Skoda Fabia diesel of benzine?

Ikke 3326751

Net ingestapt
Daar stonden we vrijdag dan..
Op de snelwel met een onze geliefde Fabia.
Waarschijnlijk met een kapotte zuiger, het definitieve oordeel komt morgen, maar waarschijnlijk einde verhaal. Mag ook wel met ruim 3 ton op de teller….
En we moesten nog een afspraak maken om de klep van de roetfilter (EGR )te vervangen….

Nu willen we heel graag weer een Fabia 1.2, maar doen we er verstandig aan weer een diesel te kopen of beter een benzine?
Wat doet het verbruik van beide auto’s, want we rijden erg veel, maar met deze prijzen aan de pomp lijkt het omslagpunt bijna niet meer haalbaar als beide auto’s eenzelfde verbruik hebben.
 
Hoeveel kilometers rij je per jaar? Wat is je budget? Maar ik zou niet voor een 1.2 tdi gaan er zijn betere keuzes en na 3 ton al stuk is nog best snel.
 
Wii rijden gemiddeld zo’n 30.000 km per jaar.

Budget is rond de €5.000,-

Ja, wij hadden ook de hoop dat de auto nog langer mee zou gaan, maar helaas.
De 1:2 hebben we zodat de wegenbelasting voor ons te doen is. Wat adviseert u dan als alternatief en waarom?
Want de 1.2 beviel ons altijd prima.
 
Ik zou voor een Renault Clio gaan met 1.5dci die is een stuk betrouwbaarder en als 4 cilinder loopt hij veel prettiger en stiller of een Citroen C3 of Ford Fiesta.
 
Bij een verschil is wegenbelasting tussen benzine en diesel van €700 per jaar ligt het omslagpunt vrij laag.

Benzine: € 2,20 / 1:14 = € 0,15
Diesel: € 2,05 / 1:20 = € 0,10

Omslagpunt ligt dan €700 / €0,05 = 14.000 km

Daarnaast is een diesel autp goedkoper in aanschaf, maar let op de onderhoudskosten gerelateerd aan egr en dpf problematief. Daarentegen gaan diesel motors over het algemeen langer mee (lager toerental en zwaarder gebouwd).
 
Richard7239330 zei:
Bij een verschil is wegenbelasting tussen benzine en diesel van €700 per jaar ligt het omslagpunt vrij laag.

Benzine: € 2,20 / 1:14 = € 0,15
Diesel: € 2,05 / 1:20 = € 0,10

Omslagpunt ligt dan €700 / €0,05 = 14.000 km

Daarnaast is een diesel autp goedkoper in aanschaf, maar let op de onderhoudskosten gerelateerd aan egr en dpf problematief. Daarentegen gaan diesel motors over het algemeen langer mee (lager toerental en zwaarder gebouwd).

Ja, die onderhoudskosten zijn inderdaad lastig.
Twee keer gehad in 8 jaar tijd.
Maar diesel is dus toch nog goedkoper?
 
Het hierboven beschreven omslagpunt lijkt mij niet helemaal correct: een niet zo grote benzine rijdt vaak zuiniger dan 1 op 14, 1 op 16-17 is vaak haalbaar; bovendien lijkt het er op dat o.a. door de olieboycot van Rusland de prijzen van diesel misschien nog hoger worden; met ook nog kans dat diesel via andere fiscale maatregelen duurder wordt gemaakt.
Gezien je budget zou ik helemaal niet voor een Fabia gaan: je krijgt zowel de diesels als de benzines in jouw prijsrange met een matige tot slechte reputatie.
Denk ook eens aan LPG: een LPG-auto komt al gauw op 7 cent de km; oftewel 30% goedkoper dan een diesel; met een lagere wegenbelasting.
Denk dan aan een Corsa (af-fabrieks LPG dan wel) of een Dacia (ook af-fabriek geleverd) of Renault/Peugeot/Citroën
 
Ikke 3326751 zei:
Zijn die auto’s niet een flinke slag kleiner en duurder dan de Fabia?
ja ze zijn iets minder ruim, maar aangezien je niet heel veel informatie geeft is het wel lastig informatie te geven. Want hoeveel mensen moeten er mee in de auto? Heb je de gewone Fabia of de station?

Maar als benzine kan je ook kijken voor een hybride
Toyota Prius
 
We rijden met 4 personen, waarvan twee lange pubers.
We hebben nu de gewone Fabia, al 8 jaar en deze beviel altijd super. Ook de hogere instap, rijcomfort en de ruimte.


Hybride is niet echt handig, opladen kan hier niet in de buurt en bij onze woning ook niet.
Gas is nog wel een idee, maar niet in ons budget vrees ik?
Verder nog de noodzaak voor cruise control en trekhaak. Liever geen automaat.
Blijft een lastige puzzel…
 
Ikke 3326751 zei:
We rijden met 4 personen, waarvan twee lange pubers.
We hebben nu de gewone Fabia, al 8 jaar en deze beviel altijd super. Ook de hogere instap, rijcomfort en de ruimte.


Hybride is niet echt handig, opladen kan hier niet in de buurt en bij onze woning ook niet.
Gas is nog wel een idee.
Hybride hoef je niet op te laden het is geen plugin maar een gewone hybride. Een hogere instap ken ik niet uit de Fabia
 
Dan weet ik niet goed wat een hybride is denk ik. 🤔
Fabia heeft voor mijn gevoel een hoge instap, maar dat is vergeleken bij andere auto’s die ik gehad heb denk ik.
 
Toyota hybride
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/152254718/Android?s=21-21-1-1-1-3&portals_amount=1&portals_dealersite=0&sorteren=km-a&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Honda hybride
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/153237852/Android?s=21-21-1-1-1-1&portals_amount=2&portals_dealersite=0&sorteren=km-a
 
Ikke 3326751 zei:
Wii rijden gemiddeld zo’n 30.000 km per jaar.

Budget is rond de €5.000,-

Ja, wij hadden ook de hoop dat de auto nog langer mee zou gaan, maar helaas.
De 1:2 hebben we zodat de wegenbelasting voor ons te doen is. Wat adviseert u dan als alternatief en waarom?
Want de 1.2 beviel ons altijd prima.

De Fabia 1.2 TDI is vind ik wel heel erg snel kapot. Een vriendin van ons had een Seat Ibiza met 1.2 TDI waar heel erg veel aan stuk ging, en de Seat was ook erg snel technisch volledig op.

Mijn vriendin rijdt al 8 jaar naar volle tevredenheid in een Citroën C3 1.6 e-HDI uit 2011 en ik kan niet anders zeggen dat dit een plezierige, goede en betrouwbare auto is. Of kijk naar een Renault Clio 1.5 DCI die ook als handige estate is geleverd. De 1.6 16V benzine loopt ook erg goed op lpg. De 1.5 DCI en 1.6 HDI zijn ook veel stiller en plezieriger dan de 1.2 TDI en 1.4 TDI pomverstuiver motoren.

De Dacia Sandero of Logan MCV met 1.5 DCI of 1.6/ 1.4 16V motoren op lpg zijn ook hele goede opties

Binnen dit budget zijn zowel de diesels als benzinemotoren bij de Skoda Fabia van matige kwaliteit.
 
De Clio en de C3 werden hierboven ook geadviseerd, maar zijn een slag kleiner én duurder in de maand dan de Fabia. Ik rij nu al 8 jaar Fabia, maar dit is de eerste keer dat hij me heeft laten staan.
 
haarr zei:
Toyota hybride
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/152254718/Android?s=21-21-1-1-1-3&portals_amount=1&portals_dealersite=0&sorteren=km-a&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Honda hybride
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/153237852/Android?s=21-21-1-1-1-1&portals_amount=2&portals_dealersite=0&sorteren=km-a

Deze auto’s zijn ruim 6 jaar ouder dan onze huidige Fibia, bij elke nieuwe koop hoop ik er toch op vooruit te gaan qua leeftijd. Met een dergelijke leeftijd is de accu van zo’n hybride toch ook bijna wel af?
 
Ikke 3326751 zei:
haarr zei:
Toyota hybride
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/152254718/Android?s=21-21-1-1-1-3&portals_amount=1&portals_dealersite=0&sorteren=km-a&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Honda hybride
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/153237852/Android?s=21-21-1-1-1-1&portals_amount=2&portals_dealersite=0&sorteren=km-a

Deze auto’s zijn ruim 6 jaar ouder dan onze huidige Fibia, bij elke nieuwe koop hoop ik er toch op vooruit te gaan qua leeftijd. Met een dergelijke leeftijd is de accu van zo’n hybride toch ook bijna wel af?
Het probleem is dat de huidige prijzen van occasions hard is gestegen en je budget relatief laag is. Ja je koopt misschien een nieuwere Fabia maar dan heb je veel kans dat hij snel ook weer stuk gaat.
Je kan ook een auto voor 1000 euro kopen en door sparen voor wat beters.
 
Frits79 zei:
Ikke 3326751 zei:
haarr zei:
Toyota hybride
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/152254718/Android?s=21-21-1-1-1-3&portals_amount=1&portals_dealersite=0&sorteren=km-a&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Honda hybride
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/153237852/Android?s=21-21-1-1-1-1&portals_amount=2&portals_dealersite=0&sorteren=km-a

Deze auto’s zijn ruim 6 jaar ouder dan onze huidige Fibia, bij elke nieuwe koop hoop ik er toch op vooruit te gaan qua leeftijd. Met een dergelijke leeftijd is de accu van zo’n hybride toch ook bijna wel af?
Het probleem is dat de huidige prijzen van occasions hard is gestegen en je budget relatief laag is. Ja je koopt misschien een nieuwere Fabia maar dan heb je veel kans dat hij snel ook weer stuk gaat.
Je kan ook een auto voor 1000 euro kopen en door sparen voor wat beters.

Daar denken we inderdaad ook over, we hebben nog een fijne Fiat Punto als tweede auto, maar die verbruikt zoveel meer dan de Fabia dat we dan meer geld kwijt zijn aan dure benzine dan aan het sparen voor een andere auto…. En ik zie mezelf nog niet van Groningen naar Leiden rijden met 4 personen in die Punto….
 
Ikke 3326751 zei:
haarr zei:
Toyota hybride
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/152254718/Android?s=21-21-1-1-1-3&portals_amount=1&portals_dealersite=0&sorteren=km-a&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Honda hybride
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/153237852/Android?s=21-21-1-1-1-1&portals_amount=2&portals_dealersite=0&sorteren=km-a

Deze auto’s zijn ruim 6 jaar ouder dan onze huidige Fibia, bij elke nieuwe koop hoop ik er toch op vooruit te gaan qua leeftijd. Met een dergelijke leeftijd is de accu van zo’n hybride toch ook bijna wel af?

Accu is inderdaad een punt maar die kun je laten testen. Verder is een hybride wel zuinig natuurlijk.
Een Honda of Toyota met 150.000 km is normaal gesproken nog lang niet af.
 
Een familielid had een Ibiza 1.2 TDI en heeft nu een Octavia 1.0 TSI gekocht. Maar 20kg zwaarder en een aanzienlijk lagere wegenbelasting. Verbruikt ook gewoon 1:20 en het prijsverschil tussen benzine en diesel is niet zo groot meer.
Aanschaf is wel een stuk duurder maar je hebt dan wel wat groters en comfortabelers wat in gebruikskosten niet veel scheelt.
 
Barri zei:
Een familielid had een Ibiza 1.2 TDI en heeft nu een Octavia 1.0 TSI gekocht. Maar 20kg zwaarder en een aanzienlijk lagere wegenbelasting. Verbruikt ook gewoon 1:20 en het prijsverschil tussen benzine en diesel is niet zo groot meer.
Aanschaf is wel een stuk duurder maar je hebt dan wel wat groters en comfortabelers wat in gebruikskosten niet veel scheelt.
Alleen met het budget zit je in de probleem jaren wat TSi betreft en zit je aan de 1 6 en 2.0 al dan niet met FSi en of dat verstandig is.
 
Ja eens , het budget is wat krap voor zoiets.
Zo'n Fabia 1.2 TDI is geen drol meer waard dus voor dat budget kan je vast een mooie vinden!
 
Ikke 3326751 zei:
(..) we hebben nog een fijne Fiat Punto als tweede auto, maar die verbruikt zoveel meer dan de Fabia (..)….

Zit u in de Punto lager dan in de Fabia?
Naar mijn ervaring zit een Punto (en andere Fiat producten) altijd wat hoger dan andere merken.
Qua ruimte zou ik denken dat het elkaar niet veel ontloopt.

Punto 5 deurs EVO diesel misschien nog een idee?

De genoemde Renault diesels en de PSA 1.6 8 klepper diesel staan goed bekend.

Qua LPG.. en hogere zit: Skoda Roomster iets?

720x540.webp


https://www.autoscout24.nl/aanbod/skoda-roomster-1-4-16v-tour-pro-lpg-blauw-e81797b5-c63e-4b9d-a4cf-3b78c729e926?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtsrc=listPage&cldtidx=4&search_id=z55qw06fdt&source=listpage_search-results
 
dit is wel een slim ruimte wondertje en je houdt ook nog geld over. Beschikt o.a over een verschuifbare achterbank. https://autovooru.nl/renault-grandmodus~142-546-1cbe85.html
 
Barri zei:
Een familielid had een Ibiza 1.2 TDI en heeft nu een Octavia 1.0 TSI gekocht. Maar 20kg zwaarder en een aanzienlijk lagere wegenbelasting. Verbruikt ook gewoon 1:20 en het prijsverschil tussen benzine en diesel is niet zo groot meer.
Aanschaf is wel een stuk duurder maar je hebt dan wel wat groters en comfortabelers wat in gebruikskosten niet veel scheelt.
Wij vinden de Octavia wat te groot.
 
Durashift zei:
Ikke 3326751 zei:
(..) we hebben nog een fijne Fiat Punto als tweede auto, maar die verbruikt zoveel meer dan de Fabia (..)….

Zit u in de Punto lager dan in de Fabia?
Naar mijn ervaring zit een Punto (en andere Fiat producten) altijd wat hoger dan andere merken.
Qua ruimte zou ik denken dat het elkaar niet veel ontloopt.

Punto 5 deurs EVO diesel misschien nog een idee?

De genoemde Renault diesels en de PSA 1.6 8 klepper diesel staan goed bekend.

Qua LPG.. en hogere zit: Skoda Roomster iets?

720x540.webp


https://www.autoscout24.nl/aanbod/skoda-roomster-1-4-16v-tour-pro-lpg-blauw-e81797b5-c63e-4b9d-a4cf-3b78c729e926?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtsrc=listPage&cldtidx=4&search_id=z55qw06fdt&source=listpage_search-results

Punto heeft eenzelfde fijne instap. Daar hebben we hem op uitgezocht. Hij heeft alleen een draaikolk in de tank, dus voor lange afstanden ongeschikt.

Skoda Roomster ken ik nog niet, ga ik bekijken. Bedankt!
 
Auto encyclopedie zei:
dit is wel een slim ruimte wondertje en je houdt ook nog geld over. Beschikt o.a over een verschuifbare achterbank. https://autovooru.nl/renault-grandmodus~142-546-1cbe85.html

Dat lijkt een leuke auto, kende het type niet.
Hilversum is alleen wel heel ver weg ;)
 
Ikke 3326751 zei:
Auto encyclopedie zei:
dit is wel een slim ruimte wondertje en je houdt ook nog geld over. Beschikt o.a over een verschuifbare achterbank. https://autovooru.nl/renault-grandmodus~142-546-1cbe85.html

Dat lijkt een leuke auto, kende het type niet.
Hilversum is alleen wel heel ver weg ;)

De Grand modus https://www.autoweek.nl/carbase/renault/modus/ diesel moet je met een lampje zoeken https://www.gaspedaal.nl/renault/grand-modus/diesel?srt=pr-a , denk dat de korte modus geen optie voor jullie is qua ruimte. De Grand Modus is er ook met een zuinige en betrouwbare 1.2 tce https://www.gaspedaal.nl/renault/grand-modus?pmax=6000&cmax=1400&vmin=60&srt=bj-d dan is de keuze reuze en staat er vast wel 1 in de buurt. de 1.2 zonder turbo komt denk ik kracht te kort en de 1.6 zal meer verbruiken. De latere 1.2 tce die in nieuwere Renault modellen zit kent wel problemen , maar dit is een heel andere blok en zat nooit in de Renault modus

Wil je echt vast houden aan diesel wellicht is de Nissan Note dan nog een idee. deze staat in het Drentse Beilen https://www.autowereld.nl/nissan/note/1-5-dci-hp-acenta-36216235/details.html mooie prijs en dan het bouwjaar wellicht voor lief nemen.
 
Gezien de ontwikkelingen op de wereld-energie-brandstoffenmarkt zou ik helemaal geen diesel meer nemen, maar een zuinig benzinewagentje of een minder zuinige op LPG., mits een daavoor geschikt mototype.
Vooral geen direct ingespoten narigheid van de laatste jaren, auto's van > 10 jaar oud kunnen heel goed en betrouwbaar zijn, voor het gewenste budget is er zat te vinden
 
Ikke 3326751 zei:
(..)

Dat lijkt een leuke auto, kende het type niet.
Hilversum is alleen wel heel ver weg ;)

Het kán wel op de route van Groningen naar Leiden gepland worden. ;)
(volgens mij staat de auto echter in Almere, is misschien nog handiger qua route..)

Het is een voorbeeld, op één website gezocht. Al is het aanbod op LPG gewoon erg mager, zo te zien. Niet verwonderlijk.. denk dat de mensen die een LPG auto hebben deze wel willen blijven rijden, gezien de kosten.

In Duitsland kwam ik een Fabia tegen..

https://www.autoscout24.nl/aanbod/skoda-fabia-1-2-sport-lpg-gas-klima-tempomat-lpg-oranje-3f64b050-4fb3-42f9-89c7-0bed8e92b949?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtsrc=listPage&cldtidx=1&search_id=26pytq97m9h&source=listpage_search-results


Maar goed, dan hobbel je ook drie jaar terug in leeftijd.. al zegt dat niet alles.. Als de kilometerstand klopt.. kan je er zo weer 4 / 5 jaar mee rijden.
 
Als ik zo tussen de regels door lees is de beste keuze voor u:

Een Fabia 1.2 Diesel.
Kijk of er nog wat staat in de buurt of een straal van 25 kmm ofzo, zo mogen echt niet de hoofdprijs gaan rekenen voor een diesel.
Onderhoudspapieren zijn natuurlijk een must!
 
Wat vind je van deze Suzuki?
Suzuki SX4 Shogun
€ 4.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1840145202?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
 
haarr zei:
Wat vind je van deze Suzuki?
Suzuki SX4 Shogun
€ 4.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1840145202?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Het is duidelijk geen fotograaf, wat een slechte foto's.
 
Stif zei:
Als ik zo tussen de regels door lees is de beste keuze voor u:

Een Fabia 1.2 Diesel.
Kijk of er nog wat staat in de buurt of een straal van 25 kmm ofzo, zo mogen echt niet de hoofdprijs gaan rekenen voor een diesel.
Onderhoudspapieren zijn natuurlijk een must!

Ja, denk dat het voor nu een voor de hand liggende keuze is. Aanbod is redelijk, tussen de 3 en 4 duizend euro voor minder dan 2 ton op de teller.
Alles staat of valt, zoals altijd, met onderhoudsverleden én het gebruik van de auto.

Ik denk dat je wel een Fabia 1.2 diesel moet treffen die de langere ritten gemaakt heeft en niet de korte stukjes.
Maar ja, kom daar maar eens achter over de afgelopen 10 jaar.
 
haarr zei:
Wat vind je van deze Suzuki?
Suzuki SX4 Shogun
€ 4.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1840145202?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Als ts al niet tevreden is over het verbruik van de punto, dan heb ik mijn twijfels bij deze suzuki

Ps verder wel een ontzerrend mooie auto
 
Durashift zei:
Ikke 3326751 zei:
(..)

Dat lijkt een leuke auto, kende het type niet.
Hilversum is alleen wel heel ver weg ;)

Het kán wel op de route van Groningen naar Leiden gepland worden. ;)
(volgens mij staat de auto echter in Almere, is misschien nog handiger qua route..)

Het is een voorbeeld, op één website gezocht. Al is het aanbod op LPG gewoon erg mager, zo te zien. Niet verwonderlijk.. denk dat de mensen die een LPG auto hebben deze wel willen blijven rijden, gezien de kosten.

In Duitsland kwam ik een Fabia tegen..

https://www.autoscout24.nl/aanbod/skoda-fabia-1-2-sport-lpg-gas-klima-tempomat-lpg-oranje-3f64b050-4fb3-42f9-89c7-0bed8e92b949?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtsrc=listPage&cldtidx=1&search_id=26pytq97m9h&source=listpage_search-results


Maar goed, dan hobbel je ook drie jaar terug in leeftijd.. al zegt dat niet alles.. Als de kilometerstand klopt.. kan je er zo weer 4 / 5 jaar mee rijden.

Als ik dichterbij gewoond had, was die het wel geworden denk ik. Maar 2 x 2,5 uur rijden is geen optie vrees ik.
 
Auto encyclopedie zei:
haarr zei:
Wat vind je van deze Suzuki?
Suzuki SX4 Shogun
€ 4.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1840145202?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Als ts al niet tevreden is over het verbruik van de punto, dan heb ik mijn twijfels bij deze suzuki

Ps verder wel een ontzerrend mooie auto

Als dat verbruik gelijk is, dan inderdaad niet.
Onze Punto rijdt ongeveer 200 á 300 km op een tank.
De Fabia zo’n 1000 km.
Met de prijzen aan de pomp heb ik dan liever een auto zoals de Fabia, maar ik kan het verbruik lastig achterhalen op de aanbiedingssites.
 
Inmiddels twee gevonden;

Fabia 1

En
Fabia 2

Alleen beide niet helemaal wat we zoeken.
De een teveel km, de ander geen trekhaak (must)

Deze dealer heeft ook benzine Fabia’s staan, maar ik vrees nog steeds dat die minder zuinig zijn.

Baal er vooral van dat we nu haast hebben, normaal neem ik er een paar maanden voor om rustig een auto te zoeken. Nu heb ik het gevoel dat ik compromissen moet sluiten die ik eigenlijk niet wil.

Of is deze Clio dan verstandiger?
Lijkt een A label te hebben en partner had vroeger een Clio die goed beviel? Wel een stuk buiten budget en lijkt minder zuinig op papier….
 
Zat opties in die richting toch?

Fabia

Fabia

Ibiza

Fabia

Fabia

Ibiza

Allemaal binnen budget, minder kilometers en met trekhaak.
Je maakt het ook wel extra moeilijk om perse met trekhaak te willen/zoeken, koop er gewoon 1 zonder en laat er een trekhaak onder monteren, dan heb je helemaal veel opties. Of de 1.2tdi überhaupt wel een goede keus is laat ik verder in het midden.
 
De latere tce blokken kenden probleem uit de clio 4e generatie kende problemen

De tce in de 3e generatie clio en in de grand modus zijn wel betrouwbaar en ook nog vriendelijker geprijsd

Staan er op gaspedaal niet meer fabia 1.2 tdi te koop
 
Total Loss zei:
Zat opties in die richting toch?

Fabia

Fabia

Ibiza

Fabia

Fabia

Ibiza

Allemaal binnen budget, minder kilometers en met trekhaak.
Je maakt het ook wel extra moeilijk om perse met trekhaak te willen/zoeken, koop er gewoon 1 zonder en laat er een trekhaak onder monteren, dan heb je helemaal veel opties. Of de 1.2tdi überhaupt wel een goede keus is laat ik verder in het midden.

De meeste allemaal niet in de buurt van groningen op surhuisterveen na, maar ik vind ploegh een gladjanus
 
Total Loss zei:
Zat opties in die richting toch?

Fabia

Fabia

Ibiza

Fabia

Fabia

Ibiza

Allemaal binnen budget, minder kilometers en met trekhaak.
Je maakt het ook wel extra moeilijk om perse met trekhaak te willen/zoeken, koop er gewoon 1 zonder en laat er een trekhaak onder monteren, dan heb je helemaal veel opties. Of de 1.2tdi überhaupt wel een goede keus is laat ik verder in het midden.

Zwolle en Deventer is erg uit de richting helaas.
We wonen in Noord-oost Groningen en daar is het aanbod een stuk minder. (Cruise control is helaas ook een must)

(Is trekhaak overzetten van onze oude dan ook een optie? De kosten voor een trekhaak plaatsen zijn aanzienlijk ruim €700,-. Dat maakt ons budget nog maar €4300,-)
 
(Even tussendoor het vonnis van de oude auto: "Uit de uitlezing komt dat de verstuiver stuk is, maar de gevolgschade daarvan is niet eerder te bepalen dan dat dat is verholpen… garagehouder zoek uit wat of dat zou kosten, maar het zou dan kunnen inhouden dat we kosten maken voor niets omdat de gevolgschade wel tot een Totalloss leidt…"
Dat naast de kapotte EGR maakt het een lastige beslissing...... :rolleyes: Want een fijne vervanging kunnen we op het moment ook nog niet echt vinden..... )
 
Jullie rijden 30.000 km per jaar maar 1x 5-600 km rijden om een auto te kopen is teveel? Dat kan ik niet helemaal rijmen. Als er in de buurt niet staat wat je wil dan koop je toch iets verder weg.

Ik woon in Limburg maar heb ook eens een auto in Friesland gekocht. Als daar toch staat wat je wil dan is het toch prima?

Ik heb overigens ruim 100.000 een fabia in bezit gehad, vond het ook een prettig auto om goedkoop veel spullen mee te kunnen nemen. Op de EGR klep na 0 problemen mee gehad. Let wel even op dat die dus al vervangen is en niet uitgeschreven. Dan heb je met APK weer een uitdaging.

Het verbaasd me overigens hoe duur ze op dit moment zijn. Heb 2 jaar geleden met moeite 3000 euro gekregen voor een smetteloze auto met 200k op te teller. Maar goed, de occasion markt lijkt op het moment wel de huizen markt.

Ik zou toch aanraden de zoektocht qua km's uit te breiden. Het is toch eenmalig een ritje.
 
Mieluh zei:
Jullie rijden 30.000 km per jaar maar 1x 5-600 km rijden om een auto te kopen is teveel? Dat kan ik niet helemaal rijmen. Als er in de buurt niet staat wat je wil dan koop je toch iets verder weg.

Ik woon in Limburg maar heb ook eens een auto in Friesland gekocht. Als daar toch staat wat je wil dan is het toch prima?

Ik heb overigens ruim 100.000 een fabia in bezit gehad, vond het ook een prettig auto om goedkoop veel spullen mee te kunnen nemen. Op de EGR klep na 0 problemen mee gehad. Let wel even op dat die dus al vervangen is en niet uitgeschreven. Dan heb je met APK weer een uitdaging.

Het verbaasd me overigens hoe duur ze op dit moment zijn. Heb 2 jaar geleden met moeite 3000 euro gekregen voor een smetteloze auto met 200k op te teller. Maar goed, de occasion markt lijkt op het moment wel de huizen markt.

Ik zou toch aanraden de zoektocht qua km's uit te breiden. Het is toch eenmalig een ritje.

Als de Skoda het nog deed was dat geen probleem geweest, maar onze punto kost een kaptaal aan benzine en om dan een tank benzine (of nog meer) er tegenaan te gooien om een proefrit ver weg te maken is nu niet heel handig. Want zekerheid dat hij na een proefrit ook bevalt heb je niet. De meeste fratsen zie en hoor je dan pas. En de meeste garagehouders zetten niet ter plekke de apk en onderhoudsbeurt erop, dan moet je twee keer rijden….
 
Die kapitaal aan benzine lijkt mij lichtelijk overdreven....
Als je net als ik een 5,7 V8 had het nog aannemelijk geweest , maar een Punto?
 
Wel zuur idd als je voor jan met de korte achternaam het hele land door rijdt, dan kun je beter meerdere auto's in 1 x pakken, maar een garage in de buurt is ook wat waard
 
Monsieur Le Loure zei:
Die kapitaal aan benzine lijkt mij lichtelijk overdreven....
Als je net als ik een 5,7 V8 had het nog aannemelijk geweest , maar een Punto?

Vergeleken met de Fabia niet.
Daar reden we 1000 km op een tank.
Met de Punto is na 2 à 300 km de tank echt leeg.
 
Auto encyclopedie zei:
Wel zuur idd als je voor jan met de korte achternaam het hele land door rijdt, dan kun je beter meerdere auto's in 1 x pakken, maar een garage in de buurt is ook wat waard

Dat vinden wij ook, de Punto heeft bv heel wat reiskosten gehad door omstandigheden. (Ander topic)
Dan is dichterbij prettiger, ook voor garantie zaken bv.
 
Terug
Bovenaan