Speakers in de deuren?

Appel 1340139

Startmotor
Hi auto liefhebbers!
Wie wil mij inzicht/advies geven, wat betreft het luisteren van muziek in mijn nieuwe auto?

De situatie: ik mis lekker muziekgeluid in mijn nieuwe auto, en ik ben een totale leek wat dit soort zaken betreft.

Mijn wens: Ik luister graag hard muziek en ik hou van lage diepe tonen. De auto heeft alleen in het dashboard twee 10cm speakertjes, en die klinken nogal als gezang in een blikje cola zeg maar...

Optie 1 die ik had bedacht als oplossing: een mooie draagbare JBL Bluetooth speaker in de auto verstoppen? (Zijn er mensen die dat doen? Zonder het plaatsvinden van diefstal?)

Optie 2 als oplossing: Zelf betere speakerset aanbrengen.

Het upgraden van de dashboardspeakers zou wel lukken, maar ik betwijfel of twee speakertjes van 10 cm het muziekgenot geven dat ik zoek (oftewel: vol/diep geluid met liefste ook en beetje bass, maar het hoeft niet zoals een subwoofer te zijn hoor).

De auto heeft geen bekabeling in de deurportieren, wel 4 plekken waar ruimte is voor speakers, maar geen bekabeling. En eerlijk gezegd, begrijp ik er geen hol van waar ik moet beginnen. Door een bedrijf laten doen lijkt me erg duur. Ik wil best zelf gaan prutsen, maar kon nergens vinden waar ik in godsnaam moet beginnen. Kabels doortrekken, heh??? Waarheen? Ik heb ook geen handige uitleg video op youtube gevonden nog.

Dus vandaar dit topic. Wat denken jullie: optie 1 ( JBL in auto )? Of optie 2 en hoe bereik ik deze dan?

Laatst bewerkt:
Optie 1 heb ik nooit aan gedacht dat dat kan, en klinkt goed. Is ook simpel weg te werken in het dashboardkastje.

Optie 2 hebben wij laten doen door een bedrijf vergelijkbaar met Automat of Halfords.

Maar ik ga optie 1 denk ik wel even testen. Zo kun je toch je eigen Spotify-nummers draaien onderweg. Bedankt voor de tip!

Optie 1 heb ik nooit aan gedacht dat dat kan, en klinkt goed. Is ook simpel weg te werken in het dashboardkastje.

Optie 2 hebben wij laten doen door een bedrijf vergelijkbaar met Automat of Halfords.

Maar ik ga optie 1 denk ik wel even testen. Zo kun je toch je eigen Spotify-nummers draaien onderweg. Bedankt voor de tip!
Haha, fijn dat ik je op een nieuw idee heb kunnen brengen. Wat betreft optie 2: weet je toevallig nog hoeveel dat ongeveer kostte? Ik heb op enkele websites gekeken van bedrijven in mijn buurt die dit ook aanbieden, maar ze hebben het telkens over het aanvragen van een offerte. Maar ja, ik merk dat ik liever gewoon eerst een prijsindicatie heb voordat ik contact met zo'n bedrijf opneem... Een offerte vind ik direct zo iets groots!

.. Een offerte vind ik direct zo iets groots!
Een offerte is toch een prijsindicatie, alleen dan wel iets duidelijker? Als in, dan weet je zeker waar je aan toe bent. Prijsindicatie kan vervolgens alle kanten nog op, waarbij ze dan zeggen dat het onvoorzien is. Offerte zal vaak vrijblijvend zijn, dat is het enige wat van belang is lijkt mij...

Kun je ook aangeven om wat voor auto het gaat? Afhankelijk van het model een bouwjaar kunnen we er misschien iets zinnigers over zeggen. Het geeft bovendien meer inzicht in wat er waarschijnlijk aan bekabeling aanwezig moet zijn.

Er zijn zoveel mogelijkheden! Er zijn ook bedrijven die min of meer pasklare sets aanbieden voor veel populaire automodellen.

Verder is het ook handig om te weten of het elementen moeten zijn die je er weer uit wilt kunnen halen voor een volgende auto. Als je daardoor dan grote gaten in de portieren en/of hoedenplank achterlaat, is het misschien handiger om voor een andere oplossing te kiezen.

Haha, fijn dat ik je op een nieuw idee heb kunnen brengen. Wat betreft optie 2: weet je toevallig nog hoeveel dat ongeveer kostte? Ik heb op enkele websites gekeken van bedrijven in mijn buurt die dit ook aanbieden, maar ze hebben het telkens over het aanvragen van een offerte. Maar ja, ik merk dat ik liever gewoon eerst een prijsindicatie heb voordat ik contact met zo'n bedrijf opneem... Een offerte vind ik direct zo iets groots!

Het werd al genoemd, maar een offerte is inderdaad niet meer dan een prijsindicatie. Heb geen idee meer hoeveel het ons destijds gekost heeft, eerlijk gezegd.

Ik gok dat het een kleine en/of oudere auto is. Met 10cm speakers alleen zul je nooit een diep geluid krijgen. Grotere speakers en isolatie er achter zal wonderen doen maar kost ook het nodige, zeker als hier geen voorbereiding voor is. Dan is zo'n bluetooth speaker geen gek idee.

Voor de midden en hoge tonen kom je met die kleine speakers nog wel een heel eind, mits je de lage tonen naar een subwoofer stuurt.
Ik heb een sufwoofer in het hart van mijn reservewiel geplaatst, zodat deze compleet onzichtbaar is.
Simpel aan te sluiten en je voelt de bas door de hele auto heen, daar kan niets tegenop.
Een bluetooth speaker kan ook, als je deze kunt aansluiten op de stroom en deze automatisch inschakelt als deze stroom krijgt.

Waar ik nog niet aan gedacht had: Ik gok dat er voor het aansluiten en inbouwen van een Bluetooth-speaker ook een USB-aansluiting ingebouwd moet worden?

Bedankt voor jullie reacties!

Kun je ook aangeven om wat voor auto het gaat? Afhankelijk van het model een bouwjaar kunnen we er misschien iets zinnigers over zeggen. Het geeft bovendien meer inzicht in wat er waarschijnlijk aan bekabeling aanwezig moet zijn.
Oeps, ik had wat stukken tekst zitten verwijderen in de beginpost, omdat het m.i. een te uitgebreid verhaal was geworden. (Wilde de lezers niet afschrikken met zo'n boekwerk, haha).
Auto betreft Suzuki Alto 1.0 Comfort uit 2010. Het ontbreken van de bekabeling in de deuren heb ik aangenomen op basis van het lezen van oudere topics over deze auto en dit thema op een of ander suzuki forum...
Wat mij betreft, als ik speakersets plaats, mogen ze in de auto blijven zitten als ik in de toekomst een andere auto zou kopen.
Wel lijkt me belangrijk dat ik de auto zo weinig mogelijk in z'n waarde laat dalen, i.v.m. evt. verkoop. Zouden er ook manieren zijn om speakers te plaatsen zonder te hoeven boren? Ik ben sowieso niet zo handig wat dat betreft. Heb een accuboortje en wat basisgereedschap, maar daar houdt het ook op haha...

Offerte zal vaak vrijblijvend zijn, dat is het enige wat van belang is lijkt mij...
Dat is waar... Thanks, ik associeer offertes vaak al meteen met verplichtingen. Maar inderdaad, eigenlijk heb ik niets te verliezen als ik alleen offerte opvraag hè. Ik zal toch nog eens op hun website kijken dan, wat het aanbod uberhaupt is. Ben benieuwd wat voor vragen ze zoiets. Na offerte kan ik inderdaad afwegen wat de beste optie is, zelf doen of laten doen, of draagbare speaker

Waar ik nog niet aan gedacht had: Ik gok dat er voor het aansluiten en inbouwen van een Bluetooth-speaker ook een USB-aansluiting ingebouwd moet worden?
Usb aansluiting is er inderdaad ook niet. Daarom dacht ik, een draagbare JBL Xtreme op de achterbank leggen of zo. Maar daarna realiseerde ik me: zo iets kun je natuurlijk niet in de auto laten liggen want hartstikke inbraakgevoelig. En om zo'n speaker nou telkens mee te slepen als ik ergens heenga....
En verstopplekken zijn zo'n klein autootje natuurlijk ook wel beperkt (een kennis van me had zelfs een sub onder z'n stoel verwerkt, kan ik me niks bij voorstellen als ik kijk naar wat ik onder m'n Alto stoeltje kan schuiven haha).

Een Suzuki Alto uit die tijd had in sommige uitvoeringen een standaard radio, maar de Comfort volgens mij niet. Dus ik neem aan dat er een achteraf ingebouwde radio in zit? Als je die eruit kunt halen, zie je wat er voor aansluiting achter zit. Mogelijk is daar ook plek voor het aansluiten van extra speakers. Dan zou het 't makkelijkst zijn om inderdaad speakers in de deuren te plaatsen (zoals je zegt hoeven ze er niet meer uit), daar moet wel redelijk geluid uit te halen zijn. Draden van de deur naar de radio trekken moet niet zo ingewikkeld zijn. Als je het zelf niet aandurft, heb je misschien een broer, neef of vriend die het wel kan. De hoedenplank lijkt me te klein om daar speakers in of op te plaatsen.

De oplossing van een subwoofer onder een stoel of in het reservewiel (als dat past want ik geloof dat je een thuisbrengertje hebt) is ook een goede: makkelijk aan te sluiten (misschien is je radio erop voorbereid), zit uit de weg, en vult de lichte speakers in het dashboard precies aan met wat je zoekt: een vette sound.

De vraag is dan ook of de ingebouwde radio de muziek produceert die je wenst: misschien wil je iets van je telefoon afspelen en kan dat wel via die radio? Of heb je een andere muziekdrager die je op die radio kunt aansluiten?

Een bluetooth speaker is toch een beetje noodoplossing: die is bedoeld om (evt. draadloos) tijdelijk ergens geluid te produceren, maar jij zoekt naar een permanente oplossing: je wilt niet steeds moeten opladen, je wilt hem niet in het zicht hebben en je wilt hem niet mee moeten nemen als je de auto verlaat.

Usb aansluiting is er inderdaad ook niet. Daarom dacht ik, een draagbare JBL Xtreme op de achterbank leggen of zo. Maar daarna realiseerde ik me: zo iets kun je natuurlijk niet in de auto laten liggen want hartstikke inbraakgevoelig. En om zo'n speaker nou telkens mee te slepen als ik ergens heenga....
En verstopplekken zijn zo'n klein autootje natuurlijk ook wel beperkt (een kennis van me had zelfs een sub onder z'n stoel verwerkt, kan ik me niks bij voorstellen als ik kijk naar wat ik onder m'n Alto stoeltje kan schuiven haha).
Kan me voorstellen dat die er niet is. Maar als ik zo nadenk heb je die wel nodig voor het het opladen van de speaker? Zonder kabel kan die namelijk leeg gaan. Dus ik dacht in mijn situatie om, als ik dit ook wil, een USB-aansluiting in mijn Peugeot 107 aan te (laten) leggen zodat de speaker permanent gebruikt kan worden. De onderdelen daarvoor zijn volgens mij wel bij Amazon of AliExpress te bestellen.

Vind dat lastig altijd, volgens mij zit er toch altijd een flinke dosis gokken en proberen in.
Had in m'n 626 nog de originele af fabriek speakers, met papieren conus. Prachtig geluid erin.
Maar ja, na 30 jaar zijn die wel op en versleten. Had nog een mooie set pioneer 3 weg speakers uit m'n mx6.
Plug and play, maar toch klinken die lang zo mooi niet.

Ik zou eerst een kleine actieve subwoofer plaatsen onder 1 van de stoelen of in het reservewiel. Dat laatste heb ik goede ervaringen mee.
Die kun je ook gebruikt volop vinden.
Daarna eventueel de 10cm speakers vervangen mochten de hoge en middentonen niet goed genoeg klinken als die kleine speakers de lage tonen niet meer hoeven weer te geven.

Maar ik lees dat je niet zo handig bent. Zoek iemand (particulier) die dit voor je kan inbouwen, want een actieve subwoofer heeft uiteraard ook stroom nodig. Dit moet wel veilig gebeuren natuurlijk.

Waardevermindering zal bij een 13 jaar oude auto wel meevallen tenzij je zichtbaar gaten gaat boren ofzo.

Terug
Bovenaan