Start/stop systeem, aan of uit?

Carkiller

Asfaltkampioen
Beste mede forum bezoekers,

Mijn nieuwe auto is voorzien van een start/stop systeem.
Het bekende bij in vrij motor uit, zodra je hem in 1 zet start hij weer verhaal.

Echter, weegt de extra slijtage van het steeds starten op tegen het meerverbruik van de motor bij gewoon aan laten?
Dealer kan het start/stop systeem uitschakelen en ik overweeg om dat te laten doen.
Nut of onzin?

Mijn mening : doen. Er zullen zeker wel minieme milieubaten zijn, maar dat constant starten jaagt JOU vroeg of laat op kosten. S/S batterijen zijn duurder dan bij een oudere auto die dat snufje niet heeft. En als je pech hebt moet dat ding nog opnieuw ingelezen worden in de computer, waardoor je het eenvoudig klusje van vroeger niet zomaar zelf kan doen.

Ik heb zo een vreselijke hekel aan die trilling bij het opnieuw starten (zowel bij BMW '13 / Volvo '18 / Mazda '17).
Bij mijn roadster staat het permanent uit, bij mijn recentere Skyactiv-X kan dat blijkbaar niet meer, dus knopje indrukken na het starten...

Er is ook genoeg onderzoek naar gedaan, bij korte stops is het niet beter en bij ietwat langere stops (20-30 sec, verschilt per onderzoek en auto natuurlijk) scheelt het wel voor het milieu maar het is inderdaad niet goed voor de auto. En bij de brug gewoon je motor uitzetten, hopelijk deed je dat al :p

Ik heb het uit, rijdt vrijwel altijd in sport modus en dan staat het systeem standaard uit. Anders kan het ook met een schakelaar. Ik vind het niks, dat systeem.

Alleen al voor de irritatie en het 'technisch gevoel' dat je dingen niet 10 keer aan en uit moeten zetten in 10 minuten. Ik heb zeer regelmatig slagbomen en die laten bij sommige merken ook de motor uitslaan (terwijl ik praktisch stapvoets door kan rollen).

Ik zou het permanent uitschakelen. De mogelijke benzinekosten die je daardoor extra hebt zullen héél miniem zijn. Waarschijnlijk niet eens tientjeswerk. Een nieuw start/stopaccuutje daarentegen is 5x de hoofdprijs.

(Dit systeem is eigenlijk een soort 'sjoemelsysteem'. Als ik het goed heb zit er een stukje stationair draaien in één of andere verbruiksnorm. Door dan de motor uit te schakelen scoren ze een paar grammetjes CO2 beter en dat maakt de auto in sommige landen ernstig goedkoper)

Ja die keuze is aan jezelf.
Het heeft pas vanaf een aantal minuten echt nut om je motor uit te hebben staan als je bijvoorbeeld voor een spoorwegovergang wacht.
Stadsverkeer betekend eigenlijk dat het systeem over het algemeen te vaak herstart waardoor het hele voordeel van de motor uitzetten compleet teniet gedaan wordt (ookal beweert men dat het daar juist 10-20% brandstof kan besparen) en de slijtage van het systeem en de motor juist groter wordt. Bij elke keer starten verbruik je immers ook extra brandstof.
De accu is duurder, gaat uiteindelijk ook niet zo lang mee als een "normale" startaccu en de startmotor heeft er meer onder te lijden. De krukas schijnt er ook van op zn donder te krijgen lees ik wel eens. Maar of die bewering klopt weet ik niet. Ik kan het me wel voorstellen want er is over het algemeen nooit direct oliedruk.

Ik vind het persoonlijk geen prettig systeem, maar heb het bij de weinige auto's waar ik mee gereden heb ook geen last van gehad dat het er op zat. Met name omdat ik over het algemeen toch anders de auto bedien dan nodig is om het systeem in werking te laten treden....

Ik zou zeggen rij een tijdje ermee, bevalt het niet, kun je het nog altijd laten uitzetten.

Ik rij met regelmaat in een kia picanto 2021 die dat ook heeft en het zover ik weet niet kan uitschakelen,

wat ik wel ontdekt heb is dat ik kan bepalen wanneer dat systeem inschakelt doormate de positie van de rem,
boven halverwege blijft de motor draaien, beneden halverwege valt de motor uit

Ik weet niet als dit alleen bij kia is of ook andere merken, misschien proberen als dat zo is?

Tijdje aankijken hoe het bevalt kan zeker, maar ik denk dat ik me er ook aan ga storen.
Daar ben ik in ieder geval bang voor...

Veel systemen houden geen rekening met de temperatuur van de motor. Als na een "stevige" rit de motor uitgezet wordt valt de koeling weg, de hete motorolie loopt snel terug het carter in. Dan weer starten, oliedruk opbouwen, weer koelvloeistofstroom op gang brengen. Ik zou het uitschakelen.

Nou ben ik wel benieuwd om wat voor auto het gaat? :) Ik denk dat dat hele systeem inderdaad voornamelijk als doel heeft om de auto "op papier" zuiniger te maken / te doen lijken. Ik ben geen techneut maar mijn nuchtere boeren-verstand zegt wel dat het continu af en aanslaan nooit goed kan zijn voor de motor en niet opweegt tegen die paar druppels benzine die je eventueel bespaart.

Vooral auto's van na 2010 zitten vol met allerlei metertjes, schakelindicatoren, eco-standen, piepjes e.d. die je moeten stimuleren om zuiniger te gaan rijden, maar ik vind het alleen maar afleiden en wordt er hondsdol van omdat je er toch telkens op gaat letten. Gelukkig kunnen bij mijn auto al die systemen simpel worden uitgeschakeld.

En wat betreft die schakel-indicator: bij mijn Nissan Note zou ik dan al bij krap 50km / u moeten opschakelen naar de 5e versnelling! Lang leve het nieuwe rijden! Hiervoor geldt hetzelfde als het s/s systeem: op papier rij je zuiniger maar uiteindelijk ben je vele malen duurder uit als je motor stuk loopt!

Even een tegengeluid (al ben ik het deels wel eens met wat er gezegd is): Stop-Start systemen zijn niet te vergelijken met het uitzetten en weer starten van de motor met de hand.

De onderzoeken die zijn aangehaald gaan uit van handmatig uitzetten en starten en inderdaad heeft dat door de benodigde brandstof voor het starten en het weer opladen van de accu daarna geen nut voor maar een beperkte tijd.

Als het stop-start systeem de motor uitzet dan zijn er een aantal verschillen die er allemaal voor zorgen dat de motor veel makkelijker weer start; vaak zelfs met maar een klein tikje van de startmotor ipv de motor echt weer aanzwengelen. Het verschilt per auto maar om er een paar te noemen: er wordt oliedruk onder druk opgeslagen (of er is een elektrische oliepomp die doorloopt) om zo de boel meteen goed gesmeerd te hebben en dus ook minder weerstand; vaak loopt er ook een elektrische koelwaterpomp door (zeker bij turbo's), het brandstof injectie systeem laat de druk niet wegvallen en er is dus direct brandstof beschikbaar, het stop-start systeem werkt samen met de opwarm- en warmhoudstrategie van het katalysator systeem (terwijl zelf uitzetten deze strategie doorbreekt wat veel extra brandstof kan kosten), etc.

Bij het starten is het ook anders want behalve puur de startmotor wordt de motor ook gestart door op 1 cilinder op net het juiste moment een verbranding te geven. Daardoor hoeft de startmotor soms de motor maar een paar graden te verdraaien en daarna pakt hij zelf al weer op. Dat kan met gewoon starten niet omdat het systeem dan o.a. die brandstofdruk niet paraat heeft. En verder komt stop-start me een slim accu systeem; de energie die net gebruikt is om de (extra lange levensduur startmotor) aan te drijven wordt niet meteen weer bijgeladen; het systeem zal wachten tot je een keer op de motor afremt en dan pas weer de accu verder opladen.

Kortom; het zit wel wat slimmer in elkaar dan de meeste denken en kan met een seconde al iets brandstof besparen.

Overigens het niet gebruiken van stop-start om daarmee de onderdelen te sparen heeft niet heel veel nut. Dat werkt wel met de startmotor (maar die gaat gewoon dezelfde levensduur mee als de startmotor op een auto zonder stop-start) maar op de accu heeft het weinig nut. De accu is meestal een duurder type maar vaak moet die juist die variabele ladingstoestand hebben zo nu en dan anders wordt die (echt of door de SW) afgeschreven. Hangt een beetje af van hoe het systeem is uitgewerkt en welke accu of accu-combi er is gebruikt. Ik zie geen voordelen van het niet gebruiken qua onderdelen; en die dure onderdelen zitten er toch in.

Wel is er een heel grote variatie van hoe "storend" de stop-start systemen zijn uitgevoerd. Ik heb een Mercedes (OM651 en OM654) gereden met automaat waar duidelijk de SW van de automaat en de stop-start niet goed op elkaar waren afgestemd. Ik hoor diezelfde klacht ook van sommige recente Renault's. Ik kan me de VW Polo herinneren die ook vrij lomp was (1.2 TDI). Maar er zijn ook zat auto's waar het heel goed werkt. In mijn Citroen Jumper met handbak werkt het heel goed bijvoorbeeld; en dat terwijl het systeem zwaar belast is want moet ook nog 2 huishoudaccu's op stroom houden. In de Alpine met DCT werkt het ook heel goed maar daar erger ik me wel aan dat het motorgeluid dan ineens wegvalt dus zet ik het alsnog vaak uit.
Kortom; stoor je eraan dan zet het uit. Stoor je er niet aan laat het dan lekker.

Maar wanneer ik nog geen 10 seconde bij een stoplicht sta, voegt het dan echt iets toe?
De meeste stoplichten waar ik wacht, kom ik elke werkdag tegen en daardoor kan ik een overwogen keuze maken; auto in z'n vrij en laten draaien of koppeling in en in z'n één houden.
Het start/stop systeem in mijn auto is redelijk vlot en soepel, maar als ik weet dat ik snel door kan rijden, vind ik het onzinnig. Nu is dat gebaseerd op gevoel en gelezen onderzoek, niet op technisch inzicht zoals jij hebt @Engineer2.
Goed, ik houd het zo, maar ben wel benieuwd wat nu "verstandig" is, zowel qua behoud van auto en brandstofbesparing/milieu

Eerst proberen is zo te lezen de beste optie, ik ben benieuwd of ik er aan kan wennen of het na een paar weken alsnog uit laat schakelen...

Maar wanneer ik nog geen 10 seconde bij een stoplicht sta, voegt het dan echt iets toe?
De meeste stoplichten waar ik wacht, kom ik elke werkdag tegen en daardoor kan ik een overwogen keuze maken; auto in z'n vrij en laten draaien of koppeling in en in z'n één houden.
Het start/stop systeem in mijn auto is redelijk vlot en soepel, maar als ik weet dat ik snel door kan rijden, vind ik het onzinnig. Nu is dat gebaseerd op gevoel en gelezen onderzoek, niet op technisch inzicht zoals jij hebt @Engineer2.
Goed, ik houd het zo, maar ben wel benieuwd wat nu "verstandig" is, zowel qua behoud van auto en brandstofbesparing/milieu
De koppeling ingedrukt houden is eigenlijk altijd een slecht idee. De koppeling slijt vooral als je het pedaal indrukt en vooral het druklager heeft het dan heel erg zwaar.
Ik doe het zelf ook weleens als het qua doorstroming zo uit komt maar probeer het max 10s te doen.

De koppeling ingedrukt houden is eigenlijk altijd een slecht idee. De koppeling slijt vooral als je het pedaal indrukt en vooral het druklager heeft het dan heel erg zwaar.
Ik doe het zelf ook weleens als het qua doorstroming zo uit komt maar probeer het max 10s te doen.
Dat weet ik gelukkig, maar als ik weet dat het vrij snel gaat rijden dan doe ik het wel. Zoals jij ook schrijft, niet te lang. Ik denk dat ik vaak ook wel onder de 10 sec blijf. Maar de auto in z'n vrij en voet van de koppeling is wel een soort geautomatiseerd. En dat bij een handbak :p
Bij het afremmen gebruik ik ook zo min mogelijk de koppeling. Al begreep ik laatst uit een artikel dat je met remmen op de motor op het vlakke stuk en dan ook terugschakelen voorzichtig moet zijn? Vooral geen versnelling overslaan, dat doe ik wel. Ach ja, ben ook geen beroepschauffeur...

Ik heb m uit gecodeerd. Ik geloof niet in de op papier toevoeging aan uitstoot reductie , maar zeker wel in de extra druk op de techniek.

Als ik lang stil sta (dichte tunnel of brug) zet ik m’n motor zelf uit

Ik vind het een top-systeem. Toegegeven, het zit niet op onze HR-V, maar bij de auto's waarmee ik reed vond ik het altijd wel prettig, zeker bij zo'n dreunende diesel. Tuurlijk, als je ziet dat je binnen een seconde of zo weer gaat rijden zet ik het even uit, maar andersom gebeurt ook geregeld: dat je langer stilstaat dan initieel voorzien.
Oftewel, ik zie het probleem niet. Prima ontworpen systeem, zeker de meest recente versies starten de auto weer tamelijk soepel.

Ach ja, ben ook geen beroepschauffeur...
Och, die hebben er, met de robotisering van het mechanisch schakelen en koppelen, ook geen invloed meer op. Ja, je kan een keer extra drukken op de retour schakelaar bij ingeschakelde motorrem maar dat wordt niet altijd opgevolgd, helaas. Qua toerental zou het moeten kunnen, denk ik dan.

Mijn Honda Hybrid start niet met een conventionele startmotor maar geeft de krukas een slinger via de IMA-elektromotor, een perfect en soepel systeem en oerdegelijk, weer starten gaat onmerkbaar en direct. Dit in tegenstelling tot alle conventionele motoren met een start-stop systeem!

Bij de BMW druk ik de start-stop altijd meteen uit, ten eerst is de start trager dan bij de Honda, belast je de startmotor onnoemelijk vaak maar vooral: bij deze 2.0 Turbo wil ik alle vloeistoffen en koeling draaiende houden tijdens een rit. De besparing door start-stop is in de praktijk nihil, heeft meer een laboratorium-functie om de cyclus laag te houden. Ik bespaar liever de techniek…Binnenkort ga ik de start-stop permanent laten uitschakelen.

Laatst bewerkt:
Heb het op vier auto's gehad en vond het een prima systeem. Het zit er ook niet voor niets op.
Extra slijtage zal wel meevallen, hoor je toch nooit iets over dacht ik.

Bij de BMW druk ik de start-stop altijd meteen uit, ten eerst is de start trager dan bij de Honda, belast je de startmotor onnoemelijk vaak maar vooral: bij deze 2.0 Turbo wil ik alle vloeistoffen en koeling draaiende houden tijdens een rit. De besparing door start-stop is in de praktijk nihil, heeft meer een laboratorium-functie om de cyclus laag te houden. Ik bespaar liever de techniek…Binnenkort ga ik de start-stop permanent laten uitschakelen.
Dat dus. Even bimmercode aanslingeren :)

Even een tegengeluid (al ben ik het deels wel eens met wat er gezegd is): Stop-Start systemen zijn niet te vergelijken met het uitzetten en weer starten van de motor met de hand.

De onderzoeken die zijn aangehaald gaan uit van handmatig uitzetten en starten en inderdaad heeft dat door de benodigde brandstof voor het starten en het weer opladen van de accu daarna geen nut voor maar een beperkte tijd.

Als het stop-start systeem de motor uitzet dan zijn er een aantal verschillen die er allemaal voor zorgen dat de motor veel makkelijker weer start; vaak zelfs met maar een klein tikje van de startmotor ipv de motor echt weer aanzwengelen. Het verschilt per auto maar om er een paar te noemen: er wordt oliedruk onder druk opgeslagen (of er is een elektrische oliepomp die doorloopt) om zo de boel meteen goed gesmeerd te hebben en dus ook minder weerstand; vaak loopt er ook een elektrische koelwaterpomp door (zeker bij turbo's), het brandstof injectie systeem laat de druk niet wegvallen en er is dus direct brandstof beschikbaar, het stop-start systeem werkt samen met de opwarm- en warmhoudstrategie van het katalysator systeem (terwijl zelf uitzetten deze strategie doorbreekt wat veel extra brandstof kan kosten), etc.

Bij het starten is het ook anders want behalve puur de startmotor wordt de motor ook gestart door op 1 cilinder op net het juiste moment een verbranding te geven. Daardoor hoeft de startmotor soms de motor maar een paar graden te verdraaien en daarna pakt hij zelf al weer op. Dat kan met gewoon starten niet omdat het systeem dan o.a. die brandstofdruk niet paraat heeft. En verder komt stop-start me een slim accu systeem; de energie die net gebruikt is om de (extra lange levensduur startmotor) aan te drijven wordt niet meteen weer bijgeladen; het systeem zal wachten tot je een keer op de motor afremt en dan pas weer de accu verder opladen.

Kortom; het zit wel wat slimmer in elkaar dan de meeste denken en kan met een seconde al iets brandstof besparen.

Overigens het niet gebruiken van stop-start om daarmee de onderdelen te sparen heeft niet heel veel nut. Dat werkt wel met de startmotor (maar die gaat gewoon dezelfde levensduur mee als de startmotor op een auto zonder stop-start) maar op de accu heeft het weinig nut. De accu is meestal een duurder type maar vaak moet die juist die variabele ladingstoestand hebben zo nu en dan anders wordt die (echt of door de SW) afgeschreven. Hangt een beetje af van hoe het systeem is uitgewerkt en welke accu of accu-combi er is gebruikt. Ik zie geen voordelen van het niet gebruiken qua onderdelen; en die dure onderdelen zitten er toch in.

Wel is er een heel grote variatie van hoe "storend" de stop-start systemen zijn uitgevoerd. Ik heb een Mercedes (OM651 en OM654) gereden met automaat waar duidelijk de SW van de automaat en de stop-start niet goed op elkaar waren afgestemd. Ik hoor diezelfde klacht ook van sommige recente Renault's. Ik kan me de VW Polo herinneren die ook vrij lomp was (1.2 TDI). Maar er zijn ook zat auto's waar het heel goed werkt. In mijn Citroen Jumper met handbak werkt het heel goed bijvoorbeeld; en dat terwijl het systeem zwaar belast is want moet ook nog 2 huishoudaccu's op stroom houden. In de Alpine met DCT werkt het ook heel goed maar daar erger ik me wel aan dat het motorgeluid dan ineens wegvalt dus zet ik het alsnog vaak uit.
Kortom; stoor je eraan dan zet het uit. Stoor je er niet aan laat het dan lekker.
Dit is zonder twijfel één van de beste reacties die ik in tijden heb gelezen. Technisch goed onderbouwd, zonder de les te willen lezen.

Wij hebben een hybride waar het uiteraard perfect en soepel werkt. Je rijdt de eerste meter elektrisch en zonder dat je het merkt slaat de motor aan.

De andere auto heeft een start stop systeem en daar ben ik nu volledig aan gewend, vind het wel prima werken. Lekker rustig bij het verkeerslicht.

Uit, gewoon irritant. En de besparing is minimaal. Een draaiende onbelaste motor verbruikt bar weinig die korte tijd.

Ik neig steeds meer naar uit zetten, de airco stopt er ook mee als de motor uit gaat en dat vind ik hinderlijk.

Gebruik al jaren het start stop systeem, bevalt mij prima, Heb er ook nog nooit prolemen mee gehad.
theoretish zal de slijtage wellicht groter zijn. in de praktijk valt dat echt wel mee.
Natuurlijk valt de oliedruk weg, maar de lagers staan niet gelijk droog.er is altijd nog een oliefilm aanwezig, die dat start moment prima kan opvangen.
Startmotoren en start accu's zijn zwaarder uitgevoerd, dan normale exemplaren.

Aanvulling op het ingetrapt houden van de kopeling. Het druklager slijt niet alleen sneller, maar je duwt ook de krukas continue naar een kant, weg van de versnellingsbak. Nu zitten er daar op wel axiaalagers voor op de krukas, maar of die heel ruim bemeten zijn daarvoor.

Laatst bewerkt:
Aanvulling op het ingetrapt houden van de kopeling. Het druklager slijt niet alleen sneller, maar je duwt ook de krukas continue naar een kant, weg van de versnellingsbak. Nu zitten er daar op wel axiaalagers voor op de krukas, maar of die heel ruim bemeten zijn daarvoor.

Ik twijfel hier niet aan en had ook ruim 30 lang de gewoonte om bij stilstand de voet op de koppeling te houden, maar dat heeft in al die jaren nooit geleidt tot aanverwante mankementen. Toch ben ik die gewoonte sinds een tijdje aan het afleren en zet de bak en koppeling meestal in z'n vrij bij een stoplicht.

Ik denk dat vooral de rijstijl en de mate van optrekken, schakelen, koppelen (ik krijg de rillingen van mensen die met slippende koppeling optrekken!!) belangrijk is voor de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de techniek. Mijn vorige auto heb ik zonder serieuze problemen van 176.000 naar bijna 260.000 km gereden en had in het begin mijn twijfels over de hoog aangrijpende koppeling maar dat is in al die tijd eigenlijk nooit een probleem geworden.

Laatst bewerkt:
Probleempje wat wel eens bij BMW B38 en PSA motoren voor komt.

Grappig, ik wilde dezelfde vraag stellen. Mijn Verso met cvt automaat heeft ook een start-stop systeem dat je niet makkelijk kan omzeilen door de koppeling ingetrapt te houden. Dat leidt ertoe dat de auto soms op hele onhandig momenten afslaat. Bijvoorbeeld als je van D naar R wilt schakelen, maar ook wanneer je net moet stoppen voor een rotonde, maar daarna snel de rotonde op moet.

Ik heb al ontdekt dat het systeem alleen werkt als je het rempedaal ver genoeg indrukt, maar het is echt balanceren. Uitzetten moet steeds opnieuw en dat is er bij mij nog niet ingesleten. En aan de andere kant, bij een langere stop vind ik het nuttig dat de motor afslaat.

Kortom, ik heb er ambivalente gevoelens bij.

Terug
Bovenaan