Skoda Superb Combi of toch weer een V70?

Crocksdock

Wegverkenner
Ik rij bijna 8 jaar in mijn Volvo V70 2.4i uit 2000, nog de oude vierkante dus. We rollen richting de 500.000km en ik ben niet ontevreden o er de afgelopen bijna 275.000km die we in die tijd hebben afgelegd.

Nu was ik recent zeer enthousiast over de Corolla Cross, offerte €39k excl. inruil want de V70 verkoop ik dan zelf wel. Ik was redelijk tevreden over het rijden, het verschil met de V70 is enorm vooral dat het een suv is. Veel mensen vinden het fijn, ik zit gevoelsmatig nog erg vast in mijn Volvo. Ik begin dus sterk te twijfelen of ik al klaar ben voor een suv, en het uiterlijk van de Corolla Cross is ook nogal, mwoah, ik stond niet juichend erbij. Als je bijna €40k uiitgeeft van je eigen geld (ik koop prive, geen lease/ private lease of andere financiering, het gaat gewoon van mn spaargeld af) moet je dat wel in volle overtuiging doen, denk ik dan. Ik had dus bijna mijn krabbel al gezet, maar ik doe het toch niet!

Ik denk dat ik meer een station-liefhebber ben, en dan het liefst een grote. Ik wil een bescheiden maar vooral degelijke auto met een grote kofferbak en veel comfort. Ook, zûnig als ik ben, twijfel ik meer en meer of ik €40k wil uitgeven aan een auto.

Change of plan: ik rij vaak in Skodas en VW's van collega's. Buiten weleens ruzie met infotainment hebben ze, als veelrijders, weinig issues met deze autos. Uiteraard is het lease, dus als er iets is boeit het ze weinig, maar waar ze zeg een decennia terug de bekende VW-issues allemaal voorbij hebben zien komen, hoor ik zo de laatste 5 jaar eigenlijk geen grote motorische of versnellingsbakproblenen. Nummer 1 op mijn lijst is een Superb Combi vanaf 2017, 1.4 tsi of eventueel 1.5 tsi, 150pk met handbak en niet teveel poespas, geen sportonderstel of grote velgen.

Daarnaast, een van de laatste V70's 2.0 T4 met handbak spreekt mij ook aan. Die is dan wel iets ouder 2014/2015

Beide opties mogen tot kngeveer €25k zijn.

Mijn vragen: zijn er nog baelangrijke issue bij deze autos bekend op motorisch vlak? Ik wil eigenlijk minstens weer een jaar of 8 vooruit kunnen.

Met welke auto ben ik technisch het beste af?

P.s. alternatieven heb ik over nagedacht, maar een Passat of Insignia zie ik niet zo, Audi/BMW is niet mijn ding

Ga gewoon eens rijden met zo'n Skoda, hoewel ik een Insignia heb gekozen vond ik de Skoda ook heel erg fijn. Was een 1.5 (wel met DSG automaat) in luxe uitvoering. Ik vind de goedkopere uitvoeringen wel echt goedkoop ogen op details. alsof hij niet te mooi mocht zijn van VW. De wat luxere uitvoeringen (sportline of L&K weten dat iets beter te verbloemen). Technisch is het volgens mij gewoon goed. Mooie chique uitvoering

Gezien het budget zou ik geen Volvo V70 meer kiezen, deze auto komt al uit 2007, en is dus al een oud model. Koop de auto ook niet vanwege de kwaliteit die is hooguit gemiddeld.

Bij Volvo kun je dan beter het laatste model Volvo V90 kiezen vanaf 2016, dit is een hele mooie auto.

De Skoda Superb vanaf 2015 is een prima keus, wel zie je veel erg kale uitvoeringen, dan krijg je niet het idee dat je in iets bijzonders zit. De Superb die Ascona GT laat zien is een hele mooie.

Of kijk eens naar de VW Arteon, veel specialer dan een Passat, maar gewoon erg ruim, fraai, modern, en comfortabel.

Voor een particulier is de Renault Talisman ook een hele goede en betrouwbare keus, voor dit bedrag kun je een heel mooi en recent exemplaar vinden.

De Arteon kan je wel vergeten, de shooting brake begint bij 46k.
De Talisman is een doorsnee auto niks mis mee maar niet echt bijzonder, van het giga scherm moet je houden.
Maar ipv de Corolla Cross heb je ook dit voor 40k.
Mercedes E200

Je kunt ook voor de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 High Power Hybrid gaan, betrouwbaar, zuinig, 184 pk en 598 l bagageruimte:

https://www.gaspedaal.nl/toyota/corolla/stationwagon?brnst=25&vmin=120&srt=pr-a

Wat is de achterliggende reden dat het zo’n grote auto moet zijn?

Met 275K in 8 jaar zit je grofweg op 35K per jaar.
Dat is niet weinig maar zeker ook niet veel.

Bedankt voor de input allen!

De E-klassr is voor mij wat teveel van het goede, ik hoy van wat meer ingetogen.

Ik heb nu in Barneveld zowel een mooie Superb Combi gezien als een nieuw type Octavia Combi, beide met een fijne uitrusting en ingetogen voorkomen, ik denk dat ik die sowieso allebei eens uitgebreid wil bekijken/rijden.

Corolla heb ik uitgebreid bekeken nadat twijfel ik over de Corolla Cross ontstond, evenals een (occassion) rav4. De Corolla is ruim maar laag, de rav4 was nog de beste optie, maar geen station

Ik wil graag een grote auto omdat ik het ten eerste prettig vind (lange wielbasis, confort) én omdat ik bovenal ook vrijwel dagelijks de bagageruimte echt nidig heb (grote hond, sportspullen, voorheen altijd en nu regelmatig een rolstoel, e nz enz). Een kleinere auto valt daarom vaak af, maar een Octavia moet kunnen.

Ik begrijp je gevoel helemaal. Volvo for life. Maar ik zou met beiden gaan rijden, het verschil met jaargang 2000 zal groot zijn. Ik rijd zelf een V70 T4 2015, handbak, nog met de 1.6 motor. In 2015 kwamen de laatste V70’s met de nieuwe 2.0 motor. Voordeel van de 1.6 is dat ie net een mrb klasse lager is.
Ik vind het een fantastische wagen, geen enkel issue mee gehad (150k), dus de kwaliteit is vele malen beter dan hier nogal eens wordt gesuggereerd. En in Nordic uitvoering zeer compleet, met topstoelen en fantastische audio. Het enige dat ik kan verzinnen wat er niet op zit, is acc, achteruitrijcamera, stoelkoeling en apple/android auto. Maar dat zijn voor mij geen topprioriteiten.
En verrassend waardevast, maar dat komt door de idiote nieuwprijzen. De laatst V70 T4 had je voor 40 k€ nieuw!

Ik heb vandaag in een Superb 1.5 tsi en Octavia 1.5 tsi, nieuwste model, gereden. De Octavia vond ik grotendeels erg fijn en ruim zat, maar nondeju, wat moet ik wennen aan de schermbediening van... alles! De Superb was prachtig en perfect uitgerust, en heerlijke 'ouderwetse' knoppen voor oa aircobediening. Reed ook fijn, althans zeer comfortabel.

Ook met een Corolla gereden, dan zou ik de 2.0 hybrid moeten hebben, de 1.8 vind ik uhhh.. te indirect? De CVT vond ik trouwebs top, qat werkt dat mooi! Past bij mijn rijstijl. Bediening ook prettig, maar het is niet een grote auto als de Superb. Ik vind de arfolgeluiden ook dermate storend dat het voor mij een beetje een afknapper was. Lag misschien aan de banden, maar ik vond het ergerlijk. Bij mijn oude Volvo, weliswaar met 15 inch/ 195 breed een heel andere bandenmaat en soort, hoor ik nooit dat soort afrolgelyid.

De geopperde Talisman laat ik schieten, ik kan het niet onderbouwen, zal een topauto zijn, maar niet voor mij

Kan ik een 1.5 tsi met gerust hart kopen? Vaak lees ik over kortere onderhoudsintervallen aan te houden in plaats van elke 30.000km en bij bv elke 60000km een walnut blasting preventief laten uitvoeren? Ik wil 10 jaar vooeuit kunnen (al begrijp ik dat niemand een glazen bol heeft)

Gas V70: je drukt het precies goed uit en daarom, tegen de stroom in, ga ik ook zoeken naar een laatste V70 2.0 T4 of T5 met handbak. Waarschijnlijk voel ik me heel erg thuis. De kosten van MRB of onderhoud lig ik niet zo wakker van, velen zeggen dat ik veel te veel spendeer aan (preventief) onderhoud, maar ik heb een technusch hart en wil graag al mijn spullen in topconditie houdeb.

Zijn er nog actuele aandachtspunten voor die laatste 2.0 T4 en T5 van de V70?

Terug
Bovenaan