Soloman - Toyota Camry 16 years - Nog steeds een bloedauto!!

Ik rij wel eens vaker in andere auto's, en dan snap ik niet dat deze auto in Nederland mislukt is.
Hij heeft zijn zwakheden. ok. Het is geen sportheld en de stoelen kunnen iets beter (sportiever). Maar het is eerste klas reizen met zo'n bak. Het is een en al rust met een heel rustige motor. Geen centje pijn bij zwaar weer. Hij gaat gewoon door. Voor die centen heb je werkelijk een klasse-auto.
Maar ja, de Nederlandse man wil liever een BMW 5-serie. Valt ook amper te vergelijken met elkaar.

Ik denk dat het toch vaak draait om de centen solo. De gemiddelde Nederlander wilt eigenlijk zo goedkoop mogelijk zichzelf verplaatsen, soms denk ik weleens dat ze zelfs in een roze Trabant met varkensstaart zouden rijden als het gratis zou zijn. En de mensen die wel wat meer uit willen geven aan mobiliteit willen daar wel wat voor terugzien dus dan hebben we het over PK's of status/aanzien/imago. En dan is er nog een hele kleine groep mensen die gewoon de auto kopen die het fijnste rijdt en het beste bij hun past en niet zo wakker liggen om het embleem op de motorkap en daar zul je ongetwijfeld de mensen vinden die een Camry wel kunnen waarderen (y)

Soloman zei:
Ik rij wel eens vaker in andere auto's, en dan snap ik niet dat deze auto in Nederland mislukt is.
Hij heeft zijn zwakheden. ok. Het is geen sportheld en de stoelen kunnen iets beter (sportiever). Maar het is eerste klas reizen met zo'n bak. Het is een en al rust met een heel rustige motor. Geen centje pijn bij zwaar weer. Hij gaat gewoon door. Voor die centen heb je werkelijk een klasse-auto.
Maar ja, de Nederlandse man wil liever een BMW 5-serie. Valt ook amper te vergelijken met elkaar.

De concurrentie verkocht in die tijd veel diesels, die had Toyota niet in de Camry. Dat was volgens mij een misser.

Soloman zei:
Ja, hij wordt volgend jaar 15. En alles is nog keurig. En hij glijdt nog steeds in alle stilte over de weg heen. Ik zit er over na te denken om hem jaaaaren later een oldtimer van te maken. Plaatwerk, lak is nog gewoon als nieuw, hoe is het mogelijk voor zo'n bejaarde.

Een auto van 15 jaar is toch nog lang niet bejaard?!:) Je zegt het zelf, het ding rijdt nog als nieuw.

Kijk das mooi geregeld Jan! 900 euro na al die jaren is alsnog keurig. Als het daar de komende jaren nog even bij blijft. ;)

De remleidingen zijn gedurende de 15 jaar nog nooit vervangen. Dat kan het volgende worden.
Radiotors zijn prima, roestvrij! De motor kan volgens mij nog tot vier ton mee zonder dat de zuigers vervangen hoeven te worden.
Bestuurdersstoel zal bij 300.000 aandacht nodig hebben. De achterbank is nooit gebruikt. Ziet er nog perfect uit.

Soloman zei:
De remleidingen zijn gedurende de 15 jaar nog nooit vervangen. Dat kan het volgende worden.
Radiotors zijn prima, roestvrij! De motor kan volgens mij nog tot vier ton mee zonder dat de zuigers vervangen hoeven te worden.
Bestuurdersstoel zal bij 300.000 aandacht nodig hebben. De achterbank is nooit gebruikt. Ziet er nog perfect uit.

Zuigers zijn niet het eerste dat je vervangt. Meestal begin je met de zuigerveren. ;) Als de zuiger stuk gaat kun je beter een nieuwe motor zoeken.

Ik heb het net even opgezocht : 1 homokineet (links) van mijn Toyota Corolla 2.0D moest vervangen worden in 2001 : dit kostte toen 8.200 BEF ofwel 210€ omgerekend. Was bij 190.000 km. Daarna nog doorgereden tot 280.000 km zonder de rechter te moeten vervangen.

Dan vind ik 16 jaar later 900€ voor een duurdere auto / zwaardere motor van hetzelfde merk nog zo gek niet.

Succes met de herstelling en nog veel fijne kilometers gewenst!

Dank je Niseko.

Auto is trouwens klaar. Rekening: 439 euro.
Beide kanten zijn vervangen.:T
Dat zou dus 3.000 euro bij Toyota zjin.:p

Huh wacht even hoor!

Het zou eerst 3000 zijn, toen 900 en nu 439. Die garage heeft een nieuwe vaste klant erbij denk ik? ;)

Soloman zei:
Dank je Niseko.

Auto is trouwens klaar. Rekening: 439 euro.
Beide kanten zijn vervangen.:T
Dat zou dus 3.000 euro bij Toyota zjin.:p

Nu is de buikpijn helemaal verdwenen? :) (y)

Ja. had ik nooit verwacht. De inkoopprijs van de onderdelen viel erg mee. 51 per stuk. incl. rubber.
Kijk, als het een nieuwe auto was had ik voor de dure optie gekozen, originele merkonderdelen, maar deze auto is 14 jaar oud, daar ga ik geen vermogen meer in stoppen. Zolang hij het doet, doet hij het. Kan maar zo zijn dat hij over vijf jaar rijp is voor de sloop. Je moet wel realistisch blijven.

Met dit prijsverschil zou ik nooit meer in een Toyota garage komen.
In vergelijk met 3000 een koopje !

Soloman zei:
Ja. had ik nooit verwacht. De inkoopprijs van de onderdelen viel erg mee. 51 per stuk. incl. rubber.
Kijk, als het een nieuwe auto was had ik voor de dure optie gekozen, originele merkonderdelen, maar deze auto is 14 jaar oud, daar ga ik geen vermogen meer in stoppen. Zolang hij het doet, doet hij het. Kan maar zo zijn dat hij over vijf jaar rijp is voor de sloop. Je moet wel realistisch blijven.

Op basis van de prijs (en hier door een andere forummer al geposte link) denk ik dat het een reparatieset betreft. Geen complete assen, iets dat volgens mij wel bij de prijsopgave van de dealer hoorde.

Appels en peren, denk?

Ik hoop dat de reparatieset eenzelfde levensduur geeft als de originele set.

Durashift zei:
Soloman zei:

Op basis van de prijs (en hier door een andere forummer al geposte link) denk ik dat het een reparatieset betreft. Geen complete assen, iets dat volgens mij wel bij de prijsopgave van de dealer hoorde.

Appels en peren, denk?

100.000 km zou toch al heel mooi zijn? Desnoods nog een keer over 5 tot 6 jaar.

Ik rij 100.000 in vijf jaar. Dan staat hij op zijn negentiende op drie ton.
Ik zal nog eens even goed naar de factuur kijken.

Geen complete assen, iets dat volgens mij wel bij de prijsopgave van de dealer hoorde.

Dat denk ik ook.
Maar zoals ik al zei: de auto is op leeftijd en laten we er gewoon van genieten zolang het kan. Hij ziet er nog geweldig uit.
Ik heb zoiets van: bij de volgende stop zie ik wel verder.

haarr zei:
Durashift zei:
Soloman zei:

Appels en peren, denk?

100.000 km zou toch al heel mooi zijn? Desnoods nog een keer over 5 tot 6 jaar.

Ben toch wel benieuwd naar het prijsverschil. Heftig.
Als het verschil idd zit tussen hele nieuwe assen en een reparatieset waarom komt de Stealer niet met dit idee dan? Nu zijn ze een trouwe klant kwijt, die is hard gillend weggelopen. Meedenken met de klanten noemen ze dat.

Veel veilige km's gewenst.

Of het zo is weet ik niet helemaal, maar ik hoorde eens dat er verschillende onderdelen van Toyota. Je hebt de premium-dingen, die gaan een leven mee, en de gewone.
Dat sloeg op onderdelen van een MR2, en was bij Lexus ook zo. En dit ging bij de dealer. Ik weet nogmaals niet meer welk onderdeel het was, maar ik moest aan dit verhaal denken.

Maar goed, mooi dat alles weer opgelost is Jan! Veel veilige EN plezierige kilometers, samen met je vrouw! (y)

eerriikk zei:
(..)
Als het verschil idd zit tussen hele nieuwe assen en een reparatieset waarom komt de Stealer niet met dit idee dan? (..)
(..)

Ik kan mij voorstellen dat er slechte ervaringen met reparatiekits zijn geweest. Dat men dit niet wil aanbieden, zeker niet op zo'n klasse auto als een Camry ;)

Op zich is het niet ongebruikelijk om (revisie) assen te wisselen bij versleten homokineten. Is een afweging.

Het is best mogelijk dat er via Toyota (OEM onderdelen) geen reparatie set leverbaar is, alleen complete assen. Een meedenkende dealer kan dan toch gewoon voorstellen om een reparatie set te monteren? Tenminste bij een oudere auto.

Ik zie niet in wat er mis is met een reparatieset. Omdat Jan bij de dealer zit was hij er waarschijnlijk zo vroeg bij dat je nog maar net minimale slijtage had en derhalve nogmaals 200.000 km kan krijgen uit de as door wat balletjes en staafjes te vervangen die in de loop der jaren wat zijn afgeplat en versleten.

Die balletjes en staafjes zijn de zwakste onderdelen en grote kans dat er nog niks is ingevreten in de as zelf. Dan is het net zo sterk als nieuw en derhalve de juiste keuze.

Als je hem nooit meer opruimt is het misschien een idee om een setje op voorraad te nemen. Nu te koop voor wenagh, straks niet meer te vinden.

Nico GTR zei:
Ik zie niet in wat er mis is met een reparatieset. Omdat Jan bij de dealer zit was hij er waarschijnlijk zo vroeg bij dat je nog maar net minimale slijtage had en derhalve nogmaals 200.000 km kan krijgen uit de as door wat balletjes en staafjes te vervangen die in de loop der jaren wat zijn afgeplat en versleten.

Die balletjes en staafjes zijn de zwakste onderdelen en grote kans dat er nog niks is ingevreten in de as zelf. Dan is het net zo sterk als nieuw en derhalve de juiste keuze.

Als ik voor die 3.000 euro had moeten kiezen, had ik het niet gedaan. Want de auto is net zoveel waard. Als de auto vier jaar oud was geweest, was het en ander verhaal.
Als die 3.000 euro de enige optie was geweest, wat hij verdwenen in een privegarage van mezelf, geschorst en alles.

eerriikk zei:
Als je hem nooit meer opruimt is het misschien een idee om een setje op voorraad te nemen. Nu te koop voor wenagh, straks niet meer te vinden.

In de VS zijn miljoenen Camry's verkocht , lijkt mij sterk dat er later weinig meer voor te vinden is. Oke je zal er iets meer moeite voor moeten doen.
Alhoewel het verhaal van forummer RKE mij ook nog kan herinneren, die had wel moeite met het vinden van onderdelen voor zijn Camry. mede doordat de bestelde onderdelen op kenteken ging en het daar steeds fout ging , meen ik mij te herinneren.

Nou, ik kijk wel effe.

Hij rijdt wel anders, veel strakker en het stuur draait soepeler. Voorlopig voelt het nog goed. Kreeg nog een compliment van de garage hoe hij er uit zag. En dat hij fluisterstil was.

Super Soloman! Die bruine sloep moet je niet weg doen, daarvoor past 'ie veel te goed bij je.

Monsieur Le Loure zei:
Alhoewel het verhaal van forummer RKE mij ook nog kan herinneren, die had wel moeite met het vinden van onderdelen voor zijn Camry. mede doordat de bestelde onderdelen op kenteken ging en het daar steeds fout ging , meen ik mij te herinneren.

Ik had een Belgische import Camry in een uitvoering die hier nooit geleverd is. Uiteindelijk gebruikte de lokale Toyotadealer mijn framenummer om onderdelen te bestellen. Het ging pas echt fout toen ik voorveren nodig had die voor de handgeschakelde 3 liter Camry niet meer op voorraad waren.

Mijn Camry was toen ook al 18 jaar oud.

Netjes dat valt allesinds mee. Gewoon verder genieten, blijft toch een keurige auto en omdat hij hier niet veel verkocht is apart. Lekker door zoefen.

Sketcher zei:
Netjes dat valt allesinds mee. Gewoon verder genieten, blijft toch een keurige auto en omdat hij hier niet veel verkocht is apart. Lekker door zoefen.

Ik heb hem verkocht aan een handelaar die veel zaken met Afrika doet maar het RDW geeft aan dat hij nog steeds in Nederland is.

Er waren wel wat issues die inmiddels wel verholpen kunnen zijn, maar hij was het redden wel waard. Er zat vrijwel geen roest aan, het olieverbruik was nihil en hij reed nog als een zonnetje.

Zelfs de aandrijfassen waren nog goed :D

(Misschien heeft Jan een tijdje met stofhoezen gereden die gescheurd waren. Als dat zo is, dan is het een kwestie van van de stofhoezen te laat vervangen of beschadigingen tijdens het rijden opgedaan.
De combinatie van zand en vet geeft een hele goede schuurpasta)

rke zei:
Sketcher zei:

Ik heb hem verkocht aan een handelaar die veel zaken met Afrika doet maar het RDW geeft aan dat hij nog steeds in Nederland is.

Er waren wel wat issues die inmiddels wel verholpen kunnen zijn, maar hij was het redden wel waard. Er zat vrijwel geen roest aan, het olieverbruik was nihil en hij reed nog als een zonnetje.

Zelfs de aandrijfassen waren nog goed :D

(Misschien heeft Jan een tijdje met stofhoezen gereden die gescheurd waren. Als dat zo is, dan is het een kwestie van van de stofhoezen te laat vervangen of beschadigingen tijdens het rijden opgedaan.
Dat was inderdaad de diagnose van de dealer. Vrouwlief vindt dat we veel eerder attent op hadden gemaakt mogen worden dat de rubbers vervangen moesten worden.

Soloman zei:
rke zei:
Dat was inderdaad de diagnose van de dealer. Vrouwlief vindt dat we veel eerder attent op hadden gemaakt mogen worden dat de rubbers vervangen moesten worden.

Sorry, het klinkt niet leuk maar ik ben het wel met jouw vrouw eens.
Het scheuren is vaak een kwestie van de leeftijd van de Camry (rubber wordt hard) en het aantal afgelegde kilometers. De diagnose lijkt mij iets wat een leerlingmonteur al kan uitvoeren.
Aan de andere kant kan er een groot stuk straatvuil klem komen te zitten waardoor de hoes openscheurt (beide assen tegelijk ??? ). Mijn jongste dochter heeft op die manier een stuk staal met haar achterband 'gevonden'.... Poef, kloink kloink kloink....

- Heb je de oude stofhoezen / homokineten mogen zien? Zaten er kleine scheurtjes in de uitstulpingen van het rubber?
- Is de Camry aan de onderkant van het blok erg smerig? Je herkent lekke stofhoezen ook aan het vetspoor wat het uitgeslingerende vet achterlaat.
- Het kan zijn dat de monteur de scheuren nu voor het eerst zag en voor de veiligheid (en omdat hij weet hoe Jan in elkaar zit) alvast riep dat de aandrijfassen vervangen moesten gaan worden. Een tegenargument is dat je de versleten homokineten nu al kon voelen.

Solo, sterkte met de vele en vele km's die ongetwijfeld nog mogen volgen de komende jaren. (y)

ik vond nog een review van Greg Macke, Your Car Angel waarin o.a. de Camry 2.4 in voorkomt,
zie 3:25 "incredibly reliable car",
op 3:40 "one of the best used out there on the market".
https://carbuyingsupport.com/video-library/toyota-camry-review/

Soloman zei:
rke zei:
(..)

Hoe vaak kom/ kwam je dan in de garage?

Durashift zei:
Soloman zei:
rke zei:
(..)

Hoe vaak kom/ kwam je dan in de garage?
Een keer per jaar voor de APK en beurt.

En nu ben ik het dus zat. De koplampen worden weer doffer. Nieuwe lampen kosten hooguit 200 euro volgens mij per stuk, dus ik ga ze vervangen.
Dat is stap 2 in de verneuing van de auto. Stap 3 wordt de rammels uit het dashboard halen.

De auto is nog perfect. Hij wordt 15 en ik wil dat hij 30 wordt. De motor loopt nog als een zonnetje. Op een gegeven moment zijn die lampen ook op. Net zoals over vijf jaar het leer van de bestuurdersstoel. De rest is nog adembenemend goed. Nooit verwacht.

Dat spuit je op je koplampen na het poetsen... maar als je echt die toyo nog 15 wilt houden, dan is hamsteren van onderdelen wel een goed idee. Nu is alles redelijk goed voor handen, maar hoe is dat over 8 jaar? Ik denk dat je nu wellicht een goede bijrijdersstoel in de UK kunt vinden, dat is over 5 jaar de perfecte bestuurderststoel... die vind jij dan niet meer voor normaal geld.

Vraagt iets meer strategisch handelen en preventief te werk gaan, maar een stuk minder reactief en curatief onderhoud.

Terug
Bovenaan