Sleutel laten bijmaken, maar heb ik startonderbreker?

Kalmah

Net ingestapt
Ik heb eigenlijk geen idee! Ik heb begrepen dat, wanneer je geen startonderbreker hebt, je bij elke sleutelboer een sleutel kunt laten bijmaken. Maar met startonderbreker het een heel ander verhaal wordt. Nou weet ik alleen niet of 't op mijn auto op zit!

Het betreft een Suzuki swift 1.0 GLS uit 1997 (check m'n profiel). Kenteken is 42-df-xk.

Bvd :)

Eeehm,,
bij een startonderbreker moet je een knopje indrukken van je sleutel, dan gaan je oranje lampen knipperen en je interieurlicht aan.
Als je dat niet hebt, heb je geen startonderbreker.:cool:

ik weet dat bij opel er een chippie in de sleutel zit. je hoeft dan niet op een knopje te drukken oid.

m'n moeder heeft haar corsa b uit 96 ooit eens laten afslepen nadat hij niet meer wilde starten.
bleek achteraf dat ze dat met de reservesleutel wilde doen. met de gewone sleutel kon ze de wagen gewoon starten o_O

Bij een Panda met startonderbreker heb je 1 sleutel met knopjes en 1 zonder (maar daar zit blijkbaar wel een chip in).

Ja dat systeem ken ik uit de oudere Toyota's.
Maar geloof dat er ook wat bestaan met een chip in de sleutel/contact of iets dergelijks.
Maar nou weet ik dus niet of die van mij dat heeft.

Ik heb nog maar 1 sleutel, en die is ook al krom, haha.

Kromme sleutel (met chip) in je stuurkolom stoppen en met een sleutel zonder chip doet de auto het gewoon.
Heb het bij een aantal bedrijfsbussen van de zaak ook gedaan omdat telkens een nieuwe sleutel met chip te bestellen flink prijzig word.
Nadeel is dat je startonderbreker niet werkt.

Groet,
Capri.

Ik doe een poging om uit te leggen wat Capri volgens mij bedoelt: In je sleutel zit een chip, daarmee maakt de auto 'contact' wanneer je de auto wilt starten. Zeg maar telepathisch... Wanneer je nu dus je sleutel na laat maken en er geen chip in zit, kan de auto geen contact maken met de chip in die originele sleutel. Maar, en dat is wat Capri bedoelt, wanneer je die aan of in de stuurkolom plakt, kan er toch contact gemaakt worden met de chip.

Ja, alleen hoef je de sleutel niet aan de stuurkolom te plakken, je kunt de kromme sleutel met chip gewoon aan de sleutelbos hangen, samen met de nieuwe, rechte sleutel zonder chip. Om een startonderbreker te hebben hoeft de sleutel echt geen knop te hebben. Sterker, de chip is RFID, daar is zelfs geen batterij voor nodig. Daar is dat niet aan herkenbaar. Gewoon even de dealer beller wat dit betreft.

Bij Luke kost een sleutel rond de 80 euro. Nogal prijzig. Is zo'n chip zo sterk, dat wanneer mijn huidige sleutel aan de sleutelbos zit het voldoende is om met een gewone sleutel te starten?

Waarschijnlijk niet... Ik heb dit wel eens getest door de klapsleutel in te klappen tijdens het starten, de chip is dan buiten bereik en starten wordt daardoor onmogelijk.

Kalmah zei:
Bij Luke kost een sleutel rond de 80 euro. Nogal prijzig. Is zo'n chip zo sterk, dat wanneer mijn huidige sleutel aan de sleutelbos zit het voldoende is om met een gewone sleutel te starten?

Bij de autodealers, bijv. Fiat, circa € 125 of meer.

Kalmah zei:
Onder het slot plakken werkt wel?

Als je de sleutel open maakt zie je een chip zitten met een formaat rijstkorrel. Als je deze met een stukje tape bij je contactslot plakt gaat het zeker goed.
Voordat je dit gaat doen kun je natuurlijk wel de procedure van s velthuis testen, als dat niet werkt heb je altijd nog een plan B.

80 euro is misschien niet duur, maar wel veel geld. Zaterdag ga ik 'gewoon'    een sleutel laten bijmaken en proberen of het wil met de originele eronder geplakt. Werkt dit niet, dan sloop ik de sleutel, werkt dit ook niet bestel ik wel nieuwe, haha.

Kalmah zei:

Dat is een goede vraag. Bij mijn Seats wel en bij het Fiat Ducato busje dat ik ooit als bedrijsauto mee had ook. Daar waren de sloten van opengebroken en daarbij heeft een lokale dealer alle sloten vervangen. De startonderbreker moest in NL gebeuren (daar is blijkbaar een modersleutel voor nodig, die kregen we niet mee met deze huurauto's), maar ik kon toch gewoon starten met de oude sleutel aan de bos.

Ik had een kapotte sleutel met afstandsbediening. Met afstandsbediening kostte die sleutel me 130 euro, zonder afstandbediening was hij 80. Heb die van 80 gekozen en de auto als sleutelhanger gehouden vanwege de afstandsbediening.
Maar je sleutel moet wel geactiveerd worden. Toen ik de sleutel ophaalde, zette ze de auto aan de computer om hem uit te lezen. Pas daarna werkte de startonderbreker.
Mijn gedachte was ook om die chip bij het stuurslot te plakken, maar het schijnt aardig nauwkeurig te zijn waar dat ding precies zit. Ik wilde daar geen gesodemieter mee (zul je net hebben dat hij eraf valt als je ver van huis bent, die dingen zijn piepklein en vind je niet terug) dus gewoon auto uit laten lezen en 80 euro lappen.

Terug
Bovenaan