station, 10.000 kilometers per jaar, hoe oud?

Citizen83

Net ingestapt
Goede avond,

I.v.m. komst van tweede kind zijn we op zoek naar een station. Huidige auto (Ford Fiesta 3deurs) hebben we al weggedaan. We verwachten ongeveer 10-12 duizend kilometer per jaar te gaan rijden. Dit gaat dan met name om familiebezoeken, vakantie etc.

Op basis van laag aantal kilometers maar wel behoefte aan ruimte zijn we uitgekomen op een benzine station. We zitten te denken aan zoiets als een Mégane of Laguna van tussen 2008-2014. Ons budget gaat ongeveer tot 12.000 maar gezien dat we de auto weinig gebruiken is het niet dat we dat perse willen uitgeven.

Waar we met name over twijfelen is leeftijd en kilometerstand van de auto. Wat is wijsheid: Een wat goedkopere oudere auto (met hoge km stand, maar met mogelijk hogere onderhoudskosten). Of iets meer investeren in een jongere auto (met lagere km stand en lager te verwachten onderhoudskosten)?

Ik had al gelezen dat het sowieso erg relevant is om te kijken of er regelmatig onderhoud heeft plaats gevonden.

Graag jullie advies.

Groet!

Citizen83 zei:
Goede avond,

I.v.m. komst van tweede kind zijn we op zoek naar een station. Huidige auto (Ford Fiesta 3deurs) hebben we al weggedaan. We verwachten ongeveer 10-12 duizend kilometer per jaar te gaan rijden. Dit gaat dan met name om familiebezoeken, vakantie etc.

Op basis van laag aantal kilometers maar wel behoefte aan ruimte zijn we uitgekomen op een benzine station. We zitten te denken aan zoiets als een Mégane of Laguna van tussen 2008-2014. Ons budget gaat ongeveer tot 12.000 maar gezien dat we de auto weinig gebruiken is het niet dat we dat perse willen uitgeven.

Waar we met name over twijfelen is leeftijd en kilometerstand van de auto. Wat is wijsheid: Een wat goedkopere oudere auto (met hoge km stand, maar met mogelijk hogere onderhoudskosten). Of iets meer investeren in een jongere auto (met lagere km stand en lager te verwachten onderhoudskosten)?

Ik had al gelezen dat het sowieso erg relevant is om te kijken of er regelmatig onderhoud heeft plaats gevonden.

Graag jullie advies.

Groet!

Mijn eigen ervaring is met een Laguna 3 is dat de onderhoudskosten niet stijgen,
je kunt prima een Laguna 3 uit2008, 2009, 2010 of 2011 kopen. De 2.0 16V zonder turbo van Nissan past goed bij de auto, de motoren met turbo zijn overigens ook goed, maar alles wat er niet op zit kan ook niet stuk.

Bij een Megane 3 zou ik een fase 2 uit 2012 of fase 3 vanaf 2013 kiezen, deze zijn mooier afgewerkt. Bij 10.000 km per jaar kun je zelfs met een auto met ruim 180.000 op de teller nog vele jaren voorruit.

Als je weinig rijdt koop je het liefst jong met veel kilometers.
Je kan dan qua leeftijd nog jaren vooruit. Je hebt het meeste comfort, veiligheid, jonge uitstraling e.d. Zelfs met 180.000km op de klok kan je nog naar de 280.000 rijden. Natuurlijk geeft dit af en toe wat onderhoud, maar dat is veel minder dan de afschrijving bij een duurder exemplaar en die kosten komen ook veel later pas en niet meteen bij aankoop.

Helaas kom je niet vaak een jonge benzineauto tegen met 2 ton op de klok.

Onthou ook dat luxe zaken kapot kunnen of duurder zijn bij vervangen. Denk aan grote velgen, turbomotoren, schuifdak, xenon, elektrisch verstelbare zaken etcetera.

Volvo V70

$_85.JPG

Ruim, luxe, veilig, betrouwbaar en waardevast.
Deze auto's halen moeiteloos een kilometerstand boven de 500.000km, dus hiermee kun je heel lang vooruit.

Zelf heb ik een Volvo V40 gekocht uit 2002 met een kilometerstand van 323.000km.
Inmiddels staat de teller op 335.000 en ik verwacht deze moeiteloos naar de 450.000 te gaan rijden.
Dus dat is ook een hele goedkope optie, maar dan moet je wel goed opletten bij de aankoop.

MX6 zei:
Volvo V70

$_85.JPG

Ruim, luxe, veilig, betrouwbaar en waardevast.
Deze auto's halen moeiteloos een kilometerstand boven de 500.000km, dus hiermee kun je heel lang vooruit.

Zelf heb ik een Volvo V40 gekocht uit 2002 met een kilometerstand van 323.000km.
Inmiddels staat de teller op 335.000 en ik verwacht deze moeiteloos naar de 450.000 te gaan rijden.
Dus dat is ook een hele goedkope optie, maar dan moet je wel goed opletten bij de aankoop.

De looks zijn ook een ding ga ik vanuit. Je kijkt er toch elke dag naar al staat hij voor de deur. Dan is de V40 niet de mooiste. Dit geldt ook voor mitsibushi lancer wagon die eerder werd vermeld. Is natuurlijk smaakgebonden maar ik wil niet gezien worden in die auto. Je hebt een ruim budget met veel speling.

Wat dacht je van een bmw 3 serie touring? De e90 variant. Redelijk zuinig als je normaal rijdt en een fijne reiswagen en het uiterlijk gaat ook nog een tijdje mee. Verder ook nog eens onder je budget te halen zodat je nog genoeg overhoud voor eventueel onderhoud ed.
VB: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1387726440-bmw-3-serie-2-0-318-i-touring-105kw-aut-2008-blauw.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

je gaf aan dat hij ook gebruikt wordt voor vakanties, aan wat voor gebieden moeten we dan denken?( ivm heuvels, bergen of eventueel caravan).

Ander vb renault megane uit 2015 met 150.000 op de teller. Oftewel gegarandeerd snelweg kilometers.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1380554411-renault-megane-estate-iii-1-2-tce-limited-met-trekhaak.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

De Volvo V70 is een hele ruime, fijne, tijdloze en comfortabele auto, dat ben ik met je eens. Ze zijn echter lang niet meer zo degelijk als uit de periode van de 850, 940, 960. Die reputatie hebben ze echter nog steeds, hierdoor zijn de occasionprijzen best stevig.
En rijden ook zeker niet meer moeiteloos zonder serieus onderhoud 5 ton, in mijn ogen zijn ze niet degelijker meer dan vergelijkbare auto's.

De Laguna 3 en Megane 3 vind ik zelf prima keuzes, die veel auto voor het geld bieden.

V0RQ zei:
Je kan dan qua leeftijd nog jaren vooruit. Je hebt het meeste comfort, veiligheid, jonge uitstraling e.d. Zelfs met 180.000km op de klok kan je nog naar de 280.000 rijden. Natuurlijk geeft dit af en toe wat onderhoud, maar dat is veel minder dan de afschrijving bij een duurder exemplaar en die kosten komen ook veel later pas en niet meteen bij aankoop.

Onthou ook dat luxe zaken kapot kunnen of duurder zijn bij vervangen. Denk aan grote velgen, turbomotoren, schuifdak, xenon, elektrisch verstelbare zaken etcetera.

Vroeger kon je makkelijk een auto richting 3 ton rijden. Maar tegenwoordig gaat dat steeds minder makkelijk. Als je voor een jong gebruikte kiest, kijk dan goed wat je koop. Liefst één met een motorblok wat al langer op de markt is en zich bewezen heeft.

Epica zei:
500 E zei:
Mercedes W211 E-Klasse Estate.
Die dingen roesten letterlijk onder je vandaan.

Van de W210 wist ik dat, van de W211 nog niet. Zeker het facelift type vanaf 2006 is volgens mij zeer roestbestendig. Maar ik ben kennelijk verkeerd geïnformeerd.

Hoe komen we in vredesnaam van een B-segmenter, waarvoor mensen nu een stationwagen ter vervanging zoeken, meteen uit bij oude slagschepen als een V70 of E-Klasse? Een vrij recente C-segment stationwagen zal toch wel meer dan voldoen lijkt me.

Total Loss zei:
Hoe komen we in vredesnaam van een B-segmenter, waarvoor mensen nu een stationwagen ter vervanging zoeken, meteen uit bij oude slagschepen als een V70 of E-Klasse? Een vrij recente C-segment stationwagen zal toch wel meer dan voldoen lijkt me.

Haha, ja allemaal dure oude bakken. Iedereen vult zijn eigen droomauto in. Dat sommige onderdelen 4x zo duur zijn em de mrb 2x als een normale C segmenter vergeten we even voor het gemak.

Maar een Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Hyundai I30, Kia C"eed, Renault Clio Estate, ook allemaal een optie.

Citizen83 zei:
Goede avond,

I.v.m. komst van tweede kind zijn we op zoek naar een station. (..)

Waar we met name over twijfelen is leeftijd en kilometerstand van de auto. Wat is wijsheid: Een wat goedkopere oudere auto (met hoge km stand, maar met mogelijk hogere onderhoudskosten). (..)

Station kan, segment Focus bijvoorbeeld.
Maar, voor niet veel meer kilo's kan je ook een C-Max kiezen. Scheelt in de mrb maar 1 klasse. Heb je wel wat meer ruimte (wie weet, komt er nog een kind bij tzt..).
(modeljaar 2010 - 2011 heb ik gekeken).

Ik zou zoeken naar iets van rond dat bouwjaar en dan zo'n 100-150 duizend kilometer op de klok met aantoonbaar, goed, jaarlijks onderhoud.

Als de auto juist voor de wat langere ritten gebruikt wordt, is een beetje ruimte om je heen wel fijn, lijkt mij. Vandaar voorstel voor MPV.

Geen idee wat het meergewicht is van een Scénic tov Mégane.
Een Citroën C4 Picasso uit 2010 met 1.6 motor is vrij fors qua gewicht, zag ik hier in de AW Carbase.

Suc6.

Casanova zei:
Phaeton W12 zei:
Epica zei:
500 E zei:

Van de W210 wist ik dat, van de W211 nog niet. Zeker het facelift type vanaf 2006 is volgens mij zeer roestbestendig. Maar ik ben kennelijk verkeerd geïnformeerd.

Ik heb nog nooit een W211 met roest gezien

Een W211 is idd behoorlijk goed tegen roest beschermd. Ik heb zelf veel ervaring met een S211 uit 2003 en daar is er slechts sprake van beginnende vliegroest aan de binnenkant van de wielkasten.

De W210 was een ander verhaal

Casanova zei:
V0RQ zei:

Vroeger kon je makkelijk een auto richting 3 ton rijden. Maar tegenwoordig gaat dat steeds minder makkelijk. Als je voor een jong gebruikte kiest, kijk dan goed wat je koop. Liefst één met een motorblok wat al langer op de markt is en zich bewezen heeft.

Ik zie dat veel meganes III de 1.2TCE motoren hebben. Is hiervan al bewezen dat deze lang mee kunnen of moet dat nog blijken?

Verder iedereen bedankt voor de tips! De mercedessen, volvo's en BMW's vind ik zeker interessant maar we gaan waarschijnlijk toch voor wat nieuwere auto's'. Een kleine MPV zouden we nog naar kunnen kijken maar deze zijn toch weer wat zwaarder en (daarmee) duurder in verbruik. De tip om geen opties te nemen die je niet nodig hebt (maar wel kapot kunnen gaan) neem ik daarbij ook mee.

Casanova zei:
Phaeton W12 zei:
Epica zei:
500 E zei:

Ik heb nog nooit een W211 met roest gezien
Ik heb er genoeg met roest gezien.
Maar nogmaals een E is veel te groot.

@Citizen83... Die Megane 1.2 TCE is helaas niet bomproof:(
Distributieketting is een zwak punt. Ook komt olieverversen zeer nauw.
1.5 DCi is echt een betere keuze. Tenminste als het om betrouwbaarheid gaat.

De ketting problemen van de 1.2 TCE waren vooral een probleem bij de de Clio 3.
In de eerste bouwjaren waren er ook problemen met inhouden en olie verbruik.
Het olieverbruik is door een software update opgelost, en er zijn ook betere kettingen gemonteerd, misschien heeft Nico GTR nog goede tips.

Om die redenen zou ik kiezen voor een Renault Megane 3 Phase 3 (1.2 TCE) vanaf 2013, toen waren de meeste problemen/kinderziektes volgens mij opgelost. We weten natuurlijk niet hoe lang deze motoren mee zullen gaan, omdat dat van heel veel factoren afhangt. Maar deze zou ik rustig durven kopen, wel blijven moderne motoren wat gevoeliger voor vervuiling. De eerder geleverde 1.4 TCE staat goed bekend maar gebruikt wel (duidelijk) meer brandstof.

Ik denk dat het probleem toch iets groter is dan dat jouw beeld is helaas.
Ook de Mégane 3 vanaf 2013 is niet gevrijwaard van de problemen van de ketting en het olieverbruik.

Ik weet het voor de Mégane 4 nog niet.

Ik heb zelf best een zwak voor Renault, maar helaas na stevig inlezen over deze 1.2 TCe zou ik het juist minder goed durven.
De oudere 1.4 TCe is probleemlozer... Maar idd zoals je terecht aangeeft niet zuinig.

Diesel is gezien onze afstanden niet echt aantrekkelijk (gezien MotorRijtijgenBelasting).
Is de iets oudere 1.6 dan een betere optie. Of misschien wel een 1.2 TCE maar dan met wat lagere km stand?

De oudere 1.6 is inderdaad een betere optie, maar omdat er geen turbo opzit mis je wel koppel. Maar als je kijkt bij de vebruiksmonitor moet 1op13 te doen zijn.

De Renault 1.6 16V benzine motor in de Megane staat bekend als een hele degelijke en zeer duurzame motor, ze zijn ook bijzonder geschikt voor lpg.
Ik zou zelf ook eerder een 1.4 TCE kiezen dan een 1.2 TCE. De Megane staat volgens de ANWB bekend als goede auto. Vraag anders eens aan de dealer hoe het precies zit met de 1.2 TCE. De specificaties waren later immers wel anders. De Megane was ook leverbaar met een zeer degelijke 2.0 16V motor met CVT automaat.

Ik vind het een lastige keuze. Op het renault forum wordt juist de 1.6 afgeraden en wordt gepleit voor de TCE motoren.

Benzine opties zijn volgens mij:
- 1.6 -> Bewezen technologie maar wel "oudere" motor, iets minder koppel als bij 1.2TCe.
- 1.2 TCe -> Twijfels over hoe lang deze mee gaat (vanuit experts hier op het forum), iets lager verbruik dan de 1.6 en mogelijk iets stiller. Zeer veel aanbod.
- 1.4 TCe -> staat goed te boek maar mogelijk wel iets hoger brandstofverbruik, helaas weinig aanbod.

@Blue Knightrider . Wat zijn de problemen waar je met TCe 1.2 zou kunnen aanlopen? Gaat het dan om mogelijk hogere onderhoudskosten of ook een eerder einde van de motor?

Al met al neig ik naar de 1.6 of toch maar naar de Laguna.

Iemand hier nog wat zinnigs te zeggen over mijn gedachten :)

Wij hebben zojuist een 1.2 TCE Mégane 3 gekocht, de 115 pk versie, deze zou minder kans op problemen hebben dan de 130pk, heb ik uit betrouwbare bron vernomen.
Renault geeft oliewissel om de 30K aan, maar als je gewoon ieder jaar de olie wissel laat uitvoeren met correcte olie lijkt het mij allemaal wel mee te vallen wat ik online kan vinden.
Je moet niet op het randje willen rijden. maar iedere motor/auto heeft uiteraard kans op problemen, maar als het onderhoud verder bekend is en op tijd uitgevoerd is is de 1.2 TCE een prima optie lijkt mij. Althans, daarom hebben wij hem gekocht :)

Als het allemaal niet zoveel uitmaakt, status niet belangrijk is... voldoende ruimte, jonge auto, weinig kilometers, bewezen Renault-techniek: Dacia

Je had een ford, je zoekt nu iets groter en een station.
Wat zeg je van een focus?

Dank voor alle tips! Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een Skoda Octavia van 2014 (Budget wel iets moeten verruimen). Dit vanwege de ruimte en (relatief) lage benzineverbruik.

Mission accomplished :)!

Terug
Bovenaan