Sludge

Chris 4778699

Startmotor
Hallo allemaal,

Ik ben een eigenaar van een Ford Probe 24v 2.5 V6 uit 1997. 207.xxx km op de teller. Ik heb inmiddels sinds begin april veel onderhoud aan gehad, waaronder dat de koppakking vervangen zijn en de koppen werden gevlakt. Maar toch blijf ik last van sludge in het koelvloeistof reservoir houden Ik snap het niet meer... Ik mag toch hopen dat het niet weer naar de puinpoeier is? Afgelopen zaterdag heb ik de koelvloeistof bij gevuld maar werd eind van de middag als het ware eruit gestoot Of het door de bloedverziekende hitte en druk komt geen idee Kan iemand mij wijzer maken met wat het kan zijn?

Met vriendelijke groet,

Chris ten Hove
 
Het lijkt er toch wel heel sterk op dat hij weer of nog steeds lek is. Dat kan meerdere oorzaken hebben Ten eerste kan het zijn dat de reparatie niet goed is gedaan, maar dat is wel een beetje onwaarschijnlijk. Ten tweede kan het zo zijn dat een vlak van het blok niet recht is. Dan kun je de koppen wel vlakken, maar dat helpt dan niet, dan moet het vlak van het onderblok ook gedaan worden. Maar ook dat is niet echt waarschijnlijk, het vlak (in dit geval twee) wordt normaal gesproken gecontroleerd als de koppen er af zijn en bovendien zijn dit vrij korte vlakken dus komt dat bijna niet voor. De laatste mogelijkheid is de ergste: een scheurtje in het blok. Dan is het feest wel over helaas en moet je een ander onderblok hebben.
Dat je koelvloeistof moet bijvullen en hij ook druk opbouwt is gewoon een teken van lekkage. Laat hem daarop controleren en als het echt zo is........trek hem maar weer uit elkaar.........
 
Dan kan ik net zo goed een complete motor gaan zoeken begrijp ik dus wel Want ik dat is dan nog de beste oplossing. Maar dan vraag ik mij af, hoe kan een scheurtje in het onderblok ontstaan?
 
Is het nog een bestaande optie dat dit door recente oververhitting dit weer gebeurd? Want net dat ik mijn Probe opgehaald had na deze reparatie ben ik op 12 mei dit jaar naar Zandvoort gegaan voor oldtimer event. Tijdens het terug rijden is die oververhit geweest toen ik een pauze nam. Kwam door een gescheurde leiding in het koelsysteem... En in die periode van toen ik de auto opgehaald heb en ik naar Zandvoort ging heb ik niks geen sludge in grote mate meer gezien Nu komt er met elke dag best wat bij
 
^^ Ja, dat lijkt mij wel een mogelijkheid, die oververhitting na gescheurde koelslang. Had je de pauze dan met draaiende motor gedaan? Als de slang scheurde na stilzetten zit er natuurlijk nog wel een hoop warmte in het blok en is er geen circulatie meer.. maar er komt geen druk meer bij, zogezegd. Motorkap open en de warmte kan dan al een beetje wegtrekken.

Druktest laten uitvoeren is stap 1, nu, lijkt mij.
 
^^ Ja, dat lijkt mij wel een mogelijkheid, die oververhitting na gescheurde koelslang. Had je de pauze dan met draaiende motor gedaan? Als de slang scheurde na stilzetten zit er natuurlijk nog wel een hoop warmte in het blok en is er geen circulatie meer.. maar er komt geen druk meer bij, zogezegd. Motorkap open en de warmte kan dan al een beetje wegtrekken.

Druktest laten uitvoeren is stap 1, nu, lijkt mij.
Ik had de motor uitgezet en het spoot eruit met veel gesis en veel vloeistof dat verloren ging Ik schaamde mij dood op de parkeerplaats van de mac Maar oke Dus de 2de keer in korte tijd dat mijn koppakking scheuren of cilinderkoppen krom trekken door oververhitting Lekker weer... Is dit een klusje om zelf te proberen als je mensen hebt die handig zijn met auto techniek? Ik ben geen automonteur, maar ik ben wel geïnteresseerd en wil hier wel over gaan leren etc.

Is het mogelijk of zou het risico te groot worden?
 
Och, als een oud-schaatskampioen het kan, kan jij het (waarschijnlijk) ook ;)

In deze video test Rintje of er lekkages in het koelsysteem zitten van een oude MG. 14-delige: https://www.datona.nl/koelsysteemtest...


Heel je blok er (haast) uitsleutelen zou ik niet mee beginnen als leerproject. Tenzij de mensen die je kent er wel (aantoonbare) ervaring mee hebben, weten wat ze doen, dan zou jij kunnen meekijken en hand en spandiensten verlenen.
 
Och, als een oud-schaatskampioen het kan, kan jij het (waarschijnlijk) ook ;)




Heel je blok er (haast) uitsleutelen zou ik niet mee beginnen als leerproject. Tenzij de mensen die je kent er wel (aantoonbare) ervaring mee hebben, weten wat ze doen, dan zou jij kunnen meekijken en hand en spandiensten verlenen.
Een maatje van mij heeft eigenhandig een Celica blok omgewisseld voor een sneller type! Maar moet een keer afspreken dan wanneer die tijd heeft En ben sowieso tot na 23 augustus mijn daily driver (Peugeot 206 1.4-8v) kwijt... Dus hoe kan ik het met de Probe eventjes rekken tot dan?
 
Oververhitting kan inderdaad een koppakking laten klappen. Dat is eigenlijk ook meestal de hoofdoorzaak dat dat gebeurt, maar niet elke oververhitting zal de koppaking laten klappen...
Als er een koelslang klapt en je bent ermee doorgereden... tja dan is de kans wel groot ja. Zeker gezien de symptomen die je nu hebt.

Een koppakking (2 stuks, bij een V6) is best wel een operatie, want daarvoor mag het halve blok uit elkaar.
Het is meerdere uren werk (met een beetje pech ben je er zo een dag of langer aan bezig) en ook de distributieriem mag er daarvoor af (tenzij het nog een oude stoterstangen-blok is)
Dat is geen beginners-klusje...

Rekken ipv die klus? eh niet... Hoe langer je ermee doorrijdt, hoe erger het wordt. Want de kans op oververhitting is groot en dan heb je dus ook weer kans op het kapot springen van koelslangen, en in het ergste geval loopt de motor gewoon finaal vast omdat de olie te heet en daardoor te dun wordt door het gebrek aan fatsoenlijke koeling...

Dus druktest uit laten voeren (mocht je een watergekoelde oliekoeler hebben, check die dan sowieso ook even, dat kan ook voor sludge en koppakkings-symptomen zorgen)
 
Oververhitting kan inderdaad een koppakking laten klappen. Dat is eigenlijk ook meestal de hoofdoorzaak dat dat gebeurt, maar niet elke oververhitting zal de koppaking laten klappen...
Als er een koelslang klapt en je bent ermee doorgereden... tja dan is de kans wel groot ja. Zeker gezien de symptomen die je nu hebt.

Een koppakking (2 stuks, bij een V6) is best wel een operatie, want daarvoor mag het halve blok uit elkaar.
Het is meerdere uren werk (met een beetje pech ben je er zo een dag of langer aan bezig) en ook de distributieriem mag er daarvoor af (tenzij het nog een oude stoterstangen-blok is)
Dat is geen beginners-klusje...

Rekken ipv die klus? eh niet... Hoe langer je ermee doorrijdt, hoe erger het wordt. Want de kans op oververhitting is groot en dan heb je dus ook weer kans op het kapot springen van koelslangen, en in het ergste geval loopt de motor gewoon finaal vast omdat de olie te heet en daardoor te dun wordt door het gebrek aan fatsoenlijke koeling...

Dus druktest uit laten voeren (mocht je een watergekoelde oliekoeler hebben, check die dan sowieso ook even, dat kan ook voor sludge en koppakkings-symptomen zorgen)
Naja ik wil die klus wel doen, alleen mijn 2de auto heb ik nu niet bij huis ivm een flinke onderhoudsbeurt Dus de Probe moet voor mogelijk 2 weken als daily gebruikt worden helaas... Dus heb effe niks anders meer... Ja of het moet in week 32 gebeuren Maar of ik mensen heb die daar tijd voor hebben Geen idee. Hoe dan ook wil ik het zo snel als mogelijk gedaan hebben, maar als dat niet lukt is het de vraag wat is dan de optie?
 
^^ Auto huren?
Misschien heb je een deelauto in de buurt die je ook weer kan achterlaten in de buurt waar je naartoe moet rijden, dagelijks?

Tja.. je hebt dus sludge.. maar de gescheurde slang is gemaakt, neem ik aan?
De motor wordt nu niet te heet?
Hoeveel kilometer moet je rijden per dag dan?

Als het niet anders kan.. dan wordt het elke dag de sludge uit je koelreservoir schrapen en vloeistoffen op peil houden en hopen op het beste.. maar wenselijk lijkt het mij niet.
 
^^ Auto huren?
Misschien heb je een deelauto in de buurt die je ook weer kan achterlaten in de buurt waar je naartoe moet rijden, dagelijks?

Tja.. je hebt dus sludge.. maar de gescheurde slang is gemaakt, neem ik aan?
De motor wordt nu niet te heet?
Hoeveel kilometer moet je rijden per dag dan?

Als het niet anders kan.. dan wordt het elke dag de sludge uit je koelreservoir schrapen en vloeistoffen op peil houden en hopen op het beste.. maar wenselijk lijkt het mij niet.
Koelslangen zijn allemaal vervangen. Dus nee, gelukkig niet te heet meer. Maar wat wel zo is, tis dat alleen de olie in koelkanalen zit en niet andersom Oliedop is schoon, olie op peilstok ook (als tip ooit gekregen om een aansteker onder de peilstok te houden, knettert die, dan heb je koelwater in je olie). Ook geen witte rook Dus dan vraag ik mij ook weer af, hoe kan dat nou weer en ook nergens kan je daar wat over vinden

Voor naar werk retour is het 84 km per dag +/-. Deel auto's hebben we hier niet.

Ene kant begint de gedachte wel te komen, dat ik de Probe weg ga doen Ik kocht deze auto vorig jaar december als een barnfind en tot nu toe alleen al veel geld in stoken en meer stilgestaan bij de garage dan lekker mee gereden... Maar tis ook weer een te leuke auto als die goed rijdt... Dus ik vind het lastig... Maar het houd ook een keer op natuurlijk.
 
Is de reden van de oververhitting na de eerste keer wel onderzocht en aangepakt? Het is niet gebruikelijk dat een koppakking direct weer gaat na vervanging tenzij er een fout is gemaakt. Motor raakt niet zomaar over verhit namelijk als de auto stilstaat met draaiende motor.

Een scheur in het onderblok zou kunnen. Draait de waterpomp wel goed bijv, of slaat de ventilator wel goed aan?

Hoe dan ook zit je nu helaas weer met een koeling probleem. Sludge in je koelwater en dat hij het eruit gooit is tekenend voor een lekke koppakking.
 
Is de reden van de oververhitting na de eerste keer wel onderzocht en aangepakt? Het is niet gebruikelijk dat een koppakking direct weer gaat na vervanging tenzij er een fout is gemaakt. Motor raakt niet zomaar over verhit namelijk als de auto stilstaat met draaiende motor.

De vraag is natuurlijk of die koelslang/leiding gesprongen is doordat de motor weer warm liep en de druk veel te hoog werd. Of dat dit gewoon oud spul is geweest wat de normale druk niet meer aan kon.

Maar het is wel zaak om te onderzoeken waar het probleem door komt.
 
Oke goed ik ga het effe uitleggen van hoe en wat.

Ik heb mijn Probe in december vorig jaar als barnfind gekocht in Duitsland. Heeft 3 jaar stilgestaan onder een afdakje. Dikke laag stof etc etc. Waterpomp defect, geen motorolie, geen accu en door veroudering zijn vele leidingen natuurlijk poreus geworden.

De garage waar ik de auto eerst heen bracht om daar rijklaar te maken ging in eerste instantie niet lekker op het gebied van communicatie van zowel mij kant als van hun kant Goed, hij is wel rijklaar gemaakt.

Toen in die eerste 4 weken ging alles prima tot ik erachter kwam dat er wat mis was Ik hoorde elke keer gesis (van lucht) aan de kant waar de multiriem zit als de motor uit gezet werd. Toen later een plasje verwaterde olie bij de voorbumper en later sludge in het reservoir.

Die zelfde garage zei al, koppakkingen lek en dat klopte ook. Of dat kwam bij de vorige eigenaresse of door mijzelf kan je moeilijk achterhalen natuurlijk. Dat de koppakkingen stuk waren was wel duidelijk Dus dat gefixt en kon er optijd mee naar Zandvoort.

Maar met die leidingen van het koelsysteem? Ja die waren poreus, maar het bleek dat ze ook aangeknaagd waren Net zoals de bougiekabels... En daar kwam ik achter toen ik weer terug naar huis reed van Zandvoort... Dus die leidingen zijn vervangen en inmiddels bij een andere garage ook de bougies, bougiekabels en de ontstekingsverdeler.

Maar goed, de oliepeil daalt voor de rest nauwelijks tot niet en de olie zelf, de olie dop en de peilstok zijn voor de rest wel schoon. Ook geen dikke witte rook met stationair draaien en of met rijden.
 
Ook is het niet dat de auto oververhit raakt. De ventilator springt wel tijdig aan als het wat stijgt, maar blijft altijd binnen het normale wat hoort. Maar ik denk wel dat mijn koelsysteem wel flink beschadigd is door die rommel... Das iets wat zeker is. Is dit gewoon een kwestie van eens effe goed flushen zowel de motor als de koelsysteem zelf of zou het toch het ergste weer wezen? Want wat ik ook las, het kan toch niet zo snel weer stuk zijn gegaan als het nog maar net 2 maanden geleden vervangen is allemaal?
 
^^ Het wordt (voor mij) steeds onduidelijker wat nú je werkelijk probleem is. Zoals je het nu beschrijft is de auto rijdbaar, wordt niet te warm maar je hebt sludgevorming in het koelreservoir..

Ik zou beginnen met de druktest. Blijft het systeem op druk, dan zou je inderdaad eerder kunnen denken in de richting van olieresten die nog in het systeem zitten (dus geen goede 'spoeling' bij vervanging van de koppakking eerder).

Wordt de waterpomp zelfstandig aangedreven of via de distributie?
Zit er misschien een (interne) lekkage in die hoek?
 
Bij het scheuren van die koelleiding heb je sowieso een warmloper gehad. Zonder koelvloeistof bij een al warme motor, gaat heel snel fout. En ja dat kan ook je koppakking(en) weer gekost hebben.

Een barnfind moet je altijd met de nodige aandacht aan werken. Heel veel onderdelen die je niet verwacht moeten nagelopen worden en vervangen.
Je kunt zoiets niet "even" terug de weg op duwen, er komt altijd een hoop bovendrijven. Onder andere de problemen waardoor de auto aan de kant is gezet ooit. En ik vermoed dat je die dus nu gevonden hebt....
Het feit dat de waterpomp al kapot was toen je hem kocht, zegt eigenlijk al genoeg over waarom de auto stil stond. De koppakkingen waren waarschijnlijk op dat moment al kapot. En wellicht is er in het verleden al eens stopleak in gegooid.
In zo'n geval ga je alle componenten van het koelsysteem nalopen, vervangen waar nodig en het volledige systeem flushen zodat alle zooi die er eventueel in zit, eruit is. Daarna doe je een druktest of er inwendig een lekkage is.
Als je gewoon gaat rijden knappen er inderdaad koelslangen kapot en lekt het aan alle kanten...

Voor zover ik terugvind betreft het een Mazda KL-DE blok.
Dit zijn blokken met een open dek, en die zijn nogal gevoelig voor koppakkingsproblemen omdat de bovenzijde van de cilinders niet ondersteund worden.
Zonder koelwater kunnen de cilinders dus door de hitte vervormen, waardoor het pakkingsvlak vervormd en de pakking niet goed meer afsluit. Ook het onderblok moet je daarom goed op vlakheid controleren voor je een koppakking vervangt.
Een scheur in de cilinderwand kan altijd voorkomen, daarop dien je te controleren tijdens de koppakkingswissel.

Er hoeft geen witte rook uit de uitlaat te komen. Dat hangt heel erg af van hoeveel koelvloeistof er in de verbrandingsruimte komt. Als er marginaal olie naar de koelvloeistof lekt, geeft dat wel sludge, maar zie je het niet direct aan het oliepeil.

Er zit weinig anders op dan het testen van de koelvloeistof op de aanwezigheid van olie en uitlaatgassen (sludge verteld niet het hele verhaal) en een druktest van het koelsysteem om te kijken of je ergens lekkage kunt vinden.
Want er is duidelijk iets niet in orde aan dat koelsysteem. Of het nu wel of niet de koppakkingen zijn...
 
^^ Het wordt (voor mij) steeds onduidelijker wat nú je werkelijk probleem is. Zoals je het nu beschrijft is de auto rijdbaar, wordt niet te warm maar je hebt sludgevorming in het koelreservoir..

Ik zou beginnen met de druktest. Blijft het systeem op druk, dan zou je inderdaad eerder kunnen denken in de richting van olieresten die nog in het systeem zitten (dus geen goede 'spoeling' bij vervanging van de koppakking eerder).

Wordt de waterpomp zelfstandig aangedreven of via de distributie?
Zit er misschien een (interne) lekkage in die hoek?
Dat moet dus sowieso wel een keer gaan gebeuren. Dat gaat ook zeer binnenkort gebeuren.

En de waterpomp bij de Mazda KL-DE blok draait zelfstandig in dit geval
 
Bij het scheuren van die koelleiding heb je sowieso een warmloper gehad. Zonder koelvloeistof bij een al warme motor, gaat heel snel fout. En ja dat kan ook je koppakking(en) weer gekost hebben.

Een barnfind moet je altijd met de nodige aandacht aan werken. Heel veel onderdelen die je niet verwacht moeten nagelopen worden en vervangen.
Je kunt zoiets niet "even" terug de weg op duwen, er komt altijd een hoop bovendrijven. Onder andere de problemen waardoor de auto aan de kant is gezet ooit. En ik vermoed dat je die dus nu gevonden hebt....
Het feit dat de waterpomp al kapot was toen je hem kocht, zegt eigenlijk al genoeg over waarom de auto stil stond. De koppakkingen waren waarschijnlijk op dat moment al kapot. En wellicht is er in het verleden al eens stopleak in gegooid.
In zo'n geval ga je alle componenten van het koelsysteem nalopen, vervangen waar nodig en het volledige systeem flushen zodat alle zooi die er eventueel in zit, eruit is. Daarna doe je een druktest of er inwendig een lekkage is.
Als je gewoon gaat rijden knappen er inderdaad koelslangen kapot en lekt het aan alle kanten...

Voor zover ik terugvind betreft het een Mazda KL-DE blok.
Dit zijn blokken met een open dek, en die zijn nogal gevoelig voor koppakkingsproblemen omdat de bovenzijde van de cilinders niet ondersteund worden.
Zonder koelwater kunnen de cilinders dus door de hitte vervormen, waardoor het pakkingsvlak vervormd en de pakking niet goed meer afsluit. Ook het onderblok moet je daarom goed op vlakheid controleren voor je een koppakking vervangt.
Een scheur in de cilinderwand kan altijd voorkomen, daarop dien je te controleren tijdens de koppakkingswissel.

Er hoeft geen witte rook uit de uitlaat te komen. Dat hangt heel erg af van hoeveel koelvloeistof er in de verbrandingsruimte komt. Als er marginaal olie naar de koelvloeistof lekt, geeft dat wel sludge, maar zie je het niet direct aan het oliepeil.

Er zit weinig anders op dan het testen van de koelvloeistof op de aanwezigheid van olie en uitlaatgassen (sludge verteld niet het hele verhaal) en een druktest van het koelsysteem om te kijken of je ergens lekkage kunt vinden.
Want er is duidelijk iets niet in orde aan dat koelsysteem. Of het nu wel of niet de koppakkingen zijn...
Ja dat klopt, dat idee had ik ook wel En dat is ook een beetje waar het qua communiceren verkeerd ging, maar ook wat betreft de garage waar ik het liet doen. Want de eerste garage loopt geregeld de kantjes ervan af namelijk Ik had sws een langer termijn moeten afspreken ook. Dat de motor gewoon effe grotendeels gedemonteerd werd en dat er echt goed gekeken werd... Alleen wat ze van buitenaf konden zien is aangepakt, maar de echte problemen van binnen niet helaas.

Maar dan moet ik dat maar eens zeer binnenkort gebeuren. En dat vermoeden heb ik al wel een hele tijd, het koelsysteem heeft door de defecte waterpomp en lekke koppakkingen in ieder geval flink op z'n sodemieter gekregen
 
Terug
Bovenaan