Spot van het Jaar 2023 | Gewoon Dirk (Toyota Cressida Stationwagon) is de winnaar!

1 72grande - Talbot Simca 2 Litres
2 Gewoon Dirk - Toyota Cressida Stationwagon De Luxe
3 MCW - Fiat 128 SL
4 929V6 - Panhard CD Rallye
5 afentoe - Lancia Bèta

1. Gewoon Dirk - Toyota Cressida Stationwagon De Luxe
  2. Pjötr - Skoda 120 LS
  3. D oh - Vauxhall Chevette
  4. Pjötr - Opel Senator 2.5i
  5. afentoe - Lancia Beta Berlina

1 afentoe - Lancia Beta Berlina
2 Gewoon Dirk - Toyota Cressida Stationwagon
3 72grande - Chrysler Simca 2 Litres
4 MWH - Autobianchi Bianchina Panoramica Pick-up
5 929V6 - Panhard CD

Die Mustang van XBXG is ook leuk maar zelf voor mij als forummer net iets teveel 'gewoon' een Mustang ondanks het bijzondere feit dat ie in Amsterdam gebouwd is!

1. Vauxhall chevette- D oh
2. Borgward P100- XBXG2
3. Ford taunus- Louisz
4. Daihatsu charade- HarmenA
5.Peugeot 204- 72grande

Het was weer even grof schiften, er waren er zeker meer dan 5 die ik een plekje in de top gun!

1. 929V6 - Subaru R2
2. Escher - Sunbeam Rapier Series I
3. HarmenA - Daihatsu Charade Turbo Diesel Van
4. Gewoon Dirk - FSC-Lublin Zuk A15M
5. D oh - Vauxhall Chevette

1. Daihatsu Charade TD Van 5d - Harm A
2. Toyota Cressida station - Gewoon Dirk
3. Volvo 145 Express - rsaza
4. Vauxhall Chevette - D Oh
5. Ford 17m bestel - Citroen AZU

De Daihatsu vanwege de unieke combinatie van TD, 5 deurs VAN, ONK. En dan ook nog dik 30 jaar overleven. Geldt ook wel voor de Cressida. Zag je toen al nauwelijks als stationcar, totaal niet geliefd en toch blijven bestaan. De Volvo en de Ford omdat het knap is dat zulke gebruiksvoorwerpen er na 50 jaar nog zijn. Tot slot de Vauxhall, de Kadett voor de man die geen Kadett wilde. Weinig verkocht, toch overleefd.

Mooie plaatjes, fotografen!!

Mijn top 5:

1.72grande- Chrysler Simca 2 litres.
2.Gewoon Dirk- Toyota Cressida Stationwagon.
3.Rutger DC-Mitusbishi Starion.
4.HarmenA-Daihatsu Charade Turbo Diesel Van.
5. D oh-Vauxhall Chevette.

Allemaal mooie spots verder. (y)

Ik zie 'bonuspunten' in de topicnaam staan, dat lijkt recentelijk te zijn toegevoegd? In de startpost staat daar niets over. Volgens mij was daar vorig jaar ook al vanaf gestapt (ik heb het nut ervan ook nooit begrepen, maar het is wel een complicerende factor bij het tellen van de stemmen).

Ik zie 'bonuspunten' in de topicnaam staan, dat lijkt recentelijk te zijn toegevoegd? In de startpost staat daar niets over. Volgens mij was daar vorig jaar ook al vanaf gestapt (ik heb het nut ervan ook nooit begrepen, maar het is wel een complicerende factor bij het tellen van de stemmen).
Hmm, ik heb redelijk klakkeloos de openingspost van de wedstrijd van vorig jaar gekopieerd en er geen erg in gehad dat de regel die er eerdere jaren wel in stond is verdwenen. Het gaat erom dat iedere inzender die zelf ook stemt er vijf punten per inzending bij krijgt, om zo de kans wat kleiner te maken dat iemand die zelf geen punten heeft uitgedeeld de meeste punten krijgt voor een van diens inzendingen.
Voor mij is dat overigens geen complicerende factor bij het tellen.

Toen ik in 2021 de telling deed, vond ik die 5 punten maar lastig, althans het was niet duidelijk of je (waar relevant) voor beide ingezonden foto's 5 punten moet bijtellen, of alleen voor de hoogst scorende. Ik meen nu in jouw uitleg te lezen dat het voor beiden moest?

En als je een top-10 samenstelt, dan kom je bij spots met betrekkelijk weinig punten, en daarbij wegen die 5 punten onevenredig zwaar (naar mijn bescheiden mening). In 2021 viel ik met 14 punten (dus los van die extra 5) net buiten de top-10, 5 extra is dan relatief erg veel.

Maar goed, ik had mij die complicaties dus ingewikkelder herinnerd dan het werkelijk is. :)

De link naar de 2021 verkiezing in de startpost verwijst trouwens naar de verkiezing van 2020, dat moet naar deze zijn: https://www.autoweek.nl/forum/threads/spot-van-het-jaar-2021-stemmen-maar.8914

Ik hoop dat het uiteindelijk voor iedere inzender een drijfveer is om toch even te komen stemmen, dan vallen die verschillen ook weer weg.

Ik heb de link aangepast, bedankt! (y)

2. Pjötr - Skoda 120 LS
3. Rutger DC - Mitsubishi Starion 2.0 Turbo EX
4. 929V6 - Panhard CD
5. 72grande - Talbot Simca 2 Litres

Een jaren '70 Japanse stationwagen is natuurlijk al een zeldzaamheid, maar dan ook nog origineel Nederlands en in het geel, geweldig!

De Skoda 120, een heerlijke zeldzame curiositeit.

Voor de Mitsubishi Starion heb ik een enorme zwak, alleen dan wel één in een mooie staat. Was het een 'wide body' geweest in een fraaie staat, dan was die wellicht wel als eerste geëindigd.

Allereerst 929V6 bedankt voor de organisatie van de SVHJ erkiezing, is ieder jaar erg leuk om aan mee te doen.
En toen had ik een shortlist gemaakt met 12 auto's erop van evenzoveel forumgenoten.
Dat werd hakken in de favorieten, altijd moeilijk.
Ga ik dan voor 1 spot per land van herkomst? Helaas, ook daar meer dan 5 landen plus dat er meerdere erg sterke inzendingen uit 1 land kunnen komen. Lastig dit.
Na lang wikken en wegen tot de volgende top 5 gekomen.

1. 929V6 - 1964 Panhard CD Ik zou een gat in de lucht springen als ik zelf zoiets tegen zou komen, gelukkig rij ik een cabrio.
2. MWH - 1954 Arnolt-Bristol 404 Bolide Wat een gewaarwording moet dat zijn om zoiets te zien rijden, niet precies te weten wat je ziet om vervolgens het kenteken op te zoeken en nog wat blijer te worden.
3. Rutger DC - 1982 Mitsubishi Starion 2.0 Turbo EX Altijd al een zeldzaamheid geweest, zo desolaat op een industrieterrein geeft een berg extra karakter.
4. D oh - 1979 Vauxhall Chevette De foto geeft hier de doorslag om 'm op 4 ipv 5 te laten eindigen. Mooi vastgelegd en ook leuk hoe de auto de aandacht trekt van iedereen op de foto.
5. Pjötr - 1978 Skoda 120LS Wat gaaf dat zoiets nog bestaat, en nog wel met ONK!

Voor wat het waard is bestond mijn top 12 verder nog uit de volgende inzendingen:
Louisz - Toyota Crown
Jay DoubleYou - MB 170S
MCW - Fiat 128SL
CitroënAZU - VW Passat
Escher - Sunbeam Rapier
Afentoe - Lancia Beta
XBXG2 - Borgward P100

1. citroenAZU - Volkswagen Passat L
2. HarmenA - Daihatsu Charade Turbo Diesel Van
3. MCW - Fiat 128 SL
4. Gewoon Dirk - Toyota Cressida Stationwagon De Luxe
5. 72grande - Talbot Simca 2 Litres

1e plaats: Escher - Sunbeam Rapier
2e plaats: 72grande - Chrysler-Simca 2 Liters
3e plaats: louisz - Toyota Crown
4e plaats: MCW - Wolseley 16/60
5e plaats: citroenAZU - VW Passat

Mijn top 5!
1. afentoe - Lancia Beta
2. Gewoon Dirk - Toyota Cressida
3. citroenAZU - Ford Taunus Bestel
4. 72grande - Chrysler Simca 2 litres
5. louisz - Toyota Crown

Eervolle vermeldingen:
Pjötr - Skoda 120
Rutger DC - Mitsubishi Starion
MCW - Fiat 128

1. louisz - Toyota Crown
2. HarmenA - Daihatsu Charade Turbo Diesel Van
3. D oh - Vauxhall Chevette
4. Gewoon Dirk - Toyota Cressida Stationwagon De Luxe
5. MCW - Fiat 128 SL

2. 72grande - Talbot Simca 2 litre
  3. Rutger DC - Mitsubishi Starion 2.0 Turbo EX
  4. D oh - Vauxhall Chevette
  5. afentoe - Lancia Beta Berlina

O oeps, helemaal vergeten, ik ga nu even gauw een top vijf samenstellen als dat nog zin heeft. :D

1. 72grande Chrysler-Simca 2 Liters
2. Gewoon Dirk - Toyota Cressida
3. louisz - Toyota Crown
4. D oh - Vauxhall Chevette
5. Peter O - Skoda 120

Net buiten de boot gevallen:
929V6 - Panhard CD
MCW - Wolseley 16/60 '65
MWH - AutoBianchi Bianchina Panoramica pickup

Laatst bewerkt:
En de trofee voor de Spot van het Jaar 2023 gaat naar....

tromgeroffel...

53440653502_26e174a076_b.jpg

Gewoon Dirk met de Toyota Cressida Stationwagon, die maar liefst 61 punten heeft opgeleverd! Gefeliciteerd!!!

Op de tweede plaats:

53086032009_852775205a_b.jpg

De door 72grande ingezonden Talbot Chrysler 2 Litres, met een eveneens respectabele 51 punten!

En op de derde plaats:

53421262015_c110029aa6_c.jpg

De door fotograaf D oh vastgelegde Vauxhall Chevette, goed voor 46 punten!

De rest van de top 10:

929V6 - Panhard CD Rallye: 35 punten
afentoe - Lancia Beta: 29 punten
HarmenA - Daihatsu Charade Van: 28 punten
louisz - Toyota Crown: 27 punten*
RutgerDC - Mitsubishi Starion: 18 punten
MCW - Fiat 128 SL: 17 punten
MWH - Arnolt-Bristol: 16 punten

* zonder bonus van 5 punten

Allemaal bedankt voor jullie mooie inzendingen, en ga dit jaar vooral zo door met spotten! (y)

Mooie uitslag! Dirk gefeliciteerd! Voor mij een verrassende uitslag, want in het buitenland loop ik altijd met een camera, maar thuis ga ik er nooit op uit om te spotten. Maar bij de wekelijkse boodschappen sprong die Chrysler-Simca dusdanig in het oog dat ik de smartphone erbij gepakt heb; en die maakte ook nog iets goeds van de belichting :cool:. Voortaan die smartphone er maar vaker bijpakken ;). En 929V6, dank voor de organisatie.

Weer een geslaagde verkiezing. Heb ook veel respect voor het geduld van 929V6 in verband met al die vragen over de regeltjes. Pff. ik zou mijn toetsenbord in tweeën slaan, daarom ook niet geschikt als organisator. Gewoon je vijf inzendingen insturen en klaar. Gefeliciteerd Dirk als terechte winnaar en complimenten voor alle andere inzenders!

Ik wilde ook nog even alle mensen bedanken voor alle stemmen op mijn spots! ;) (Vrij laat, ik weet het...)

Gefeliciteerd Dirk en bedankt voor het organiseren 929V6!

• Leuk
Waarderingen: XBXG
Terug
Bovenaan