Split Salary, bijtelling en BPM+MRB

Frans 4460556

Net ingestapt
Hoi,

Ik woon in Nederland, werk in Belgie, waarbij ik fysiek 60% in NL ben(thuis) en 40% in BE. Ook zo opgenomen in arbeidsovereenkomst.
De klanten waarvoor ik werk zijn allemaal in Belgie. Ik ben alleen fysiek vanuit thuis werk voor 100% Belgie aan het uitvoeren.
Ik krijg vanuit de Belgische werkgever een leaseauto via een Belgische leasemaatschappij.
Volgens Belastingdienst Heerlen en grensinfopunt moet ik in beide lande bijtelling betalen via een split.
Dus fiscale waarde van de auto in BE voor 40% en fiscale waarde van de auto in NL voor 60%.
Bij navraag bij het grensinfopunt werd aangegeven even vrijstelling BPM te moeten aanvragen.
Voorwaarden die men vanuit belastingdienst communiceert zijn:
U woont in Nederland en werkt voor een buitenlandse werkgever.
Uw werkgever stelt het motorrijtuig met buitenlands kenteken aan u ter beschikking.
Uw werkgever verklaart schriftelijk dat het motorrijtuig met buitenlands kenteken hoofdzakelijk bestemd is voor uw werk buiten Nederland.
U mag niet beslissen in welk land het motorrijtuig met buitenlands kenteken wordt geregistreerd.

Ik heb bpm vrijstelling gevraagd, en deze werd afgewezen, met argument dat ik voor meer dan 70% in BE moet werken.
Ook begreep ik na wat belletjes dat ik ook MRB moet betalen, omdat BPM aanvraag is afgewezen.

Zijn er meer mensen in dergelijke situatie?
Moet ik nu 3x voor deze leaseauto gaan betalen? Bijtelling, BPM en MRB?
Dan wordt het wel erg veel!!
Zijn BPM en MRB aftrekbaar van de Bijtelling?

Ik vind de bestraffing voor gebruik van een buitenlandse leaseauto erg bijzonder.
Binnenkort moet wil ik bezwaar maken. Wie weet een oplossing voor deze opstapeling van belastingen?

bvd Frans
 
Europees hof.... Opstapeling van belasting kan je best aanvechten. Maar dit wordt een heel erg moeilijke strijd.
 
Recente ontwikkelingen
De wetgeving binnen de EU zorgt ervoor dat de regelgeving omtrent de BPM vaak wordt aangepast.

In juni 2008 heeft de Hoge Raad de regeling voor werknemers verruimd. De werknemer moet de auto voor 70% buiten Nederland gebruiken. De Hoge Raad stelt nu dat dit 70% van de zakelijke kilometers betreft, privé gereden kilometers spelen geen rol. De werknemer mag dus onbeperkt privékilometers in Nederland rijden. De werknemer mag ook kiezen voor de 70% van de volledige kilometers, als dit hem beter uitkomt.
 
Beetje vreemd, de BPM en de MRB moet toch door de houder van het voertuig, de leasemaatschappij, en niet door de berijder worden betaald.
De bijtelling zou ik nog kunnen begrijpen.
 
Er zullen vast bedrijfjes zijn die gespecialiseerd zijn in deze materie. Kost misschien iets, maar moet uiteindelijk opleveren, in de methode hoe je het, het beste kunt regelen cq aanpakken.
Wel vind ik, dat jouw werkgever, die jou een auto heeft, van zijn, jouw probleem maakt. Zoals hierboven ook gemeld, zou jij de mrb niet hoeven te betalen. Want als hij louter het Belgische gedeelte betaald, is hij juist goekoper uit.
 
ScaniaV8 zei:
Beetje vreemd, de BPM en de MRB moet toch door de houder van het voertuig, de leasemaatschappij, en niet door de berijder worden betaald.
De bijtelling zou ik nog kunnen begrijpen.

Als je BPM niet hoeft mee te rekenen gaat de bijtelling fors omlaag.
 
Terug
Bovenaan