Slecht starten bij warme motor

Guest
Hallo forumleden!

Ik zit sinds de aanschaf van mijn huidige auto met een groot vraagstuk. Het betreft een Volkswagen Polo sedan (6KV2) uit 1999. De auto beschikt over een 1.6, 55 kw benzine motor (AEE meen ik)

Als de auto warm is geweest, temperatuur maakt in principe niet veel uit (Lijkt erop dat wanneer de choke niet helemaal aan is dat het voorkomt.), start deze soms moeilijk. Hij start altijd, heeft er alleen op sommige momenten moeite mee. Op sommige momenten hoor ik dat de startmotor wel het vliegwiel rond krijgt maar niet meteen aanslaat en je de startmotor langer ‘aan’ moet laten dan dat de bedoeling is. Het bekende, niet starten maar wel rondraaien zeg maar. Daarnaast komt het soms ook voor dat er alleen een hoog zoemend geluid van de startmotor af komt. Wanneer je het contact van de auto afhaalt en hem opnieuw op contact zet wil die wel aanslaan. Soms ook met moeite zoals hierboven beschreven staat, maar soms ook gewoon in een keer. Met een koude motor heeft hij er nooit last van, start altijd in een keer. Zowel in de koude als in de warme maanden.

Ik vermoed zelf dat wellicht de lagers van de startmotor versleten of kapot zijn waardoor die bij een warme motor, waar de choke uitstaat, te hard moet werken en het niet altijd voor elkaar krijgt. Is er een manier om de startmotor te testen of moet de startmotor dan uit de auto gehaald worden? De reden dat ik de startmotor vermoed is omdat er al een hele hoop gerepareerd en gecontroleerd is afgelopen anderhalf jaar, waardoor er al een aantal dingen uitgesloten kunnen worden.

Ik zal even alle reparaties, die er wellicht mee te maken kunnen hebben, opnoemen om het verhaal wellicht inzichtelijker te maken.

- Bougiekabels;
- Rotor en verdeelkap (Onlangs gedaan);
- Koppeling en drukgroep;
- Waterpomp, distributieriem, Multi-riem en spanrollen;
- Dynamo en accu gecontroleerd;
- Uitlaatspruitstuk;
- Ontsteking zelf (Kapotte Hall-gever);
- Bobine;
- Thermostaat en thermostaathuis;
- Koelwatersensor;
- Koel vin sensor;
- Lambda sensor.

Alvast bedankt!

Ik zie dat je al meer gerepareerd hebt aan je auto als ik de afgelopen 35 jaar (met 2.5 miljoen km's) :)

Ik heb overigens dezelfde auto gehad (weliswaar het zusje van Seat met een Tdi), maar daar was de startmotor ook kort na aankoop redelijk kaduuk. Hij deed het nog wel maar je hoorde dat zoemende geluid dat je beschrijft. Is toen vervangen.

€ 94,96 incl. BTW

Dit is gewoon vervangen inderdaad. Je kunt nog proberen hem te laten reviseren, dat zal iets goedkoper kunnen zijn, maar zul je de auto wel een paar dagen moeten missen.

Bedankt voor jullie reacties!

Klopt, de auto was op z'n allerminst gezegd een puinhoop. Dit zijn overigens puur de motorische reparaties, er zijn nog een aantal andere dingen gerepareerd. Maar dat even ter zijde.

Dacht ik inderdaad al. Er zit al genoeg geld en tijd in dus op die startmotor hoef ik ook niet te besparen. Het leek me in ieder geval verstandig om ook andere te vragen naar hun mening. Ik zal hem in de komende periode in ieder geval vervangen.

slecht starten bij warme motor kan duiden op teveel benzine (dat ruik je dan)
Of inderdaad een startotor die ver op is.
Zoemend geluid betekend dat de startmotor wel draait, maar dat de bendix het niet doet.

Als ik me niet vergis is de AEE met startmotor aan de voorzijde en achterzijde geleverd in de polo 6k en 6kv.
Kijk even wat je hebt.

Startmotor hoeft niet veel te kosten. Beetje rondkijken op ebay scheelt een hoop centen :)

Klopt, rook eerst ook erg naar benzine vlak nadat die zo moeilijk op gang kwam maar dat kwam door een gescheurd uitlaatspruitstuk. Nadat die vervangen was ging het al beter maar het echte probleem bleef zich voor doen.

Op de achterzijde inderdaad, onder het inlaatspruitstuk. Had hem vorige week al even gezocht. Bedankt voor je bericht!

https://www.ebay.de/itm/ANLASSER-STARTER-1-1-KW-VW-POLO-6N-6N1-6N2-1-0-1-6-POLO-6K-VENTO-1H-1-4-1-6-/371128773343

Voor 56 euro heb je hem thuisbezorgd
Kun je de oude laten reviseren en op de plank leggen voor het geval dat.

Thanks voor de tip!

Wat betreft het vervangen: Lijkt me het makkelijkste om het via onder te doen toch? Met een krik en wat as steunen? Of moeten er via onder ook nog dingen los gehaald worden voordat je er goed bij kunt?

Blijft prutwerk, ook vanaf de onderzijde. Daar zit immers een subframe in de weg. Terwijl aan de bovenzijde het inlaatspuitstuk in de weg zit.
Enige voordeel wat je hebt is dat het vanaf de onderzijde een minder grote afstand is om te reiken.

Terug
Bovenaan