Slechte start Polo 6N 1997

A

Anoniem

Guest
Beste Forumleden!

Ik lees al een tijdje mee en heb geprobeerd het probleem na te lopen, maar tot dusver blijven mijn start problemen bestaan.

Het volgende gebeurd; Bij een (hoe kouder hoe erger) start lijkt het alsof de auto op minder cilinders start. Mijn vermoeden bestaat dat het iets met de ontsteking is omdat zodra de auto warm is (+/- 10 seconde) de motor helemaal netjes stationair gaat lopen. Ook ruikt de auto na een moeilijke start erg naar benzine wat denk ik duidt op onverbrande benzine. Ik heb ondertussen al een aantal dingen gedaan om het 1 en ander uit te sluiten;

- Uitlezen van auto met VAGCOM, hieruit kwam naar voren dat de sensor van het gasklephuis kapot was. Ik heb een tweedehands gasklephuis gekocht, helemaal schoongemaakt, en erin gezet. Hierna waren de errors weg, maar de problemen hetzelfde.
- Vervangen bougies, dit heb ik gedaan omdat er verschillende bougies inzaten die er verder ook niet heel goed uitzagen
- Rotor en verdelerkap vervangen omdat er lichte beschadigingen op de rotor zaten
- Temperatuurmeter nagekeken met de VAGCOM en alle waardes leken normaal
- Bougiekabels op lekken gecheckt met behulp van een plantenspuit, maar geen vonkjes of verandering in hoe de auto loopt
- Carterontluchting slang na gekeken en deze is helemaal schoon

Het is nog erger als de auto half aanslaat en vervolgens uitvalt. Dan moet ik wel 20 seconde doorstarten voordat de auto überhaupt begint aan te slaan.

Ik ben dus een beetje het spoor bijster aangezien hij verder echt helemaal goed rijdt etc. Wel moet ik vermelden dat de motor te koud wordt op de snelweg (70 graden), maar dit klopt ook dus de sensor lijkt me in orde, alleen de thermostaat is aan vervanging toe, echter lijkt me dit niet de oorzaak van de startproblemen.

Heeft iemand nog suggesties van wat het zou kunnen zijn? De dynamo lijkt ook fatsoenlijk te werken, en ik vroeg mij wel af of de accu een dusdanig probleem kan veroorzaken.

Ik hoor graag of iemand van jullie suggesties heeft, alvast bedankt!
 
Kan je krukas en nokkenas-sensor uitlezen bij start? Overigens had ik een soortgelijk probleem, bij mij maakte het bezinepomprelais soms geen contact!
 
Normaal zou ik bij temperatuursgerelateerde problemen gelijk refereren naar de temperatuursensor. Echter daarvan denk je dat deze goed functioneert.
Echter, als de temperatuursensor met koude motor (nachtje stilstaan) op dit moment meer dan de buitentemperatuur aangeeft, is er wel wat mis.
Je symptoombeschrijving is daarvoor eigenlijk ook wat tegenstrijdig, ik verwacht dan juist geen benzinegeur.
(koude omgeving met te hoge waarde temperatuursensor is te weinig benzine, maar ook vice versa)

Het te koud worden op de snelweg is idd een symptoom van een openstaande thermostaat. Vervang die snel, want als het bruggetje waar die zich tegenaan zet doorbreekt heb je een spontane warmloper. (altijd thermostaat + flens vervangen om dezelfde reden)

Gasklephuis is ook opnieuw in geleert?
Caterontluchting ook aan de kant van de motor (dit is een blok) schoongemaakt? (demonteren, doorspoelen met benzine vanaf de motorkant en terug plaatsen) Dit is namelijk het deel wat kan bevriezen.
Maar dat is denk ik niet relevant voor dit probleem (te hoge carterdruk levert meestal ook een brandend olielampje op)

Boegiekabels kunnen ook overslaan op de metalen mantel. Dit zie je niet met een plantenspuit omdat ze daarvoor te diep het blok in gaan (en daar vrijwel tegen het metaal van de kop aan zitten) Dit kun je alleen controleren door de kabel los op het blok te leggen, het liefst zonder bougie.

Voor de rest heb je qua ontsteking alles al gedaan wat mogelijke oorzaak heeft.
Al kan de bobine soms lek zijn haarscheuren) waardoor er vocht in kan. Vocht en electra gaan niet samen en vooral bij koud weer ga je dat merken. Bij lange ritten kan dit ook merkbaar worden door spontane uitval omdat er in de spoeldraden dan ook scheuren kunnen zitten (dat kan ook door de ontsteking zelf komen)
Als de ontsteking zelf een probleem zou hebben, zou je motor gewoon niet lopen, haperen op vrijwel alle toeren of spontaan uitvallen als er een tijd mee gereden is.

Dat de auto naar benzine ruikt als je langere tijd door moet starten om hem aan de praat te krijgen is vrij logisch. (tijdens het starten wordt er extra benzine ingespoten) Maar het kan inderdaad ook duiden op een teveel aan benzine.(verzuipen)
Het is echter de vraag of het door het lange starten komt. Of doordat de er echt teveel benzine wordt ingespoten.

Accu zou ik hierbij niet als verdachte aanschrijven. Je kunt immers nog normaal meermaals en langer doorstarten. Als je accu problematisch was, loopt die vrij snel leeg met startpogingen.

Heb je de waardes van de MAP sensor ook gecontroleerd?
Ik zou ook een controle doen van de benzinedruk, deze is misschien te hoog. Het kan dan zoiets simpels zijn als een loszittend vacuumslangetje.
Een andere mogelijkheid is een lekkende injector. Maar omdat dit relatief veel werk kost om te controleren (demonteren van de injectoren en laten sproeien op een stuk karton) zou ik dat als laatste mogelijkheid pas nakijken.

Tis een beetje lastig om dit probleem na te gaan omdat je aangeeft dat de temperatuursensor goed lijkt te zijn.

Edit @boyofwax: als het om een 8v blok gaat, is de ontsteking tevens de nokkenas/krukas sensor. Uitvallen daarvan zorgt ervoor dat er gewoon geen vonk komt, auto valt uit, is niet aan te krijgen (ook niet na vele startpogingen) of stottert met vrijwel elk toerental en vooral met warme motor. Sensor uitlezen is ook niet echt mogelijk zoals bij een kruk- of nokkenas sensor..
 
Hoi Pobresh, thanks voor de snelle en uitgebreide beschrijvingen!

Rede van het niet vervangen van de thermostaat tot dusver is omdat ik graag wil dat hij eerst fatsoenlijk start voordat ik dergelijke onderdelen ga vervangen. Zodra het starten goed gaat dan gaat dat direct gebeuren.

Mbt het gasklephuis, ik heb een "Lite" versie om mijn auto uit te lezen, hierdoor kan ik niet inleren via de VAGCOM. Wel heb ik de accupolen eraf gehaald voor een aantal uur, daarna de polen tegen elkaar gehouden en de handel weer aangesloten.

Carterontluchting heb ik alleen de slang gecontroleerd, als ik het goed heb is dit degene tussen de luchtinlaat en de carter? Ik zal nog eens kijken naar de carterontluchting aan de kant van het motorblok.

Bougiekabels zal ik ook extra controleren door ze op het blok te leggen. Ik neem aan dat er dan vonken vanaf moeten springen (mocht het foute boel zijn?). En de bobine had ik over gelezen dat als die stuk is de auto sowieso slecht zou starten etc, is er een manier om de bobine eenvoudig te testen? En ook de benzinedruk, waar en hoe kan ik die het beste controleren?

De rede dat ik dus de ontsteking verdenk is omdat de motor de eerste paar seconde ontzettend slecht loopt, schud, en geluid maakt totdat hij toeren oppakt. De benzinegeur verdenk ik dus bij het niet meestarten van cilinders, ook omdat hij bij een vrij snelle start soms al ontzettend naar benzine kan stinken.

Temperatuursensor zal ik dan nogmaals uitlezen evenals de MAP sensor. Wel moet ik hier nog bij vermelden dat ik een tijd geleden mijn tank droog heb gereden. Maar omdat hij wel benzine lijkt te krijgen lijkt mij dit niet het probleem.

Alvast bedankt voor alle moeite!
 
Tank leegrijden kan resulteren in een haperende benzinepomp, dus benzinedruk problemen.
De krijgen namelijk geen koeling en is slecht gesmeerd als er geen benzine doorheen stroomt en gaan daardoor heel snel kapot.
Zeker als je dat bij een lange rit hebt, krijg je te maken met veel warmte-ontwikkeling in de pomp.

Lijkt me vanaf nu even de hoofdverdachte.

Druk kun je alleen meten door een meter te plaatsen in de leiding, kun je ook gelijk zien wat de pomp precies doet.

Wat betreft de bougiekabels: ja verdachte cilinder lostrekken en op de motor leggen. Zo kwam het bij mij ook aan het licht (maar bij mij liep toen de motor gewoon altijd op 3 poten, dus was het makkelijker een verdachte aan te wijzen)

Bobine testen: reserve-bobine proberen... Ik heb er hier ook eentje op voorraad, heb 2 auto's die dezelfde bobine gebruiken.
Net zoals dat er voor 1 van de 2 een extra ontstekingsmodule in de auto ligt als reserve.

Wat betreft het inleren: eigenlijk zou het geen invloed mogen hebben op je startproblemen of hij wel of niet is ingeleerd.
Maar de methode van accu los en polen tegen elkaar is idd soms ook al effectief.
 
Gasklep inleren is wachten tot gezoem en geklik ophoud kan 15 seconden duren op contact daarna pas starten, als je de accuspanning eraf hebt gehad.
 
Ik moet toch terugkomen op mijn eerdere aanname mbt de temperatuursensor. Ik heb een ander bericht van jou gelezen dat je het kan "testen" door het pedaal volgas te leggen en kijken hoe hij start.

In dat geval start de motor dus direct en knalt de toeren in nog voordat ik kan reageren op het starten. Dus ik begin toch te verdenken dat het de sensor is. Heeft deze sensor ook invloed op enorm "hobbelen" bij schakelen met een koude motor?

--UPDATE--
Ik heb net even alles bekeken bij de sensor. Lijkt er inderdaad op dat iemand er heeft lopen klooien gezien de roze aanslag van de KVS. Ik kan de ring zelf niet zien, moet hiervoor de hele sensor eruit om erachter te komen welke erin zit? Is er een manier om te weten welke er exact in mijn motortype moet omdat misschien de vorige eigenaar ook maar wat deed (gezien de staat van de auto vermoed ik dit).

Bedankt alvast!
 
Ivm je aanname dat je sensor goeie waardes gaf heb ik dat testje idd niet erbij gezet in dit topic.
Je zorgt er op die manier voor dat je direct voor volgas benzine inspuit. Betekend dus dat die met koud start echt te weinig krijgt en dat wordt 9 van de 10x veroorzaakt door de temperatuursensor.

Zeker als er koelvloeistof op zit kun je eigenlijk wel verwachten dat de sensor lek is en dat de koelvloeistof ook voor kortsluiting kan zorgen.
Aangezien dit gewoon een hoge temperatuur is, zal de ecu weinig inspuiten. Daarnaast kan vocht in de sensor zelf ook rariteiten gaan geven.
In een enkel geval is het enkel de rubber ring eronder die vergeten is, dubbel zit of gescheurd/verdroogd is waardoor de boel lekt.

Ring zou zichtbaar moeten zijn als de sensor gemonteerd is. Althans als het geen originele is. Bij een origineel exemplaar zit de ring een stuk dieper want dan dient die als aandrukring voor de O-ring.
Je kunt het soms zien als je de borgclip eruit trekt (zolang je niet aan de sensor gaat lopen bewegen blijft die meestal wel zitten)
Als je de kleur weet kun je de borgclip weer terugzetten en de juiste kleur bestellen.
Meen dat ik het destijds ook zo opgelost heb (heb de mijne in 2014 preventief vervangen)
Motorcode is helaas geen leidraad voor welke sensor je nodig hebt. Dit hangt vermoedelijk van de ecu af want ik heb beide kleuren gezien op dezelfde motorcode (vraag is alleen of men er wel op gelet heeft als hij vervangen is)

Vervangen kan trouwens alleen met koude motor en je mag daarna weer bijvullen en ontluchten.
Filmpje ter verduidelijking van alles. Deze heeft een sensor met het tegenovergestelde probleem, namelijk een te koude temperatuur.
Vanaf 1.10 gaat deze persoon aan de slag.
Op 1,45 is net de ring te zien als de borgclip er uit is.
https://www.youtube.com/watch?v=U0rc6Le3kDU

Zorg dat je een Hella of ander A-merk sensor koopt. De goedkope merken blijken wel eens foute waardes aan te geven.

Aangezien je de thermostaat ook nog moet vervangen: Volledige thermostaathuis vervangen is ook een optie. Dan zit alles er nieuw in. Kost alleen een paar centen. (en de O-ring voor de pijp naar de waterpomp ontbreekt)
 
Nou beter laat dan nooit zeggen ze dan, hier een update zodat iemand met dezelfde problemen ook weet wat de oplossing is.

Rede dat het zo lang heeft geduurd is omdat tijdens het demonteren van de thermostaat er een bout afbrak aan de kant van het motorblok. Helaas had ik geen goed vervoer en moest ik wachten totdat iemand mij kon helpen om ook het onderdeel te kopen etc (tweedehands).

Na het vervangen van de thermostaatbehuizing en de sensor komt de motor nu goed op temperatuur, zijn de start problemen weg en is het benzineverbruik behoorlijk afgenomen (denk aan 100-130 km extra per tank). Het lijkt er dus toch inderdaad op dat de sensor alle problemen veroorzaakte.

Dank voor alle hulp en een goed 2019!
 
Terug
Bovenaan