemen gehad en bewijst de Toyota zich voorlopig als een zeer betrouwbare wagen.
- Ruimte: Met mijn 1.90 kan ik goed zitten, als je 5-10 cm langer ben kan ik me voorstellen dat het lastiger is met het lage dak. Ook kan er achter mij nog wel iemand zitten, maar een volwassenen is krap. Achter mijn vriendin van 1.75 kan prima iemand zitten. Wij hebben een baby van 4 maanden en de Maxi Cosi, met draaibaar isofix onderstel past hier precies achter. De kofferbak is voor ons ruim zat, de kinderwagen past erin en ook bagage voor de vakantie past hier nog bij.
- Zuinig: Re voornaamste reden dat ik de auto heb gekocht is de combinatie van betrouwbaarheid en zuinig rijden. Ook de Focus overwogen, maar qua betrouwbaarheid en zuinigheid komt hij niet in de buurt van de Corolla. Ik rijd gemiddeld 1 op 20 - 21 met een redelijk rustige rijstijl. Met ruim 25.000 km /jaar bespaart me dit serieus geld. Misschien is de Corolla niet de goedkoopste optie qua aanschaf, maar de waardevastheid is uitstekend.

Ik hoop dat je hier iets mee kan TS.

Laatst bewerkt:
Goedenavond,

Na het wisselen van baan en het uit een leaseauto stappen is het tijd om een auto te kopen.
Mijn situatie:
2 kleiner kinderen (kofferbakruimte dus belangrijk)
17.000km in het jaar (woon/werk vakantie Frankrijk, familiebezoeken etc)
Budget 25000 euro, ongeveer. Als je voor 2k veel meer auto krijgt is dat wel het overwegen waard.
Wensen:
Veilige auto (airbags achterin)
Zuinige auto
Auto die wel een beetje met het verkeer meekomt en de bergen in Frankrijk en Zwitserland kan bedwingen met volle bepakking en dakkoffer.
Wat hebben we overwogen:
Autos uit 2020/2021 met 20/30.000km op de teller.
Op de shortlist staat Toyota Corolla TS 1.8 hybrid, Ford focus wagon mildhybrid, Hyundai i30 mildhybrid
Missen er nog autos in dit lijstje en welke zouden jullie kopen? Alvast bedankt!
Ruim genoeg?

Die genoemde 1.2 is nog echt een GM product. Heeft niks met de PSA Puretech 1.2 te maken.
De betrouwbaarheid van dit blok weet ik niet.

Inderdaad, is gewoon een GM blok. Heb er in een leenauto even in gereden en ik was echt verbaast hoe goed het reed. misschien wel de beste 3 cilinder waar ik ooit in heb gereden... ... maar het is wel een 3 cilinder en dat hoor je wel iets. Astra K is sowieso een fijne auto met fatsoenlijke motor en goede uitrusting. Fijne stoelen, veel luxe, stil, veel waar voor je geld en tot op heden zijn er weinig structurele klachten bekend over generatie K.

Inderdaad, is gewoon een GM blok. Heb er in een leenauto even in gereden en ik was echt verbaast hoe goed het reed. misschien wel de beste 3 cilinder waar ik ooit in heb gereden... ... maar het is wel een 3 cilinder en dat hoor je wel iets. Astra K is sowieso een fijne auto met fatsoenlijke motor en goede uitrusting. Fijne stoelen, veel luxe, stil, veel waar voor je geld en tot op heden zijn er weinig structurele klachten bekend over generatie K.
Wij rijden de Astra K station. 1.4 turbo met 150 pk automaat. Bijna alle opties.
Het is echt een fijne auto, echt nog value for money.

Ik kan dit model daarom ook van harte aanbevelen. Ondanks dat ik een zelf een Renault Talisman rijd, kijk ik soms met een schuin oog naar een jongere Insignia. Blijven me namelijk ook interesseren.

Pluspunten van de Dacia Jogger:
-Je krijgt voor dit budget een nieuwe auto, in tegenstelling tot alle andere voorstellen.
-Je kunt af fabriek op LPG rijden
-Erg veel bagageruimte
In de bergen zul je met 100 PK wel wat meer moeten schakelen, maar ook met een Jogger kom je er wel. Het is geen zware auto van zichzelf. In Nederland kom je zonder enig probleem mee met het verkeer.

Waarom kom je voor die prijs geen nieuwe of quasi nieuwe (bv directiewagen) Ssangyong Korrando halen in Belgie. Als je dit bij een dealer doet ( en er zijn er meer dan in NL) heb je nog 5 jaar waarborg.

Terug
Bovenaan