snelweg verbreding

nielswrx

Net ingestapt
Ondertussen al een aantal jaren aan de gang, de befaamde snelweg verbreding.
Na jaren daarvoor in de file te hebben gestaan door afsluitingen, is het bijna zover dat de A1 en de A6 daadwerkelijk meer rijstroken heeft.
De A1 vanaf Muiderberg naar Amsterdam is een verademing, 5-baans, wat willen we nog meer.
Echter wat jammer is dat de vrachtwagens nu op de middelste baan rijden. Iedereen denkt bij Muiden; nee...links blijven rijden want dat is de afslag naar de A9! Gelukkig schrikken de automobilisten niet meer om rechts ingehaald te worden!
Nu mogen we vol tevredenheid over een 5-baansweg 100km/uur hobbelen. Helaas wordt de snelheid niet aangepast naar 130km/uur!
Vreemd, vreemd, vreemd......Maar het kan nog erger!
De A6! Deze weg was in de "oude situatie" een 120km snelweg. Nu er extra banen zijn, schrik niet, de 2 rechterbanen 80 km/uur en de middelste banen 100 km/uur geworden! Zowel naar Amsterdam en terug richting Almere!
Er kunnen weer veel bonnen worden uitgeschreven!
Bedankt Rijkswaterstaat voor deze enorme verbetering! Gemeente Almere is maar wat blij met jullie ( lees; snelheidboetes).

nielswrx zei:
... Het verhaal van de zoveelste die twijfelt aan het smoesje dat snelheidsbelasting vooral de veiligheid dient ....

En dan sukkel je door de spits naar het werk en dan denk je aan de eisen die je ooit gesteld hebt aan de bolide waar je in rijdt. Van nul naar honderd in vijf secondjes en een top van 200+....

Zodat de acceptgiro tenminste een - zoals de Belgen dat noemen - deftig bedrag kan vermelden. Misschien zelfs wel voorgelezen door man-met-jurk.

De meeste wegen zijn nog steeds te smal of slechts op een bepaald traject verbreed.

De A12 is kleine stukjes 4-baans, maar grote delen zijn nog steeds maar 2-baans.
Daar mag je 130, maar dat kun je in de praktijk nauwelijks halen.
Op de rechter baan wordt 80 of 90 gereden, waarbij veel automobilisten gaan inhalen met 100km.
Dit is de belangrijkste snelweg van West naar Oost Nederland, dat moet gewoon in zijn geheel 4-baans worden gemaakt.
Dan heb je op bepaalde tijden een extra derde baan beschikbaar (spitsstrook) en dan mag je 100 i.p.v. 120/130.
Het blijft tobben hier.
De kwaliteit van het asfalt is hier wel goed in orde in Nederland, zeker t.o.v. andere landen.

nielswrx zei:
Na jaren daarvoor in de file te hebben gestaan door afsluitingen, is het bijna zover dat de A1 en de A6 daadwerkelijk meer rijstroken heeft.
De A1 vanaf Muiderberg naar Amsterdam is een verademing, 5-baans, wat willen we nog meer.
Echter wat jammer is dat de vrachtwagens nu op de middelste baan rijden. Iedereen denkt bij Muiden; nee...links blijven rijden want dat is de afslag naar de A9! Gelukkig schrikken de automobilisten niet meer om rechts ingehaald te worden!
Nu mogen we vol tevredenheid over een 5-baansweg 100km/uur hobbelen. Helaas wordt de snelheid niet aangepast naar 130km/uur!
De A6! Deze weg was in de "oude situatie" een 120km snelweg. Nu er extra banen zijn, schrik niet, de 2 rechterbanen 80 km/uur en de middelste banen 100 km/uur geworden! Zowel naar Amsterdam en terug richting Almere!
Bedankt Rijkswaterstaat voor deze enorme verbetering! Gemeente Almere is maar wat blij met jullie ( lees; snelheidboetes).

Zolang er nog dagelijks aanrijdingen gebeuren op dat stuk zal de snelheid omlaag moeten.
130 is daar dus echt veel te snel.

Rayban zei:
nielswrx zei:

Zolang er nog dagelijks aanrijdingen gebeuren op dat stuk zal de snelheid omlaag moeten.

Dit is een zwaktebod. De sukkelende hoepeldraaier rijdt bij voorkeur midden op de snelweg en vertikt het om rechts te houden, dus doen we de snelheidsverdeling ook maar op die manier.

Ik heb nog wel een voorstel voor andere verkeersregels om te negeren, wil je ze horen?

rke zei:
Rayban zei:
nielswrx zei:

Dit is een zwaktebod. De sukkelende hoepeldraaier rijdt bij voorkeur midden op de snelweg en vertikt het om rechts te houden, dus doen we de snelheidsverdeling ook maar op die manier.

Ik heb nog wel een voorstel voor andere verkeersregels om te negeren, wil je ze horen?
Ja hoor, alhoewel ik ze zo ook wel kan verzinnen.

Het grootste probleem is niet die linksplakker maar het onderlinge verschil in snelheden.
Als al het verkeer dezelfde snelheid zou rijden zou het allemaal soepeler verlopen.

Maar ja, er zijn er die 130 willen rijden en dat geeft dus een onrustig verkeersbeeld waardoor er files ontstaan.

Dus wie is er de veroorzaker?
Of denk je echt dat er met een hogere snelheid meer verkeer over een bepaald traject kan rijden?

Zolang er nog mensen nenen in de spits 130 te MOETEN rijden is het logisch dat de wegbeheerder dan maar borden van 100 km/h neerzet
En nog altijd liever met 100 op een 5 baans weg als stilstaan op een 2 baans.

Sorry maar ik lees vooral een erg groot ikke-ikke verhaal...

Janneman zei:
Zolang er nog mensen nenen in de spits 130 te MOETEN rijden is het logisch dat de wegbeheerder dan maar borden van 100 km/h neerzet
En nog altijd liever met 100 op een 5 baans weg als stilstaan op een 2 baans.

Men rijdt alleen precies de maximum snelheid als er trajectcontrole is met garantie op een bekeuring bij te snel rijden. En dan gaan we het beroemde spelletje van ik-mag-niet-opschieten-dus-ga-ik-maar-etteren spelen.

Bij Bergen op Zoom is een stukje 130 km/uur trajectcontrole. En daar rijdt iedereen 110 km/uur en zitten we te bumperkleven met 2 metertjes afstand. Tussen Utrecht en Amsterdam is trajectcontrole. Daar zijn de muggen op de voorbumpers bang hun kop te stoten aan de auto er voor. Tussen Den Haag en Leiden is trajectcontrole. Probeer eens van rijbaan te veranderen, maar neem wel een schoenlepel mee. Bij het Kleinpolderplein is trajectcontrole. Probeer in de spits eens de afslag naar het Ikazia te nemen met twee seconde afstand.

Veilig jonguh.... niet voor te stellen.

rke zei:
Men rijdt alleen precies de maximum snelheid als er trajectcontrole is met garantie op een bekeuring bij te snel rijden. En dan gaan we het beroemde spelletje van ik-mag-niet-opschieten-dus-ga-ik-maar-etteren spelen.

Veilig jonguh.... niet voor te stellen.

Lees formatievliegen, maar dan op de weg. In de luchtvaart worden dergelijke acties van te voren minutieus overlegd door ervaren piloten, op de weg doen we dit klakkeloos terwijl we de vaardigheden van de ander niet kennen.

vrfteam1.jpg

Blijkbaar is controle op snelheid eenvoudiger dan controle op afstand houden ... ;)

rke zei:
Bij Bergen op Zoom is een stukje 130 km/uur trajectcontrole. En daar rijdt iedereen 110 km/uur en zitten we te bumperkleven met 2 metertjes afstand.

Nou rij ik niet vaak in de spits (kwestie van een vak geleerd hebben ;) )
Maar de keren dat ik op dat stuk rij kan ik gewoon rustig met 2 vingers in de neus 130km/u op de GPS rijden, op rechts en rustig naar links om in te halen en rustig terug naar rechts na het inhalen. Dus ik zie daar het probleem niet

Je hebt gelijk. Als er geen spits is, is het een kwestie van cruise control aan en voorthobbelen maar. Een beetje mobiel ouwehoeren, wat frunniken aan de rok van de secretaresse naast je en misschien ook nog even app-en en voor je het weet is de trajectcontrole voorbij - gassen.
Ik moet alleen nog even een gewillige secretaresse regelen, wel een van het mooie soort graag.

Gisterenmiddag nog een grappige situatie meegemaakt op dat stukje. Ik rij rechts, 100 ~ 110 km/uur. Rechterbaan is relatief leeg, links is het bekende spelletje van om het hardst gassen en remmen bezig. Ik hobbel gezapig voort terwijl er links naast mij een cabrioletje dan weer een paar auto's voor mij rijdt en dan weer een paar auto's achter mij. Een soort van kiekeboe spelen en natuurlijk - stel je voor dat die lelijke Seat er voor kruipt - naast mij iedere keer even een demonstratie hoe dicht je wel op je voorganger durft te rijden.
Kom je bij een afrit, moeten er 'ineens' een paar toch die afrit hebben, voegen er bij een oprit wat mensen in zie je de vrolijke remlampjes weer knipperen.

Ik kon het hele stuk trajectcontrole naast de cabrio blijven rijden. Is de trajectcontrole eenmaal voorbij, gaan de mensen sneller rijden en realiseert men zich ineens dat er een rechterbaan bestaat.

Terug
Bovenaan