Sludge?

Dubbele Pijp

Net ingestapt
Hallo

Soms check ik olie en oliedop. Rijd veel korte stukken. Eigenlijk nooit of zeer weinig aanslag. Nu had ik een kort stukje (10 minuten?) gereden en keek ik toevallig net daarna. Toen zag ik wèl aanslag onder de dop. Daarna stukje verder gereden en toen zo goed als weg.

Nu lees je verhalen over koppakking en white sludge. 3 vragen:
- wanneer check je normaal op sludge? Bij warme(de) of koude motor? Is het normaal als dit zich pas openbaart (beetje) bij warmere motor?
-Als je echt sludge probleem hebt (koppakking bijv) is dat dan ook zichtbaar bij koude motor? Dat staat nergens als men zegt dat te checken.
- de sludge verdwijnde naargelang ik verder reed. Toen ik hiernaar keek met zaklamp in het donker, zag ik een beetje damp uit de vulopening komen. Normaal?

Bedankt.

Damp is normaal, is gewoon hitte van de olie. Die witte mayonaise achtige sludge komt van korte stukjes rijden, als het een kleine hoeveelheid is kan dit geen kwaad. Op lange termijn is veel korte stukjes rijden natuurlijk niet goed voor een motor, eens per week een goede rit en de motor gaat laten werken dan zul je er nagenoeg geen last meer van hebben.

Mijn vader heeft me altijd geleerd olie te peilen en op sludge te checken nadat je de auto een half uurtje hebt af laten koelen na een goede rit.

Ok. Bedankt.

Kort tijdverhaal:

koude motor - geen sludge
Ongeveer 10 minuten rijden: sludge aan olievuldop, beetje.
Ongeveer 20 minuten rijden: minder sludge aan olievuldop, beetje nog. Oliepeilstok: geen sludge. Damp uit olievulopening.

Kunt u mij nog steeds geruststellen? :)

Lijkt mij allemaal wel in orde zo, als je verder geen symptomen hebt van lekke koppaking (verdwijnende koelvloeistof, witte rook uit de uitlaat) zou ik me er niet druk om maken.

Laatst waterpomp vervangen, nav druktest. Toen nieuwe koelvloeistof gevuld. Echter wel een beetje minder geworden sindsidien. Staat overigens nog wel boven "max" bij warme motor, net iets onder max bij koude motor, terwijl hij door garage op "MAX" is gevuld bij vervangen waterpomp.

Geen witte rook. Geen sludge bij koude motor. Geen natte vloerbedekking, geen knetters bij aansteker bij peilstok, koelvloeistof verlies is - als het er is - minimaal: 1500 km sinds vervangen waterpomp en net iets onder maximale gekomen bij koude motor. Geen verlies van vermogen. Geen heetlopers. Ik moet hierbij vermelden dat ik een lang smal expansievat heb ipv een dik bol, breed vat. Fluctuaties dus sneller zichtbaar wegens kleiner oppervlak.

Bij een koppakking lek volgensmij toch sneller verlies. Volgens mij is enig "natuurlijk" verlies onvermijdelijk bij een auto van +10 jaar oud. Lijkt nu al een tijdje stabiel te blijven ook. En beetje sludge dus alleen bij warme motor kennelijk. Die daarna verdwijnt.

Bij koppakking zou kvs toch sneller eruit moeten gutsen en zou er ook sludge bij koude motor zichtbaar moeten zijn.

Bedankt voor de snelle reacties. Fijn voor een amateur als ik. Super.

De Vriesz zei:
Ok. Bedankt.

Kort tijdverhaal:

koude motor - geen sludge
Ongeveer 10 minuten rijden: sludge aan olievuldop, beetje.
Ongeveer 20 minuten rijden: minder sludge aan olievuldop, beetje nog. Oliepeilstok: geen sludge. Damp uit olievulopening.

Kunt u mij nog steeds geruststellen? :)

Sludge is een mengsel van olie en water, meestal condenswater wat neerslaat in de motor tijdens het afkoelen in hogere luchtvochtige omstandigheden. (huidige weersomstandigheden)
Dat condenswater wordt na het starten vermengd met motorolie, als de motorolie op temperatuur komt verdampt het water weer uit de olie en behoort vervolgens als waterdamp de motor te verlaten via de carterventilatie.
Rijd je echter alleen maar korte stukjes dan blijft de waterdamp (deels) aanwezig in de motorolie en eenmaal verzadigd wordt het door de draaiende motor opgeklopt tot een soort mayonaise wat zich onder de bekende naam sludge afzet in alle hoger(e) gelegen delen in de motor. (en dus niet alleen maar op de oliedop)
Nu heeft sludge slechte smerende eigenschappen en heel goede verstoppende eigenschappen, o.a. de carterventilatie (voor de afvoer van water- en oliedampen) maar ook oliekanalen kunnen er zelfs geheel door geblokkeerd raken... en dat is absoluut niet wenselijk voor de motor. (slechte smering + opbouw carterdruk)
Daarom is het verstandig om af en toe lange ritten te gaan maken waarbij de olietemperatuur ook goed op peil komt en al het condensvocht eruit verdampt, dan blijft je motor ook vrij van die mayonaisetroep.... en dat zal in de natte koudere periodes met hoge luchtvochtigheid gewoon wat vaker nodig zijn als in de warme droge zomerse omstandigheden.

Terug
Bovenaan