Skoda Fabia 2017 1.0 TSI

Thijs 1419048

Net ingestapt
Hi allen,

Zitten te kijken naar de aanschaf van een Skoda Fabia uit 2017 of nieuwer met Max 125.000 op de teller.

Rijden zelf vrij weinig (<7500 per jaar), vandaar mijn gedachte dat iets met 100.00-125.000 op de teler prima kan omdat we hem zelf niet zo snel over de 200.000 zullen rijden.

Nu zie ik ook een aantal 1.0 TSI te koop staan. Is dat juist aan of af te raden? Ik zie het eerder als iets dat vaker kapot gaat, of überhaupt meer onderhoud nodig heeft. Wat is de ervaring met 1.0 TSI motoren? Kan het lastig vinden..

Dank alvast!

Edit: Ben vooral benieuwd naar TSI Motoren met meer dan 100.000

Laatst bewerkt:
Als je via Google niets of niet veel kan vinden met " VAG 1.0 TSI problemen" is het blijkbaar een betrouwbaar en goed motorblokje! Uiteraard zal je wat vinden, er rijden miljoenen auto's met dit motortje rond, en er gaat er wel eens wel wat kapot. Over het algemeen zijn ze goed betrouwbaar.

Precies dat.

Goed idee om niet voor de laagste kilometerstand te gaan als je toch niet zoveel rijdt. Scheelt best in het geld.

Heb een paar weken terug mijn Octavia ingeruild met de 1.0TSI.
Weet niet wat voor vermogen deze in de Fabia heeft, maar in de Octavia voldeed het prima met 116pk.
Heb er 54.000 mee gereden tot 121.000 op de teller.
Alleen kosten gehad aan het vervangen van de waterpomp. Bekend kwaaltje.
Verder prima motor gebleken. Heel zuinig en ook sterk genoeg om een caravan te trekken.

Wat is je budget? Mijn oude Octavia staat nog te koop zag ik. Weet je zeker dat die waterpomp niet meer vervangen hoeft te worden ;)

Een Skoda Fabia 3 met 1.0 TSI is gewoon een goede en betrouwbare auto. Als je weinig rijdt dan kun je ook een auto kopen met een hogere kilometerstand. Dat scheelt veel in de prijs

Mocht je geen behoefte hebben aan veel vermogen, dan zou je ook een 1.0 MPI kunnen overwegen, zeker als je weinig kilometers maakt. Met een MPI is een Fabia een stuk voordeliger in aanschaf dan een 1,0 TSI, maar je levert wél in qua prestaties. De MPI heeft een 1,0 motor zonder turbo. Een recht toe recht aan basis motor, die geen problemen kent.

1.0 TSI is een heel fijn blok in de omgang en betrouwbaar. Wel zou ik er eentje zoeken met zo laag mogelijke kilometerstand en dan elke 15.000km een oliewissel in plaats van die superlange voorgeschreven intervallen.

Waarom? Zie onder andere meermaals de uitleg door Joep van Carrec - klein blokje, weinig olie, superdunne olie, interne vervuiling door korte stukjes en directe inspuiting dat gaat niet samen met extreem lange intervallen voor oliewissel (en meteen deels een verklaring waarom Japannertjes vaak lang mee gaan)

Op het Skoda forum zag ik trouwens wat ervaringen van Octavia rijders met meer dan 2 ton op de teller van een 1.0 TSI. Ik las weinig spannende problemen.

Ik heb sinds 2016 een Polo 1.0 TSI (95 pk). Ik heb er 125.000 km mee gereden en eigenlijk geen spannende dingen. En nauwelijks tot geen olieverbruik. Het is een fijn blokje met onderin veel koppel. wel laat ik jaarlijks de olie verversen omdat ik daar een beter gevoel bij heb dan om de 2 jaar.

Rij zelf sinds 2018 in een 2017 Ibiza V 1.0 TSI (115pk). Dat is dezelfde motor die ook in de Fabia wordt geleverd. Buiten reguliere zaken tot nu toe nog geen enkel probleem mee gehad. Beurten en olie gewoon volgens fabrieksopgave (30.000km). Wel altijd bij SEAT erkend onderhoudspunt. Maar dat laatste zit wellicht ook meer tussen mijn oren. Dat ik daar waarde aan hecht. Auto gekocht met zo'n 12.500km. Zit nu rond de 130.000km. Dooddoener wellicht: koop een exemplaar waar je de onderhoudshistorie van kent of hebt ingezien. Onderhoud is wel belangrijk in deze. De 95pk versie van de 1.0 TSI kan ook prima mee in het verkeer. Met de 115pk versie heb je net wat meer 'over. De 1.0MPI met ik meen 75pk zou ik persoonlijk niet doen, omdat ik vind dat je daar niet lekker mee meekomt in het verkeer (optrekken, inhalen, e.d.). En de exemplaren met deze motorisering zitten vaak ook karig in het uitrustingsniveau. Maar dat is persoonlijk uiteraard. Zelf rijden met verschillende motoriseringen, doet zelf ervaren.

Laatst bewerkt:
Heb een paar weken terug mijn Octavia ingeruild met de 1.0TSI.
Weet niet wat voor vermogen deze in de Fabia heeft, maar in de Octavia voldeed het prima met 116pk.
Heb er 54.000 mee gereden tot 121.000 op de teller.
Alleen kosten gehad aan het vervangen van de waterpomp. Bekend kwaaltje.
Verder prima motor gebleken. Heel zuinig en ook sterk genoeg om een caravan te trekken.

Wat is je budget? Mijn oude Octavia staat nog te koop zag ik. Weet je zeker dat die waterpomp niet meer vervangen hoeft te worden ;)
Ik ben op zoek naar een Octavia, is het een automaat en wat vraag je je voor je auto?

Terug
Bovenaan