Niet helemaal actief meer als sloperij, maar toch te leuk om niet te delen hier: afgelopen zomer was ik in Zweden, waar toevallig een autokerkhof vlak bij onze camping bleek te zijn. Vanaf de jaren '60 besloot ene meneer Ake Danielsson dat het een goed idee was om afgedankte auto's te verzamelen, zodat anderen er onderdelen vanaf konden halen. Hoewel de beste man in 2000 is overleden, is zijn collectie nog steeds aanwezig en te bezichtigen. Ik heb ze niet geteld, maar in totaal moeten het meer dan 100 auto's zijn. Inmiddels staat het bekend als 'Kyrkö Mosse', vrij vertaald de 'moeraskerk'. Overigens is dit niet de veel bekendere plek in Zweden, waar heel wat exclusievere auto's tussen staan.
Het geeft nogal een surrealistisch beeld om in een (redelijk) verlaten bos tussen wegroestende auto's door te wandelen. Het meeste wat er ligt zijn Europese auto's uit de jaren '50, '60 en '70. Sommige zijn nog duidelijk herkenbaar, anderen in een behoorlijke staat van ontbinding. Wellicht zijn er hier autokenners aanwezig die een aantal auto's herkennen waar ik niks van kan maken!
Om mee te beginnen, wat sfeerplaatjes:
Dan naar de auto's. Dit lijkt me in ieder geval een Opel Kadett A of Vauxhall Viva.
Deze is al lastiger, een Taunus P6 wellicht?
Een Rekord P1?
Dit is duidelijk een vroege Opel Olympia.
En dit lijkt me de opvolger, een Olympia Rekord.
Een Austin A30 of A35 zo te zien.
Een Austin Glider of aanverwanten? Zijn die nog te herkennen, zo zonder details?
Na wat zoeken kom ik bij deze auto op een Opel Rekord B uit...
Hier kwam ik zelf niet uit, Flickr-lid Michiel V dacht aan een Ford Taunus P1 Kombi.
Het zijn niet alleen maar Opels en Fords, dit is een Peugeot 403 Break.
En dit lijkt me een Austin A40 Farina.
Een wat compacte Amerikaan, of juist een Europese auto met Amerikaanse styling? Ik herken 'm in ieder geval niet.
Er staat zelfs een oude bus tussen.
Zo'n degelijke Volvo Duett gaat ook niet voor altijd mee...
Een Mercedes-Benz Ponton wellicht?
Lekker luchtige auto zo, helaas is er wel erg weinig van over om te herkennen.
Uiteraard mogen enkele Saabs ook niet ontbreken, zoals deze 95.
Bestelbusje. Ik dacht even aan een VW T2, maar bij nader inzien lijkt het me een Ford Taunus Transit.
Sommige auto's hebben nog wat kleur, zoals deze Ford Anglia.
Kan iemand hier wat van maken?
En tot slot dit omgerolde Kevertje.