Spoorstangeind vervangen, vraagje over afmetingen

hansanders

Startmotor
Bij de laatste oliewissel viel me op dat de hoezen van de stuurkogels open liggen.

Ik wil ze de spoorstangeinden (compleet) gaan vervangen, maar loop tegen het probleem aan dat er 2 varianten (afmetingen) voor mijn auto beschikbaar zijn.
Nu heb ik ze zelf al even pogen op te meten, maar weet niet hoe de afmetingen gehanteerd worden. Want ik kan alleen een match vinden als ik meet tot op het hart van de kogel (waar de moer en de bout zitten, zeg maar)

Mijn vraag is dus: hoe worden de afmetingen van stuurkogels / spoorstangeinden gehanteerd? En hoe kan ik nameten welke versie ik nodig heb?

Onderdelensites geven ook wel een vermelding van 'tot chassisnummer XXX' alleen wordt daar een letter-cijfer combinatie gegeven waarvan de letter niet voorkomt in mijn chassisnummer. Zou ik de letter negeren, dan klopt die aanwijzing weer precies niet met mijn meet methode (mocht die toch kloppen)

Wie kan mij in de juiste richting helpen?

Mocht het nog uitmaken, het gaat om een Octavia 1U, 18T motorcode AUM.
 
Je moet weten wat de diameter is van je kogel op de plek waar ze geklemd worden.
Dat is de rand waar de klembandjes (elastiek of metaal) omheen zitten geklemd. (uiteraard de metalen delen die er onder liggen)
Dit is een groef in het vaste deel en de diameter van de kogel vlak onder het conische gedeelte.

Dit kun je meestal alleen goed meten als de stuurkogel niet meer aan de fusee zit en de hoes er al af is.
Img_6068.jpg


Maar: hoe lang zijn die hoezen al kapot? Als dat al enige tijd is, is het misschien beter om gelijk de kogels te vervangen. Want dan hebben ze al geleden door alle vuil die er in terecht is gekomen en gaan ze vroeg of laat toch veel sneller dan normaal kapot.
 
Kogels compleet vervangen en daarna de auto ook even laten uitlijnen.
Bij Brezan of andere onderdelentoko kun je ze zo bestellen aan de hand van kenteken/chassisnummer.
Als het geleverde dan niet klopt is het hun probleem en kun je ze ook probleemloos, kosteloos en vlot omgeruild krijgen.
 
Ik wil ze idd compleet vervangen!

Maar ik krijg afmeting varianten van 75mm en 92mm. Beide varianten krijg ik zelf niet nagemeten (alleen langer) tenzij ik meet tot het hart van de kogel. Maar twijfel over die meet methode.

EDIT:ik bedoel dus dit. Alleen als ik de boel zo opmeet, kom ik op een match:



Ik wil de auto nadien idd uit laten lijnen.

n.b. bericht hieronder was een foutje van mij, heb ik reeds gerapporteerd.
 
Lengte wordt inderdaad de afstand tussen het hart van de kogel en het uiteinde gemeten

Willekeurige tekening van een willekeurig spoorstangeind:
3.63119-dt-spare-parts-4047755335359.jpg


Maar als je spoorstangeindes op lengte besteld (voor grotere, universelere toepassingen) wordt er ook op die manier gemeten.

btw: ik haal uit de eerste 2 zinnen van je startpost dat je de hoezen wilde vervangen.
Ik ben geen taalmekkeraar maar grammaticaal brengt het wat verwarring.
 
@Pobresh; super bedankt, bij deze is mijn vermoeden bevestigd! En dan weet ik nu zeker dat ik de 92mm variant moet bestellen. Ik had nog wel op gezocht in de hoop zo’n soort tekening te vinden, maar dat was mij dus niet gelukt.

Je hebt ook helemaal gelijk wat je opmerkingen betreft over hoe ik mijn vraag geformuleerd had. Ik heb de startpost aangepast. De verschillende terminologie had te maken met onkunde mijnerzijds. Aanvankelijk dacht ik dat het fuseekogels waren (ja ik sleutel nog niet zo heel lang) en nadat ik die correctie begrepen had dacht ik dat met stuurkogel en spoorstangeind hetzelfde bedoeld werd....

O.a. uit jouw foto maak ik op dat je kennelijk ook de kogel zelf los kunt vervangen. En dat wanneer je spreekt over stuurkogel vervangen idd zo’n ding reviseert zeg maar. En dat je dan los een hoes vervangt.
Kostentechnisch en gemakshalve vervang ik de spoorstangeinden compleet. Ik heb die van TRW besteld (die zitten er nu ook op zag ik, vermoedelijk nog origineel) en kosten nog geen 2 tientjes per stuk.

Excuus voor de verwarring, hopelijk is het nu duidelijk voor toekomstige lezers met dezelfde vraag.
 
Losse stuurkogels zijn zelden nog te krijgen. Die vind je soms voor oldtimers maar dan houdt t ook ver op.
Fuseekogels zijn vaak wel los te krijgen. Maar dat komt door de constructie van draagarmen waar ze aan zitten.

Nee de verwarring kwam doordat je over kogelhoesjes begon en vervolgens dat je die wilde vervangen :)
Als er had gestaan: Omdat de hoesjes kapot zijn wil ik de gehele kogels vervangen, was er geen verwarring van mijn kant geweest ;) (inmiddels staat dat er wel)
Kan gebeuren toch? :)

Je kunt de hoezen zelf ook gewoon vervangen. Dit doe je wanneer ze droogtescheuren vertonen of net aan lek zijn. Maar als ze al enige tijd kapot zijn kun je beter de kogels vervangen want anders is het uitstel van executie.
 
Je hebt gelijk @Pobresh ik had bij het nalezen gezien dat het verwarrend was en de tekst idd aangepast.

Goeie tip wat de hoesjes betreft; nu ben ik wel benieuwd of de kosten en de extra werkzaamheden van een hoesje (geen idee?) opwegen tegen de kosten van een complete spoorstangeind (12 euro)
 
Het scheelt je de kosten van de uitlijner.
De kogel gaat er dan immers niet af. Alleen los uit de conische passing en de hoes vervangen.
Probleem is alleen dat je soms een kogel tegen komt die toch beter vervangen had kunnen worden.

Een paar jaar geleden vroeg iemand me een setje hoesjes te vervangen. Aan de ene kant ging dat goed en was het vrij snel gebeurt.
Aan de andere kant was de kogel dusdanig versleten dat ik met mijn destijds beschikbare gereedschap(een kogelvork) de kogel bijna uit de spoorstang drukte met demonteren ipv de kogel uit zn conische passing te drukken (simpelweg was die er dus gewoon niet uit te krijgen)

Die kogel had sowieso al flink speling en ik heb uiteindelijk de eigenaar maar een nieuwe kogel laten kopen.

Maargoed je weet van te voren dus niet altijd wat je tegenkomt.
Beste is om vooraf eerst even te kijken of er speling op de kogels zit. Als je de hoezen alleen wilt vervangen. Bij speling op de kogels, gewoon kogels vervangen.
Altijd beide zeiden doen dan. Want je moet toch naar de uitlijner en ze zijn allebei net zoveel versleten.
 
Interessant, je kunt dus eigenlijk de complete spoorstangeinde / stuurkogel reviseren? Hoes kan vervangen worden, kogel zelf ook....

Ik herinnerde me ineens dat deze auto al eens een reparatie had ondergaan aan deze hoezen. Ben even in de facturen gedoken. Voorjaar 2017 heeft de auto nieuwe fusee kogelhoezen gekregen (links+rechts) en ook 1 rechter stuurkogelhoes.... De auto is toen idd niet uitgelijnd (was dus idd niet nodig)

Ik zag tijdens de reparatie van de spoorstangeinden dat de fuseekogelhoezen ook stuk zijn... :( :




Die hoezen hebben het allemaal dus nog geen 3 jaar volgehouden. Is dat normaal? Ik rij nog geen 10dKM per jaar.

Goed, hieronder de versleten spoorstang hoezen:





Nieuwe zitten erop:


Nu nog de fusee's vervangen. Ze zien er erg oud en vastgeroest uit (verrotte bouten etc) dus die moeten maar eens compleet vervangen worden. Ik heb daar zelf geen tijd meer voor omdat de APK binnenkort zal verlopen. Bovendien vond ik deze klus best tegenvallen, dus ik heb even niet veel fiducie in het zelf gaan sleutelen aan de fusee's. De complicatie was dat de van de linker spoorstangeind de bout op een gegeven moment doodleuk mee ging draaien met de moer. Dat ging nooit meer los komen. Bij inspectie van de nieuwe onderdelen viel me op dat de onderkant van de bout is uitgerust met een uitsparing voor inbus 6. Kennelijk is dat om dit probleem te voorkomen. Ik had dat echter nog nergens gelezen of gehoord toen ik me voorbereidde op deze reparatie. De bout was echter zo verrot en verroest en moest ik zoveel tegenkracht opvangen met een k*ttig inbus 6 bitje, dat het bitje al snel begon dol te draaien.... Gelukkig kon ik een slijper huren van de DHZ garage en heb ik 'm er gewoon afgezaagd. Ik heb tijdens het losdraaien geprobeerd de schroefdraden goed te te houden met kruipolie en de roest zoveel als mogelijk te verwijderen en schoon te maken met een staalborstel telkens - het mocht niet baten. Ik ben er totaal 3 uur mee bezig geweest (op de brug)

Wat me opvalt is dat de ijzeren delen waar die spoorstangeind aan vast zit erg scherpe randen heeft. Het verbaasd me eigenlijk ook weer niet dat die hoezen geen lang leven hebben: ze schuren telkens langs dat scherpe ijzer. Ik zag dat Moog daar voor een bepaald model van Peugeot waar ze overmatig slijten, een oplossing voor heeft gevonden door er een plastic plaatje tussen te monteren. Daar 'wrijft' de hoes dan overheen zonder weerstand of schuren.
 
Ja ze komen soms erg lastig los. Die inbussen zijn niet altijd even praktisch omdat er een hoop rotzooi komt. Maar ook bij schokdempers zit er vaak zo'n inbus. Ondanks dat die vaak veel beter beschermd liggen, draaien die ook nog wel eens dol.
Fijnste gereedschap wat je dan kan hebben is een slagmoersleutel.

Maar het is gelukt, daar gaat het om!

Wat betreft die fuseekogelhoezen en t feit dat ze al na enkele jaren kapot zijn: Kwaliteit van universele hoesjes is altijd minder goed dan nieuw. Als ze al daadwerkelijk vervangen zijn.

Ik zou overigens de fusees zelf lekker laten voor wat het is, die kunnen een autoleven lang mee (gietijzer)
En alleen je draagarmen vervangen of zelfs enkel de fuseekogels, die zitten met 3 boutjes aan de draagarmen vast. Maar dan moet je even controleren hoe de rubbers van je draagarmen er aan toe zijn. Alles los vervangen kan ook. Maar een nieuwe draagarm kost de wereld niet en is vrij snel en simpel te monteren.

Overigens moet er dan eveneens worden uitgelijnd. Dus wellicht is het handig om dat zo snel mogelijk te doen en vervolgens de auto uit te laten lijnen.
 
Direct even het juiste gereedschap gaan gebruiken en niet eerst gaan klooien met sleutels en inbusjes, dat geeft in de praktijk toch alleen maar een hoop frustratie, gevloek en beschadigde knokkels.
Met behulp van een moerensplijter en kogeltrekker heb je die dingen in een mum van tijd los, dan is het vervangen een kwestie van een half uurtje per kogel.
 
Kogeltrekker had ik gebruikt :p
j45ewksvrquq2r5ok2wodq-jpg.82076


Zorgt een slagmoersleutel ervoor dat de bout kan meedraaien bij het losdraaien van een moer? Dan moet ik toch maar een keer zo een aanschaffen.

Tja en wat je advies betreft @pobresh; ik zie het niet zitten om de fusee's fatsoenlijk los te krijgen van de draagarmen (dat is allemaal vastgeroest) Dus mijn idee was gemakshalve om draagarmen compleet met fusee's te vervangen. Echter ontbreekt het me aan de tijd (zul je altijd zien) Over 2 weken gaan we op vakantie en daarvoor moet de auto nog APK gekeurd. Daarvoor heb ik geen tijd meer om zelf nog een keer te gaan sleutelen, dus ik laat het de garage nu verder oplossen. Die zal dus minimaal de fusee kogel hoezen weer willen gaan vervangen voor de APK. Dat moet dan maar gebeuren, dan kan ik na de vakantie de draagarmen compleet met fusee's gaan vervangen. Daarna meteen uitlijnen. Gelukkig gaan we niet ver (blijven in NL) maar ideaal is het natuurlijk niet voor de bandenslijtage om zo op vakantie gaan.
 
hansanders zei:
Zorgt een slagmoersleutel ervoor dat de bout kan meedraaien bij het losdraaien van een moer? Dan moet ik toch maar een keer zo een aanschaffen.

Als de moer één is geworden met het draadeinde van de kogel dan kan het ook meedraaien bij gebruik van een slagmoersleutel.
Verder moet je natuurlijk ook ruimte hebben om met een slagmoersleutel te kunnen werken, en die ruimte is lang niet altijd aanwezig.... bij een fuseekogel zit de aandrijfas dan meestal al hopeloos in de weg.

Voor het vervangen van die fuseekogel even de moer van de kogel kloven (moerensplijter of scherpe beitel), spanning zetten tussen draagarm en fusee (bandenlichter of wig), en vervolgens met een brandertje het conische oog van de fusee heet stoken, dan komt de kogel zo los van het fuseehuis zonder de aandrijfas te demonteren.
Daarna kun je de boutjes uit de draagarm lossen, de kogel vervangen en alles weer vast zetten.
 
Een slagsleutel krijgt alles los, maar die krijg je er hier inderdaad niet op. Naast bovengenoemde methodes kun je er ook gewoon met een reciprozaag langs. Moer met draadeind van de kogel eraf en na 2 minuten ben je klaar. Als het draadeind niet meedraait met de sleutel, had je de kogel nog niet hoeven vervangen... Net vorig jaar alles van mijn Octavia 1u5 vervangen. Had in Zweden offroad de hele voorwielophanging definitief om zeep geholpen. Alle rubbers, dempers en twee stuurkogels kapot. Voor de Octavia kun je Meyle HD spul krijgen. Da's interessant. Uitlijnen na vervangen van de fuseekogels is niet zo nodig, na de stuurkogels wel. Kun je eventueel ook zelf doen, wij hebben het zelf gedaan met een laser, spiegel en touwtje. Zorg wel dat de stuurkogels heel soepel over de spoorstangeinden draaien. Ik had van te voren de draadeinden een keer opnieuw getapt met een m14 tap.
 
s velthuis zei:
Ik had van te voren de draadeinden een keer opnieuw getapt met een m14 tap.
Bedankt voor de tips! Weer veel geleerd hier.

Ik neem mee: moerensplijter aanschaffen (hiervoor nog nooit eerder van gehoord) en schroefdraad spoorstang opnieuw tappen. Ik heb zelf geen tap dus even kijken of dat ook ga aanschaffen of misschien meteen kan laten doen bij de uitlijnen tzt. Vooral rechts draaide het spoorstangeind stuk er zeer moeilijk op, ook na herhaaldelijk staalborstels en schoonmaken en invetten. Door de roest is het enorm aangezet zeg maar.

De auto is inmiddels gekeurd en de 2 fuseekogelhoezen zijn wederom vervangen voor 2 universele (kostenpost = 175,-)
De spoorstangeinden zelf vervangen voor de APK zijn dus succesvol gelukt!

Ik ben nu draagarmen aan het uitzoeken (kan er bij de webshops niet achter komen wanneer er nu een fusee bij geleverd wordt of niet, de plaatjes verschillen en bij de beschrijving staat het verder niet vermeld...:confused: ) Ik heb momenteel die van Moog of Monroe op het oog, ik krijg een beetje de indruk dat dat goede merken zijn voor wielophangingonderdelen, klopt dat? Verder wordt her en der Meyle's HD lijn aangeraden als beter alternatief... maar zouden stugger en minder comfortabel zijn.

Volgende stap is draagarmen (incl. fusee's dus) vervangen en daarna uitlijnen.
 
Slagmoersleutel was enkel een tip voor de spoorstangeinden. Zolang de kogel niet mee draait kun je daar wel mee uit de voeten.
Voor een fuseekogel kun je er soms nog wel eens met een slagmoersleutel aan, maar dat ligt aan de bevestigingsmethode.
In jou geval alleen voor de 3 boutjes waarmee die aan de draagarm zit. Maar de kogel zelf kom je niet/nauwelijks met een slagmoersleutel bij omdat de aandrijfas in de weg zit.
Dus dan moet je met een steek of ringsleutel aan de gang.
het helpt daarbij om de fusee omhoog te krikken zodat je de meeste ruimte hebt (wel zorgen dat de auto op de assteun blijft leunen die je altijd gebruikt ;) )

Rij trouwens niet teveel km als je auto niet is uitgelijnd. Bandjes kunnen binnen 1000km compleet door het draad verslijten in bepaalde gevallen (heb het zelf ook door schade en schade geleerd)
 
Pobresh zei:
Rij trouwens niet teveel km als je auto niet is uitgelijnd. Bandjes kunnen binnen 1000km compleet door het draad verslijten in bepaalde gevallen (heb het zelf ook door schade en schade geleerd)
Ik heb je waarschuwing ter harte genomen en zojuist een afspraak voor uitlijnen ingepland. Ik had er al niet echt een gerust gevoel bij om eerst de vakantie kilometers te maken. Dat zullen er idd zo'n 1000 a 1500 zijn en dat lijkt me gevoelsmatig maar weinig en extra slijtage te overzien.... Maar ik begrijp nu dat het goedkoop duurkoop is. Geeft me tegelijk wat meer tijd om de draagarmen vervangen nog wat vooruit te schuiven en op een later moment te doen (incl. opnieuw uitlijnen wederom) ipv tussen de 2 vakantie ritten door. Scheelt weer wat stress.

Wordt vervolgd in een draagarmen topic tzt! (y)
 
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp niet waarom de draagarm en fuseekogel dan niet gelijk zijn vervangen i.p.v. eerst alleen maar de fuseekogelhoesjes.
Zoveel meerwerk is het niet en je bespaart een keer uitlijnkosten.
En zijn de draagarmen werkelijk zo slecht dat die ook vervangen moeten worden?.... want blijkbaar was het voor de apk geen probleem.
 
@Muddy bandit nee dit ligt niet aan jou. Het is ook niet zo logisch allemaal.

Vanuit de garage is de logica: vervang de hoesjes, dat is het ‘goedkoopst’ voor de klant en hoesjes hebben ze op voorraad zo begreep ik, auto kan dezelfde dag weer mee met de klant. De meerprijs voor fusee’s en draagarmen heb ik niet nagevraagd maar ik verwacht dat daar wel meer dan 8 tientjes bij op komt dan.
En dan is uitkrijgen sowieso nodig (dat kost 79,- bij Euromaster) Verder is dit een goed verdien model want die hoesjes gaan maar kort mee en dus over 2 a 3 jaar mag het nog een keer. Dus dat is weer werk en inkomsten voor de garage.

In dit geval heb ik alleen de spoorstangeinden zelf kunnen vervangen en nu met extra uitlijn kosten loont dat bijna de moeite niet vergeleken met de garage die 2 stuurkogel hoesjes vervangen zou hebben (uitlijnen is dan niet nodig) Echter hoop ik met deze spoorstangeinden weer wat langer dan 2 a 3 te kunnen doen (de kogels zijn nieuw, de hoesjes ook en hopelijk ook van betere kwaliteit dan losse universele) En ik heb natuurlijk wat sleutel ervaring erbij :)

Door tijdgebrek voor de rest van de klussen en dat ik nu toch op vakantie wil zonder onnodig extra bandenslijtage zie ik me genoodzaakt nu alvast uit te lijnen nog voordat ik aan de draagarmen toe ben gekomen.

De draagarmen incl fusee’s zou ik zelf nog op termijn willen vervangen om zo controle te hebben op welk merk er gebruikt wordt en uiteindelijk toch ook wat kosten besparing (voor een goede set A merk ben ik minder dan 200 euro kwijt) En ja, dan zal ik weer opnieuw moeten laten uitlijnen dus dat is een verlies. Soms maak je fouten, soms win je wat met zelf klussen en soms verlies je wat. Hoort bij het hebben van een hobby denk ik dan maar.

Verder vervangen garages in de regel liever de losse rubbers van draagarmen.

Ik heb gevraagd hoe de rubbers van de draagarmen eraan toe waren maar ik kreeg te horen dat die ‘geen speling’ vertonen. Dat is de APK eis. Dat ze al 18 jaar oud zijn en ik vermoed dat ze uitgehard en uitgedroogd zijn ik zag droogtescheurtjes) is dan kennelijk verder geen vereiste.




Nou er was best wat aan te corrigeren:
 
Als de draagarmen niet verrot zijn dan gewoon laten zitten.... die zichtbare droogtescheurtjes in de randen van de rubber bussen zeggen niets, zolang ze spelingvrij blijven en de draagarm geen metaalcontact maken met de bevestigingspunten is vervangen geen noodzaak.
 
Terug
Bovenaan