Startproblemen Mercedes A160 CVT 2010

ericnl

Net ingestapt
Hallo,

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Mercedes Benz A160 automaat (CVT) uit 2010. Hele fijne auto om in te rijden, maar soms laat de auto mij in de steek. Als ik een lang stuk (meer dan 150km) heb gereden en stop voor een paar minuten, dan start de auto met geen mogelijkheid meer. Dus de eerste keer Mercedes gebeld en zij hebben de auto afgesleept. Na het weekend is men met de auto aan de slag gegaan en was het probleem volgens hun het relais voor de brandstofpomp, deze is vervangen en ik kreeg een rekening gepresenteerd van €370 (uurtarief Mercedes bedraagt €100 ex btw!). Belangrijkste was dat de auto het weer deed. Het volgende weekend naar mijn broer in Limburg geweest en op de terugweg even gestopt in Ede. Na 10 minuten wilde ik verder huiswaarts gaan, maar wederom startte de auto niet meer. ANWB gebeld en er was gelukkig heel snel een wegenwacht bij mij. Computer uitgelezen en er werd een storing gevonden: het was onmogelijk om gegevens naar het RAM geheugen van de ECU te schrijven, met andere woorden was de computer van de auto kapot. Omdat dit onmogelijk dezelfde avond gerepareerd kon worden is de auto naar een depot van de ANWB gebracht en na het weekend is de auto bij mijn vaste garage in Hoogeveen gebracht. Nu komt het vreemde: de medewerker van de ANWB die mijn auto naar Hoogeveen zou brengen kon de auto op het depot gewoon starten en op de trailer rijden. Ook in Hoogeveen kon hij de auto starten en van de trailer af rijden. Mijn garage heeft de computer direct uitgelezen en er was geen fout meer aanwezig. Ik heb de auto gewoon weer meegenomen en heb weer een paar dagen kunnen rijden. Afgelopen week kon ik de auto na een redelijk lange rit weer niet starten, gelukkig zit mijn garage om de hoek en zij hebben direct de computer weer uitgelezen en een probleem met de EGR klep geconstateerd. Ik zelf had het idee dat de thermostaat misschien kuren had omdat onder het rijden de temperatuur echt vér boven de 90 graden stond. De volgende dag hadden ze tijd om er naar te kijken en ze hebben de EGR klep gereinigd, de thermostaat nagekeken en de koelvloeistof gecontroleerd (beiden waren volgens de garage prima in orde) en was het probleem weer opgelost.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik niet zoveel vertrouwen meer heb in de auto, de enige overeenkomst tussen de keren dat mijn auto niet meer wilde starten is de buitentemperatuur: van 20+ graden tot achter in de 30 graden. Ik hou nu onder het rijden constant de temperatuur in de gaten en zonodig zet ik de kachel op standje cremeren. Werkt in mijn ogen omdat de temperatuur rond de 85/90 graden blijft hangen en de auto ook na een lange rit weer start.

Het blijft vreemd dat de auto telkens een andere storing geeft en niemand weet wat het echte probleem is. Hopelijk weten de mensen die dit forum bezoeken iets waar het echte probleem zit, want ik weet het niet meer. De computers (ECU en die van de CVT) zijn door de vorige eigenaar vervangen in 2021.
 
Je rekenarijtjes met de buitentemperatuur snijden IMO geen hout, met de motortemperatuur misschien wel.
Ik heb verder geen idee, maar post het eens op Problemcar, daar zitten nogal wat specialisten is m'n ervaring.
 
De cvt uit die generatie mercedes a-klasse en b-klasse staat niet als heel betrouwbaar bekene. Goed alternatief is de toyota verso s.
 
Klinkt ook een beetje als een defecte BDP sensor.
Als de motor af gekoeld is kan je vaak weer starten met een defecte/slechte BDP sensor
 
Ik heb twee van deze A-klasse gehad alleen dan zonder CVT, ik kan van mijn ervaringen zeggen dat het brandstofrelais en de thermostaat een onderdeel is wat bij deze auto's stuk gaat. Bij beide auto's gingen ze rond 135dkm stuk. De CVT van deze auto's wil inderdaad ook weleens problemen geven.
Als de auto na zo'n 6km niet op bedrijfstemperatuur (87 graden) staat en blijft dan heb je vrijwel zeker een slecht werkende thermostaat. Een defecte brandstofrelais dient zich vaak geleidelijk aan, vaak niet meteen de eerste keer starten en bij een tweede of derde poging wel totdat hij er helemaal mee stopt.
 
Is het niet iets simpels als een verstopte tankontluchting? Draai na een flinke rit eens de dop los en luister eens.
 
Na veel problemen is de uiteindelijke dader gevonden. De ECU veroorzaakte de storingen. Deze is vervangen (duur!) en de problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Er is eerst nog geprobeerd om de ECU te repareren maar dat lukte niet, wel konden ze veel meer gegevens uitlezen dan via de normale weg. Bleek dat de ECU al behoorlijk lang problemen had, iets wat ik kan onderschrijven.

Gelukkig rijdt hij weer als een zonnetje.
 
ericnl zei:
Na veel problemen is de uiteindelijke dader gevonden. De ECU veroorzaakte de storingen. Deze is vervangen (duur!) en de problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Er is eerst nog geprobeerd om de ECU te repareren maar dat lukte niet, wel konden ze veel meer gegevens uitlezen dan via de normale weg. Bleek dat de ECU al behoorlijk lang problemen had, iets wat ik kan onderschrijven.

Gelukkig rijdt hij weer als een zonnetje.

Fijn dat het nu opgelost is!
 
Wat een opluchting zeg, wellicht overwegen om hem weg te doen, omdat de cvt bak vroeg of laat ook aan de beurt komt. Auto' s met automaten gaan op dit moment als warme broodjes over de toonbank.
 
ericnl zei:
Na veel problemen is de uiteindelijke dader gevonden. De ECU veroorzaakte de storingen. Deze is vervangen (duur!) en de problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. (..). Bleek dat de ECU al behoorlijk lang problemen had, iets wat ik kan onderschrijven.

(..)

Fijn dat je een terugkoppeling geeft én dat de auto weer doet wat het moet doen.

In je openingspost schrijf je, als laatste regel, dat de ECU in 2021 vervangen is bij de vorige eigenaar.
Klopt dat dan wel, nu jij wederom de ECU heb laten vervangen?
 
En als dat klopt, zit er dan niet ergens een dieper probleem? Komt er vocht in, word hij te warm, of wat dan ook?
Best kans dat je hem nu vervangt, je binnenkort weer aan de beurt bent, omdat het daadwerkelijke probleem niet opgelost is.
 
Terug
Bovenaan