Startproblemen

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen,

Ik bezit een fiat 500c 1.2 lounge bj 2012. Er staan zo'n 16000 km op de teller. Auto loopt prima; als een zonnetje.
Sinds een paar dagen start de auto moeilijk. In de winter nog geen last van gehad. Maar nu, in april, start de auto wel maar het duurt gewoon te lang voordat hij 'm pakt.

Na 1x starten lukt het de verdere dag helemaal prima. Het gebeurt alleen in de ochtend.

Wat zou dat kunnen zijn? De accu? De auto is nog niet zo oud.....

Er wordt niet heel veel mee gereden. Kids naar school en 1x in de week een rit heen van 30 km en 30 km terug (60 km op een dag).

Toch stoort het me? Iemand ideeën?

Groet,
K. Tak

Groetjes,
Marcus

Dank R-W!

Laad de accu dan niet voldoende op? Eerder werd er ook zo weinig gereden, was het kouder en toen waren er geen startproblemen. Een auto van 2012....    dat is dan toch raar?

Groet,
Tak

Tiekertak zei:
Dank R-W!

Laad de accu dan niet voldoende op? Eerder werd er ook zo weinig gereden, was het kouder en toen waren er geen startproblemen. Een auto van 2012....    dat is dan toch raar?

Groet,
Tak

Wat @haarr zegt of ga eens een flinke rit maken en kijk of het daarna beter is. Als de accu steeds een beetje verder ontlaadt, en dat doet 'ie met zulke korte stukjes, dan komt er een keer een moment dat hij eigenlijk te zwak begint te worden. Schoolritjes is kachel/airco/blower vol aan, radio, ruitenwissers misschien etc en nog koude auto, dan krijgt je accu best een opdonder.

Hoe ver zou ik er dan mee moeten rijden....? (in km's)?

Beter is om de accu en dynamo even met speciale meetapparatuur te laten testen. Je weet dan meteen of je de oorzaak in die hoek of juist ergens anders moet gaan zoeken :) Door de vele korte stukjes krijg je accu het telkens flink voor zn kiezen, en het zou dus zomaar kunnen dat deze al langzaamaan de geest geeft. Goed lang stuk rijden heeft dan eigenlijk al geen zin meer. De accu een nachtje aan de lader hangen (reken op zo'n 8 tot 12 uur om volledig te laden, afhankelijk van accucapaciteit en vermogen van de lader) zou dan zinvoller zijn, omdat je daarmee in ieder geval zeker weet dat de accu weer helemaal vol zit.

Oa de ANWB biedt een gratis accucheck voor leden aan (ttp://www.anwb.nl/wegenwacht/auto/accucheck), maar vaak wil de dealer of een andere garage je accu ook wel even testen. Ik heb het zelf laatst via de ANWB laten doen, kreeg toen netjes een overzicht van de waardes en een (vrijblijvend) advies.

kinderen nayar schoolbrengen is ook wel een ruim begrip, dit kan varieren van 200 m of 15 km per rit.

Ho even, een accu moet bij normaal gebruik weer opgeladen zijn met 30 km.
En zeker een accu uit 2012, maar goed even doormeten kan geen kwaad ik denk alleen niet dat dit het probleem is.

Ik heb het vermoeden dat je gasklep, dit zorgt bij de kangoo van mijn ouders ook elke keer weer een startprobleem, een beetje vies is.
Als je even aan de garage vraagt of ze die schoon willen maken, kijk mee, dan kun je het daarna zelf.

Terug
Bovenaan