Sloperijen/onderdelen

Matt 5069850

Asfaltkampioen
Heb nooit lang een auto gehad en weet er echt niks van. Ik zoek bv een onderdeel zoals een antennevoet voor de Fiesta. Die vind ik online niet zo makkelijk. Kan ik daarvoor beter bij een Ford-dealer bestellen? Is dat niet altijd heel duur?

En hoe werkt het bij sloperijen? Je kijkt of er een auto staat die je hebt en mag er dan een onderdeel afhalen? Of hebben zij dat al gedaan en kan je dat dan kopen?

Veel sloperijen hebben tegenwoordig een webshop met onderdelen, dat kom ik in ieder geval veel tegen op sites van demontagebedrijven.

"Vroeger" was het zo dat je naar een sloop ging, je meld je in het kantoortje, je vertelt dat je op zoek bent naar een antennevoet voor een Fiesta, en vaak wordt je dan gezegd "ja die heb ik wel, die ligt daar en daar" en dan kun je het onderdeel eraf halen, soms gaat er iemand met je mee en doet dit voor je.

Ik merk wel dat meer en meer sloperijen dit niet meer doen, en dan vooral het er zelf afhalen dan, en meer en meer sloperijen hebben ook een webshop tegenwoordig.

Ook leuk is de venyard, daar staan alle auto's op stenen en kun je dus zelf alles eraf halen, je mag je gereedschap meenemen en daar staan karretjes.

Leuk is het aanbod daar, er staan ook oldtimers en bijzondere auto's, op hun website kun je precies zien wat waar staat. EN ze hebben vaste prijzen. Dus na het eigen werk is het leuk om daar wat "koekeloeren" en foto's maken. Nadeel is dat het echt een uithoek is, bij Bergen op Zoom ergens.

Bedankt voor de tips/uitleg. Heb ook via de Onderdelenlijn een verzoek gedaan.

Nadeel is dat het echt een uithoek is, bij Bergen op Zoom ergens.

Roosendaal. Dat is voor mij helaas te ver. Een Fiesta is veel verkocht dus denk niet dat het zo moeilijk zal zijn om zo'n voet/kop te vinden.

@MCW je zou Klaas Boer nog kunnen benaderen, zij zitten ergens in Groningen. ZIj zijn van sloop waar je heen kunt ook gegaan naar Webshop. Zij zijn al heel lang een begrip en verkopen alleen goede onderdelen.

Ik bedoelde dus zij sturen ook op en hebben een website en verkopen alleen goede onderdelen. Plus als het nu niet past, kan het bij hun makkelijk terug.

Dat laatste is dus wel erg fijn.

Bij de meeste slopen in de buurt ziet het er tegenwoordig wat "professioneler" uit dan vroeger.

Vaak staan de auto's netjes binnen, kan je een onderdeel bestellen of zijn ze vooraf al gedemonteerd.

Helaas maakt dit het een stuk duurder, en is het moeilijk om aan kleine prulletjes te geraken, die zijn vaak al weggegooid.

Vroeger vaak met mijn grootvader naar de sloop geweest om ter plaatse onderdelen te gaan demonteren en ze dan te kunnen kopen voor een prikje.

Mag tegenwoordig op veel plaatsen niet meer.

Ik zou eens bij een Ford dealer informeren. Heb bij mijn Fiesta destijds ook de antenne voet vervangen, en zit nu heel hard te denken waar ik die vandaan had...

een goede sloperij heeft tegenwoordig een magazijn met onderdelen. Twee jaar geleden had ik een aircomotor nodig. Nieuw 350, sloop 50. Een prima deal en mijn garage shopte daar zelf trouwens ook, Vraag dus eens rond welke sloperij betrouwbaar is en informeer.

Sloperijen worden meer en meer demontagebedrijven waarbij de goed verkoopbare delen apart worden gehouden en klein grut gaat hooguit gescheiden de kliko in. Metalen uiteraard gelijk richting de oud-ijzer handel. Klein grut kost teveel moeite om los aan te bieden en is ook erg lastig om op te slaan (50 verschillende zijknipperlichten in een doos begint al te lijken op het haufensysteem van die ludolfs, maar los op de plank kosten ze enorm veel ruimte)

Dit komt ook deels door de regelgeving (wie is verantwoordelijk voor het letsel er als een klant zich verwond of er valt een stapel op een klant) maar deels ook omdat de eisen steeds strenger worden voor wat je mag opslaan op je terrein. Immers is vloeistoflekkage en vervuiling van de grond door (stukjes) onderdelen (en glas) steeds meer aan banden gelegd.

Vandaar dat we steeds meer bedrijven met webshop systemen vinden, net zoals dat veel bedrijven adverteren via onderdelenlijn. Als je een berichtje doet willen ze soms nog wel eens klein grut apart van een auto halen.

Venyard is een van de weinigen die het terrein zelf gemoderniseerd heeft. Er staat daar bij mijn weten ook geen enkele auto op een andere auto geplaatst. Hooguit in rekken. Maar het is inderdaad een pokke-eind rijden vanuit het oosten of noorden van het land.

Maargoed; wat voor model en bouwjaar fiesta gaat het? Dan kunnen we mee helpen zoeken. Lijkt me handig.

Ik weet niet precies welke Fiesta je hebt en welk voetje, maar de nieuw prijzen vallen mij mee. Sloopauto's zijn ook ouder en het is plastic dus kans op problemen.

Ford Fiesta 1.6 Sport '10

Kreeg al reactie van een bedrijfje in Noord-Holland. Die hebben het voor 20 euro plus 8 euro verzendkosten. Maandag bel ik de Ford-dealer hoeveel een nieuwe kost.

Probesh, begrijpelijk maar ook jammer. Zo wordt het voor young/oldtimers ook lastiger om kleine onderdelen te vinden, lijkt mij.

Ik weet niet precies welke Fiesta je hebt en welk voetje, maar de nieuw prijzen vallen mij mee. Sloopauto's zijn ook ouder en het is plastic dus kans op problemen.
Ik vind het wel ouderwets dat het zo'n gesloten systeem is. Laat mij gewoon het onderdeel nummer zoeken en toon me direct de prijs.

Ik zou de Ford dealer / service punt eerst vragen, al kan het dan wellicht wel voet plus spriet zijn dat in één deel wordt verkocht.

Venyard is een van de weinigen die het terrein zelf gemoderniseerd heeft. Er staat daar bij mijn weten ook geen enkele auto op een andere auto geplaatst. Hooguit in rekken. Maar het is inderdaad een pokke-eind rijden vanuit het oosten of noorden van het land.

Je moet het plannen, inderdaad én het wordt pas interessant als je meerdere delen voor je auto nodig hebt.
Het sleutelt wel mooi daar, op hoogte, door de stenen bokken.

Soms is het ook handig om je gezicht wat vaker bij een demontagebedrijf te laten zien, om toegang tot de te strippen voertuigen te krijgen. Maar ja.. áls je geen projectauto hebt, is dat al wel weer wat lastiger, natuurlijk. ;)

Op onderdelenlijn vind ik er momenteel meerdere complete antennes rond dat bouwjaar. Allemaal voor 20 euro

Origineel bij een dealer zijn die dingen vaak best aan de prijs.

Voor zover ik kan terugvinden betreft het onderdeelnummer: (18813) 1738453 of 1087087 (beide zijn geleverd op dit model)

Wat is er eigenlijk stuk aan de originele antennevoet?
De spriet is meestal wel relatief universeel qua schroefdraad en uitwisselbaar met andere modellen (sluit alleen wat minder goed aan).
Meestal gaat alleen de rubber pakking stuk. Die zijn soms los te krijgen bij de dealer voor weinig. En antennes willen graag vast gaan zitten.
Zo'n voetje stelt niet veel voor. Het is meestal niet meer dan een metalen gietstukje met een decoratief stuk kunststof.

Bij mij was het schroefdraad kapot gedraaid, dan kan je er niet zo veel meer mee.
Uitboren, maatje groter tappen en dan een helicoil er in.
Maar ik geef toe, het is wel wat omslachtig voor iets dat je als imitatie kan krijgen voor 10-15 euro.

Bij mij was het schroefdraad kapot gedraaid, dan kan je er niet zo veel meer mee.

Bij mij was ie afgebroken (was al toen mijn broer de auto kocht). Geprobeerd restant eruit te halen aar dat mislukte.

Net naar Ford-dealer geweest. Onderdeel nieuw is 22 euro (ik mocht even meekijken) maar via Ford krijg je gehele nieuwe bekabeling e.d. erbij waardoor je uitkomt op een viercijferig getal.. dikke doei. Hij kwa nog wel aan met een sloperijadres in deze regio.

Ja bizar toch. Via onderdelenlijn had ik al iets aangeboden gekregen in Emmen. Verzendkosten zijn vaak hoger dan onderdeel zelf dus ik haal het wel op. Is dan maar 10 euro. Dan ga ik wel met deels met de trein en deels met de fiets.

Ik dacht; ik fiets naar Ommen en dan de trein naar Emmen. retour met 40% korting is alsnog € 14,24 euro :ROFLMAO: Ik kijk volgende week wel wat het weer doet. met prima weer kan ik er ook twee leuke dagen van maken en anders laat ik het toch maar versturen.

^^ Twee leuke dagen.. je kan ergens gratis overnachten? ;)

Ik zou het lekker laten versturen.

Qua kosten verhouding.. tegenwoordig met statiegeld is dat toch al een dingetje, vind ik.
Ik kocht gisteren een 12 pack bronwaterflesjes van het budgetmerk... 24 cent per flesje, voor een halve liter. Het statiegeld van 15 cent is dan wel vrij stevig, vind ik. :ROFLMAO: (zeker als je het moet uitdelen bij warm weer en dus weinig invloed op de retourstroom hebt.)

Haha ja heel logisch is het niet want dan ben ik meer geld kwijt. Het is meer dat ik dan iig een excuus heb om eens buiten mijn regio te fietsen. Iets wat ik nog te weinig doe.

Terug
Bovenaan