Slechte staat van autobanden

Cindy 6645319

Startmotor
Ik heb 2ehands auto gekocht van autohandelaar. En heb hem net 3 dagen. 1x mee gereden. Bij auto wassen viel mij op dat autobanden in slechte staat zijn. Ik had dat niet gezien, want je gaat vanuit dat wel goed zit met apk 11/04/2024. Maar mag autohandelaar door verkopen met slechte autobanden ondanks apk. Normaal gesproken worden ze daar voor afgekeurd. Ik heb zelfs foto's gevonden van de auto . Met inzoomen zag dat banden ook slecht waren. Toen had ik ze nog niet gekocht. Mijn vraag is dus: mag autohandelaar auto verkopen met 4 slechte autobanden? Hoort hij niet dat dat goede autobanden onder hoort te zetten voor hij ze verkoopt?

Alvast bedankt cin

Apk zegt heel weinig, je bent zelf verantwoordelijk om een auto te inspecteren voordat je hem koopt.

Als het profiel dieper is dan 1,6 mm is het goedkeur, hooguit is het dan een adviespunt om de banden te vervangen. Barstjes en ouderdom zijn (helaas) geen afkeurpunt.

Haha. Zelfs dat weet ik niet hoe. Flickr,imgur.Ben echte digibeet. Wel gewoon standaard dat je foto kan delen en plaatsen.
Maar dit was niet barstjes of wat dan ook. Echte de hele band vol scheurtjes aan de zijkanten .slijtlaag en weinig profiel. Zelfs de merknaam /logo op de banden zijn haast niet te lezen.

imgur.com/upload of https://vgy.me/ nou als dat niet lukt lever je rijbewijs dan ook maar in ;)

Ooh wat heerlijk een Amerikaanse datum, fantastic, you look great! how many pounds did you lose? It's 110 degrees outside!! Ik hoop dat je november bedoelt.

APK is ook maar een moment en in dit geval nog maanden geleden ook. Auto kan best gekeurd zijn met 4 goede banden ooit, gewisseld en verkocht.

In de voorwaarden zal iets staan als "zoals getoond, zoals gezien tijdens proefrit, blabla" Ik denk dat je ernstig laat bent met dit punt. Ik zou lekker mijn energie in een setje nieuwe banden stoppen.

imgur.com/upload of https://vgy.me/ nou als dat niet lukt lever je rijbewijs dan ook maar in ;)

Ooh wat heerlijk een Amerikaanse datum, fantastic, you look great! how many pounds did you lose? It's 110 degrees outside!! Ik hoop dat je november bedoelt.

APK is ook maar een moment en in dit geval nog maanden geleden ook. Auto kan best gekeurd zijn met 4 goede banden ooit, gewisseld en verkocht.

In de voorwaarden zal iets staan als "zoals getoond, zoals gezien tijdens proefrit, blabla" Ik denk dat je ernstig laat bent met dit punt. Ik zou lekker mijn energie in een setje nieuwe banden stoppen.
Als het echt banden zijn die te gevaarlijk zijn om de weg mee op te gaan zou ik de verkoper daar toch wel mee confronteren en zeggen dat hij dat niet kan maken. Natuurlijk heb je geen enkel recht meer maar wie weet toch wat coulance.

Over welke auto gaat het, waar gekocht, leeftijd, km-stand en aankoopprijs?

Als het een wrak is gekocht bij een “gerenommeerd bedrijf” als JC, 25 jaar oud, 4 euro ton heeft gelopen en 200€ heeft gekost is dat anders dan een Premium Selection BMW van 3 jaar oud van 30K €. Van dat eerste moet je niks verwachten, van het tweede dat die tot de puntjes in orde is.

Als het echt banden zijn die te gevaarlijk zijn om de weg mee op te gaan zou ik de verkoper daar toch wel mee confronteren en zeggen dat hij dat niet kan maken. Natuurlijk heb je geen enkel recht meer maar wie weet toch wat coulance.
Heb ik al geprobeerd op nette manier. Maar doet het niet. Ik wist wel dat hier en daar wat dingetjes waren. Maar nooit over de banden verteld en of ik dat ik ze zelf moet vervangen... vandaar ik op deze manier advies vraag of dat wel mag . Verkopen met slechte banden en apk gekeurd..

Over welke auto gaat het, waar gekocht, leeftijd, km-stand en aankoopprijs?

Als het een wrak is gekocht bij een “gerenommeerd bedrijf” als JC, 25 jaar oud, 4 euro ton heeft gelopen en 200€ heeft gekost is dat anders dan een Premium Selection BMW van 3 jaar oud van 30K €. Van dat eerste moet je niks verwachten, van het tweede dat die tot de puntjes in orde is.
Het is geen wrak. Hij rijdt verder perfect. Wat schoonheidsfoutjes. Uit 2005 .het gaat mij alleen om die autobanden die slecht zijn..

Dat idee kreeg ik later ook. Eerst met goede banden eronder apk gekeurd. En later eraf gehaald en gebruikte slechte banden om gezet. Want hoe kan het anders dat die door de keuring kwam met zulke slechte banden..

Heb ik al geprobeerd op nette manier. Maar doet het niet. Ik wist wel dat hier en daar wat dingetjes waren. Maar nooit over de banden verteld en of ik dat ik ze zelf moet vervangen... vandaar ik op deze manier advies vraag of dat wel mag . Verkopen met slechte banden en apk gekeurd..
Dan wordt het tijd voor een review te schrijven. Helpt misschien wel niks maar, naar mijn ervaring, het lucht op.

^^ Je hebt misschien wel geen rechten.
Het is al gevraagd: wát is er slecht aan, in jouw ogen, aan de banden?

Voor de wet dient het profiel meer dan 1,6 mm te zijn, je kan een profielmeter regelen (soms via de ANWB winkel nog 'gratis' te krijgen) of kopen en nameten. Verders dient er geen scheur in de band (loopvlak en wang) te zitten waardoor het staal (karkas) zichtbaar is. Droogte scheuren of slijtplekken (vaak langs de stoeprand rijden geeft een zwarte veeg op de bandwang waardoor mettertijd de tekst op de wang ook zal vervagen) zijn niet per definitief slecht of onverkoopbaar.

Zien wat je koopt is een gebruikelijke omschrijving in de autohandel om reclamatie naderhand te beperken.
Alle waar is naar zijn geld hè.

We weten helaas nog niet hoe de banden er uit zien. Dus we kunnen er niet over oordelen.
Droogtescheuren, zijn pas afkeur als het karkas er doorheen zichtbaar is. Profieldiepte moet minimaal 1,6mm zijn. Leeftijd van een band is totaal niet van belang voor de APK.

Als er voldoende profiel op zit en ze liggen niet half aan flarden of er komt roest doorheen (karkas is metaal) dan is het eigenlijk al goedkeur.
Je hebt dus kans dat de banden gewoon apk goedkeur waren en misschien zelfs nog gewoon zijn.

Die APK eisen zijn mijns inziens ook veel te beperkt. Met een set banden uit de jaren 90 in redelijke staat kom je gewoon door de apk heen. En ook met een band die op de terugreis vanaf de keuring aan flarden ligt...

Goed, antwoord op de vraag die je stelt met betrekking tot het wel of niet mogen verkopen van een auto met (naar jou mening) slechte banden:
Een verkopende garage hoeft je niet persee te vermelden dat de banden aan vervanging toe zijn zolang ze nog APK waardig zijn. Daarvoor is juist het APK keuringsrapport een "bewijs" waar je naar kunt vragen.

Jij hebt als koper altijd een onderzoeksplicht. De verkoper heeft uiteraard wel een meldingsplicht bij gebreken die de volgende apk nodig zijn of die de verkoper heeft gezien tijdens een inkoop/verkoop inspectie.
Hou er rekening mee dat er genoeg auto-verkopers zijn die 0,0 verstand hebben van wat ze verkopen...

Maar je geeft zelf al aan dat (achteraf bekeken) op de foto's voor verkoop al te zien was dat de banden slecht waren. Juridisch gezien betekend dat "je had het kunnen weten" en je hebt de auto ondanks de staat van de banden gekocht. Dan ben je ook akkoord gegaan met de staat van de auto ten tijde van de verkoop.
Dat betekend dat je niet de verkoper kan verantwoorden voor het feit dat er (naar jou mening) slechte banden onder zaten. Dat kan alleen op het moment dat je de auto ineens met andere banden geleverd krijgt die in slechtere staat zijn dan toen je de overeenkomst sloot. Dan heb je wel een poot om op te staan.

Daarnaast kun je geen beroep doen op bijvoorbeeld wettelijke garantie. Banden zijn een slijtagedeel waarbij het "normaal" is dat deze aan vervanging toe kunnen zijn bij een auto van die leeftijd. En dat is ook weer "je had het kunnen weten"

Wat je wel kunt doen is vragen aan de verkoper waarom de auto is geleverd op slechte banden en vragen of daar alsnog een andere set op gezet kan worden. Maar ik betwijfel of ze dat doen, ofja als je ervoor betaald wel natuurlijk.
Uit coulance kunnen ze wellicht wat voor je betekenen. Mits je het direct gemeld hebt. Maar ze zijn het niet verplicht.

Wilt niet zeggen dat de keuring juist gedaan is overigens. Er worden genoeg auto's gewoon afgemeld in de hoop dat ze geen steekproef krijgen. Dat is helaas nog altijd lucratief ondanks alle steekproef-controles die worden gehouden.
Maar dat valt nu niet meer te bewijzen. Er zijn 4 maanden verstreken, tenzij de auto sinds de apk 0 km heeft gereden is er dus niet te bewijzen dat banden al slecht waren bij de keuring.

Gelezen.. Maar ik weet nog niks wat mijn rechten zijn verkopen met slechte banden met apk keuring.. heb gekocht bij autohandelaar. Hij zei je koop wat je ziet. Maar daar valt slechte banden toch niet onder en ik verwachte dit niet omdat apk gekeurd is dus ook de banden.
Was het je eerste auto? Autoverkopers, nooit bij stil gestaan dat die de waarheid wat kunnen vertroebelen? Was de auto ook van een oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan? Alleen naar de kerk op zondag.

De ouderwetse garages zitten meestal bij bovag aangesloten en dan heb je onder de €4500 geen garantie (daarboven moet het dan op de factuur vermeldt worden). Een auto boven dat bedrag bij zo'n garage zal meestal wel redelijk tot goed zijn. Daaronder, met allerlei truukjes in de algemene voorwaarden en het koopcontract zal het een stuk lastiger worden. Natuurlijk kan je vrolijk daar binnen stappen en vragen hoe het met de banden zit, maar als het profiel net wel 1,6mm of ze zeggen iets als "geleverd met geldig APK rapport" dan kunnen ze het lang volhouden voordat jij een _betere_ set banden hebt.
De truukjes zijn eindeloos "onderhoudsinspectie" betekent nog niet dat er nieuwe olie en een oliefilter in zit. "Controle op vloeistoffen" ook niet. Remmen kunnen ook nu al versleten zijn.
Een garage die al 30 jaar in een klein dorp zit kan dat soort truukjes niet verkopen. Zo'n anonieme handelaar met een 06 nummer op spandoek zal het een worst wezen, die zit nog in 'overlevingsmodus' of wil gewoon zo snel mogelijk doorgroeien of geld binnen harken.

Ben 14 dagen terug een Volvo V40 2017 gaan bekijken welke me wel iets leek te zijn. Alles prachtig, vele opties dus maar een proefrit maken. De auto was zeer lawaaierig tijdens het rijden en dus de banden even bekeken. Alle 4 banden (met DOT 13/22 en 5 mm profiel) waren zwaar gecupt. De verkoper erop aangesproken en hij gaf me gelijk. In het navolgende gesprek (we komen er wel uit...) ontweek hij het thema en het leek erop dat hij geen interesse meer had. Een paar dagen later was de auto verkocht, vermoedelijk aan iemand die niet zo nauwkeurig heeft gekeken wat hij koopt. En hier spreken we dan wel over een prijs van ca. € 22'900.00.

Ben 14 dagen terug een Volvo V40 2017 gaan bekijken welke me wel iets leek te zijn. Alles prachtig, vele opties dus maar een proefrit maken. De auto was zeer lawaaierig tijdens het rijden en dus de banden even bekeken. Alle 4 banden (met DOT 13/22 en 5 mm profiel) waren zwaar gecupt. De verkoper erop aangesproken en hij gaf me gelijk. In het navolgende gesprek (we komen er wel uit...) ontweek hij het thema en het leek erop dat hij geen interesse meer had. Een paar dagen later was de auto verkocht, vermoedelijk aan iemand die niet zo nauwkeurig heeft gekeken wat hij koopt. En hier spreken we dan wel over een prijs van ca. € 22'900.00.

"We komen er wel uit" kan ook betekenen dat je bijvoorbeeld 500 euro minder betaald voor de auto dan de oorspronkelijke vraagprijs (wat ongeveer een (goedkoop) setje banden kost) Maar dan moet je wel direct toehappen.

Dat enkele dagen later de auto verkocht is aan iemand anders vind ik niet zo spannend, de doorlooptijd van 2e hands voertuigen is momenteel zeer kort. Vandaar dat de prijzen ook al enkele jaren veel hoger zijn dan de werkelijke waarde.
Die auto kan best gekocht zijn door een minder-wetende koper. Maar ook iemand die het wel merkte en korting heeft gekregen of zelfs andere banden heeft afgedongen. Als het een enorme dealbreaker zou zijn geweest, staat zo'n auto langere tijd te koop. Als je een klacht met korting kunt wegstrepen, is dat geen dealbreaker.

Gecupte banden klinken niet leuk. maar vormen niet direct een gevaar en het kan verschillende oorzaken hebben (zie een artikel van onze Joost: Dit zijn Gecupte banden en dit doe je ertegen.
Daarnaast zijn bepaalde auto's en bandenmerken er nogal gevoelig voor en valt het niet te voorkomen. Met banden van 2 jaar oud kan ook al 40-80.000km zijn gereden waardoor ze bijna apk afkeur zijn.En ook dat mag ongemeld gewoon verkocht worden.

Dat een verkoper een auto verkoopt met gecupte banden... Tja Hij zal het bij een volgende koper moeten melden ivm de meldingsplicht omdat hij het door jou wist maar het wordt inderdaad vaak niet gedaan.

Het is in elk geval geen gebrek dat de veiligheid dusdanig in gevaar brengt of de bruikbaarheid van de auto teniet doet dat je een verkoper er op kunt aanspreken.

Verkoper kan er ook een setje nieuwe Linglongs onder gooien voor erg weinig. Dan heb ik liever een duidelijk versleten setje eronder, dat maakt de discussie makkelijker :)

Ik blijf het maar een zeer vaag verhaal vinden met veel vraagtekens. Ondanks de al 26 reacties heeft de vragensteller nog steeds geen concreet antwoord gegeven hoeveel profieldiepte er nog op zit terwijl dit toch eenvoudig te meten is. Alleen de vage kreet "slechte banden" . Ook type auto en prijs is nog niet bekend, lijkt mij toch wel relevant. Voor een paar honderd euro een 19 jaar oud barrel kopen kan men geen nieuwe banden verwachten. Met iets meer informatie zouden we wat meer kunnen zeggen.

Terug
Bovenaan