Skoda Fabia station vanaf 2015 nieuw model

A

Anoniem

Guest
Beste aanwezigen,

In verband met komende geboorte eerste kind moet ik op zoek naar een gezinsauto met 4 deuren. Ik neem dan afscheid van mijn 3 deurs Polo 9N3 2007 245.000km, zelf heb ik er 200.000km mee gereden in bijna 11 jaar. Helaas, mijn vrouw wil graag in haar Picanto 2005 met 120.000km blijven rijden.

Hoe dan ook, ik zat te denken aan een Skoda Fabia station, nieuw model (zie onderstaande link). Mijn vraag is, zijn er bij jullie problemen/aandachtspunten bij deze auto bekend? Verder lijkt de kofferbak wat aan de smalle kant, door de op zich zelf handige opbergvakken aan beide zijkanten. Er moet straks natuurlijk wel een kinderwagen in passen.

Of kunnen jullie wellicht andere soortgelijke occasions aanbevelen.

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/skoda-fabia-combi-12-tsi-edition-verrassend-praktisch-benzine/968ff1cc-f000-4d71-8f17-dbd3e9bcadce/?from=zoeken&index=19&fregfrom=2014&fregto=2017&kmto=100000&safemake=skoda&safemodel=fabia&bodyType=stationwagen&fuelType=benzine

Oja, mijn budget is ongeveer 10-12K. En wat zou mijn huidige Polo nog aan inruil waard zijn?

Ik weet niet vanaf wanneer de 1.2 tsi probleemloos is. Bij de 1.0 tsi zijn bij mij geen klachten bekend.

Je kan ook voor een Skoda Rapid / Seat Toledo gaan. Dat zijn liftbacks en bijzonder ruim en in Nederland niet zo gewild dus zeer betaalbaar qua aanschaf.

seat Toledo

0-06a5f35c-d9ea-4fcd-be95-eb14478e627a.jpg

deze is wat luxer en mooier

Toledo FR

0-62d5142c-cdb8-4a30-8b94-ba5de69f180a.jpg

0-ecad3d08-0798-4f24-9302-91d5b163d468.jpg

skoda rapid

0-9b282e9b-860b-42f0-9ae6-466c434075b9.jpg

Zo'n Fabia is helemaal niet zo slecht hoor. Wel moet je verder niet al te veel waarde hechten aan materiaalgebruik of rij-eigenschappen. Het is gewoon een functioneel ding om van A naar B te gaan. Niet meer, niet minder. Voor heel veel mensen prima dus.

De 1.2 TSI moet je wel even goed opletten inderdaad of je de versie hebt met ketting (die moet je niet hebben) of riem (die lijkt wel oke), zover ik weet is in deze generatie alleen met riem geleverd. maar even goed checken.

Als alternatief; Clio station, ook een B segment station. die heeft over het algemeen iets betere reputatie qua betrouwbaarheid en ziet er ook wat beter uit (subjectief)

Voor 11.800 heb je al een vrij luxe exemplaar uit 2017 zoals deze , bovendien is de 1.2 van renault een 4 cilinder met 120PK wat net iets gecultiveerder loopt en wat krachtiger is dan de 1.2 3-cilinder van de skoda met 90 PK.

verder ontloopt het elkaar weinig

In de 3e generatie van de Fabia zit de verbeterde 1.2 TSI met distributieriem. De auto is relatief ruim voor het B segment. Ik zou zelf bij deze auto eerder de nieuwe 1.0 TSI met 95 pk vanaf 2017 kiezen.

Kijk voor je budget inderdaad ook naar de Renault Clio Estate faceliftmodel van 2017 en 2018, deze auto scoort hoger op betrouwbaarheid.

Beide auto's hebben hun eigen sterke punten, de Fabia is ruimer en de Clio biedt meer rijplezier.

De Rapid, die zie ik inderdaad af en toe rijden. Hoe zit het met de TSI? Deze kwam toch eerst op de markt bij de POLO vanaf 2010? Inmiddels zullen de problemen er toch wel uit zijn?

Ik zie dat de inhoud van de Fabia Combi 530dm³ is, die van de Rapid 415dm³

Oké, daar ga ik even op letten de riem bij de 1.2TSI. De Renault ga ik ook even naar kijken, hoewel ik niet zo veel op heb met Franse auto's. Tevens heeft de overbuurman ook een dergelijk model. Dat houd je soms ook wat tegen.

En hoe zou het zitten met de inruilwaarde van mijn huidige POLO 9N3 2007 3 deurs 245.000km?

AsconaGT zei:
Zo'n Fabia is helemaal niet zo slecht hoor. Wel moet je verder niet al te veel waarde hechten aan materiaalgebruik of rij-eigenschappen. Het is gewoon een functioneel ding om van A naar B te gaan. Niet meer, niet minder. Voor heel veel mensen prima dus.

De 1.2 TSI moet je wel even goed opletten inderdaad of je de versie hebt met ketting (die moet je niet hebben) of riem (die lijkt wel oke), zover ik weet is in deze generatie alleen met riem geleverd. maar even goed checken.

Als alternatief; Clio station, ook een B segment station. die heeft over het algemeen iets betere reputatie qua betrouwbaarheid en ziet er ook wat beter uit (subjectief)

Voor 11.800 heb je al een vrij luxe exemplaar uit 2017 zoals deze , bovendien is de 1.2 van renault een 4 cilinder met 120PK wat net iets gecultiveerder loopt en wat krachtiger is dan de 1.2 3-cilinder van de skoda met 90 PK.

verder ontloopt het elkaar weinig

De Rapid, die zie ik inderdaad af en toe rijden. Hoe zit het met de TSI? Deze kwam toch eerst op de markt bij de POLO vanaf 2010? Inmiddels zullen de problemen er toch wel uit zijn?

Het blijft gewoon iets om goed op te letten. Vorig jaar was mijn collega met een golf 6 met 1.2 (weer) de sjaak met en grote reparatie. Bijzonder genoeg word dat nog gerelativeerd ook nog met 'ach, het is ook geen nieuwe auto', terwijl ik reparaties van 1400 euro echt belachelijk vind van iets wat vanaf het ontwerp of inkoop bij VW al niet helemaal goed is gegaan. Heb sowieso geen hoge pet van de technische kwaliteit van VW producten. De mensen die leasen of nieuw kopen vinden het allemaal prima, dus word lekker nieuw verkocht. maar als het naar een paar jaar in particuliere handen komt begint het gezeur vaak. dat doen veel concurrenten echt heel veel beter. Zeker in de Aziatische hoek.

Nu heb ik het wel het idee dat het de laatste tijden wat beter gaat met de kwaliteit van VW, mijn advies zou ook zijn, koop een zo nieuw mogelijk model. Liever nog de 1.0 TSI of iets als je echt een skoda wil.

De rapid liftback heeft een inhoud van 550 dm
https://www.autoweek.nl/auto/84020/skoda-rapid-12-tsi-110pk-greentech-style/

Je kan je polo proberen zelf op AutoScout24 te koop zetten, das toch gratis. Inruil kan ik weinig over zeggen dat schommelt altijd zo heen en weer.

3 deurs zijn ze vaak alweer minder blij mee en airco juist weer wel. Een. 1.6 is weer gewilder dan een ander blok.

inruil: een auto van 14 jaar oud met bijna een kwart miljoen km's zal weinig opleveren; particulier levert zeer waarschijnlijk meer op.
Niet alleen Autoscout24 is gratis maar Autotrack is dat ook.
Als je de auto even wast en poetst, een paar goede foto's, en vermeldt dat je de auto 11 jaar en 200.000 km naar volle tevredenheid gereden hebt maar nu gewoon ivm gezinsuitbreiding een grotere auto nodig hebt; dat wekt vertrouwen (mensen weten dan waarom, en iemand die zo lang met z'n auto doet is er blijkbaar tevreden over).
Ik neem aan dat je ook nog wel rekeningen of op enig andere manier onderhoud kan aantonen? laat dat dan ook weten.

Inderdaad, en ik weet niet hoe het met de APK is, als deze over een paar maand verloopt; gewoon nieuwe opgooien. In ogen van veel mensen is een verse APK synoniem voor een technisch perfecte auto. (en geeft voor veel mensen veel zekerheid)

Paar fatsoenlijke foto's, even schoonmaken en wassen, niet de hoofdprijs willen vragen en je bent er zo vanaf.

Wanneer je in het B segment een wat nieuwere station zoekt kom je als snel uit bij de Fabia en de Clio. Een aantal jaar geleden zochten wij een vervanger voor onze Corsa 3drs. Met twee kinderen en de kinderwagen pasten het niet helemaal. Met 1 kind en de kinderwagen (Bugaboo Cameleon) was het nog te toen.

Wij hebben toen gekozen voor een Clio estate een 90pk serie limited. Omdat wij de auto er gewoon leuk uit vinden zien, de auto mij positief verbaasde met het rijgedrag. Je moet wel van wat zachtere stoelen houden , maar het stuurt goed en de 90pk is voldoende voor de auto om goed mee te komen. De versie van na de facelift zou ik wel verkiezen boven een voor de facelift. Van na de facelift is wel wat zwaarder.

Zelf rij ik een C segment hatchback ( Alfa Romeo Giulietta) daar paste de kinderwagen ook ik in. Ging wel iets makkelijker in de Clio, maar het kan. Heb je al een kinderwagen gekocht? Zo ja die meenemen en proberen bij de dealers of het past. Voordeel van een C segmenter is dat deze vaak breder zijn, in de Clio zit je best wel dicht tegen elkaar en waar ik in de Giulietta de stoel helemaal goed heb staan voor mij zelf, zit ik in de Clio wat te ver naar voren om nog genoeg ruimte te hebben voor de kinderen op de achterbank. Nu is de Clio onze tweede auto en de Giulietta de auto voor de lange afstanden en is dat geen punt voor ons.. Daarom zou ik ook eens kijken naar C segmenters. omdat meer keus, wellicht wat onhandiger met de kinderwagen, maar dat is tijdelijk. Wanneer je een klein in te klappen buggy koopt gaat dit ook makkelijker mee. De Clio is een goede auto maar een auto uit het C segment is net allemaal wat meer. De ruimte op de achterbank is over een aantal jaar ook prettig.

M'n zwager heeft een Clio 4 estate gehad en rijdt nu in een Fabia station. Hij vindt de laatstgenoemde in alle opzichten de betere auto, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

E M 1633242 zei:
hoewel ik niet zo veel op heb met Franse auto's.

Moet altijd lachen om dit soort uitspraken. De tijd dat alle Franse auto's onbetrouwbaar zijn is allang verstreken, de tijd dat alle Duitse auto's betrouwbaar zijn is ook allang verstreken. Laat je niet inlichten door de buurman van je nicht z'n dochter die een schoolvriendinnetje heeft met een Frans auto die alleen maar ellende gaf.

Ik heb een jaar of 6 geleden 3 Volkswagens gereden in 5 maanden tijd (shortlease) 2 daarvan waren splinter nieuw en eentje had 14.000km op de teller. Zelf heb ik veel verschillende merken gereden; Renault, BMW, Jaguar, Citroën, Fiat, maar ik heb in die 5 maanden met Volkswagen zo'n beetje meer ellende gehad dan met alle andere auto's bij elkaar. En de Polo 1.2 TSI die ik kreeg had in 6000km ook meer olie verbruikt dan ik in mijn hele leven heb moeten bijvullen bij mijn overige auto's.

ZE50 zei:
E M 1633242 zei:

Moet altijd lachen om dit soort uitspraken. De tijd dat alle Franse auto's onbetrouwbaar zijn is allang verstreken, de tijd dat alle Duitse auto's betrouwbaar zijn is ook allang verstreken. Laat je niet inlichten door de buurman van je nicht z'n dochter die een schoolvriendinnetje heeft met een Frans auto die alleen maar ellende gaf.

Ik heb een jaar of 6 geleden 3 Volkswagens gereden in 5 maanden tijd (shortlease) 2 daarvan waren splinter nieuw en eentje had 14.000km op de teller. Zelf heb ik veel verschillende merken gereden; Renault, BMW, Jaguar, Citroën, Fiat, maar ik heb in die 5 maanden met Volkswagen zo'n beetje meer ellende gehad dan met alle andere auto's bij elkaar. En de Polo 1.2 TSI die ik kreeg had in 6000km ook meer olie verbruikt dan ik in mijn hele leven heb moeten bijvullen bij mijn overige auto's.

Inderdaad, ik snap dit soort uitspraken ook niet zo. Daarnaast wat is bijvoorbeeld een Franse auto? Een auto van een Frans merk of gemaakt in Frankrijk. Ik heb gevoel dat het imago van merken uit de jaren 80 nog steeds geld en niet meer word herzien.

Ik heb een 2017-exemplaar gehad van deze Fabia Combi, 1.2 TSI EA211 van vlak voordat deze vervangen werd door de 1.0 TSI 3-cilinder. Deze 1.2 TSi is een betrouwbaar blok, ik vond 'm zelf fijner dan de 1.0 , maar dat is erg persoonlijk. Ik heb de auto van 0 - 60.000km gereden, nooit problemen en ook geen olieverbruik. Moet ik wel opmerken dat ik een motor altijd zeer netjes behandel; warm rijden, vervolgens nooit te laag in de toeren en na een lange rit de laatste kilometers kalm an.

Onze kinderen waren toen 4 en 6, perfecte auto voor een gezin. Oudste zat in een rolstoel destijds, die rolstoel hoefde ik niet eens in te klappen want kon ik zo achterin zetten. Dat doet geen enkele auto in dit segment een Fabia na denk ik.

Deze uitvoering heeft zo te zien alle fijne opties (stoelverwarming, climate control, parkeersensoren achter, fraai 16 inch, mistlampen voorzijde, middenarmsteun voorin, volwaardig reservewiel alleen dan weer geen elektrische ramen achter) en een prima km-stand, is overigens wel exact aan een 90k beurt toe dus even kijken of die uitgevoerd is of dat dat nog moet.

Je ziet aan deze overigens wel dat het materiaalgebruik el cheapo is (zie de knopjes, zwaarbekraste console), maar voor €9,5k heb je hier een fijne auto aan.

je eigen oude kar snel op MP zetten, niet proberen in te ruilen.

Mechanix zei:
M'n zwager heeft een Clio 4 estate gehad en rijdt nu in een Fabia station. Hij vindt de laatstgenoemde in alle opzichten de betere auto, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

Dat kan ik bevestigen (en nee, ik ben niet de zwager van Mechanix).
Heb een paar maanden in een Clio Estate en in een Fabia Estate gereden.
De Fabia voelt van binnen meer solide en meer "opgeruimd", niet zo plastic fantastic als een Clio. Oke, dat is kwestie van smaak.
Maar misschien nog wel belangrijker: in de Fabia heb je meer ruimte voor je benen en zit je minder dicht op je passagier.
Ik ben zelf 1.91, heb lange benen en in de Clio was het proppen achter het stuur. De instap was daar ook veel dieper.

Oftewel: zoek een paar mooie exemplaren en ga een zaterdagje proef rijden.

GT86 zei:
Deze 1.2 TSi is een betrouwbaar blok, ik vond 'm zelf fijner dan de 1.0 , maar dat is erg persoonlijk.
De 1.2 draait wat rustiger en voelt wat vinniger dan de 1.0 vind ik.

Dan ga ik me eens verdiepen in particulier verkopen. Ik heb inderdaad nog alle onderhoudshistorie sinds 2011.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
inruil: een auto van 14 jaar oud met bijna een kwart miljoen km's zal weinig opleveren; particulier levert zeer waarschijnlijk meer op.
Niet alleen Autoscout24 is gratis maar Autotrack is dat ook.
Als je de auto even wast en poetst, een paar goede foto's, en vermeldt dat je de auto 11 jaar en 200.000 km naar volle tevredenheid gereden hebt maar nu gewoon ivm gezinsuitbreiding een grotere auto nodig hebt; dat wekt vertrouwen (mensen weten dan waarom, en iemand die zo lang met z'n auto doet is er blijkbaar tevreden over).
Ik neem aan dat je ook nog wel rekeningen of op enig andere manier onderhoud kan aantonen? laat dat dan ook weten.

Nee nog geen kinderwagen, afspraak babypark eind maart ingepland.

Ik heb een keer een lift gekregen van de overbuurman tijdens een regenbui en het viel me op hoe krap die Clio op de achterbank is. Ondanks dat ik met 1,83m niets eens zo lang ben.

JM GP zei:
Wanneer je in het B segment een wat nieuwere station zoekt kom je als snel uit bij de Fabia en de Clio. Een aantal jaar geleden zochten wij een vervanger voor onze Corsa 3drs. Met twee kinderen en de kinderwagen pasten het niet helemaal. Met 1 kind en de kinderwagen (Bugaboo Cameleon) was het nog te toen.

Wij hebben toen gekozen voor een Clio estate een 90pk serie limited. Omdat wij de auto er gewoon leuk uit vinden zien, de auto mij positief verbaasde met het rijgedrag. Je moet wel van wat zachtere stoelen houden , maar het stuurt goed en de 90pk is voldoende voor de auto om goed mee te komen. De versie van na de facelift zou ik wel verkiezen boven een voor de facelift. Van na de facelift is wel wat zwaarder.

Zelf rij ik een C segment hatchback ( Alfa Romeo Giulietta) daar paste de kinderwagen ook ik in. Ging wel iets makkelijker in de Clio, maar het kan. Heb je al een kinderwagen gekocht? Zo ja die meenemen en proberen bij de dealers of het past. Voordeel van een C segmenter is dat deze vaak breder zijn, in de Clio zit je best wel dicht tegen elkaar en waar ik in de Giulietta de stoel helemaal goed heb staan voor mij zelf, zit ik in de Clio wat te ver naar voren om nog genoeg ruimte te hebben voor de kinderen op de achterbank. Nu is de Clio onze tweede auto en de Giulietta de auto voor de lange afstanden en is dat geen punt voor ons.. Daarom zou ik ook eens kijken naar C segmenters. omdat meer keus, wellicht wat onhandiger met de kinderwagen, maar dat is tijdelijk. Wanneer je een klein in te klappen buggy koopt gaat dit ook makkelijker mee. De Clio is een goede auto maar een auto uit het C segment is net allemaal wat meer. De ruimte op de achterbank is over een aantal jaar ook prettig.

Dat is dan ook weer waar, dan heb ik nog mazzel gehad met mijn Polo'tje

ZE50 zei:
E M 1633242 zei:

Moet altijd lachen om dit soort uitspraken. De tijd dat alle Franse auto's onbetrouwbaar zijn is allang verstreken, de tijd dat alle Duitse auto's betrouwbaar zijn is ook allang verstreken. .

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een Skoda Fabia. Een prima auto alleen ik kwam de volgende puntjes tegen:

-Tijdens het rijden op een klaverblad, scherpe bocht naar rechts, hoorde ik rechtsachter een gepiep/gesuis. Iemand enig idee waar dit op kan duiden?
-Geen cruisecontrol Ik had er tijdens het zoeken op internet niet zo goed naar gekeken. Ik dacht eigenlijk dat dit bij een auto uit 2018 wel standaard zou zijn. Wat is wijsheid? Korting vragen aan de verkoper en het later laten inbouwen?

Groeten

E M 1633242 zei:
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een Skoda Fabia. Een prima auto alleen ik kwam de volgende puntjes tegen:

-Tijdens het rijden op een klaverblad, scherpe bocht naar rechts, hoorde ik rechtsachter een gepiep/gesuis. Iemand enig idee waar dit op kan duiden?
-Geen cruisecontrol Ik had er tijdens het zoeken op internet niet zo goed naar gekeken. Ik dacht eigenlijk dat dit bij een auto uit 2018 wel standaard zou zijn. Wat is wijsheid? Korting vragen aan de verkoper en het later laten inbouwen?

Groeten

wellicht verder kijken

Waarom moet je daarvoor nou korting vragen? Het zit er niet in, het is niet kapot! Gewoon nog even weekje doorsparen en niet een ander je budgetprobleem laten bekostigen. Je wilt een Skoda, dus het maakt je toch niks uit. Gewoon een vervoerdoos van A naar B.

Don H zei:
Waarom moet je daarvoor nou korting vragen? Het zit er niet in, het is niet kapot! Gewoon nog even weekje doorsparen en niet een ander je budgetprobleem laten bekostigen. Je wilt een Skoda, dus het maakt je toch niks uit. Gewoon een vervoerdoos van A naar B.

inderdaad, ik moet daar ook altijd om lachen. :) De prijs is toch gebaseerd op een auto zoals hij daar staat (dus zonder cruise control). Een luxer exemplaar is duurder of meer kilometers, dus de korting zit er al in verwerkt.

vind je dit belangrijk; dan verder kijken. vind je dit niet belangrijk, dan kopen

Terug
Bovenaan