Spyker: een dollemansrit. beschouwing van de 'tweede' generatie Spyker

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Dit boek is er al een tijdje: het was gepresenteerd in 2009. Maar gezien de huidige ontwikkelingen rond het merk viel het me op om op de boekenplank een plaats te geven.
Het boek gaat vooral in op het ‘nieuwe’ Spyker, dat door Maarten de Bruijn en Victor Muller aan het begin van deze eeuw nieuw leven werd ingeblazen. Op een toegankelijke manier nemen financieel journalisten Maarten van der Pas en Robert van den Oever je mee langs de ontwikkeling van het merk waarbij uiteraard de opkomst van de schitterende automobielen maar ook de financiële uitdagingen aan bod komen. In 2006 nam het bedrijf het Midland Formule-1 team over, maar dat leidde tot een financieel debacle en in september 2007 werd het team weer verkocht.
Ook het merk zelf kende vanaf dat moment een bedrijfseconomische rollercoaster waarbij het merk steeds weer op het randje van voortbestaan balanceerde. De auteurs bestuderen de financiële methoden die Victor Muller gebruikte om het merk te behouden.
Ik vond het boek gemakkelijk te lezen en door de inhoud boeiend. Het geeft een mooie blik achter de schermen van een Nederlandse autobouwer, interessant om te lezen.

Maarten van der Pas en Robert van den Oever. Spyker: een dollemansrit, 2009
ISBN: 9789046805480
DMjvQ9c.jpeg

Ik kreeg het onlangs van mijn vrouw. Fascinerend om te lezen (uit het nieuws had ik indertijd natuurlijk al het een en ander meegekregen).

Toevallig heb ik net twee weken geleden dit boek aangeschaft, op een rommelmarkt voor een euro... Nog voordat het nieuws van de heropleving bekend werd dus. Ik ga hem zeker nog eens lezen, maar ik heb nog een stapel met leesvoer die eerder aangroeit dan dat hij slinkt! :LOL:

Toevallig heb ik net twee weken geleden dit boek aangeschaft, op een rommelmarkt voor een euro... Nog voordat het nieuws van de heropleving bekend werd dus. Ik ga hem zeker nog eens lezen, maar ik heb nog een stapel met leesvoer die eerder aangroeit dan dat hij slinkt! :LOL:
Herkenbaar. Vandaag La Lancia gekocht via marktplaats.Ik heb er tien naast min bed liggen en zeker nog 30 waaraan ik nog moet beginnen.

Sluit ik me bij aan. Graag nog een paar uren aan de dag knopen om leuke boeken te lezen! :)

Dit boek is er al een tijdje: het was gepresenteerd in 2009. Maar gezien de huidige ontwikkelingen rond het merk viel het me op om op de boekenplank een plaats te geven.
Het boek gaat vooral in op het ‘nieuwe’ Spyker, dat door Maarten de Bruijn en Victor Muller aan het begin van deze eeuw nieuw leven werd ingeblazen. Op een toegankelijke manier nemen financieel journalisten Maarten van der Pas en Robert van den Oever je mee langs de ontwikkeling van het merk waarbij uiteraard de opkomst van de schitterende automobielen maar ook de financiële uitdagingen aan bod komen. In 2006 nam het bedrijf het Midland Formule-1 team over, maar dat leidde tot een financieel debacle en in september 2007 werd het team weer verkocht.
Ook het merk zelf kende vanaf dat moment een bedrijfseconomische rollercoaster waarbij het merk steeds weer op het randje van voortbestaan balanceerde. De auteurs bestuderen de financiële methoden die Victor Muller gebruikte om het merk te behouden.
Ik vond het boek gemakkelijk te lezen en door de inhoud boeiend. Het geeft een mooie blik achter de schermen van een Nederlandse autobouwer, interessant om te lezen.

Maarten van der Pas en Robert van den Oever. Spyker: een dollemansrit, 2009
ISBN: 9789046805480
DMjvQ9c.jpeg
Wat is je mening over Victor Muller nu je het boek hebt gelezen?

Cash in Spyker. Door wie?

Volodymyr Nosov​

Founder and President at W Group | 35 million customers globally | Honorary Consul of Ukraine in the Balearic Islands | Owner and chairman of the Supervisory Board of FC “Metalist 1925.

"I am proud to share that I’ve become a co-owner of Spyker Cars, and that this iconic automotive brand is joining the W Group ecosystem.

Spyker has a remarkable history. An aviation heritage, legacy built by engineers, craftsmen and visionaries who never followed the crowd.

At W Group, we aims to bridge the gap between Web3 technologies and established Web2 businesses. Together, we are also launching Spyker Digital - where automotive craftsmanship meets the technologies of the future (stay tuned for more:).

Thrilled to begin this journey together with Victor R. Muller and the whole team.

I am incredibly proud of this moment"

For Spyker.
For W Group.
For the journey ahead.

Fasten your seatbelts. The journey is about to begin.

Verrassend dat Autoweek op de FP (nog) geen aandacht heeft gegeven aan de Spyker doorstart i.c.m. een Crypto ondernemer. Het is een typisch vrijdagmiddag bericht: gegarandeerd >222 dampende reacties tijdens het weekend.

30 Juli, Podcast van Paul van Riessen (oud-hoofdredacteur van Quote) met Victor Muller.
Voor menigeen een eyeopener.

('zo blut dat ik 'buiten' moest slapen / de spaarpot van kids moest omkeren voor brandstof om ze naar school te brengen')

Check Spotify en laaf je aan zijn bluf, lingo, pieken & dalen.

Karretje dat in Augustus wordt geintroduceerd kost 1,5 mio. Euro's.
90% van de eerste 25 gaan naar de USA. Dr Dre enzo.

Nog 14 nachtjes slapen:

Laatst bewerkt:
Ben erg benieuwd. Gisteren hoorde ik dat de zoon van een vriend van mij de afgelopen periode bij Spyker had gewerkt. Hij was gevraagd voor de elektronica. Een ware race naar de deadline van het verschepen want ze hebben in die periode soms dag en nacht doorgewerkt. Allemaal met gepassioneerde en capabele mensen. Die vriend van mij heeft Victor Muller ook gesproken en ook bij hem spatte de passie er nog steeds vanaf.

Victor Muller en Spyker worden vaak neergesabeld, maar ik vind het geweldig dat er nog iemand is die zich gepassioneerd inzet voor de heritage van Spyker.

De onthulling nadert, dan de reacties afwachten en vermarkten. Dat laatste zal wederom de grootste uitdaging zijn vermoed ik. Hopelijk nu een keer een happy end.

Terug
Bovenaan