Ik rijd nu 1,5 jaar in een Toyota Corolla TS 1.8 en heb hier nooit spijt van gehad.
Ik kom uit een Fiesta 2012, deze reed zeker heel anders dan de Corolla.
- Luidruchtig? Vergeleken met de Fiesta is de Corolla misschien luidruchtig, ja alleen bij het snel optrekken, maar goed 95% van de tijd trek ik niet snel op. Verder vind ik de auto best stil, op lange stukken heb ik me nooit geïrriteerd aan het geluid persoonlijk. Een een hybride rijden vergt gewenning, op een gegeven moment weet je precies hoe snel je moet optrekken om goed mee te komen, zonder dat je enorm veel geluid maakt of verbruikt.
- Wegligging: Qua wegligging doet de Corolla weinig onder voor de Fiesta, gaat heerlijk soepel de bochten door, ook met hogere snelheden. De vering vind ik uitstekend, niet te soepel, niet te stug. beter dan de iets te stugge vering uit mijn vorige auto.
- Snelheid: Je komt altijd prima met het verkeer mee, absoluut geen scheurijzer, maar daarvoor koop je deze auto niet. Met het enige luide geluid van de motor zijn snelle inhaal manoeuvres ook geen probleem. Wil je toch een sneller auto, kies dan voor de 2.0, voor mij niet nodig. Ook in de bergen van Duitsland heb ik nooit problemen ondervonden. Ga je echter vaker dan 1x per jaar echt in de bergen rijden is een 2.0 misschien het overwegen waard.
- Infotainment: Hier wordt veel over geklaagd, maar ik heb hier geen problemen mee. Goed radio geluid en met Android Auto werkt alles absoluut naar behoren. Misschien niet het allersnelste systeem, maar heb me nog nooit geïrriteerd. Op Google Maps rijden werkt heerlijk, hij ziet de meeste files, geeft alternatieve routes aan (ook zuinigere opties sinds kort) en ik kan mijn Spotify afspelen en makkelijk bedienen.
- Overige opties als dynamic cruise control werkt heerlijk, makkelijk in te stellen op de gewenste afstand van voorganger. De Lane assist werkt prima, maar gebruik ik liever niet. De regensensor is uitstekend, beter dan bij mijn Fiesta en ook de climate control doet uitstekend zijn werk. Standaard is de Corolla met een achteruitrij camera uitgerust, ik prefereer zelf liever parkeersensoren, maar ook hier ben ik wel gewend aan geraakt. Als je een beetje kan rijden is de camera genoeg, wel even goed opletten als het regent en het beeld niet meer duidelijk is.
- Onderhoud om de 15.000 km is iets vaker dan bij de meeste merken. Daarentegen heb ik tot op heden (65.000 km) geen problemen gehad en bewijst de Toyota zich voorlopig als een zeer betrouwbare wagen.
- Ruimte: Met mijn 1.90 kan ik goed zitten, als je 5-10 cm langer ben kan ik me voorstellen dat het lastiger is met het lage dak. Ook kan er achter mij nog wel iemand zitten, maar een volwassenen is krap. Achter mijn vriendin van 1.75 kan prima iemand zitten. Wij hebben een baby van 4 maanden en de Maxi Cosi, met draaibaar isofix onderstel past hier precies achter. De kofferbak is voor ons ruim zat, de kinderwagen past erin en ook bagage voor de vakantie past hier nog bij.
- Zuinig: Re voornaamste reden dat ik de auto heb gekocht is de combinatie van betrouwbaarheid en zuinig rijden. Ook de Focus overwogen, maar qua betrouwbaarheid en zuinigheid komt hij niet in de buurt van de Corolla. Ik rijd gemiddeld 1 op 20 - 21 met een redelijk rustige rijstijl. Met ruim 25.000 km /jaar bespaart me dit serieus geld. Misschien is de Corolla niet de goedkoopste optie qua aanschaf, maar de waardevastheid is uitstekend.
Ik hoop dat je hier iets mee kan TS.