snelweg. of binnedoor

A

Anoniem

Guest
hallo autoweek forum.

ik ga sinds kort niet meer een collega ophalen voor het werk. en drm doe ik dagelijks niet 70-80km(heen en terug).

ik kan nu kiezen om of via de snelweg(15km) of binnedoor via dorpjes(14.8km) te rijden.

nu is me vraag wat is het best om naar me werk te rijden om de auto nog een beetje warm te rijden.
(vw passat variant 1,9TDi 90pk/210nm 1999)

wat raden jullie aan??

uit de stemmen blijkt dat ik best over de snelweg kan rijden(noordzuid houthalen-valkenswaard) bespaart ook veel diesel:) scroll naar beneden

ga pas in maart een nieuwe benzine auto kopen.(hyundai I20 coupe of een grote stationwagen benzine)

fouten komen door dat ik slecht nederlands kan.

kom van engeland.

Binnendoor is meestal korter en sneller. De Tomtom leidt je meestal onnodig via de snelwegen.

me tom tom stuur me altijd via onnodig wegen binnedoor.

als ik de tomtom volgde via me collega moest ik alleen maar veel links en recht afslaan binne door.

Google is je beste reisplanner. Vergeet de Tomtom en plan je reis via Google Maps. Scheelt je een hoop kilometers en brandstof.

Of de TomTom goed instellen. Dus niet de kortste route maar de snelste route.

gelijk heb je @---GT---

@skodachauffeur
me tomtom staat alleen op snelste. rij soms zo langzaam dat snelste de beste is(rij wel altijd zo snel al je er mag)

Ligt ook aan tijdstip en snelweg in kwestie of knooppunt. Ik ziu zeggen probeer allebei een keer en kijk wat snelste is óf het beste bevalt...

snelle willy zei:
hallo autoweek forum.

ik ga sinds kort niet meer een collega ophalen voor het werk. en drm doe ik dagelijks niet 70-80km(heen en terug).

ik kan nu kiezen om of via de snelweg(15km) of binnedoor via dorpjes(14.8km) te rijden.

nu is me vraag wat is het best om naar me werk te rijden om de auto nog een beetje warm te rijden.
(vw passat variant 1,9TDi 90pk/210nm 1999)

wat raden jullie aan??

ga pas in maart een nieuwe benzine auto kopen.(hyundai I20 coupe of een grote stationwagen benzine)

Ik begrijp het niet helemaal. Je rijdt elke dag 40 tot 50 km om voor een collega?
En je twijfelt tussen een i20 coupe of een grote stationwagen?

Ik zou voor de afwisseling gaan, ook kijkend naar de drukte (files of overlast van fietsende scholieren). Volgens mij maakt het voor de auto niet veel uit, in beide gevallen te kort voor de diesel.

Ik zou voor snelweg kiezen:

1. Minder abrupt remmen en gassen (als je netjes rijdt en anticipeert). Minder slijtage.
2. Minder kans op ongelukken (je kan een kopstaart krijgen, maar je hebt niet zomaar een onverlichte fietser op je motorkap, of een bestelbus haaks op de zijkant)
3. Omleidingen en files zijn goed geregeld, via diverse apps of internet, binnenwegen moet je altijd maar hopen dat er niks aan de hand is.
4. Boetes voor rood licht of snelheid heb je veel minder snel en zijn goedkoper.

Een paar uitzonderingssituaties zijn zeer ernstige file of zeer zware sneeuwval, als je echt vast komt te staan op de snelweg (zonder afritten) dan is het een heel gedoe. Binnendoor kan je meestal gewoon ergens keren of ergens een patatje halen.

Warm rijden is niet zo'n issue als je je auto over een paar maanden gaat verkopen. En met 'niet warmrijden'    wordt eerder 3 dan 15 km bedoelt. Verder is 15 km is een redelijk ritje en ik neem aan dat je de auto wel eens voor andere ritjes gebruikt of soms wat file hebt waardoor de motor toch een half uurtje draait.

Die collega was wel erg leuk zeker dat je er 50km voor omrijdt!?

De poll werkt niet (iets met 'possible hack attempt...'), dus dan maar zo: ik zou voor de snelweg kiezen. Dat is in jouw geval geen omweg, naar ik aanneem ligt de gemiddelde snelheid daar wel wat hoger. Dus is dat sneller. En veiliger, om de redenen die Pio al geeft.

ik rij altijd op de motor. als ik rem (zijn nog geen 20duizend km oud, en is ook nieuw) klinkt het als of ik ijzer op ijzer heb:) maar is gewoon veel vuil er tussen. rem ook nooit.

rij trouwens op de snelweg altijd 90km/H(behalve als ik haast heb) maar altijd rustig slipstreamen achten een vrachtwagen

al me vrienden wonen trouwens min 55km ver :) duss ga vaker naar ze toen. me oma woon zelfs 190km ver van me vandaan:) elke maand proberen naar me oma te gaan is een must.

wrm ik 80km om reed voor een collega??

kreeg 20euro+30euro aan drank van de winkel + 45euro van het werk omdat ik die jongen ophaalde:) zo zijn de kosten niets:)

rij trouwens over de noord zuid.(houthalen-valkenswaard)20min rijden.

snelle willy zei:
als ik rem (zijn nog geen 20duizend km oud, en is ook nieuw) klinkt het als of ik ijzer op ijzer heb:) maar is gewoon veel vuil er tussen. rem ook nooit.

o_O

snelle willy zei:
wrm ik 80km om reed voor een collega??

kreeg 20euro+30euro aan drank van de winkel + 45euro van het werk omdat ik die jongen ophaalde

Die heb je toch niet net voor je laatste post genuttigd...??? :T

met 90km per uur achter een vrachtwagen, shitt ik dacht dat alleen bejaarden dat deden maar niet duso_O

Binnendoor is meestal korter en sneller. De Tomtom leidt je meestal onnodig via de snelwegen.

Ik heb die discussie wel eens met collega's... de voorkeur is erg bepaald door waar iemand woont. Mensen uit de Achterhoek zijn gewend om overal binnendoor naartoe te rijden, omdat er geen andere optie is. Ze zijn daardoor blijkbaar een beetje bang om op de snelweg te rijden, want als ze bijvoorbeeld van Deventer naar Zwolle moeten, gaan ze ook binnendoor langs de IJssel rijden. En dan loop je te sukkelen van stoplicht naar rotonde en hang je achter vrachtwagens en bejaarden.

Zelf woon ik in een plaats vlak aan een snelweg. Als ik ergens naartoe ga, rij ik eerst de snelweg op en vanaf daar kijk ik wel verder. Binnendoor is alleen de laatste paar minuten, als de snelweg op is.

Persoonlijk kijk ik altijd op Google Maps naar de verschillende mogelijke routes. De tijdsduur is daarbij maatgevend. Als de binnendoorroute op papier ongeveer net zo lang is als de snelwegroute, neem ik altijd de snelweg. Pas als binnendoor volgens planning echt twee keer zo lang is, accepteer ik dat je ook binnendoor ergens kunt komen.

In dit specifieke geval is de afstand ongeveer gelijk, dus is het via de snelweg waarschijnlijk sneller.

unquote

Wat extreem, die 2 uitersten?

Fordlover1 zei:
met 90km per uur achter een vrachtwagen, shitt ik dacht dat alleen bejaarden dat deden maar niet duso_O

als ik 120 rij rij ik op 50 km bijna 6L er door(weet niet hoe, heb alleen de onderplaten onder de motor weg moeten gooien, waren kapot)

als ik achter een vrachtwagen slipstream staat er na 100km dat ik nog niets verbruikt heb. na 220km is er dan een streepje(ongeveer 7L) door:)

ps: weet 220km op 7L klinkt extreem maar de auto zegt zo.

bij stads verkeer verbruikt mijn auto 5.5L en 70-90km/H wegen 4.9L

Sinds een paar maanden rijd ik ook (deels) binnendoor.

Voornaamste reden is de A1 tussen Eemnes en Amersfoort, staat altijd vast of langzaam rijden (ca 70km-u). Zo heb ik dus de eerste paar maanden gereden, daar dat ik dacht dat binnendoor alleen maar via Soest een alternatief zou zijn, veel verkeerslichten en niet veel sneller EN zuiniger dan de route over de A1. Eigenlijk door toeval mijn huidige route leren kennen. Ik wilde na een korte dag werken nog even langs de autosloop te Den Dolder, maar die was helaas al dicht. Qua afstand, geen km korter of langer dan de route via de A1. Doordat die ene middag in de middag was, was tijdwinst nog niet bekend. Resultaat was een route die vrij betrouwbaar is, geen files meer, 4 verkeerslichten meer maar veeel en veel minder file-rijden dus en een verbruikwinst van om en nabij de 1:15 naar zeer constante waardes van 1:17,5. Ik rijd nu dus wel over de A28 van Den Dolder naar Hoevelaken, maar nog nooit vast gestaan daar, als dat al zal gebeuren, zou het incidenteel zijn.

Ik ben vorige week plotseling achter een vrachtwagen gekomen bij invoegen en het was druk op de linkerstrook. Ik bleef lekker achter de vrachtwagen hangen met 2 seconden achterstand. Daarnaast ben ik sinds vandaag een proefje gestart met het inklappen van mijn rechter buitenspiegel, mij auto is vrij overzichtelijk en ik merk dat ik gelijk anders anticipeer op het verkeer achter en rechts van mij. Zo was dat in de jaren 70/80 ook en even de kat uit de boom kijken.

Harm78 zei:
Ze zijn daardoor blijkbaar een beetje bang om op de snelweg te rijden, want als ze bijvoorbeeld van Deventer naar Zwolle moeten, gaan ze ook binnendoor langs de IJssel rijden. En dan loop je te sukkelen van stoplicht naar rotonde en hang je achter vrachtwagens en bejaarden.

.

Zou de wedstrijd wel willen aangaan; jij over de A1, A50 en A 28 van Deventer naar Zwolle en ik langs de IJssel via Olst /Wijhe (waar geen verkeerslichten staan overigens ):LOL:

ENTE zei:
Harm78 zei:
Ze zijn daardoor blijkbaar een beetje bang om op de snelweg te rijden, want als ze bijvoorbeeld van Deventer naar Zwolle moeten, gaan ze ook binnendoor langs de IJssel rijden. En dan loop je te sukkelen van stoplicht naar rotonde en hang je achter vrachtwagens en bejaarden.

.

Zou de wedstrijd wel willen aangaan; jij over de A1, A50 en A 28 van Deventer naar Zwolle en ik langs de IJssel via Olst /Wijhe (waar geen verkeerslichten staan overigens ):LOL:

... en een veel leukere weg om te rijden bovendien!
a052.gif

Re (Meike): Daarnaast ben ik sinds vandaag een proefje gestart met het inklappen van mijn rechter buitenspiegel, mij auto is vrij overzichtelijk en ik merk dat ik gelijk anders anticipeer op het verkeer achter en rechts van mij. Zo was dat in de jaren 70/80 ook en even de kat uit de boom kijken.

Een rechter buitenspiegel is verplicht als het zicht naar achteren via een binnenspiegel niet mogelijk of belemmerd is (bron o.a. snelslagen.nl). Dus in bijv. een volgeladen busje riskeer je een bon.

Meeuw zei:
Re (Meike): Daarnaast ben ik sinds vandaag een proefje gestart met het inklappen van mijn rechter buitenspiegel, mij auto is vrij overzichtelijk en ik merk dat ik gelijk anders anticipeer op het verkeer achter en rechts van mij. Zo was dat in de jaren 70/80 ook en even de kat uit de boom kijken.

Een rechter buitenspiegel is verplicht als het zicht naar achteren via een binnenspiegel niet mogelijk of belemmerd is (bron o.a. snelslagen.nl). Dus in bijv. een volgeladen busje riskeer je een bon.

En gewonden/doden als je toch even iets minder goed anticipeert dan je dacht. Zucht, sommige mensen... o_O

Nederlandse APK-eisen volgens: autoadviezen.nl zei:
Datum eerste toelating na 25-01-2010

Rechter buitenspiegel verplicht

Logischerwijs is een rbs wel verdomde makkelijk bij gebrek aan zicht door een binnenspiegel

R-W zei:
Meeuw zei:

En gewonden/doden als je toch even iets minder goed anticipeert dan je dacht. Zucht, sommige mensen... o_O

IK rijd al 14 jaar op gesloten bestelwagens, dan leer je echt wel anticiperen. Het is alleen uitkijken met idioten/verkeershufters op de weg, daar valt niet op te anticiperen. Zoals Meeuw ook schets, je kan alleen zonder rechter buitenspiegel rijden als je zicht rondom vrij is, zonder lading en afgeschermde zijruiten. Het gaat in mijn geval nog steeds om de YRV die ik voor woon-werk gebruik, in mijn uppie, zonder lading en/of passagiers.

Op de terugweg kom ik 2 invoegstroken tegen op mijn route die qua zicht onvoelde zijn om goed op te anticiperen. Om die reden stop ik er denk ik ook mee en ga ik andere tips uitproberen om mijn verbruik iets zuiniger te krijgen en plezier in het autorijden te houden. Een leuke tip die ik heb gevonden op ecomodders.com is het rijden zonder schoenen aan. Het gevoel met het pedaal neemt enorm toe en kan dus, in combinatie met cruise control (niet altijd mogelijk in drukke situaties) efficienter omgaan met gasgeven en gas los (afremmen op de moter).
Bovendien ga ik morgen beginnen met een was en poetsbeurt en demonteer ik de zitbank. De keren dat ik die nodig heb per jaar is op 1 hand te tellen en ben wel benieuwd of ik dat bij de komende tank benzine (volgende tankbeurt over 200km) ga merken. Voor mij is een 'gemakkelijk' verbruik van 1:20 het doel. Ik zit nu qua km's over het omslagpunt om een diesel te rijden, maar ik ben ook op zoek naar werk dichter bij huis, dus niet interessant om te denken aan iets anders.

Juist omdat er niet op te anticiperen valt, zou je niet op veiligheid moet bezuinigen. En laat die achterbank ook gewoon zitten, merk je niets van.

Schoeisel is dan weer wel een redelijk nuttige (maar algemeen bekende) tip.

Hoe lichter de schoen / hoe dunner de zool hoe meer gevoel je hebt met je pedalen
Vandaar ook dat ik altijd m'n lichte dunzolige sneakers aan heb met auto rijden en nooit m'n zware rigboots

R-W zei:
Juist omdat er niet op te anticiperen valt, zou je niet op veiligheid moet bezuinigen. En laat die achterbank ook gewoon zitten, merk je niets van.

IK vind dit een erg groffe stelling. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat ik bij het inklappen van de spiegel, ik inlever op veiligheid. Ook stap ik van deze vorm van brandstof besparing (milliliter-geneuzel waarschijnlijk) en ga andere zaken proberen om de 1 op 20 te redden.
Ik vind het alleen te kort door de bocht om te zeggen dat het er helemal niet op te anticiperenvalt. Als dat zo is, waarom heb ik mij dan wel veilig en normaal door het verkeer kunnen verplaatsen? Smorgens even alle zijruiten krabben. Goed de invoegstroken in de gaten houden en bij rechts af slaan van een doorgaande weg goed over rechter schouder kijken + kijken wat er op fietspad fietst/rijdt zo'n 400 meter voor het afslaan tot de actie zelf.

Daar valt echt wel mee te leven. Het voornaamste wat niet werkt, zijn de verkeershufters en andere ego's die total iets anders doen dan wat ze geleerd hebben. Klevers, rechtsinhalers (nee, ik zeg niet dat ik links blijf rijden, maar op wat er achter mij gebeurt via de binnenspiegel ;) ) en vluchtstrooksjonnies, die wil je zoveel mogelijk in de gaten houden. De invoegstrook op de a28 richting utrecht bij Leusden is een snelle invoegstrook. Normaliter kan je het verkeer goed in de gaten houden voordat je de strook passeert en daarop eventueel actie ondernemen door al naar links te gaan om even te versnellen, al is het maar 5km/u sneller voor 10 seconden) voor een vloeiendere invoegactie van de ander.. Maar dan voegt er plotseling dus wel iemand in met 120km/u en ja, dáár kan je niet op anticiperen. Maar om zomaar te zeggen dat er helemaal niet mee te rijden (= anticiperen) valt, vindt ik dus een boute stelling. ;)

Je geeft zelf het antwoord al. Daarbij beweer ik niet dat er niet mee te rijden is, wel dat het een zinloze bezuinigsmaatregel is en het ten koste van de verkeersveiligheid gaat.
Zuiniger rijden zit vooral in je gedrag, wil je technisch aan de bak dan moet je eerst zorgen dat motor, bak etc in absolute topconditie zijn. Je motor uit laten lezen, evt laten optimaliseren, alle smeermiddelen verversen enz enz. Je moet alleen even blijven rijden om die kosten weer terug te verdienen met een besparing van een liter per 100km(?).

Harm78 zei:
Persoonlijk kijk ik altijd op Google Maps naar de verschillende mogelijke routes. De tijdsduur is daarbij maatgevend. Als de binnendoorroute op papier ongeveer net zo lang is als de snelwegroute, neem ik altijd de snelweg. Pas als binnendoor volgens planning echt twee keer zo lang is, accepteer ik dat je ook binnendoor ergens kunt komen.

:confused:

R-W zei:
Je geeft zelf het antwoord al. Daarbij beweer ik niet dat er niet mee te rijden is, wel dat het een zinloze bezuinigsmaatregel is en het ten koste van de verkeersveiligheid gaat.
Zuiniger rijden zit vooral in je gedrag, wil je technisch aan de bak dan moet je eerst zorgen dat motor, bak etc in absolute topconditie zijn. Je motor uit laten lezen, evt laten optimaliseren, alle smeermiddelen verversen enz enz. Je moet alleen even blijven rijden om die kosten weer terug te verdienen met een besparing van een liter per 100km(?).

Dan zijn we het eens met elkaar :)

Het eerste wat ik ga nakijken zijn de bougies. Die zitten er volgens mij al sinds aflevering. Bandenspanning is goed, olie is nog steeds helder en eigenlijk kan ik geen gebreken opnoemen van het motertje, geen geluidjes of aanwijzingen dat er iets mis is. Dus dat laat ik lekker wachten tot zijn grote beurt dit voorjaar. Een verbruik van 1:20 zou voor mij ideaal zijn, dan heb ik met elke 9 a 10 tankbeurten onderhand weer een tank benzine bespaardt.

Ik tank nu altijd rond het moment dat de teller op 540 km staat. Dan tank ik gemiddeld dus 32 liter weg in het 40 liter tankje. Zoals je zegt, het bankje eruithalen heeft geen zin, maar ik heb er ook nog een reservewiel inliggen en samen maken ze toch weer wat extra kg's die ik eigenlijk nooit nodig heb. En gewichtsreductie op een al lichte auto (930kg) met kleine motor (1.3) heeft een groter effect dan op een auto van 1200kg en een 1.8 motor. Nu nog gewichtsreductie ook op mijzelf toepassen.. :rolleyes: :D

Je rijdt nu dus ong 1:16,8. Om 1:20 te gaan rijden moet je zo'n 20% zuiniger gaan rijden, ga je niet redden met een bank en reservewiel verwijderen.

R-W zei:
Je rijdt nu dus ong 1:16,8. Om 1:20 te gaan rijden moet je zo'n 20% zuiniger gaan rijden, ga je niet redden met een bank en reservewiel verwijderen.

Tussen de 16,8 en 1:17,5 wat ik rijdt. Het is niet alleen het verwijderen van bank en reservewiel. Ik ben sinds een week ook weer wat rustiger gaan rijden, hypermilen als ik een vrachtwagen tegenkom. Daarnaast dus ook dat ik het mijzelf wil aanleren om altijd zonder schoenen aan te rijden. En dan heb ik nog eventueel een push-bar te verwijderen wat een beetje gewicht + anti-aerodynamica scheelt.

Jazzik zei:
ENTE zei:
Harm78 zei:

.

a052.gif

Dan is de westkant van de IJssel nog leuker:T

ENTE zei:
Jazzik zei:
ENTE zei:
Harm78 zei:

.

a052.gif

Klopt, maar dan ben je wel wat langer onderweg...
e025.gif

Nou ik vond er weinig leuks aan, ik ben wel eens met zo'n Achterhoekse collega meegereden. Het schoot in elk geval niet erg op... :)

Meike zei:
R-W zei:

Tussen de 16,8 en 1:17,5 wat ik rijdt. Het is niet alleen het verwijderen van bank en reservewiel. Ik ben sinds een week ook weer wat rustiger gaan rijden, hypermilen als ik een vrachtwagen tegenkom. Daarnaast dus ook dat ik het mijzelf wil aanleren om altijd zonder schoenen aan te rijden. En dan heb ik nog eventueel een push-bar te verwijderen wat een beetje gewicht + anti-aerodynamica scheelt.
Je kunt ook al je naden nog afplakken en de achterwielkasten dichtmaken.
Ook de onderzijde kun je nog geheel glad afwerken.

Harm78 zei:

Nou ik vond er weinig leuks aan, ik ben wel eens met zo'n Achterhoekse collega meegereden. Het schoot in elk geval niet erg op... :)

Achterhoekers kennen de weg daar niet. Vraag maar eens aan jongeheer Poekoek hoe het was met een snelle waguh:cool:

Jazzik zei:
ENTE zei:
Jazzik zei:
ENTE zei:
Harm78 zei:

.

a052.gif

Klopt, maar dan ben je wel wat langer onderweg...
e025.gif

Als je de weg kent niet hoor:)

Terug
Bovenaan