Spiksplinternieuwe auto maakt rijgeluiden. Hulp gevraagd.

KiaFanToyoMan

Net ingestapt
Beste medeforummers,

Ik mag mijzelf gelukkig prijzen dat ik een aantal weken geleden een nieuw autotje heb kunnen kopen! Om het merk niet meteen in een soort van diskrediet te brengen zal ik het merk en type (vooralsnog) even achterwege laten. Wellicht is het wel verstandig om te melden dat het gaat om een Koreaan van +/- 850 kilo ;).

Wat is nu het geval. Wanneer men rijd met deze auto zijn er duidelijk rijgeluiden hoorbaar. Het geluid varieert mee met de snelheid van de auto, het word luider naarmate de auto harder rijd. Ook heb ik ontdekt dat oud of nieuw gelegd asfalt behoorlijk kan schelen in het lawaai. Ook lijkt het verschil te maken of de auto zwaarder beladen is, of bij een nat weg dek.

Het geluid lijkt voornamelijk vanaf de achterkant te komen, en is behoorlijk aanwezig. Op hogere snelheden moet men wat luider praten in de auto om elkaar te kunnen verstaan. Ik heb een tijd geleden een proefrit gemaakt in precies dezelfde auto met dezelfde banden (Nexen) en deze was behoorlijk stil. Ergens gaat er dus iets mis.

In de eerste instantie verdenk ik de banden. Het gaat om Nexen HD Plus banden. Echter lees ik overal op het internet alleen maar positieve ervaringen met deze banden (juist de geluidsproductie is een pluspunt) waardoor ik nu wel ernstig ga twijfelen of het nu wel de banden kunnen zijn! Sowieso ga ik terug met de auto naar de dealer, maar zou graag wat tips willen ontvangen waar dit nou aan zou kunnen liggen.

Alvast mijn dank!

Als ik dat zo lees heb je een erg goedkope kleine auto gekocht, dus kan het gewoon zo horen. Echter, als je in een identieke auto gereden hebt die veel stiller was, dan is er misschien wel wat mis. Terug gaan naar de dealer lijkt mij het meest logische.

Bij spiksplinternieuw denk ik aan een auto die, min of meer, net van de lopende band gekomen is. Dan kun je toch je licht opsteken bij de garage waar je de auto gekocht heb? Bij een Koreaan heb je, afhankelijk van het merk, 5 of 7 jaar garantie toch?

Ik herken het wel een beetje. Bij mijn 108 hoor ik het ook soms. Gisteren naar Friesland gereden op erg slecht wegdek. Daardoor bleef ik er op gefocust toen we op goed wegdek reden. Eerder was het mij niet echt opgevallen, gisteren werd ik er gek van.

Misschien ligt het eraan waar je je op focust, nu je het gehoord heb blijf je het horen. Tijdens de proefrit lette je misschien op andere dingen waardoor het geluid niet opviel? Volgens mij hoort het gewoon bij een kleinere goedkopere auto.

Het verschil tussen kleine goedkope autootjes en duurdere grotere auto's is niet zozeer de meer kilo's metaal, maar veelal de extra kilo's geluidsisolatie en anti-dreun matten. De kleine auto's moeten, om zuinig te zijn, weinig wegen en dienen veelal ook nog in een lage prijsklasse te vallen. Jaren geleden zat er bij de BMW 5 serie E34 (1988) 200 kg meer geluidsisolatie dan in zijn voorganger (E28). Even langs de dealer kan nooit kwaad, bij sommige voertuigen dienen onderdelen tbv transport verwijderd te worden, hetgeen niet altijd gebeurt waardoor de veren niet helemaal vrij kunnen bewegen en de auto stugger lijkt en meer herrie maakt. Succes!

Inderdaad, bij een kleine auto zoals de 108, Up!, Picanto etc. zullen ze geen uitvoerig isolatiemateriaal in de wielkasten (bij voorbeeld) gebruiken om het gewicht laag te houden, dat kunnen ze zich bij zwaardere auto's wel veroorloven. Dus je ontkomt niet aan rijgeluiden in de lagere prijsklasse. Je erop focussen kan ook een rol spelen. Als je de radio aanzet zal het minder indringend overkomen wellicht.
Wat voor auto reed je voorheen?

Allereerst iedereen bedankt voor hun bijdrage aan mijn probleem.

Sowieso ga ik terug naar de dealer, deze heb ik inmiddels al op de hoogte gebracht. Ik wacht nog op een afspraak.
Maar het leek me verstandiger om zelf ook wat onderzoek te plegen aangezien ik dit probleem met andere auto's nooit gehad heb en toch wel wil weten wat de oorzaak kan zijn.

De testauto was beduidend stiller, ik kan me de rust in het interieur nog goed herinneren. Tijdens de proefrit heb ik best wel een stuk gereden met het ding. Ook had ik een vriend bij welke ook zegt dat mijn auto wat luidruchtiger is.

Nu bedenk ik mezelf net wel het volgende: Mijn auto heeft spatlappen, de testauto niet. Deze steken horizontaal +/- een halve cm op de bumper aan weerszijden uit. Ik heb deze er bewust op laten zetten omdat op sommige plekken waar ik dagelijks rij het af en toe een behoorlijke modderboel kan zijn. Zou dit een probleem kunnen zijn?

Echter varieert het geluid behoorlijk bij verschillende wegdekken. Dan zou je toch moeten concluderen dat juist de banden anders reageren op het wegdek en hiermee de herrie veroorzaken?

Mijn vorige auto was een Corolla E11. Deze heeft in het begin ook last gehad van rolgeluiden. Echter toen alle banden geswapt naar Continental (type weet ik niet meer) en was toen muisstil.

Die spatlappen reflecteren het geluid wel weer terug de wielkast in. Kan heel goed dat dat het is. Bandenspanning goed?

Patlover1983 zei:
Allereerst iedereen bedankt voor hun bijdrage aan mijn probleem.

Sowieso ga ik terug naar de dealer, deze heb ik inmiddels al op de hoogte gebracht. Ik wacht nog op een afspraak.
Maar het leek me verstandiger om zelf ook wat onderzoek te plegen aangezien ik dit probleem met andere auto's nooit gehad heb en toch wel wil weten wat de oorzaak kan zijn.

De testauto was beduidend stiller, ik kan me de rust in het interieur nog goed herinneren. Tijdens de proefrit heb ik best wel een stuk gereden met het ding. Ook had ik een vriend bij welke ook zegt dat mijn auto wat luidruchtiger is.

Nu bedenk ik mezelf net wel het volgende: Mijn auto heeft spatlappen, de testauto niet. Deze steken horizontaal +/- een halve cm op de bumper aan weerszijden uit. Ik heb deze er bewust op laten zetten omdat op sommige plekken waar ik dagelijks rij het af en toe een behoorlijke modderboel kan zijn. Zou dit een probleem kunnen zijn?

Echter varieert het geluid behoorlijk bij verschillende wegdekken. Dan zou je toch moeten concluderen dat juist de banden anders reageren op het wegdek en hiermee de herrie veroorzaken?

Mijn vorige auto was een Corolla E11. Deze heeft in het begin ook last gehad van rolgeluiden. Echter toen alle banden geswapt naar Continental (type weet ik niet meer) en was toen muisstil.

Was de auto van de proefrit een duurdere versie? Ik heb één van de goedkoopste versies van de 108, mijn schoonzus heeft een duurdere 108. Ze heeft ook meer isolatie, dat is één van de kenmerken van de duurdere versie. En dat verschil in isolatie is duidelijk merkbaar. Als je in de duurdere versie een proefrit hebt gemaakt, maar zelf voor de goedkopere bent gegaan dan kan het zijn dat de jouwe minder isolatie heeft.

Ik heb, op de spatlapjes en de kleur na, exact dezelfde auto als waarmee ik een proefrit heb gemaakt. Is ook het 'topmodel' uit de lijn.

Heb vanmiddag de spatlapjes tijdelijk gedemonteerd, maar ook dit maakte geen verschil. Zijn ook maar kleine dingen.
Bandenspanning heb ik gecheckt, wat IETS te hard. Nu op de juiste spanning gezet wat de fabrikant voorschrijft maar ook dit maakt geen enkel verschil.

Wat ook opvalt is wanneer ik over strepen op het wegdek rij dit ook ontzettend hoorbaar is in de auto. Ik kan toch eigenlijk niets anders concluderen dat er wat mis moet zijn met de banden.

Wellicht sluit er ergens een rubber niet goed af, waardoor er veel meer rij geluiden hoorbaar zijn?

In de Kia Picanto kan ik de radio niet eens meer horen op de snelweg.

Enige vreemde vind ik dat die demo auto minder geluid maakt.

JDx zei:
In de Kia Picanto kan ik de radio niet eens meer horen op de snelweg.

Enige vreemde vind ik dat die demo auto minder geluid maakt.

Voila! Bij mij gaat het dus ook om een Kia Picanto, de 1.2. En ik heb dezelfde ervaringen met de demo auto. Die vond ik behoorlijk comfortabel rijden.

Een Koreaans model met B-merk banden. Je moet er wat voor over hebben, om voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten.

Laat iemand van de dealer er eens mee rijden, wissel een keer de banden, en test dan nog eens. Ik denk dat er gewoon een band met een productie fout op ligt. Is het richringgebonden profiel wat verkeerd om zit?

Roder zei:
Een Koreaans model met B-merk banden. Je moet er wat voor over hebben, om voor een dubbeltje op de eerste rij te kunnen zitten.
Nu zit je met een Pincanto niet bepaald voor een dubbeltje op de eerste rang. Dat tijdperk is achter de rug. En er worden, normaal gesproken, ook geen B-merk banden opgezet. Verschillende merken zou wel kunnen. Het ene merk is veel luidruchtiger als de ander. Het is overigens geen specifiek probleem van goedkope kleine auto’s. De Ford Focus II station had het ook. Naast de banden kunnen er nog meer oorzaken zijn:
Wel of geen bagage afdekking.
Aansluiting van de bodemplaat in de bagage ruimte
Heeft de auto wel of geen reservewiel?

De boeven zouden toch geen 150kg vibraflex op de wielkuipen e.d. hebben geplakt in de demo? Even naar de weegbrug of inspecteren (kloppen).

Terug
Bovenaan