Stap maken naar hybride of elektrisch voor 10k budget (Honda Insight vs Renault Zoe)

A

Anoniem

Guest
Ik wil graag de stap maken naar hybride of elektrisch rijden, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat het beste is.

Mijn budget is 10.000 euro maar minder is natuurlijk mooi meegenomen. Ik hoop minimaal 5 jaar met de auto te kunnen doen.

Ik verwacht dagelijks 18km te zullen rijden (woonwerk) en ongeveer 1 of 2x per maand een rit van 150-200km.
Om de verwachte reactie voor te zijn; ja, voor woonwerk is fietsen ook een optie en met mooi weer zal ik dat zeker doen ;)
Maar ik heb tegenwoordig steeds vaker dat een auto handig zou zijn en inmiddels laat het budget dat ook toe.

Ik overweeg 2 auto's, de Renault Zoe als elektrisch en de Honda Insight als hybride. Wellicht een beetje appels en peren, maar elektrisch rijden spreekt mij erg aan en voor mijn budget zijn de opties dan ofwel de lelijkste auto ooit gemaakt (Nissan leaf oud model) of de Renault Zoe. En qua hybride kom ik niet veel verder dan Priussen met 200k km's, Aurissen en dus de Insight. Ik vind de Insight een heel mooi model en deze zijn ook het gunstigst geprijsd zag ik. Voor 9000 euro heb je al een model uit 2012 met rond de 100k km's.

Voordeel Zoe is natuurlijk de subsidie. Groot nadeel vind ik de batterij lease. Als ik die kosten mee weeg dan doet dat het brandstof''voordeel'' t.o.v. een benzine auto wel teniet in mijn optiek. Helaas kan ik niet thuis laden, alleen op mijn werk.

Voordeel van de Insight vind ik de betrouwbaarheid en de zuinigheid. In hoeverre zijn de dagelijkse korte stukken een probleem voor een hybride?

Wat zouden jullie doen? Doorsparen voor batterij koop is natuurlijk ook nog een optie bij de Zoe.
Misschien is mijn budget toch niet goed genoeg voor elektrisch rijden vooralsnog.
Vandaar de optie om dan eerst maar een paar jaar hybride te rijden en dan over 3-5 jaar alsnog elektrisch te gaan rijden.

Ik zou nog even wachten met elektrisch rijden. Want als je voor een Zoe gaat, met accuhuur, zou ik wel voor de 41kWh gaan en die heb je ongeveer vanaf 12,5k.

Barri zei:
Ik zou nog even wachten met elektrisch rijden. Want als je voor een Zoe gaat, met accuhuur, zou ik wel voor de 41kWh gaan en die heb je ongeveer vanaf 12,5k.

Dat is ook een optie inderdaad. Kan daar even voor doorsparen maar misschien is er dan geen subsidie budget meer.

Er zijn, wat mij betreft, wel meer volledig EV opties mogelijk, met jouw gebruik én geen gedoe met accuhuur.

Bijvoorbeeld een voormalige Car2Go Smart.

https://www.autotrack.nl/a/smart-fortwo-elektriciteit-2014-52121144

Of, als snelladen onderweg gewenst/noodzakelijk is: de drieling IMiev?C-zero/I-on.

Het is, kennelijk, nog steeds interessant om zo'n auto te importeren...

citroen-c-zero-4-persoons-8-880-6-880-na-milieusubsidie.jpg

https://www.autowereld.nl/citroen/c-zero/4-persoons-8-880-6-880-na-milieusubsidie-35801668/foto.html

of ga voor écht incourant maar wél eigendom over de batterij: de Fluence.:p

https://www.autotrack.nl/a/renault-fluence-z-e-elektriciteit-2012-52067611

als je thuis niet op je eigen oprit kan laden, zal ik er nog maar eens heel goed over nadenken. De Honda Jazz is er ook als Hybride en er is ook nog een Chevrolet volt/ Opel Ampera die voordelig elektrisch rijden, maar als de benzine motor het over gaat nemen, dan kan het zegeltjes sparen beginnen. Ik denk dat deze voor gunstige prijzen te koop staat dan de prius 3e generatie

https://www.youtube.com/watch?v=B_ySRO43kzM&t=31s

Met zowel de Honda Insight als de Renault Zoe heb ik gereden. Beide auto's staan bekend als heel betrouwbaar. Beide auto's zijn gewoon goede keuzes. Wat ik zelf jammer aan de Insight vond waren de erg goedkoop aandoende plastics in het interieur, en dat de auto bij hogere snelheden niet erg stabiel en vrij lawaaiig was. Bij lagere snelheden is het wel een plezierige auto.

Eigenlijk zou ik nog even doorsparen voor een Zoe facelift model vanaf september 2016 met 41 KWh accu. Niet alleen heb je dan veel meer bereik, maar is ook mooier gemaakt en afgewerkt. Wat fijn aan de Zoe is dat de auto een hele soepele, en stille aandrijflijn heeft, het comfort is ook goed.

Dank voor de reacties!

@Frits, een CRZ is volgens mij een handbak en ik wil wel graag een automaat

@Durashift, dank voor het meedenken. Dat trio IMiev/C-zero/I-on is wel grappig. Maar volgens mij krijg je met een Zoe wel wat meer auto dan bij die 3 (om over de Smart nog maar te zwijgen :p )

@Auto encyclopedie, interessant maar ik kom welgeteld 1 Chevrolet tegen op Autotrack en 10 Ampera's. En de Amperas onder mijn budget hebben allemaal dikke km-standen helaas.

@ak2, ik heb allebei de auto's ook bereden en vind ze echt top rijden. De Insight vind ik echt een prachtige auto (volgens mij ben ik 1 van de weinigen.. ).

In hoeverre is het rijden van korte stukken een probleem voor de Insight verwachten jullie?

Ik vind de mogelijkheden voor mijn budget op het gebied van elektrisch nog niet heel aantrekkelijk als ik eerlijk ben. Ik neig eigenlijk meer en meer naar toch maar gewoon een Insight kopen en daar de komende 3-5 jaar in rijden. Hopelijk is de elektrische markt dan binnen die 3-5 jaar dusdanig aantrekkelijk geworden qua occassions dat er voor 10k wat te krijgen is waarbij de accu wel eigendom wordt en het bereik meer is dan een rondje om een dikke boom.

@hieronder, Honda Jazz voeg ik toe aan mijn lijstje! Interessante auto ook.

Als ik niet thuis kon laden zou een imo EV geen optie zijn.

Is een hybride Honda Jazz iets? Ik zie er 3 met <100k km voor minder dan 10k euro, model is niet zo uitgesproken als een Insight of een Prius:

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/151353053/Android?s=3-3-0-0-1-1&portals_amount=2&portals_dealersite=0&sorteren=df-a&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/149869797/Android?s=3-3-0-0-1-2&portals_amount=1&portals_dealersite=0&sorteren=df-a

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/149324404/Android?s=3-3-0-0-1-3&portals_amount=1&portals_dealersite=0&sorteren=df-a

Puur financieel heb je volgens mij niet veel aan hybride of EV. Praktisch ook niet.

De EV is te duur om lekker terug te verdienen op je weinige kilometers en te lastig met de 200km ritjes.

Hybride met zo'n 7000km per jaar lijkt me ook nadelig. Je biedt op tegen ex-dieselaars die soms 4 keer zoveel rijden. Jij hebt misschien max €600 kostenbesparing met hybride (4 ipv 9 (!!) L/100km) een veelrijder bespaart zo meer dan €1500 per jaar. De veelrijder wil dus flink betalen voor hybride wagens

De kortere stukjes zullen niet snel een probleem zijn.

Tegenwoordig is het overdag bijna overal 100 km per uur, de Honda Insight vind ik niet zo fijn bij 120 km per uur en meer. Ik ben zelf auto's gewend die een stuk stabieler op de weg liggen bij hogere snelheden, en ook duidelijk stiller zijn. Bij 100 km per uur gaat het echter prima met de Honda Insight

Gezien het geringe gebruik ga je denk ik niet veel/ niets besparen op een hybride, t.o.v. een gewone benzine auto.

Hybrides zijn door de accu zwaarder, en zijn duurder in de motorrijtuigenbelasting en verzekering. Ze zijn nu populair dus duurder in aanschaf dan een gewone benzine auto.

Dat neemt niet weg dat een Honda Insight een hele goede koop is, en zeker een aanrader. Ik zou dan ook kijken naar de Toyota Auris hybride van de eerste generatie, het materiaal gebruik is beter, en de auto staat op een C segment platform, en niet op het onderstel van de B segment Honda Jazz.

ak2 zei:
De kortere stukjes zullen niet snel een probleem zijn.

Tegenwoordig is het overdag bijna overal 100 km per uur, de Honda Insight vind ik niet zo fijn bij 120 km per uur en meer. Ik ben zelf auto's gewend die een stuk stabieler op de weg liggen bij hogere snelheden, en ook duidelijk stiller zijn. Bij 100 km per uur gaat het echter prima met de Honda Insight

Gezien het geringe gebruik ga je denk ik niet veel/ niets besparen op een hybride, t.o.v. een gewone benzine auto.

Hybrides zijn door de accu zwaarder, en zijn duurder in de motorrijtuigenbelasting en verzekering. Ze zijn nu populair dus duurder in aanschaf dan een gewone benzine auto.

Dat neemt niet weg dat een Honda Insight een hele goede koop is, en zeker een aanrader. Ik zou dan ook kijken naar de Toyota Auris hybride van de eerste generatie, het materiaal gebruik is beter, en de auto staat op een C segment platform, en niet op het onderstel van de B segment Honda Jazz.

Is dit dan wat? Staat wel dat er onderhoud nodig is, misschien kan ik dat erbij onderhandelen.

https://www.autotrack.nl/a/toyota-auris-benzine-2011-52069871

Lonen zal een auto nooit, dan kan ik natuurlijk net zo goed niets kopen :p Maar als het dan aankomt op zuinig rijden, automaat en enigszins comfort dan kom ik toch wel bij de genoemde modellen uit.

Bij dit budget en wensen zoals , degelijke automaat, zuinig en comfortabel kom je snel uit bij Hybride auto's als de Honda Insight, Toyota Auris of de elektrische Renault Zoe.

De getoonde Toyota Auris zou best heel geschikt kunnen zijn.

(Als verbruik minder belangrijk is dan is de Renault Megane met 2.0 Nissan motor en Japanse CVT automaat nog een optie.)

In latere bouwjaren krijg je meer aanbod in automaten, maar die liggen boven het budget. En was de techniek van automaten met dubbele koppeling sterk verbeterd.

Honda Civic Hybrid heb je ook nog. Sedan vorm (batterij pakket zit wel tegen de rugleuning aan, dus die doorgang ben je kwijt).

7 - 8 duizend euro heb je ze al met niet al te veel kilometers.

Is een Lexus ct niet zo rond je budget te vinden? Is een Prius in een wat minder lullige verpakking.

Hoe betrouwbaar is de volkswagen jetta hybride eigenlijk?
Je kan ook kijken naar een Toyota Yaris

De dacia spring is na subsidie nieuw 15000, valt dat te doen? Qua afstanden prima en kosten daarna verwaarloosbaar. Geen wegenbelasting, weinig onderhoud, lage stroomkosten.
Moet je op je werk betalen voor het opladen?

beksie zei:
De dacia spring is na subsidie nieuw 15000, valt dat te doen? Qua afstanden prima en kosten daarna verwaarloosbaar. Geen wegenbelasting, weinig onderhoud, lage stroomkosten.
Moet je op je werk betalen voor het opladen?
Maar wel even 50% boven budget.

Zou me niet verbazen als de kosten over de looptijd lager zijn dan met een hybride, moet je het alleen wel kunnen financieren.
Zou de moeite zijn om op een rij te zetten. Hangt ook af van welke kosten je voor elektriciteit moet betalen. Als je dat bij de baas gratis kan doen heb je nauwelijks nog variabele kosten.

Zou, in dit geval, Private Lease een optie kunnen zijn van de Zoë of de Spring, de Zoe is wel duurder!
1) https://www.vanmosselvkv.nl/renault/private-lease-aanvraag/?plm_id=5674&utm_term=zoe%20private%20lease&utm_campaign=Renault+Private+Lease&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=8929276942&hsa_cam=1628989118&hsa_grp=107653158656&hsa_ad=567897936441&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-339833477223&hsa_kw=zoe%20private%20lease&hsa_mt=e&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&hic_camp=1628989118:107653158656:567897936441&gclid=CjwKCAiA6seQBhAfEiwAvPqu1_7yAEujAGJiigJt8J61ietIXtlPQ8taSzj59nAjFCNWRdZDFVmlhRoCWucQAvD_BwE
2) https://www.vanmosselvkv.nl/renault/private-lease-aanvraag/?plm_id=5674&utm_term=zoe%20private%20lease&utm_campaign=Renault+Private+Lease&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=8929276942&hsa_cam=1628989118&hsa_grp=107653158656&hsa_ad=567897936441&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-339833477223&hsa_kw=zoe%20private%20lease&hsa_mt=e&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&hic_camp=1628989118:107653158656:567897936441&gclid=CjwKCAiA6seQBhAfEiwAvPqu1_7yAEujAGJiigJt8J61ietIXtlPQ8taSzj59nAjFCNWRdZDFVmlhRoCWucQAvD_BwE

Laden kan helaas niet gratis op de zaak dus die kosten komen er wel bij ben ik bang.

Snap ik wel van de baas, zou mooie secundaire arbeidsvoorwaarde kunnen zijn. Voor een bedrijf kan het stuk goedkoper zijn dan privé.

Dan zou ik voor de insight gaan. Die vind je al fijn en wat ik ervan heb gezien heel betrouwbaar.

Ga voor de Insight, dank allemaal voor de input :) Ev is misschien over een jaar of 3 een optie voor mijn budget.

Ik wil gaan proefrijden in deze:
https://www.misker.nl/occasions/28837244/Honda_Insight_1_3_Exclusive__HYBRID_automaat__

Hoop wel nog iets van de prijs af te kunnen praten. Vind hem eigenlijk net te duur.

ak2 zei:
Bij dit budget en wensen zoals , degelijke automaat, zuinig en comfortabel kom je snel uit bij Hybride auto's als de Honda Insight, Toyota Auris of de elektrische Renault Zoe.

De getoonde Toyota Auris zou best heel geschikt kunnen zijn.

(Als verbruik minder belangrijk is dan is de Renault Megane met 2.0 Nissan motor en Japanse CVT automaat nog een optie.)

In latere bouwjaren krijg je meer aanbod in automaten, maar die liggen boven het budget. En was de techniek van automaten met dubbele koppeling sterk verbeterd.

Ik zou toch niet op mijn gemak zijn met een Toyota Auris of Prius. De kans is vrij groot dat je katalysator gejat wordt, of anders heel je auto. Dat zijn geen sporadische voorvallen meer he, sommigen komen meermaals aan de beurt. Goeie auto's maar nee bedankt.

Terug
Bovenaan