Slaglood op lichtmetalen velgen?

hansanders

Startmotor
Binnenkort ga ik 2 banden laten vervangen op mijn lichtmetalen velgen. Op mijn vorige auto met lichtmetalen velgen zat geen slaglood aan de buiten kant. Ik vond dat erg netjes staan. De velgen op mijn huidige auto hebben ook geen slaglood aan de buitenkant voorzover ik weet (zal straks nog eens kijken :) )

Nu zie ik als ik om me heen kijk, toch dikwijls auto's (naar mijn idee vaak Volvo's) met lichtmetalen velgen met slaglood aan de buitenkant. Ik ging eens googlen hierover (zie bijv. https://www.marcovw.nl/Woordenboek/b/balanceren/balanceren.htm) en het lijkt erop dat slaglood alleen voor stalen velgen wordt gebruikt - althans gebruikt dient te worden. Op lichtmetalen velgen zou soms aan de binnenzijde een speciale rand zitten waar slaglood op gemonteerd kan worden (dat zie je toch niet) Maar op lichtmetalen velgen zou gebruik gemaakt moeten worden van plaklood. Dit komt aan de binnenzijde van de velg te zitten, waardoor je er niets van ziet. Wel zo mooi!

Ik vind het optisch niet mooi wanneer er slaglood aan lichtmetalen velgen gemonteerd zit. Is misschien een beetje onzin, maargoed, zo denk ik erover.

Hoe zit dit nu? Zijn die auto's met lichtmetalen velgen en slaglood aan het wiel die ik wel eens zie, destijds naar een slechte bandenboer geweest? En kan ik erop rekenen dat ik straks op mijn lichtmetalen velgen uitsluitend plaklood krijg? (dat kan ik natuurlijk navragen bij het opvragen van een offerte, I know)

tags: slaglood, lichtmetalen velgen, plaklood

Erop rekenen kun je nooit. Maar het klopt plaklood wordt meestal gebruikt op lichtmetaal al heeft mijn vader zijn Volvo slaglood op de winterwielen en plaklood op de zomerwielen.

Dus ja slaglood is voor stalen velgen, plaklood voor lichtmetaal. Ik zou je zeker aanraden dat te eisen omdat het inderdaad veel beter staat.
Maar waarom sommige auto's wel slaglood hebben? Al sla je me dood.

Slaglood is helemaal niet alleen voor stalen velgen. Omdat de rand van een lichtmetalen velg anders van vorm is, heb je wel 2 soorten slaglood die je niet zomaar kunt wisselen.

Als je van die goedkope velgen koopt heb je vaak relatief veel lood nodig om het in balans te krijgen en lukt het niet meer met plaklood, daar moet je wel rekening mee houden bij aanschaf.

Janneman zei:
Als je van die goedkope velgen koopt
Op mijn auto zitten nog gewoon de af-fabrieks lichtmetalen velgen, dus dat zal wel goed zitten wat dat betreft.

Op mijn vorige auto zaten after-market lm velgen toen ik hem kocht (merk: CMS, geen idee of dat goedkoop is), maar daarbij was slaglood kennelijk ook niet nodig.

Dank voor alle reacties - ik ga het zeker aangeven bij de bandenzaak te zijner tijd (y)

EDIT: ik vond hier nog een mooi voorbeeld bij deze XC90 occasion:

108418682-medium.jpg

https://www.autoweek.nl/occasion?id=76YN3&merk=Volvo&model=XC90

In mijn beleving doet dit afbreuk aan het design van de velg. Opvallend is dat deze lichtmetalen velg wel degelijk een rand lijkt te hebben, speciaal voor slaglood. De velgen die onder mijn vorige en huidige auto zitten, zijn allemaal vlak.

Uiteraard kies je niet voor slaglood op lichtmetalen velgen, geen gezicht. Extra tip: kies voor verchroomde ventielen i.p.v. die standaard zwarte. Kost slechts een paar euro per stuk extra maar ziet er zoveel beter uit.

Die heeft geen ruimte voor plaklood lijkt het wel. Dan past de remklauw niet meer in de velg.

Nissan GT-R zei:
Die heeft geen ruimte voor plaklood lijkt het wel. Dan past de remklauw niet meer in de velg.
Dat zou een verklaring kunnen zijn ja. Ook lijkt het design van de velg zich prima te lenen voor slaglood, gezien de rand.

Slaglood heeft ook een duidelijk technisch voordeel. Hoe verder het lood van het zwaartepunt zit, hoe effektiever. Je hebt dus minder lood nodig om hetzelfde resultaat te bereiken.

Daarnaast heb je 2 soorten onbalans.
- Statische onbalans zorgt ervoor dat het wiel telkens naar een bepaald punt toe draait (als het los gelagerd is). Daarbij is alleen de afstand naar de as belangrijk.
- Dynamische onbalans zorgt ervoor dat het wiel zou gaan slingeren, als het niet op 2 punten was gelagerd, maar op 1 punt. Daarbij is het belangrijk specifiek lood OF aan de voorkant OF aan de achterkant aan te brengen. Met name daarbij is het belangrijk dat het lood zover mogelijk aan de buitenkant van de velg wordt bevestigd.

Plaklood dat alleen uit het zicht wordt aangebracht kan alleen statische onbalans compenseren. Bovendien moet er plaats zijn tussen remklauw en velg. Verder zit het minder van van het middelpunt af als slaglood. Kortom: om dynamische onbalans weg te halen ontkom je er niet aan om lood aan de voorkant te slaan.

Somige lichtmetalen velgen zijn wel degelijk ontworpen voor slaglood en eigenlijk is slaglood ook het enige technisch acceptabele. Mijn Volvo alu velgen hebben het ook. Deze Citroen velg heeft het ook.

velg.jpg

Misschien minder fraai met lood in het zicht, maar ik heb liever een enkel plakje lood in het zicht dan een paar worsten met plaklood op het randje eronder dat minder ver van het middelpunt af zit. En ik wil graag een auto die niet trilt. Nooit.

Janneman zei:
Als je van die goedkope velgen koopt heb je vaak relatief veel lood nodig om het in balans te krijgen en lukt het niet meer met plaklood, daar moet je wel rekening mee houden bij aanschaf.

Ik heb begrepen (op dit forum) dat het lood nodig is voor onbalans in de band. In een band zit een naad waar sprake is van meer gewicht. Daarnaast moet er na elke bandwisseling opnieuw worden gebalanceerd.

Slaglood op lichtmetalen velgen zonder de rand die ervoor gemaakt is, is de grootste oorzaak van lekkage bij lichtmetalen velgen.

Dus: is er een rand aanwezig voor slaglood: bij voorkeur slaglood gebruiken. Ziet niet netjes uit, maar vaak is het een vrij standaard velg waarbij het nog geneens heel erg op zal vallen.

Voor het mooie altijd plaklood gebruiken. En ja dat kan ook op een stalen velg.
Er zijn ook stalen velgen die op lichtmetaal lijken (denk aan mattig ssf of mangels) Daar zie je liever ook geen slaglood op.

Dat je niet goed kan balanceren met plaklood is een fabeltje. In bepaalde gevallen kan dat een probleem opleveren, maar dan is de velg/band combi niet goed of de velg is krom. (daarom kan het met 2e hands velgen wel eens zo zijn dat er (extreem) veel lood op moet)

Normaal gezien stel je je balanceerapparaat namelijk in op slaglood (buitenzijde wielen) of plaklood (binnenkant wiel)
Dit word soms in de haast vergeten of gewoon domweg niet gedaan. Waardoor het balanceren inderdaad niet op de juiste manier gebeurt.

Alles valt of staat met een goeie banden/velgen boer wat dat betreft.

Meeuw zei:
Janneman zei:

Ik heb begrepen (op dit forum) dat het lood nodig is voor onbalans in de band. In een band zit een naad waar sprake is van meer gewicht. Daarnaast moet er na elke bandwisseling opnieuw worden gebalanceerd.

Ik wissel regelmatig zelf banden en balanceer ze ook zelf. In verreweg de meeste gevallen moet ik met een nieuwe band het zelfde gewicht op dezelfde plaats op het wiel aanbrengen. Ik denk dat de band nauwelijks de onbalans veroorzaakt maar bijna altijd de velg zelf.

Janneman zei:
Meeuw zei:
Janneman zei:

Ik wissel regelmatig zelf banden en balanceer ze ook zelf. In verreweg de meeste gevallen moet ik met een nieuwe band het zelfde gewicht op dezelfde plaats op het wiel aanbrengen. Ik denk dat de band nauwelijks de onbalans veroorzaakt maar bijna altijd de velg zelf.

Of doet het ventiel dat? :cool:

Nissan GT-R zei:
Janneman zei:
Meeuw zei:
Janneman zei:

Of doet het ventiel dat? :cool:

Ik heb (per ongeluk) wel eens het ventiel weggelaten. Kreeg toch wel een problem om dan lucht erin te krijgen (eruit ging vlot).
Maar zonder gekheid, als het aan het ventiel zou liggen zou je lood altijd bij het ventiel of recht er tegenover moeten hebben en dat is niet zo.
Ik denk eigenlijk dat de ventielenmaker ook niet gek is en zijn ventielen even zwaar zijn als het metaal van het gat dat ervoor geboord is.

Sommige banden hebben al een vast gewichtje erin wat je 180 graden verdraait moet plaatsen t.o.v. het ventiel.

Dus volgens mij gaat dat niet altijd op, niet bij de velgen van mijn moeder haar auto in ieder geval. Die heeft 5 gram tegenover het ventiel. standaard.
Maar heb je echt geen lood recht tegenover?

Effe azijnpissen....lood is het al een paar jaar niet meer.    Het is naar mijn weten zink.

Een beetje monteur kan een wiel makkelijk balanceren met plakgewicht zonder dat deze gaat trillen. Kwestie van goede spullen en precies werken.

Gewoon om vragen bij montage van de banden.

Pobresh zei:
Dat je niet goed kan balanceren met plaklood is een fabeltje. In bepaalde gevallen kan dat een probleem opleveren, maar dan is de velg/band combi niet goed of de velg is krom. (daarom kan het met 2e hands velgen wel eens zo zijn dat er (extreem) veel lood op moet)

Maar hoe doe je dat dan als de machine aangeeft dat je lood (of eigenlijk zink) aan d buitenkant moet plakken en je hebt een lichtmetalen velg die daar geen ruimte voor heeft?

Verder zal je in ongunstige gevallen meer lood moeten plakken in geval van plaklood.

turbod12 zei:
Pobresh zei:

Maar hoe doe je dat dan als de machine aangeeft dat je lood (of eigenlijk zink) aan d buitenkant moet plakken en je hebt een lichtmetalen velg die daar geen ruimte voor heeft?

Verder zal je in ongunstige gevallen meer lood moeten plakken in geval van plaklood.

Dat bedoel ik dus met de machine instellingen ;)
Balanceerapparaten kun je instellen waar die de onbalans op indiceert, buitenranden of binnenkant.
Zelfs de oudere types kan dat bij. (stokoude types niet natuurlijk)

Veel lichtmetalen velgen hebben trouwens aan de binnenkant wel gewoon een slagloodrand, voor het geval het niet lukt om met plaklood goed te balanceren.

En ja het is al jaren zink, maar het word nog steeds plak en slaglood genoemd in de volksmond. Maar de term Wielgewichten of balanceergewichten is wel in opmars, zodat het soort materiaal buiten beschouwing wordt gelaten. Maar ook dat woord bestaat al jaren.

heb gisteren zelf me banden gebalanceerd en ik moet bij mijn alfa 16inch velgen aan de binnenkant een slaglood doen en aan de buitekant(die je ziet) plaklood.

als je brede speciale velgen hebt zoals me vader.foto. VB https://www.dutchtriker.com/?page_id=326

dan moet je binnen en buiten kant alleen plaklood doen. ziet er helaas niet mooi uit. maar die auto rijd meer dan dat die stilstaat:)

ik vind wel dat slaglood makkelijker te balanceren is.

Als je een paar centen over hebt voor het uiterlijk kun je ook eens gaan overwegen om ballanceerkorrels te gaan gebruiken, dan zijn je velgen geheel vrij van plak-/slaglood.
Die korrels gaan gewoon in je band, daar heb je niet eens een ballanceer-apparaat voor nodig.
Ik gebruik dat spul al jaren in m'n mudbanden, ook als de velgen nog vol bagger en zand zitten na een dagje 4x4-offroad spelen heb ik geen last van trillingen door onballans.

De meeste nieuwe balanceerapparaten bieden de mogelijkheid het plaklood achter de spaken van de velg te plakken.
Daardoor ook onzichtbaar.

Leon in z'n SEAT zei:
Uiteraard kies je niet voor slaglood op lichtmetalen velgen, geen gezicht. Extra tip: kies voor verchroomde ventielen i.p.v. die standaard zwarte. Kost slechts een paar euro per stuk extra maar ziet er zoveel beter uit.

Wel beetje vet in de dopjes smeren anders krijg je ze niet meer open, die corroderen nogal snel namelijk. Verder geef ik het niet aan als ik nieuwe banden laat monteren. Laat ze er maar lekker slaglood op slaan, kan ik meteen een set nieuwe velgen uitzoeken

Ik accepteer geen slaglood op mijn licht metalen velgen. Het ontsierd en beschadigd de velgen. Het kost het bandenbedrijf of de garage meer moeite, dus tijd om plaklood aan te brengen. Vaak rekenen ze een toeslag voor lichtmetalen velgen en daar is niets mis mee. Maar niet ongevraagd slaglood op mijn velgen. OP mijn stalen winterwielen zit gewoon slaglood. Geen probleem.

Pobresh zei:
Slaglood op lichtmetalen velgen zonder de rand die ervoor gemaakt is, is de grootste oorzaak van lekkage bij lichtmetalen velgen.

Dus: is er een rand aanwezig voor slaglood: bij voorkeur slaglood gebruiken. Ziet niet netjes uit, maar vaak is het een vrij standaard velg waarbij het nog geneens heel erg op zal vallen.

Voor het mooie altijd plaklood gebruiken. En ja dat kan ook op een stalen velg.
Er zijn ook stalen velgen die op lichtmetaal lijken (denk aan mattig ssf of mangels) Daar zie je liever ook geen slaglood op.

Normaal gezien stel je je balanceerapparaat namelijk in op slaglood (buitenzijde wielen) of plaklood (binnenkant wiel)
Dit word soms in de haast vergeten of gewoon domweg niet gedaan. Waardoor het balanceren inderdaad niet op de juiste manier gebeurt.

Alles valt of staat met een goeie banden/velgen boer wat dat betreft.

Eerste reactie in dit topic die correct is en vrij van onzin. (y)

Ik zag bij mijn velgen dat er zowel plaklood binnenin aan de kant van de spaken is aangebracht (netjes achter de spaken) als aan de kant van de as (rand naar onderzijde auto) zelfs beide op dezelfde velg, verschoven ten opzichte van elkaar. Is dat nieuw (had ik niet eerder gezien).
Betreft nieuwe 8,5Jx19 velgen (van vorig jaar).

Niet nieuw, met veel machine`s kan je precies aangeven waar op de velg je het gewicht wil plakken.

De machine waar ik mijn velgen mee heb gebalanceerd is ook uitermate precies. Die zal eerst willen weten of je plak of slaglood wilt. Geeft aan waar het te plakken en geeft de profieldiepte ook nog eens weer. En een oordeel over de staat van de band.

Dus mja...gaat langzaam maar ze zijn ook echt goed gebalanceerd. Al moest die bij een 3x herberekenen vanwege 15 gram recht tegenover elkaar....en nee de velg was niet krom daar was ik ook al bang voor ;)

Nissan GT-R zei:
Al moest die bij een 3x herberekenen vanwege 15 gram recht tegenover elkaar....en nee de velg was niet krom daar was ik ook al bang voor ;)

15 gram is niks.
Heb wel eens velgen gebalanceerd zien worden met hele repen plakgewichten. Die waren echt krom. Spreken we over een rijtje dat een kwart van de velgomtrek gebruikt en daarnaast nog een rijtje met de helft daarvan.

Dat is ook gelijk het nadeel van plakgewichten: veel grammen = veel opprvlakte nodig.
Helpt wel als de bandenboer meer dan alleen de 5gram plakgewichten heeft, met 10g plakgewichten kom je dan makkelijker uit.
Bij Slaggewichten heb je tot een grammetje of 50 hooguit een paar cm in gebruik.

Klopt...goede velgen dus. :D

Hoe het zit, even uit mijn hoofd, Renault Clio Gradient mocht iemand ze op willen zoeken.

Michelin energy saver voor, met links/rechts resp. 15 en 20 gram
Continental contact...iets achter 35 en 45 gram.

:D Rijd trillingsvrij heel mooi!

Terug
Bovenaan